Конспект уроку української мови для 4-го класу на тему: "Відмінювання іменників у множині. Вправи на вживання правильних відмінкових закінчень іменників у множині"

Про матеріал
Тема уроку: ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ У МНОЖИНІ. ВПРАВИ НА ВЖИВАННЯ ПРАВИЛЬНИХ ВІДМІНКОВИХ ЗАКІНЧЕНЬ ІМЕННИКІВ У МНОЖИНІ Мета: ознайомити учнів з відмінюванням іменників у множині; учити правильно ставити питання і визначити відмінок; звернути увагу на відмінність у закінченнях іменників деяких відмінків; вдосконалювати вміння і навички правопису відмінкових закінчень іменників; розвивати мовне чуття, спостережливість, інтерес до вивчення мови; виховувати культуру писемного мовлення, старанність. Обладнання: підручник, презентація, ребус, карта подорожі, м’яч, ілюстрації, таблиця відмінювання іменників у множині, роздатковий матеріал, кубики.
Перегляд файлу

Тема уроку:  ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ У МНОЖИНІ. ВПРАВИ НА ВЖИВАННЯ ПРАВИЛЬНИХ ВІДМІНКОВИХ ЗАКІНЧЕНЬ ІМЕННИКІВ У МНОЖИНІ

   Мета: ознайомити учнів з відмінюванням іменників у множині; учити правильно ставити питання і визначити відмінок; звернути увагу на відмінність у закінченнях іменників деяких відмінків; вдосконалювати вміння і навички правопису відмінкових закінчень іменників; розвивати мовне чуття, спостережливість, інтерес до вивчення мови; виховувати культуру писемного мовлення, старанність.

   Обладнання: підручник, презентація, ребус, карта подорожі, м’яч, ілюстрації, таблиця відмінювання іменників у множині, роздатковий матеріал, кубики.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (слайд 2)

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

Не просто слухати, а чути

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати

Дружно і плідно працювати.

ІІ.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ НА УРОК.

— Яким ви хочете бачити наш урок? (Цікавим, пізнавальним, творчим)

— А ви на уроці якими повинні бути? (Дисциплінованими, уважними, активними, зібраними, наполегливими)

— Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий продуктивний урок.

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (слайд 3)

  1. Перевірка домашнього завдання (вправа 161, с. 72)

— Вашим домашнім завданням була вправа 161. Ви мали скласти речення зі словами, в яких відбувається чергування.

(Учні зачитують по 1 реченню, що вони склали із словами)

 

  1. Ребус (слайд 4)

Ребуси :: Рідна мова— А про що ми будемо сьогодні говорити, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте ребус.

 

 

 

 

 

— Правильно, сьогодні ми продовжимо вивчати іменники, а саме їх відмінювання.

  1. Гра «Я — тобі, ти — мені» (слайд 5)

Учитель називає іменники в однині, а учні ставлять їх у множину. Автомобіль, черговий, сіль, школа, квітка, молоко, річка, читання.

    Що ви помітили? (Є іменники, які вживаються тільки в однині.) Учитель називає іменники в множині, а учні ставлять їх в однину.

Гори, ворота, міста, села, штани, океани, хлопці, гроші.

  Що ви помітили? (Є іменники, які вживаються тільки в множині.)

  Чи змінюються за відмінками іменники у множині?

 

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ (слайд 6)

— Сьогодні на уроці ми про це дізнаємося.

— Зверніть увагу, у кожного з вас на партах лежать чек-листи завдань на сьогоднішній урок, в кінці якого кожен з вас оцінить свою роботу.

— Ми будемо вчитися відмінювати іменники в множині, правильно писати закінчення цих іменників. правильно ставити питання і визначити відмінок; звернемо увагу на відмінність у закінченнях іменників деяких відмінків; розвиватимемо мовне чуття, спостережливість, інтерес до вивчення мови; виховувати культуру писемного мовлення, старанність.

 

Чек-лист завдань на сьогодні:

  • навчитись відмінювати іменники в множині;
  • правильно писати закінчення цих іменників;
  • правильно визначити відмінок іменників;
  • спостерігати за зміною іменників за числами;
  • звернути увагу на відмінність у закінченнях іменників деяких відмінків;
  • Что такое чек-лист и для чего он нуженрозвивати мовне чуття, спостережливість, інтерес до вивчення української мови;
  • виховувати в собі культуру писемного мовлення, старанність.

 

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Спостереження за мовним матеріалом (Вправа 162, с. 73) (слайд 7)

Ознайомлення з таблицею відмінювання іменників у множині

— За якою ознакою здійснено розподіл іменників? (За родами)

— Які закінчення мають іменники кожного роду в множині?

— У яких відмінках іменники у множині мають однакові закінчення? (Іменники, що означають назви неістот,— у називному і знахідному відмінках; іменники, що означають назви істот, — у родовому і знахідному відмінках.)

— У яких відмінках іменники вживаються з прийменниками, а у яких — без них?

— Звірте свої висновки із правилом на с. 74. (слайд 8)

 

  1. Каліграфічна хвилинка (слайд 9)

— Розкрийте зошити, каліграфічно запишіть число, класну роботу,  склади і слова.

Ос    сі    ос  ін  нь осінь  восени

 

 

 

 

Осінь іде – дощі веде.

— Запишіть приказку в зошити.

 

Каліграфічно щоб писати

Треба рівну спинку мати

Зошит класти навскоси

Гарнесенько пиши!

 

  1. Робота з дидактичною таблицею (на дощці)

Учні відміняють іменники у множині за таблицею, прослідковуючи за зміною закінчень.

 

  1. Колективне виконання вправи 163 (с. 74) (слайд 10)

— Прочитайте подані слова.

— Які іменники вжиті у множині?

— Які іменники вжиті в однині?

  Поставте іменники, вжиті в однині, у форму множини.

  Іменники, подані у множині, провідміняйте за рядами: (слайд 11)

1-й ряд — будинки; 2-й ряд — канали, 3-й ряд — поля.

 

5.Списування з коментуванням (вправа 164, с. 74) (слайд 12)

  • Ознайомлення з текстом.

  Чого не вистачає у цьому тексті? (Слів)

  Звідки можна взяти слова, що відповідають змісту тесту? (З довідки)

  Відредагуйте поданий текст.

  Про що ви дізналися з тексту?

  • Списування тексту, виконання завдання на с. 74.
  • Вказати відмінок підкреслених іменників. Підкреслити прийменники, з якими вони вживаються. (слайд 13)
  • Перевірка виконаної роботи.

 

  1. Фізкультхвилинка

 

 

 

 

 

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1.Робота в зошитах (слайд 14)

— Запишіть повні відповіді на запитання, використовуючи іменники, подані в дужках, і потрібні прийменники. Визначте відмінок цих іменників у реченнях.

Наприклад:        Де людина знаходить знання? (Книги)

                        Людина знаходить знання у книгах (М.в.)

 

  • Де пташки в’ють гнізда? (Дерева)
  • Звідки діти приносять гриби? (Ліси)
  • Що росте на яблунях? (Яблука)
  • Без чого не намалюєш малюнок? (Олівці)

 

2.Творча робота в парах (слайд 15-17)

(Роздатковий матеріал)

— Прочитайте текст, змінюючи форму однини іменників на форму множини.

 

 

І група

ЗАВДАННЯ В ПАРАХ

Прочитайте текст, змінюючи форму однини іменників на форму множини.

 

Восени у (білка) ____________ особливо багато клопоту. Треба на зиму (гриб) _____________ насушити. Запастися (горіх)___________, (жолудь)____________,(шишка)_____________. (Дупло)_______________ вимостити, втеплити . А пізніше їм треба поміняти (шубка)____________.

Білочка » Віршики » Дитячі віршики, пестушки, колискові » Розваги для дітей  » Котигорошко 

 

 

 

 

 

ІІ група

ЗАВДАННЯ В ПАРАХ

Прочитайте текст, змінюючи форму однини іменників на форму множини.

 

Наочність для уроків природознавства "Їстівні та отруйні гриби"У похід за (гриб) _____________ треба вирушати вранці. Вони ростуть під (дерево)_____________, (кущ)_______________, (пеньок)____________. У росі блищать (шапка)________________ грибів і їх добре видно. Коли нападає багато (лист)____, гриби ховаються. Треба  розгрібати листя (паличка)_________________.

 

 

 

  1. Робота в парах. Стратегія «Кубування» (слайд 18)

— На кубиках Ви бачите іменники у називному відмінку, а Вам потрібно поставити цей іменник у вказаному відмінку. Наприклад, «Н.в. Школи», Р.в «шкіл» і т.д.

 

  1. Гра «Упіймай іменник у множині» (слайд 19)

— Зараз я зачитаю Вам віршик, а Ви як тільки почуєте іменник у множині – плескайте в долоньки.

Промінь лягає на трави,

Лукам навіє тепла.

Осінь стрічки золотаві

В коси дерев запліта.

 

 

 

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Бесіда за підсумками уроку

— Давайте ж підведемо підсумок нашого уроку. Що ми з вами навчилися сьогодні робити, візьміть свої чек-листи:

— Наведіть приклади іменників,

Чек-лист завдань на сьогодні:

  • навчитись відмінювати іменники в множині;
  • правильно писати закінчення цих іменників;
  • Что такое чек-лист и для чего он нуженправильно визначити відмінок іменників;

звернути увагу на відмінність у закінченнях іменників деяких відмінків; (Іменники, що означають назви неістот,— у називному і знахідному відмінках; іменники, що означають назви істот, — у родовому і знахідному відмінках.)

  • спостерігати за зміною іменників за числами;

— Наведіть приклади іменників, що вживаються тільки в множині? (ножиці, окуляри, штани, гроші). Тільки в однині? (молоко, сіль, читання)

— У яких відмінках іменники вживаються з прийменниками, а у яких — без них? (У називному відмінку іменники вживаються без прийменників, у місцевому – тільки з прийменниками, а в усіх інших відмінках можуть уживатися з прийменниками або без них)

  • розвивати мовне чуття, спостережливість, інтерес до вивчення української мови;
  • виховувати в собі культуру писемного мовлення, старанність.

 

2. Пояснення домашнього завдання (слайд 20)

— Прочитайте текст рубрики «Спілкуймося красно» вправи 165, звертаючи увагу на прийменники

Вправа 165 (с. 74-75).

— Ви – всі великі молодці, дуже гарно працювали.

 

3. Оцінювання

 

Резерв. Кінезіологія

Подивися вгору, вниз,

Подивись очима скрізь.

І праворуч, і ліворуч.

Перевір, чи вуха поруч?

Знову вгору – знову вниз.

Лапою помацай ніс.

Ось і вправу закінчили,

Діти наші відпочили.

docx
Додано
17 березня 2021
Переглядів
3061
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку