До розіграшу
залишилось:
12 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Конспект уроку української мови для 6 класу на тему " Фразеологізми в ролі членів речення. Ознайомлення з фразеологічним словником."

Про матеріал

Урок української мови в 6 класі на тему "Фразеологізми в ролі членів речення. Ознайомлення з фразеологічним словником" містить різні форми роботи: командну лінгвістичну гру, групові форми роботи, роботу в парах, ознайомлення з електронним фразеологічним словником.

Перегляд файлу

Розробка уроку з української мови

у 6 класі (з українською мовою навчання)

за підручником О.В. Заболотного «Українська мова 6 клас»

учитель української мови та літератури Краматорської української гімназії Міщенко Н.А.

 

Урок№3

Тема. Фразеологізми в ролі членів речення. Ознайомлення з фразеологічним словником.

Мета: - формувати в учнів знання про  синтаксичну роль фразеологізмів у реченні, уміння й навички визначати в тексті, якими членами речення  є фразеологізми, а також користуватися фразеологічним словником;

- удосконалювати вміння учнів пояснювати лексичне значення фразеологізмів, добирати синоніми та антоніми до них, розвивати вміння й навички використовувати фразеологізми в усному та писемному мовленні;

- виховувати мовну культуру, любов до рідної мови, прищеплювати зацікавленість до вивчення багатства української мови.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: мультимедійне обладнання, електронна презентація, запис на  дошці, додатковий матеріал з фразеології, фразеологічний словник.

 

П Е Р Е Б І Г     У Р О К У

І. Організаційний момент.

 Доброго дня, шановні учні!  Сьогодні наше знайомство з темою «Фразеологізми»  триває. Ми поглибимо знання з української фразеології, навчимося користуватися фразеологічним словником, який завжди може стати в нагоді.

ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1. На повторення вже вивченого на попередніх уроках матеріалу пропоную вам пограти в цікаву лінгвістичну гру «Склади фразеологізм» (робота в групах, кожна група отримує набір слів, з яких складає 2 фразеологізми, пояснює їхнє лексичне значення та складає з одним із них речення) (Слайд №1):             

І група -  де,чули, здерти ,з, як, дзвін, та, не,вода, знають, гуски, він (чули дзвін, та не знають, де він; як з гуски вода);

ІІ група – один, сам, не, у, полі, не, свій,воїн (один у полі не воїн; сам не свій);

ІІІ група - щоб,або, рибку,пан,з’їсти,або,треба,пропав,у, лізти,воду (щоб рибку з’їсти, треба у воду лізти;або пан, або пропав).

2. Взаємоперевірка домашнього завдання (на екрані (Слайд №2) виконана правильно домашня вправа)

 

ІІІ. Мотивація. Повідомлення теми уроку.

Ви добре впоралися з домашнім завданням, отже, ця тема є для вас цікавою, тому ми продовжуємо знайомство із цікавим світом української фразеології.

 Сьогодні на уроці ми з вами з’ясуємо, якими членами речення можуть бути фразеологізми та навчимося користуватися фразеологічним словником.

Отже, запишіть тему сьогоднішнього уроку (Слайд №3): «Фразеологізми в ролі членів речення. Ознайомлення з фразеологічним словником».

 

ІV. Засвоєння опорних знань.

  1.               «Мозковий штурм».

Шановні учні, я пропоную вам зараз зробити розбір речення за його членами

 (Слайд №3):

 Катруся розповідала про свої пригоди п’яте через десяте. ( Учні визначають члени речення, ставлячи питання до членів речення, доходять до висновку, що фразеологізм «п’яте через десяте» є обставиною способу дії і виступає однім членом речення).

 

2. Отже, діти, запишемо  у свої зошити правило «Синтаксична роль фразеологізмів» (Слайд №4):

1. Фразеологізм може виступати будь-яким членом речення.

Наприклад:

 Сунути свого носа в чужі справи – це твоя звичайна манера поведінки.(Підмет)

Довелося хлопцеві покуштувати березової каші.(Додаток)

 Довелося взяти руки в ноги й бігти чимдуж.(Присудок)

Він  пропав ні цапову душу.(Обставина)

Дівчата як кров з молоком працювали до самого вечора.(Означення)

2. Фразеологізм виступає завжди одним членом речення.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Робота з підручником (вправа №  ).
  2. Робота біля дошки (визначити синтаксичну роль фразеологізмів, пояснити їхнє лексичне значення):

Він довго ще почував себе  ні в сих ні в тих. (Обставина)

Шила в мішку, синку, не сховаєш.(Додаток)

 Дядько любив чужими руками жар загрібати.(Додаток)

Довго ще сусід нас за носа водив.(Присудок)

Брат мій,стріляний птах, ніколи себе не давав одурити. (Прикладка – різновид означення).

  1. Усна  командна  гра «Хто швидше» (учні продовжують фразеологізми на швидкість):

Руки сверблять – дуже кортить

 Спіймати облизня – залишитися ні з чим

 Хоч мак сій - тихо

 Хоч конем грай - просторо

На вербі груші – нісенітниці

 Смаленим пахне - небезпека

Як у Бога за пазухою - захищено

 Як сир у маслі – добре, багато

 Як сніг на голову – несподівано

4. Пропоную вам розгорнути фразеологічні словники й подивитися вище записані фразеологізми та їхні лексичні значення. Зверніть увагу, із чого складається словникова стаття, які відомості  про той чи інший фразеологізм ми можемо прочитати (робота із фразеологічним словником, електронним та друкованим).

V. Рефлексія.

Бесіда за питаннями:

  • з огляду на вивчений матеріал з теми «Фразеологія», діти, для чого в нашому мовленні потрібні фразеологізми? Яку роль вони виконують?
  •  про що свідчать українські фразеологізми?
  •  де ми з вами можемо почутий побачити фразеологізми?

VІ. Оцінювання. Домашнє завдання

 Вивчити   правила, §13-14 читати,  скласти словничок фразеологізмів, які використовують у вашій родині, підготуватися до контрольної роботи з теми «Лексика. Фразеологія»

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
1 лютого
Переглядів
569
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку