Тема 21. Поєднання однорідних членів речення за допомогою інтонації, сполучників. Інтонація перелічування і протиставлення (впр.71-74) 06.10.
Мета: формувати поняття про сполучниковий зв'язок між однорідними членами; виробляти вміння інтонаційно правильно читати речення з однорідними членами речення, ставити розділові знаки на письмі, самостійно складати речення; виховувати любов і повагу до слова, до мови.
Обладнання: картки для індивідуальної роботи.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку
II. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка д.з.(Зачитати однорідні присудки)
Дівчинка застудилася й занедужала. Мама її доглядала, лікувала травами. Мама пішла до лісу, знайшла сухе дерево на паливо.
Картка
Робота з деформованими реченнями.
- З поданих груп слів складіть і запишіть речення. Підкресліть однорідні члени речення, виражені присудками.
а) черешеньки, червоніють, зелененьким, Поблискують, в листі.
б) хмара, На горизонті, чорна, з'явилася,велика.
в) бабуся, борщ, капусту,буряк,У моркву,поклала.
Перевірка правила
2. Робота над віршем. Письмо по пам’яті.
Прочитайте вірш, записаний на дошці.
Щойно дощ пролопотів
По дахах, стежках і листі.
- Про що говориться у вірші?
- Як ви розумієте слово пролопотів? Поясніть.
- Виділіть у першому реченні основу. Поставте питання.
(що?) дощ (що зробив?) пролопотів
(по чому?)
/ \
по дахах по стежках по листі
- Як ви виділили однорідні члени речення на письмі?
Висновок:Однорідні члени речення:
- Наведіть приклади речень з однорідними членами, щоб до них входили такі слова:
а) Ведмідь, їжак, борсук. У мішаних лісах водяться….
б) Пишуть, читають, малюють.
в) Яблуні, груші, сливи.
- Запишіть складені речення. Визначте, якими членами речення є однорідні члени.
3. Каліграфічна хвилинка.
Дощ борщ Щастя щодня щавель ліщина
Зоровий диктант № 78
Посипалось листячко з ліщини.
4. Поширення речень однорідними членами. Посипалось листячко з ліщини, ясена і клена.
- Які розділові знаки поставили між однорідними членами?
- А чому не поставили коми між словами ясена і клена?
Горіх вже стоїть голий, а на березі й бузку листя ще зеленіє.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми уроку
- Сьогодні на уроці ви ознайомитеся ще з однією особливістю поєднання однорідних членів. Це поєднання за допомогою сполучників,навчитеся правильно ставити розділові знаки, будувати речення з однорідними членами речення. Такі знання і вміння необхідні для підвищення рівня грамотності писемного та усного мовлення.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з підручником. Вправа 71, с. 36 (усно).
- Прочитайте текст вправи. Зверніть увагу, як з'єднані однорідні члени речення.
- Який висновок можна зробити?
- Що це за слова, що допомагають з'єднувати однорідні члени? Чому у перших двох реченнях коми не стоять?
2. Ознайомлення з основним теоретичним матеріалом, поданим у підручнику на с. 36.
- Коли між двома однорідними членами кома не ставиться?
- А коли кома ставиться завжди?
- Прочитайте речення, у якому однорідні члени речення слід читати з інтонацією протиставлення?
- Яка частина мови може поєднувати і протиставляти однорідні члени речення?
- Перед якими сполучниками кому не ставлять? А перед якими кома стоїть завжди?
3. Пояснювальний диктант.
- Запишіть. Підкресліть однорідні члени речення. Поясніть вживання розділових знаків.
Червона калина
Споконвіку любили українці калину. Садили її коло хати, в садку, над річкою і ставком. У калини гарний білий цвіт, пахучий, рясний. Калина дуже корисна ягідка, але гірка на смак.
4. Робота з картками (по рядам)
- Замініть виділені слова однорідними членами речення.
а) У саду ростуть дерева.
б) До вирію відлітають птахи.
в) Діти назбирали багато грибів.
- Підкресліть однорідні члени речення, поясніть розділові знаки.
Фізкультхвилинка.
А тепер прийшла пора
Трохи відпочити.
Я вас хочу на зарядку,
Друзі, запросити.
Руки - вгору, руки - вниз
І легесенько прогнись.
Покружляли, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз - присіли, другий - встали.
Всі за парти посідали,
Вчитись знову ми почали.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Виконання вправи 72
VІ. Підсумок уроку
— Чого навчились на сьогоднішньому уроді?
— Що повторили?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Вивчіть правила на с. 36-37 підручника.
2. Впр. 74, с. 38.