Конспект уроку української літератури для 5 класу "Краса природи у творах Т. Шевченка. "Садок вишневий коло хати""

Про матеріал

На уроці пропонується не лише детально проаналізувати твір, а й ознайомитись з основними прийомами легкого запам'ятовування віршів: візуалізація, "встанови послідовність", "віднови пропущене". Ідея твору, визначена учнями, перегукується із сучасністю та узагальнюється вчителем у віршованому вигляді. Свою роботу на уроці учні мають можливість оцінити наочно, "одягнувши" відповіними зображеннями вишню.

Перегляд файлу

Урок української літератури для 5 класу (учитель Яценко Г.В., Харківська гімназія №144)

 

Тема: КРАСА ПРИРОДИ У ТВОРАХ Т. ШЕВЧЕНКА. «САДОК ВИШНЕВИЙ КОЛО ХАТИ»

Мета:

навчальна: продовжувати роботу над творами Т. Шевченка, проаналізувати вірш «Садок вишневий коло хати...», ознайомити школярів з історією створення поезії, особливостями відтворення в ній краси довколишнього світу, навчити способів легкого запам’ятовування віршів напам’ять;

  розвивальна: розвивати вміння виразно читати поезії, знаходити в них засоби виразності, логічне та образне мислення, увагу учнів;

виховна: виховувати почуття прекрасного, спонукати до оптимістичного життє­ствердного погляду на світ, гармонічного співіснування людини й природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи і прийоми: пояснювально-ілюстративний, проблемний, частково пошуковий; ігри («Віднови послідовність», розгадування кросворду)

Обладнання: портрет Т. Шевченка, ілюстрації до його творів, звукозапис твору, слайд-шоу, картки з епізодами з поезії, кросворди, підручник, набір для узагальнення.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Слово вчителя

На попередньому уроці ми знайомилися з поезією Т.Г. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе».

  • Яку картину ви уявили, читаючи цей вірш? (Захід сонця над морем).
  • Які почуття вона викликала у вас? (З одного боку, заспокоєння, але й неспокій, з іншого)
  • Чому з’явився неспокій? Який образ цьому сприяв? (Бо «туман, неначе ворог, закриває море, і хмароньку…»)

 

IІI. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

 Сьогодні ми ознайомимось з іншим віршем Т.Г.Шевченка «Садок вишневий коло хати...», спробуємо зрозуміти його красу, а оскільки цей вірш треба буде вивчити напам’ять, ми дізнаємось декілька способів, як це зробити легко, не докладаючи великих зусиль. 

 

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Слово вчителя

 Ми не даремно згадали про небезпеку з поезії «За сонцем хмаронька пливе», яку віщував туман, бо в житті поета теж сталося нещастя. 1847 року Тараса Шевченка заарештували за його діяльність у Кирило-Мефодіївському братстві. Поета привезли до Петербурга й ув'язнили в казема­ті, у камері-одиночці Петропавлівської фортеці. Каземат — це приміщення, де тримали в'язнів. Тут майстер слова написав 13 поезій, серед яких і «Садок виш­невий коло хати...».

Записати: Поезія написана 19-30 травня 1847 року в ув’язненні, увійшла до циклу з 13 поезій під назвою «В казематі»             

Зараз ми послухаємо поезію, а також дізнаємось про перший спосіб полегшення запам’ятовування – візуалізацію.

Візуалізація – це уявлення того, про що говоримо або чуємо за допомогою зорових образів. У цьому вам допоможе слайд-шоу.

Прослуховування звукозапису поезії та перегляд слайд-шоу.

Бесіда з учнями

1. Про яку пору року йдеться в поезії?

2. Як описує Т. Шевченко родину?

3. Які герої діють у вірші?

4. Які почуття переживає ліричний ге­рой?

5. Який настрій викликала поезія у вас?

6. Доведіть, що перед вам лірич­ний твір.

Робота з художніми тропами

► Знайдіть у тексті художні засоби.

Епітети

«Садок вишневий», «Вечірня зіронька», «Маленьких діточок»

Метафори

«Хрущі гудуть», «зіронька встає», «соловейко не дaє»

 

  • Чи багато художніх засобів використав автор у творі? (Мало)
  • Завдяки чому письменнику вдалося створити колоритну картину? (Зменшувально-пестливі суфікси садок, зіронька, маленьких діточок сприяють теплим почуттям до того, про що читаємо чи чуємо у вірші)

І. Франко написав: «Вся та вірша — немов моментальна фотографія настрою поетової душі, викликаного образом тихого, весняного українського вечора»

Спробуємо створити цю фотографію. Наступний спосіб легкого запам’ятовування поезії – це гра «Встанови послідовність».

 

Робота в групах

У групах по 5 учнів, максимум 2 групи в ряду. Учні в групах отримують по 5 зображень-ілюстрацій епізодів поезії. Кожен ряд отримує зображення до окремої строфи вірша. Треба розташувати малюнки в послідовності за текстом. Потім учні по черзі демонструють малюнок і декламують відповідний рядок вірша.

 

Бесіда з учнями

  • Яка тема поезії «Садок вишневий коло ха­ти...»? (Зображення мальовничої української природи)
  • Як ви вважаєте, чому саме цей вірш став «візитною карткою» України? (Чи є ще щось краще, ніж квіту­чий сад, мирна хліборобська праця, дружна родина, спів соловейка? Про це мріяв усе життя й сам Шевченко, хоч його мріям не судилося здійснитися. Вірш став «візитною карткою» України — квітучої, мирної, співучої та доброї.)

Таку картину абсолютної безтурботності на фоні красивої природи називають ідилією.

А щоб дізнатися ідею поезії, розгадаємо кросворд – це третій спосіб легкого запам’ятовування поезії.

 

Розгадування кросворду

Відновіть пропущені слова у вірші, записавши відповіді у сітку кросворду. Прочитайте по вертикалі ключове для ідеї поезії слово.

Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями (1)…….,
(2)……….. з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А (3) ……. вечерять ждуть.

(4)…… вечеря коло хати,
Вечірня (5)…… встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче (6)……….,
Так соловейко не дaє.

Поклала мати коло хати
Маленьких (7)……… своїх;
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тілько дівчата
Та соловейко не затих.

(8) Безтурботне життя на лоні природи – це ……….

 


 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

г

у

д

у

т

ь

 

 

2

п

л

у

г

а

т

а

р

і

 

 

 

3

м

а

т

е

р

і

 

 

 

 

 

 

 

 

4

с

і

м

я

 

 

 

 

 

 

5

з

і

р

о

н

ь

к

а

 

 

 

 

 

 

 

6

н

а

у

ч

а

т

и

 

 

 

 

7

д

і

т

о

ч

о

к

 

8

і

д

и

л

і

я

 

 

 

 

 

 

 


Бесіда з учнями

Тож яке ключове слово для визначення ідеї поезії? (Гармонія)

Що означає це слово? (Гармонія – це узгодженість частин єдиного цілого)

Яка ідея цієї поезії? (Замилування простим, природним ладом трудового жит­тя з чергуванням праці і відпочинку)

Так це світлий, життєствердний опис весняного вечора в українському селі, мрія про красу людських стосунків, про родинне щастя в гармонії з розкішною природою...

Природа і людина – ніби крила

У того соловейка, що співає.

Та лиш коли гармонія між ними,

Тоді душа від щастя розквітає.

Те щастя нам дарує лиш родина,

Де виріс, де чекають батько й мати.

Тоді, як у Шевченка, так і нині

Садок росте вишневий коло хати (Автор вірша – Яценко Г.В.).

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ

Чи все було зрозумілим для вас на уроці? Чи вдалося засвоїти повністю навчальний матеріал?

Для з’ясування цих питань пропоную «одягти» нашу вишню.

 

Ви маєте 3 зображення квітка, листок та хрущ. 

 

 

 

Якщо ви все запам’ятали якнайкраще, почепіть на дерево квітку.

Якщо ви маєте ще деякі нез’ясовані запитання, почепіть на дерево листок.

Якщо ви мало зрозуміли з уроку і запитань більше, ніж відповідей, почепіть над деревом хруща.

 

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Вивчити вірш «Садок вишневий коло хати» Т.Г.Шевченка напам’ять.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Порошенко Інна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 травня 2018
Переглядів
7041
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку