Тема уроку: ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ У МНОЖИНІ. ВПРАВИ НА ВЖИВАННЯ ПРАВИЛЬНИХ ВІДМІНКОВИХ ЗАКІНЧЕНЬ ІМЕННИКІВ У МНОЖИНІ
Мета: ознайомити учнів з відмінюванням іменників у множині; учити правильно ставити питання і визначити відмінок; звернути увагу на відмінність у закінченнях іменників деяких відмінків; вдосконалювати вміння і навички правопису відмінкових закінчень іменників; розвивати мовне чуття, спостережливість, інтерес до вивчення мови; виховувати культуру писемного мовлення, старанність.
Обладнання: підручник, презентація, ребус, карта подорожі, м’яч, ілюстрації, таблиця відмінювання іменників у множині, роздатковий матеріал, кубики.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (слайд 2)
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
Не просто слухати, а чути
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати
Дружно і плідно працювати.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ НА УРОК.
— Яким ви хочете бачити наш урок? (Цікавим, пізнавальним, творчим)
— А ви на уроці якими повинні бути? (Дисциплінованими, уважними, активними, зібраними, наполегливими)
— Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий продуктивний урок.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (слайд 3)
— Вашим домашнім завданням була вправа 161. Ви мали скласти речення зі словами, в яких відбувається чергування.
(Учні зачитують по 1 реченню, що вони склали із словами)
— А про що ми будемо сьогодні говорити, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте ребус.
— Правильно, сьогодні ми продовжимо вивчати іменники, а саме їх відмінювання.
Учитель називає іменники в однині, а учні ставлять їх у множину. Автомобіль, черговий, сіль, школа, квітка, молоко, річка, читання.
— Що ви помітили? (Є іменники, які вживаються тільки в однині.) Учитель називає іменники в множині, а учні ставлять їх в однину.
Гори, ворота, міста, села, штани, океани, хлопці, гроші.
— Що ви помітили? (Є іменники, які вживаються тільки в множині.)
— Чи змінюються за відмінками іменники у множині?
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ (слайд 6)
— Сьогодні на уроці ми про це дізнаємося.
— Зверніть увагу, у кожного з вас на партах лежать чек-листи завдань на сьогоднішній урок, в кінці якого кожен з вас оцінить свою роботу.
— Ми будемо вчитися відмінювати іменники в множині, правильно писати закінчення цих іменників. правильно ставити питання і визначити відмінок; звернемо увагу на відмінність у закінченнях іменників деяких відмінків; розвиватимемо мовне чуття, спостережливість, інтерес до вивчення мови; виховувати культуру писемного мовлення, старанність.
Чек-лист завдань на сьогодні:
|
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом (Вправа 162, с. 73) (слайд 7)
Ознайомлення з таблицею відмінювання іменників у множині
— За якою ознакою здійснено розподіл іменників? (За родами)
— Які закінчення мають іменники кожного роду в множині?
— У яких відмінках іменники у множині мають однакові закінчення? (Іменники, що означають назви неістот,— у називному і знахідному відмінках; іменники, що означають назви істот, — у родовому і знахідному відмінках.)
— У яких відмінках іменники вживаються з прийменниками, а у яких — без них?
— Звірте свої висновки із правилом на с. 74. (слайд 8)
— Розкрийте зошити, каліграфічно запишіть число, класну роботу, склади і слова.
Ос сі ос ін нь осінь восени
Осінь іде – дощі веде.
— Запишіть приказку в зошити.
Каліграфічно щоб писати
Треба рівну спинку мати
Зошит класти навскоси
Гарнесенько пиши!
Учні відміняють іменники у множині за таблицею, прослідковуючи за зміною закінчень.
— Прочитайте подані слова.
— Які іменники вжиті у множині?
— Які іменники вжиті в однині?
— Поставте іменники, вжиті в однині, у форму множини.
— Іменники, подані у множині, провідміняйте за рядами: (слайд 11)
1-й ряд — будинки; 2-й ряд — канали, 3-й ряд — поля.
5.Списування з коментуванням (вправа 164, с. 74) (слайд 12)
— Чого не вистачає у цьому тексті? (Слів)
— Звідки можна взяти слова, що відповідають змісту тесту? (З довідки)
— Відредагуйте поданий текст.
— Про що ви дізналися з тексту?
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1.Робота в зошитах (слайд 14)
— Запишіть повні відповіді на запитання, використовуючи іменники, подані в дужках, і потрібні прийменники. Визначте відмінок цих іменників у реченнях.
Наприклад: Де людина знаходить знання? (Книги)
Людина знаходить знання у книгах (М.в.)
2.Творча робота в парах (слайд 15-17)
(Роздатковий матеріал)
— Прочитайте текст, змінюючи форму однини іменників на форму множини.
І група ЗАВДАННЯ В ПАРАХ Прочитайте текст, змінюючи форму однини іменників на форму множини.
Восени у (білка) ____________ особливо багато клопоту. Треба на зиму (гриб) _____________ насушити. Запастися (горіх)___________, (жолудь)____________,(шишка)_____________. (Дупло)_______________ вимостити, втеплити . А пізніше їм треба поміняти (шубка)____________.
|
ІІ група ЗАВДАННЯ В ПАРАХ Прочитайте текст, змінюючи форму однини іменників на форму множини.
У похід за (гриб) _____________ треба вирушати вранці. Вони ростуть під (дерево)_____________, (кущ)_______________, (пеньок)____________. У росі блищать (шапка)________________ грибів і їх добре видно. Коли нападає багато (лист)____, гриби ховаються. Треба розгрібати листя (паличка)_________________.
|
— На кубиках Ви бачите іменники у називному відмінку, а Вам потрібно поставити цей іменник у вказаному відмінку. Наприклад, «Н.в. Школи», Р.в «шкіл» і т.д.
— Зараз я зачитаю Вам віршик, а Ви як тільки почуєте іменник у множині – плескайте в долоньки.
Промінь лягає на трави,
Лукам навіє тепла.
Осінь стрічки золотаві
В коси дерев запліта.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Бесіда за підсумками уроку
— Давайте ж підведемо підсумок нашого уроку. Що ми з вами навчилися сьогодні робити, візьміть свої чек-листи:
— Наведіть приклади іменників,
Чек-лист завдань на сьогодні:
звернути увагу на відмінність у закінченнях іменників деяких відмінків; (Іменники, що означають назви неістот,— у називному і знахідному відмінках; іменники, що означають назви істот, — у родовому і знахідному відмінках.)
— Наведіть приклади іменників, що вживаються тільки в множині? (ножиці, окуляри, штани, гроші). Тільки в однині? (молоко, сіль, читання)
— У яких відмінках іменники вживаються з прийменниками, а у яких — без них? (У називному відмінку іменники вживаються без прийменників, у місцевому – тільки з прийменниками, а в усіх інших відмінках можуть уживатися з прийменниками або без них)
2. Пояснення домашнього завдання (слайд 20)
— Прочитайте текст рубрики «Спілкуймося красно» вправи 165, звертаючи увагу на прийменники
Вправа 165 (с. 74-75).
— Ви – всі великі молодці, дуже гарно працювали.
3. Оцінювання
Резерв. Кінезіологія
Подивися вгору, вниз,
Подивись очима скрізь.
І праворуч, і ліворуч.
Перевір, чи вуха поруч?
Знову вгору – знову вниз.
Лапою помацай ніс.
Ось і вправу закінчили,
Діти наші відпочили.