Конспект уроку української мови для 3 класу на тему: « Фразеологізми. Роль фразеологізмів у мовленні. Складання речень.»).

Про матеріал
На уроці учні знайомляться з загальними відомостями про фразеологізми, вчаться складати речення та пояснювати їх значення шляхом добору синонімів, знайомляться із фразеологічним словником української мови.
Перегляд файлу

 

Предмет. Українська мова

Тема.  Фразеологізми. Роль фразеологізмів у мовленні. Складання речень.

 Мета: дати учням загальні відомості про фразеологізм; вчити складати речення та пояснювати їх значення шляхом добору синонімів; ознайомити із фразеологічним словником української мови; розвивати мовне чуття, інтерес до вивчення рідної мови, увагу до лексичних значень слів, уміння користуватися ними; викликати захоплення багатозначністю і співучістю української мови.

Тип   уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма  проведення: урок- подорож.

Вчитель.  Лапко Світлана Іванівна

Обладнання: фразеологічні словники; опорні схеми до теми; картки із завданнями; малюнки-фразеологізми;комп'ютер (ноутбук); проектор; дошка.

Хід уроку

І. Організація класу.

Рада, діти, вас вітати,

Щастя і добра всім вам побажати.

Поверніться до гостей!

Привітайтесь! Діти: “Добрий день!”

                                             Подаруйте посмішку собі,

                                            Один одному, мені.

                                            Я дарую посмішку і вам,

                                            Хай радість допоможе у роботі нам.

 

- Поміркуйте і скажіть, яким ви бачити  наш урок?

- А якими ви уявляєте себе на уроці?

- Сьогодні  наш урок буде незвичайним. Я запрошую вас вирушити на пошуки скарбів.  Мабуть, кожен із нас мріє знайти скарб.  Але  лише розумні, наполегливі, цілеспрямовані  знайдуть мовні скарби.

  Тож працюйте злагоджено, згуртовано, творчо. Після важких випробувань   ви будете отримувати  літери, з яких у  кінці  уроку складете ключове слово.

II. Мотивація. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда.

- Послухайте і скажіть, що вам нагадують ці звуки.

Звучить запис «Звуки моря».(Слайд 1)

- Які асоціації викликають у вас  ці звуки?

-  Які  ви  знаєте  водойми з уроків природознавства?

-   Діти, говорять,  що наша мова як океан – її  вивчають і говорять на ній. Українська  мова може бути абсолютно різною, як вода, яка залежить лише від того в яку форму її залити. Тонкою, дзюркотливою і такою, що переливається, як гірський весняний струмок    і  звеселяє душу, або потужною,  заворожуючою  своєю силою, як штормовий океан. У руках Майстра будь-яка мова буде великою, але така мова як українська буде ще і багатогранною, зі своєю  родзинкою, що виділяє її серед інших мов.  Сьогодні ми зануримося  у  мовне  царство - безконечне, могутнє, яке немає кінця-краю.

      Отже, ми знімаємося з якоря й вирушаємо в путь!

Відкриваємо “бортовий журнал”, занотуємо  дату нашої подорожі:

 _________

                                                  Класна робота

Не гаймо часу, поспішаймо.

І подорож морську розпочинаймо!    ( Слайд 2)

4. Перевірка домашнього завдання «Компас».     ( Слайд 3)

        У бурхливому морі важко тримати вірний напрям. Справжній моряк повинен у будь-якій ситуації орієнтуватися в просторі, і допомагає йому в цьому - компас.  Зараз перевіримо,  як ви вмієте орієнтуватися у  безкінечному океані народної мудрості.

 (Прочитайте прислів’я, які ви склали вдома і назвіть слова антоніми.)

-Праця людину годує, а лінь марнує.

Хто влітку буде співати, той узимку буде танцювати.

Де багато крику, там мало роботи.

5.Експрес-опитування. Сьогодні, подорожуючи океаном знань, ми повинні показати всі наші здобутки, які отримали на попередніх уроках.

Думай швидко, говори правильно!

Запитання:

  Основна одиниця  мови ... (слово).

— Слова бувають:... і... (однозначні і багатозначні).

  Слова: ключ, лінійка, коса — це ... (багатозначні слова).

— Синоніми — це ... (близькі за значенням слова).

— Антоніми — це ... (протилежні за значенням слова).

— Лелека, бусол, чорногуз — це слова ... (синоніми).

  Праця, безділля - це слова ... (антоніми).

— Слова, однакові за звучанням і різні за лексичним значенням – це (омоніми)

—В якому значенні можна вживати слова? – в прямому і переносному (приклади)

Молодці!  Дякую!

3. Каліграфічна хвилинка. (Зразок на дошці).

Продовжуємо наш урок. Відгадайте , будь ласка  загадку.

Що за хатка – дивина?

 З скла прозорого вона.

 Табунцями, як у річці,

 Рибки плещуться в водичці.

 (Акваріум) ( Слайд 4)

— Запишіть каліграфічно букви, сполучення букв,  слово акваріум – це словникове слово, значення, вимову  і написання якого ви повинні запам’ятати.

Аа  аа  ак  кв   ва  ар  рі  ім  ум   акваріум

  Пояснити  значення цього слова мені допоможуть юні дослідники.

2. “ Досліники “ Тлумачення слова.

1)Слово акваріум утворене від латинського кореня «аква» - вода.

2)Акваріум – скляна посудина або штучне водоймище для утримування  й розведення риб, водяних тварин і рослин.

3) Акваріум - спеціальні установи, де містяться представники морської і прісноводої фауни і флори з метою їх вивчення і демонстрації. Вони є в багатьох країнах світу.

Вчитель. Вперше такі   установи стали створювати  ще в 2-ій половині 19 ст. (у Севастополі в 1871; у Неаполі в 1872)називають  їх океанаріумам. Згідно з Книгою рекордів Гіннесса, найбільша в світі ємність для утримання мешканців моря знаходиться  в китайському місті Чжухай і не має аналогів в світі. ( Слайд 5)

  Складіть речення зі словом   акваріум.

  Запишемо на дошці речення.

У моєму акваріумі серед пишних заростей  неквапливо плавають  золоті рибки.

      Підкресліть  граматичну основу речення.

  •            У якому значенні вживається  слово “золоті “ у реченні?
  • Доберіть близьке за значенням до слова неквапливо – повільно.

Вчитель. Вітер по морю  гуляє і наш  кораблик підганяє.

Фізкультхвилинка. ( Слайд 6)

   На кораблі найголовніша людина -  капітан. Він повинен вміти все. А команда  в усьому   його слухатися. Запрошуємо нашого  капітана.

Стали всі зручно – раз!

Приготувалися дружно – два!

Вправо, вліво голова!

Руку кожному вперед, на плече!

Вліво качнулись, вправо,  іще!

Вліво качнулись, вправо.

Ніби хвиля морська нас гойдає,

Слухай команду:

Дружно пірнаєм!

Випливли, всі підтягнулись.

Що там за бортом?

Чайки? Всміхнулись!

Всі по місцях! – нас чекає робота.

Більше нового дізнатись охота.

 

III. Оголошення теми, мети уроку.

—Діти,  подорожуючи    по мовному  царству, ми з вами   спостерігатимемо  за роллю синонімів  у мовленні, будемо вчитися вводити синоніми в речення, ознайомимося з деякими сталими виразами.

У нашій мові є слова, які роблять мовлення яскравим, барвистим, неповторним.

Повертаю перлинку – Слово.

                        Відгадайте, не зволікайте, як ці чарівні  скриньки називаються.

                                           АНТОНІМИ

   ОДНОЗНАЧНІ                                          ОМОНІМИ                                                                СЛОВО

                          БАГАТОЗНАЧНІ                                    СИНОНІМИ 

                                                           ФРАЗЕОЛОГІЗМИ

Наша  подорож триває.

Цар Нептун   нас зустрічає. ( Слайд 7)

1.Робота з підручником. С.47, вправа 98

- Виразно прочитайте вірш Анатолія Качана.

- А хто з вас знає, хто такий Нептун.

- Прочитайте  значення слова Нептун.

-Прочитайте підкреслені слова. Як називаються такі слова? Якими словами можна доповнити цей синонімічний ряд? (тайна(р.), таїна, загадка)

  • Прочитайте, хто живе у царстві Нептуна? Кого автор називає без’язикими?
  • Прочитайте останнє речення. Чи зрозуміли ви значення виділених слів?
  • Спишіть останнє речення. Замініть виділений вислів  одним словом.
  •                   Поряд з цими словами в українській мові вживаються словосполучення, які не можна розривати. Вони мають цілісне значення. А як вони називаються, ви дізнаєтеся, прочитавши тему уроку: "Фразеологізми".

IV. Пояснення нового матеріалу.

1.   Робота  за   схемами-опорами.   Тематичними   малюнками. ( Слайд 8)

- А що ж таке фразеологізми? Щоб відповісти на це запитання скажіть, чи можна зробити з мухи слона? (малюнки: муха, слон)

- Звичайно, будь-хто скаже, що не можна. Тільки в казках можна щось  на когось перетворити.

- Але так може вважати лише людина, яка не знає про фразеологізми, тобто сталі, влучні вислови (вирази)

- Ось за допомогою таких влучних виразів можна не тільки зробити з мухи слона, тобто щось перебільшити; але й поїсти березової каші за власні провини;  або почуватися на сьомому небі від похвали, якщо одержали гарну оцінку.

- На перший погляд це дивно. Але наскільки красивішою, образнішою, багатою є мова людей, які влучно, дотепно вживають фразеологізми.

Давайте   розглянемо  малюнки, прочитаємо   підписи. ( Слайди 9,10,11,12)

— У якому значенні вживаються сполучення  слів?

Коли так говорять?

 

 

 

 

Рахувати ворон                Бити байдики                                             

 

Як курка лапою              Брати ноги на плечі

 

 

                         

—Такі  сполучення  слів називаються фразеологізмами.

(Учитель виставляє на дошку схему-опору).

Фразеологізм — стійке поєднання слів.  Їх можна замінити одним синонімічним словом.

2. Робота в парах. ( Слайд 13)

Продовжуємо нашу мовну подорож.

Для того щоб було цікавіше подорожувати, я пропоную вам об’єднатися у екіпажі по 2 учні.  Ваша робота має бути  злагодженою, згуртованою, творчо поставтеся  до виконання завдання. На вас  чекає сюрприз.

   На основі поданих слів і малюнків утворіть фразеологізми; спробуйте пояснити їх значення.

Вішати

Задирати

Нагострити

Розвісити 

Водити за

Колоти

Горять

Перевірка:

Вішати  носа  -  зажуритися, засмутитися

Задирати  носа-  зазнаватися, вихвалятися..

Нагострити вуха- уважно слухати

Розвісити   вуха-  слухати із захопленням

Водити за  носа - обманювати

Колоти очі     -докоряти

Горять очі- дуже хочеться, радіє

— Зачитайте записані фразеологізми.

Сюрприз. Поетична   хвилинка.

 Послухайте, як поети використовують фразеологізми у своїй творчості.

(Вірш-сценка у виконанні учнів).

            Який фразеологізм зустрічається?

                         (Ігор Січовик)

Що за ґвалт зчинився на подвір'ї зранку?

Загубила ґудзик ґава біля ґанку.

З дерева за нею ґедзь спостерігав.

І порадив ґаві не ловити гав.

(Марно витрачати час, нічим не займатися).

  Який фразеологізм зустрічається у вірші?

Чи можна?

— Сиди спокійно, — каже мама, —

 І перестань молоти ногами.

 Малий запитує тривожно:

― А язиком молоти можна?

                                        Грицько Бойко            

 Подружки-говорушки

Говорушки Клава й Мила

На уроках говорили,

А на зборах навпаки:

Червоніли і мовчали,

Наче в рот води набрали, —

Проковтнули язики!         Грицько Бойко

Запам'ятовуйте   фразеологізми,   вчіться    вживати їх у мовленні.

Хвилинка релаксації. Відео. ( Слайд 14)

          Ми  потрапили  на  морське  дно.  У  прозорій  воді  повільно  колишуться  водорості.  Повз нас  поволі  пропливають  мешканці підводного  царства:  різні  за  формою  і кольором  риби,  медузи,  схожі  на  парасольки  з  бахромою,  колючі  морські  зірки – яскраві  червоні,  сині,  прикрашають  дно морських  володінь Нептуна,  химерні  морські  коники  та  ще  багато інших  створінь. 

        Подорожуючи морськими просторами, ви можете не тільки насолоджуватися чудовими краєвидами, але й зробити ще якусь корисну справу. Наприклад, досліджувати, спостерігати, вивчати життя морських глибин. Так, як це робив французький дослідник Жак Ів Кусто (кадри з програми «У світі тварин»), який віддав більшу частину свого життя вивченню морської фауни.

Лише розумні, наполегливі, цілеспрямовані    знайдуть  острів  скарбів, а  ми з вами   шукаємо  мовні скарби.

V. Закріплення вивченого. Практичні вправи. ( Слайд 15)

Не намагайся бути першим,

А намагайся бути кращим.

1.   Попрацюємо колективно. Робота  з підручником (С. 47, впр. 99). 

_Замініть вислови синонімами з довідки.

Брати ноги на плечі – утікати;

Ловити ґав – ледарювати,

Водити за носа – обдурювати,

Клювати носом – дрімати,

Дерти носа вгору – зазнаватися,

Цокотіти зубами – змерзнути,

Зарубати на носі – запам’ятати.

  Складіть речення з будь-яким  фразеологізмом, а потім із словом-синонімом.   

—В яких реченнях виразніше  висловлена думка?

Висновок. Для того, щоб добре говорити, писати, треба не тільки знати норми сучасної літературної мови, визначені граматикою, правописом. Для цього ще треба опанувати фразеологічні скарби мови, уміти   їх влучно приміняти.

Тож, що таке фразеологізми давайте  прочитаємо правило    на   с.48.

2.  Робота із  "Словниками".

      Іноді виникають труднощі при доборі слів-синонімів. Тоді на допомогу прийдуть словники "Словникова скарбничка" та "Мовні скарби" Антоніни Мовчун.Більшість  фразеологічних  словників  укладено  не  за  алфавітом,  а   навколо ключового   слова.

3.Робота з підручником вправа 100.

- Розгляньте малюнок  вправи 100.Визначте, до якого  з двох малюнків можна вжити вислів брати ноги на плечі в значенні тікати..

  • Можна сказати : накивати п’ятами, дати дмухача…  тобто тікати  – це фразеологізми-синоніми.
  • Складіть речення  фразеологізмом   з одним фразеологізмом на вибір.

4.«Сигнали маяка» ( Слайди 16 - 22)

Море в темряві гуркоче,

Та ось, як вогник у вікні,

Маяк заблимав серед ночі.

До себе кличе всіх в імлі...

 

   Щоб не заблукати у морі, не втратити курс, морякам у пригоді стають сигнали маяка. Давайте і ми скористаємося сигналами-підказками, щоб показати свої знання про  фразеологізми...

    Я вам показую картинку, а   ви знаходите маячок із потрібним фразеологізмом. Щоб пояснити значення незрозумілих фразеологізмів, ви можете скористатися словниками.

 

 

 

Рахувати ворон                                     Зарубати на носі                                                         

 

 

 

 

Робити з мухи слона.                           Як свої п’ять пальців                                      

 

 

 

Як кіт наплакав                                       Кури не клюють

        Є фразеологізми – антоніми. Наприклад: кури не клюють (багато) – як кіт наплакав (дуже мало)

5. Диференційоване завдання “На морському дні.”

Діти, на морському дні можна знайти, як ви думаєте Що? ( Слайд 23)

- небачених звірів і рослини , пляшки із записками від мореплавців, потерпілих краху, коралові рифи, затонулі міста древніх цивілізацій. скарби; перли, затонулі кораблі,….

А ми з морського дна отримали  диференційоване завдання.  ( Слайд 24)

  1. Підкресліть у тексті  фразеологізми.
  2. З’єднайте  фразеологізми  із тексту  з  їх  значенням ( при необхідності зверніться до  фразеологічного  словника.
  3. Знайдіть фразеологізм , який фразеологізм «заховався» на малюнку до тексту?

                                                               ВОДОЮ НЕ РОЗЛИТИ

Ми з Дмитром товаришуємо ще з першого класу. Однолітки кажуть, що нас навіть водою не розіллєш. І хоча з Дмитром інколи каші не звариш, але я на це закриваю очі.

Ось і минулої суботи ми домовилися піти вудити рибу. Я і черв'яків накопав, і вудочки приготував, а товариш навіть за холодну воду не брався. О восьмій ранку ми мали зустрітися біля криниці, але Дмитро з'явився аж через півгодини. Я лише розвів руками.

Риболовля виявилася вдалою, ми спіймали багато карасів. Після обіду почали насуватися дощові хмари, і ми, взявши ноги в руки, змушені були тікати додому. Злива наступала нам на п'яти, ми дуже промокли і змерзли так, що зуб на зуб не попадав. Але все одно були задоволені (3 посібника).

Перевірка.

Водою не розіллєш   - міцна дружба,

каші не звариш    не можна з ним домовитися,

закриваю очі – не помічати, залишати без уваги,

навіть за холодну воду не брався – ледарювати,

розвів руками – здивувався, розгубився,

взявши ноги в руки-   швидко  тікати,

наступала нам на п'яти – наздоганяти,

зуб на зуб не попадав- дуже змерзнути,

Вчитель.   Поясніть роль фразеологізмів у поданому тексті. (Діти  висловлюють думки.)

Висновок . Отже вживайте фразеологізм у своїй мові і вона стане  красивішою, образнішою, багатою.

VІ.Підсумок уроку.

На екрані пливе  корабель. ( Слайд 25)

    Ось ми з вами підходимо до берега. Швидко і непомітно  разом  подолали цей нелегкий шлях. Ви виконали всі завдання уроку.  Довели, що вмієте працювати у команді, дружно та завзято.

Складіть отримані літери.  ЗНАННЯ   , РОЗУМ

( Слайд 26 )Знання та розум – скарб людини.

З усіх скарбів  знання -  найкращий.

Його не можна  ні вкрасти, ні згубити, ні знищити.

                                                                Г.Сковорода.                                                                                          

Бажаю кожному з вас   щодня поповнювати скриньки своїх знань новими скарбами.

   Ви всі старанно працювали на уроці.

- Чи сподобався вам урок?

- Що найбільше сподобалось?

- Що ж таке фразеологізм?

Сподіваюся, у вашому мовленні все частіше з'являтимуться фразеологізми.

(Слайди 27- 30)—  Давайте оцінимо  роботу  на уроці  за допомогою фразеологізмів?

(З'являється на дошці картка з фразеологізмами).

Працювали ... (не покладаючи рук);

Слухали ... (нагостривши вуха);

Запам’ятовували  фразеологізми   … ( мотаючи  на  вус).

     Настав час отримати нагороду.  Тож, відкривайте мерщій скриню та поділіть скарб справедливо!

      Бажаю вам здійснення найкращих задумів, натхнення, творчих злетів, успіхів у сходженні до вершин знань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Лапко Світлана
Додано
14 грудня 2022
Переглядів
1157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку