Конспект до уроку "Відмінювання порядкових числівників. Визначення часу".

Про матеріал

Конспект до уроку "Відмінювання порядкових числівників. Визначення часу". У розробці подано ряд вправ на редагування тексту з неправильно вжитими числівниками, завдання на визначення часу, а також цікаві скоромовки для правильної вимови числівників.

Перегляд файлу

Тема. Відмінювання порядкових числівників. Уживання числівників на позначення дат, часу (годин).

Мета: пояснити особливості відмінювання порядкових числівників, формувати вміння відмінювати порядкові числівники; звернути увагу на вживання порядкових числівників на позначення дат, повправляти учнів у відмінюванні таких числівників; формувати вміння вживати у мовленні, зокрема діалогічному, числівники на позначення часу доби; розвивати логічне мислення, формувати навики діалогічного спілкування, розвивати творчу уяву, емоції; виховувати повагу до фольклору як скарбниці народного досвіду.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, індивідуальні картки, мультимедійна презентація, годинник.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Установчо-мотиваційний етап.

II. Актуалізація опорних знань.

  1. Мовна казка про частини мови.

Зібралися якось зранку частини мови за столом. Сіли вони снідати, а Числівника забули розбудити. Всі поспішали, бо запізнювались до школи на уроки. І раптом із спальні зявися заспаний Числівник:

- Чому ви мене не розбудили. Я теж поспішаю до школи на урок.

    - Подумаєш, він поспішає, - скептично засміявся Іменник . – Без тебе діти на уроці прекрасно обійдуться.

  -  Я теж так думаю, - підтримав його Прикметник.

  -  Для чого ти учням? – засміялося Дієслово?

  -  Як для чого? – обурився Числівник.

  -  Коли не буде мене, то діти не знатимуть о котрій годині йти до школи. Вони не знатимуть, котрий сьогодні день тижня, котрий день місяця, котрий рік. І, найголовніше, вони не знатимуть, скільки грошей треба просити в матері, щоб купити собі морозиво чи шоколадку. Ось так, - промовив Числівник.

      І всі частини мови похнюплено замовкли. А Іменник крадькома глипнув на свій годинник, чи бува не зникли з циферблата цифри.

  -  Слава Богу, всі цифри на місці, -  полегшено вимовив Іменник. І всі частини мови схопили свої портфелі і помчали до школи, щоб розказати учням, яке почесне місце у царстві частин мови займає їхній брат Числівник.

Довідка (Цифербла́т (нім. Zifferblatt, від Ziffer — цифра + Blatt — лист, аркуш) — панель годинника з цифрами, пластина з розміщеними по колу діленнями, що позначають години, хвилини або інші одиниці вимірювання, і з проставленими під ними цифрами (використовується у годинниках та інших вимірювальних приладах, наприклад, в секундомірах, індикаторах годинникового типу чи курвіметрах).

У сонячному годиннику, залежно від типу і розташування площини, на яку відкидається тінь стрижня, розрізняються екваторіальні, горизонтальні і вертикальні)

2. Бесіда. Складання анкети числівника.

Частина мови: числівник

Означає: число або кількість предметів; порядок предметів при лічбі

Питання: скільки? котрий?

Розряди: кількісні, порядкові

Граматичні ознаки: рід, число, відмінок (порядкові), відмінок (кількісні)

За будовою: прості, складні, складені

Синтаксична роль: будь-який член речення

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Запис теми, епіграфа у зошитах.

Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

Народна мудрість

1. Робота з текстом. Вправа 362 (усно).

Прочитайте. Визначте числівники, поставте до кожного питання.
До якого розряду за значенням вони належать? Визначте відмінки
числівників. Чи можна визначити їхнє число? Зробіть це.

Ерудит Боря вже знав, чув від того ж таки Аркаші, що середньовічний італійський письменник, мислитель, історик, політичний і військовий діяч Нікколо Макіавеллі був голова. І брат Аркаша був голова. Посів друге місце на районній математичній олімпіаді. Отже, дві голови… А Боря що — дурень?! Боря почав думати. Три дні він думав, думав, думав… А на четвертий день Боря Бородавко був черговим у класі. На великій перерві він, як уже не раз, дістав з портфеля п’ятий том енциклопедії «Все про все» і зачитав потрясаючу інформацію про те, чому випадають молочні зуби, чого кучерявиться волосся, з якою швидкістю тече у жилах кров, для чого потрібні брови, як ми ковтаєм їжу і таке інше… Оточивши Борю, усі слухали і заздро зітхали. Ні в кого в класі не було такої енциклопедії. Ловка книжка! На першій палітурці намальовані дві кумедні мавпочки з акордеоном. На останній — кицька і пінгвіни…(В. Нестайко). «Пригода в кукурудзі»

  • Які числівники за розрядами вживаються у тексті?
  • Чи змінюються вони за відмінками?
  • З якими частинами мови поєднуються?
  • Чи змінюються порядкові числівники за числами?

 

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Ознайомлення з таблицею.

 

Відмінювання порядкових числівників (простих)

 

Відм.

Чоловічий рід

Жіночий рід

Середній рід

Множина

(для всіх родів)

Н.

шостий

шоста

шосте

шості

Р.

шостого

шостої

шостого

шостих

Д.

шостому

шостій

шостому

шостим

З.

як Н.або Р.

шосту

шосте

як Н.або Р.

Ор.

шостим

шостою

шостим

шостими

М.

(на) шостому

шостім

(на) шостій

(на) шостому

шостім

(на) шостих

 

 

  1. Записати  речення, поставивши числівники в дужках в потрібній формі.

Два (третій) не чекають. (Десятий) дорогою обходити. Одна нога тут, а (другий) там. Обливатися (сьомий) потом. Грати (перший) скрипку.

 

  1. Перепишіть, числа передаючи словами. Укажіть числівники за будовою.
  • На дошці учень виписує тільки словосполучення з числівниками.

 25 квітня 2018 року всіх охочих запрошують на святкування традиційного Ужгородського фестивалю «Сакура-Фест 2018». Це свято в Ужгороді триватиме 3 дні. Традиційне висадження сакур відбудеться 26 квітня. А 27 квітня організатори пропонують пішохідну екскурсію старовинним центром Ужгорода.

 

-До якого розряду вони належать? - Які за будовою?

Відмінювання порядкових числівників (складених)

Н.

триста вісімдесят другий рік

Р.

триста вісімдесят другого року

Д.

триста вісімдесят другому року

З.

як Н. або Р.

Ор.

триста вісімдесят другим роком

М.

(на) триста вісімдесят другому році

 

У складених порядкових числівниках відмінюється тільки останнє слово.

Порядкові числівники, як і прикметники, узгоджуються у роді, числі і відмінку з іменником, від якого вони залежать.

У датах назви місяців уживаються тільки у родовому відмінку однини: Свято Великодня цього року відзначається восьмого квітня.

Порядкові числівники на –сотий, -тисячний,

-мільйонний, -мільярдний пишемо одним словом:

двохсотий, пятитисячний,

тримільйонний

 

  1. Фізкультхвилинка.

Учитель називає числівники. Діти стоять, тримаючи руки на поясі. Якщо називається простий числівник—діти нахиляються ліворуч, складний—праворуч, складений—присідають.

Два, шістдесят, сім, триста, сто двадцять чотири, сімдесят два, шість, тисяча двісті тринадцять, три, п’ятдесят, три цілі і вісім сотих, сто двадцять чотири, сімдесят сім.

  1. Зачитування смішинок з числівниками (домашнє завдання)

 

  1. Вправа 356.

Скоромовки.

 

У чотирьох черепашок четверо черепашенят.

Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок — сорок морок.

Дрова рубали два дроворуби.

Пять  п’ятаків, на кожному п’ятаку ще по п’ятаку.  

 

 

 

 

 

Позначення часу (малюнок на дошці)

 

Котра година?

годинник.jpg

Завдання

 

7.  Оголосіть час (письмово)

Завдання для трьох рядів

І ряд

ІІ ряд

ІІІ ряд

13. 10

14. 15

15. 25

16. 40

19. 50

20. 45

 

 

8.Відредагувати речення

І група

Столова в нашій школі починає працювати з девяти годин. Без п’ятнадцяти десять можна уже купити вкусну булочку. А піца продається на протязі всього дня. Закривається столова в чотири години.

ІІ група

У нашій школі є басейн. У ньому постоянно займаються учні. Навчитися плавати можна після двох годин дня. А записуватися потрібно тільки у вісім годин рана.

 

 

9. Діалог

  1. Між двома учнями, які домовляються про похід до лялькового театру.
  2. Між двома однокласниками, які зустрілися на зупинці. Вони запізнюються на урок.

VI.   Підбиття підсумків уроку

 Вихідна рефлексія

  • Чи досягли ми поставленої мети?
  • Чого ми навчилися на уроці?
  • Які почуття виникали у вас під час роботи?

VI. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

VII. Домашнє завдання

  1. Скласти список традиційних свят школи та класу.
  2. Написати листа товаришеві про святкування традиційних свят школи та класу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАВДАННЯ

Вправа 1

Записати  речення, поставивши числівники в дужках в потрібній формі.

Два (третій) не чекають. (Десятий) дорогою обходити. Одна нога тут, а (другий) там. Обливатися (сьомий) потом. Грати (перший) скрипку.

Вправа 2

Перепишіть, числа передаючи словами. Укажіть числівники за будовою.

 25 квітня 2014 року всіх охочих запрошують на святкування традиційного Ужгородського фестивалю «Сакура-Фест 2014». Це свято в Ужгороді триватиме 3 дні. Традиційне висадження сакур відбудеться 26 квітня. А 27 квітня організатори пропонують пішохідну екскурсію старовинним центром Ужгорода.

Вправа 3.

 Оголосити час (письмово)

І ряд

ІІ ряд

ІІІ ряд

13.10

14. 15

15. 25

16.40

19. 50

20. 45

 

Вправа 4.

Відредагувати речення

І група

Столова в нашій школі починає працювати з девяти годин. Без п’ятнадцяти десять можна уже купити вкусну булочку. А піца продається на протязі всього дня. Закривається столова в чотири години.

ІІ група

У нашій школі є басейн. У ньому постоянно займаються учні. Навчитися плавати можна після двох годин дня. А записуватися потрібно тільки у вісім годин рана.

Домашнє завдання.

  1. Скласти список традиційних свят школи та класу.
  2. Написати листа товаришеві про святкування традиційних свят школи та класу.

 

 

Відмінювання порядкових числівників (простих)

 

Відм.

Чоловічий рід

Жіночий рід

Середній рід

Множина

(для всіх родів)

Н.

шостий

шоста

шосте

шості

Р.

шостого

шостої

шостого

шостих

Д.

шостому

шостій

шостому

шостим

З.

як Н.або Р.

шосту

шосте

як Н.або Р.

Ор.

шостим

шостою

шостим

шостими

М.

(на) шостому

шостім

(на) шостій

(на) шостому

шостім

(на) шостих

 

 

Відмінювання порядкових числівників (складених)

Н.

триста вісімдесят другий рік

Р.

триста вісімдесят другого року

Д.

триста вісімдесят другому року

З.

як Н. або Р.

Ор.

триста вісімдесят другим роком

М.

(на) триста вісімдесят другому році

 

У складених порядкових числівниках відмінюється тільки останнє слово.

Порядкові числівники, як і прикметники, узгоджуються у роді, числі і відмінку з іменником, від якого вони залежать.

У датах назви місяців уживаються тільки у родовому відмінку однини: Свято Великодня цього року відзначається двадцятого квітня.

Порядкові числівники на –сотий, -тисячний,

-мільйонний, -мільярдний пишемо одним словом:

двохсотий, пятитисячний,

тримільйонний

 

 

 

 

 

 

 

Розіграти діалог, використовуючи числівники.

  1. Між двома учнями, які домовляються про похід до лялькового театру.

 

 

 

Розіграти діалог, використовуючи числівники.

 

  1. Між двома однокласниками, які зустрілися на зупинці. Вони запізнюються на урок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Цифербла́т (нім.) — панель годинника з цифрами, пластина з розміщеними по колу діленнями, що позначають години, 

хвилини або інші одиниці вимірювання

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Жеплінська Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 лютого 2018
Переглядів
10493
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку