опрацювати ідейно-художній зміст повісті, визначити його тему й ідею, охарактеризувати головних персонажів, формувати вміння аналізувати факти;
розвивати критичне мислення, вміння чітко формулювати свої думки, культуру мовлення учнів;
прищеплювати гуманістичні цінності, розуміння важливості дружби в житті людини.
Урок української літератури для 5 класу
Тема. М. Вінграновський. «Сіроманець». Захоплива й драматична історія про хлопчика й вовка, як приклад гармонії людини й природи.
Мета: опрацювати ідейно-художній зміст повісті, визначити його тему й ідею, охарактеризувати головних персонажів, формувати вміння аналізувати факти;
розвивати критичне мислення, вміння чітко формулювати свої думки, культуру мовлення учнів;
прищеплювати гуманістичні цінності, розуміння важливості дружби в житті людини.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання та матеріали: Текст статті «Місяць Миколи Вінграновського», знімки кадрів із фільму «Хатіко: Вірний друг», таблиця «Метаплан», план характеристики головного героя твору, тестове завдання, діаграма Венна.
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Демонстрація кадрів із фільму «Хатіко: Вірний друг»(2009)
Бесіда за запитаннями:
1.Хто з вас бачив цей фільм?
2.Хто його головний герой?
3.Про що він?Які моральні якості звеличуються у кінострічці?
Матеріал для вчителя
Хатіко (яп. ハチ公, яп. Hachikō, яп. Гачіко) (* 10 листопада 1923 — † 8 березня 1935) — пес породи Акіта-іну, який народився на фермі неподалік міста Одате, префектура Акіта. Символ вірності і відданості в Японії.
Життя
Хатіко з'явився на світ 10 листопада 1923 в японській префектурі Акіта. Фермер, який колись навчався в сільськогосподарській школі при Імператорському університеті (нині — Токійський університет), вирішив подарувати живу іграшку своєму колишньому професору Хідесабуро Уено. Той завжди тримав вдома собак, віддаючи перевагу великим псам. Уено назвав нового чотириногого вихованця Хаті (японською — Восьмий), тому що це був його восьмий за рахунком собака.
Коли Хаті підріс, він став постійно супроводжувати господаря. Той щоденно їхав у місто у справах. Тому Хаті проводжав професора до входу на залізничну станцію Сібуя, а о 3 годині дня знову приходив до станції, щоб зустріти його.
Але одного разу, це було 21 травня 1925, у професора прямо на роботі трапився інфаркт. Викликані лікарі не зуміли врятувати його. Додому пан Уено вже не повернувся. Але як це було пояснити собаці? Хаті щодня приходив до станції і терпляче, до пізнього вечора чекав господаря. Ночувати собака йшов на ґанок професорського будинку. Знайомі спробували прилаштувати Хаті в інший будинок, але все було марно. Хаті щоденно ходив на станцію, де чекав на свого улюбленого господаря. Місцеві торговці підгодовували охлялого собаку, захоплюючись між собою його наполегливістю. А залізничники стежили за тим, аби собаку, що став неодмінним атрибутом пристанційної площі, ніхто не ображав.
Пес став відомим на всю Японію в 1932 після публікації в одній з найбільших газет Токіо статті «Відданий старий пес чекає повернення свого господаря, який помер сім років тому». Історія підкорила серця японців, і на станцію Сібуя стали приїжджати зацікавлені з метою подивитися на пса.
Хатіко приходив на станцію протягом дев'яти років аж до своєї смерті 8 березня 1935. Мертвого Хатіко знайшли на вулиці, неподалік від станції. Він помер від філярій серця, а в його шлунку було знайдено кілька паличок від якіторі.
Звістка про смерть знаменитого собаки рознеслася досить швидко, і в країні був оголошений день жалоби! Кістки Хаті були поховані на токійському кладовищі Аояма в районі Мінато-ку, поруч з могилою його колишнього господаря. А зі шкіри зробили опудало, яке досі зберігається в Національному музеї науки. Також Хатіко відведено почесне місце на японському віртуальному цвинтарі домашніх тварин.
IІI. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми познайомимося із захопливою історією про дружбу людини і тварини, з’ясуємо як Микола Вінграновський змальовує у творі відданість, людську доброту і безсердечність. Прочитаємо про впертість у досягненні мети, а вона у творі є позитивна та негативна.
Одразу маємо завдання: «Чому порівнюємо повість «Сіроманець» М.Вінграновського із фільмом «Хатіко: Вірний друг»?» А відповідь на це запитання ми дамо вкінці нашого уроку.
IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Знайомство з автором ми розпочнемо із статті інтернет-видання
Опрацювання статті «Місяць Миколи Вінграновського» http://varosh.com.ua/all/post/ideishow/misyac-mikoli-vingranovskogo#.WvBVrYiFPIV
Зверніть увагу на абзац:
« Все просто: за ініціативи «Благодійного фонду імені Миколи Вінграновського» кожен зміг долучитися до розкриття багатогранності та популяризації таланту Миколи Вінграновського – знакового українського шістдесятника, поета, актора, режисера, сценариста, публіциста…»
Відкрийте підручник на сторінці 240. Чому Вінграновського назвали шістдесятником, поетом, актором, режисером, сценаристом? Знайдіть відповідь у підручнику. Якщо там недостатньо інформації, скористайтесь мережею інтернет.
2.Робота над змістом твору «Сіроманець» (І частина)
2.1.Рубрика «Оголошення»
Впізнати персонажа твору за оголошенням:
1. «Даю поради, куди краще звертатись літнім та хворим людям. Безкоштовно». (Вчителька Надія Петрівна)
2. «Пропоную дружбу та порятунок дітям шкільного віку». (Сіроманець)
3. «Шукаю кореспондента. Маю сенсаційний матеріал». (Василь Чепіжний)
4. «Пригощаю усіх м’ясом вівці. Вовкам вхід заборонено». (Дядько Побігайло)
5. «Маю друга, який товаришує з вовком. Тепер мені ніхто не страшний!» (Галя Грушецька)
6. «Копаю ями, допомагаю ставити пастки. Недорого». (Шевчук)
2.2.Бесіда за запитаннями:
1.Твір має назву «Сіроманець», а хто головний герой повісті?
2.Чому твір називаємо повістю?
3. Що ми називаємо темою? Яка тема твору?
4. Яка основна думка твору? Його ідея?
2.3.Характеристика героя за планом
План характеристики героя літературного твору
1. Дані про героя ( з якої книги, головний чи другорядний, центральний чи епізодичний).
2. Портрет персонажа (якщо змінюється, то як?).
3. Вчинки героя. Як вони розкривають його внутрішній світ?
4. Мова героя.
5. Ставлення до героя інших персонажів твору.Чим воно зумовлене?
6. Додаткові художні відомості (деталі, описи, тощо, які характеризують внутрішній світ героя, зміни, які з ним відбуваються).
7. Ставлення автора до свого героя.
8. Ваше ставлення до персонажа.
РУХАНКА
2.4.Прийом критичного мислення «Метаплан»
Проблема:
|
|
Як є? |
Як має бути?
|
Що заважає нормальному розвиткові подій?
|
|
Висновок. Що треба зробити, щоб відбулися зміни?
|
Проблема: Байдужість людей до тотального та бездумного винищення вовків у лісі.
|
|
Як є? Чепіжний винищив усю вовчу зграю. Сіроманець - старий сліпий вовк. Сашко намагається допомогти Сіроманцю. |
Як має бути? Чепіжного потрібно зупинити. Вовк потребує допомоги людей.
|
Що заважає нормальному розвиткові подій?
Сіроманець загриз козу Чепіжного, і той бажає помсти. Вовк натрапив на слід Чепіжного і загнав того у болото. Голова колгоспу, батько Сашка, не втручається у винищення тварин. Селянам байдуже до справ Чепіжного, вони не хочуть його займати, а Побігайло і Шевчук навіть допомагають. Односельці вважають його схибленим на ідеї впіймати Сіроманця. |
|
Висновок. Що треба зробити, щоб відбулися зміни?
Вилікувати вовка, відновити йому зір. Заборонити Чепіжному полювати на Сіроманця. |
2.5. Характеристика дійових осіб твору
Розповідь від 1 особи
Я- Сашко
Я- Сіроманець
Я- Василь Чепіжний
Я-Андрійко
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Що трапилось з Чепіжним, коли він зустрівся з Сіроманцем?
А він впав Б потрапив в озеро В зсунувся в болото
2. Кого нагадував вертоліт Сашкові?
А велику бабку Б великого пуголовка В великого метелика
3. Що сталося з Сіроманцем на старість?
А він оглух Б втратив зуби В він осліп
4. Куди привезли Сіроманця після того, як він попався у яму?
А на ферму Б на конюшню В у кузню
5. З чим порівнюється відро, коли за нього зачепився Сашко?
А з цистерною Б з діжкою В з каструлею
6. Про кого йдеться у цитаті «…він ночами краде у полі солому на мотоциклі…»?
А про Чепіжного Б про Шевчука В про Побігайла
7. З якою метою Сашко відправляється разом із вовком в Одесу?
А тікають від Чепіжного Б повернути зір Сіроманцеві В подорожувати і побачити море
8. Яке ім’я та по батькові Чепіжного?
А Дмитро Васильович Б Василь Дмитрович В Василь Андрійович
9. Як звати хлопчика, якого врятував Сіроманець під час заметілі?
А Олесь Б Федько В Андрійко
10. Що означає вираз з твору М. Вінграновського «Сіроманець» сидіти в печінках?
А наїстися Б набридати В запам’ятати
11. Про кого йдеться в цитаті «До школи… ходив далеченько. До школи була і дорога, нею ходили всі, хто хотів, а… ходив стежкою, лісом…»?
А Андрій Лях Б Сашко В Олесь
12. Чому одного дня Сашко не пішов до школи?
А захворів Б поїхав з татом на базар В пішов шукати Сіроманця
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Робота з діаграмою Венна. Чому порівнюємо повість «Сіроманець» М.Вінграновського із фільмом «Хатіко: Вірний друг»? Свої думки запишіть у діаграму.
«Сіроманець» «Хатіко: Вірний друг»
відмінне спільне відмінне
2. Спрогнозуйте, як будуть розвиватися події у другій частині повісті?
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Прочитати с.261-278 у підручнику.
2. Записати у зошит відповідь на запитання «Як виховати вміння брати на себе відповідальність? Чи потрібне воно у житті?»
3. Знайдіть з історії приклади дружби, співпраці, відданості людини і тварин.