Конспект уроку української мови для 6 класу "Фразеологія. Контрольна робота"

Про матеріал

Контрольна робота з української мови в 6 класі на тему "Фразеологія. Контрольна робота" складається із завдань тестової форми, завдань відкритої форми та творчих завдань.

Перегляд файлу

Розробка уроку з української мови

у 6 класі (з українською мовою навчання)

за підручником…………

учитель української мови та літератури Краматорської української гімназії Міщенко Н.А.

 

Урок№4

Тема. Контрольна робота №2 з мовної теми «Лексикологія. Фразеологія. Контрольне читання мовчки» .

Мета: - перевірити набуті знання, уміння й навички із теми «Лексикологія. Фразеологія»;

- виховувати мовну культуру, любов до рідної мови, прищеплювати зацікавленість до вивчення багатства української мови.

Тип уроку: перевірка набутих знань.

Обладнання: тексти контрольної роботи ( І і ІІ варіанти), текст та тестові завдання для контрольного читання мовчки.

 

П Е Р Е Б І Г     У Р О К У

І. Організаційний момент.

ІІ. Виконання контрольних тестових завдань із теми «Лексикологія. Фразеологія».

 

І варіант

 

І рівень ( кожна правильна відповідь  - 0,5 б.)

 

  1. Виділіть речення, у якому слово «сумувати»  вжито  в прямому значенні:

а) Сумує маленька хатка за лісом.

б) Сумує стомлене поле.

в) Сумує мати.

г) Сумує серце  від втрачених ілюзій.

2. Позначте рядок, у якому   всі слова – синоніми:    

а) хата, хатка, хатина, хатинка;

б) друг, дружок, друзі, дружба;

в)  друг, приятель, товариш;

г) дорога, доріжка, доріженька.

3. Визначте синонім до слова «мама»:

а) ненька;

б) матуся;

в) мачуха;

г) матінка.

4. Знайдіть антоніми:

а)  молодий - молодість;

б)  молодий – старий;

в) молодий - юний;

г)  молодий – молода.

5. Знайдіть антонім до слова «чесний»:

а) щирий;

б) щедрий;

в) справедливий;

г) підлий.

6. Який фразеологізм означає «швидко бігти»?

а) дрижаки бити;

б) десятою дорогою обходити;

в) гріти чуба;

г) землі під ногами не чути.

 

ІІ рівень ( кожна правильна відповідь – 1 б.)

 

7.  Запишіть слова, згрупувавши їх у синонімічні ряди:

 Скаржитися, уминати, горланити, репетувати, нарікати, їсти, кричати, жалітися, уплітати, верещати, жувати.

8.  Запишіть омоніми, які треба вжити в  реченнях:

… від материної хати в селі забрала тітка.

Журавлині …  потяглися в небо.

9. Запишіть номери фразеологізмів зі значенням «мовчати».

1. Як з хреста знятий. 2. Ані пари з уст. 3.Тримати язик за зубами. 4. Як у рот води набрати. 5. Прикусити язика.6. Чесати язика. 7. Справляти мовчанку.8. Голову сушити. 9. Теревені правити. 10.  І рота не розкрити.

10. Запишіть синоніми до слова «говорити»

11. Доповніть фразеологізми:

покласти зуби ……;

вивести на чисту….;

кругом пальця…….;

 відкласти в довгий….;

 і у вуса….

 

ІІІ рівень (кожна правильна відповідь – 2 б.)

 

  1.               Поясніть значення  фразеологізму і за холодну воду не братися,доберіть до нього синонімічний фразеологізм.
  2.               Побудуйте речення з омонімами склад-склад.

 

 


 

ІІ варіант

 

І рівень ( кожна правильна відповідь  - 0,5 б.)

 

  1. Виділіть речення, у якому слово « усміхається»  вжито  в переносному значенні:

а) Усміхається мама мені  ще здалеку .

б)  Душа радіє, серце усміхається.

в) Приязно усміхнулась дівчина.

г)  На мої слова бабуся весело усміхається.

2. Позначте рядок, у якому   всі слова – синоніми:    

а) сидіти, сиджу, посиденьки, сидіння;

б) будувати, споруджувати, ставити;

в) радість, радо, радіти, радісний;

г) річка, річковий, річечка, ріка.

3. Визначте синонім до слова «бігти»:

а) ходити;

б) стояти;

в) стрибати;

г) летіти.

4. Знайдіть антоніми:

а)  працювати-праця;

б)  працювати-працьовитий;

в)  працювати-гарувати;

г)  працювати-ледарювати.

5. Знайдіть антонім до слова «перемога»:

а) праця;

б) поразка;

в) наступ;

г) відвага.

6. Який фразеологізм означає «замовкнути»?

а) прикусити язика;

б) заховати камінь за пазуху;

в) зуби на полицю скласти;

г)  зарубати на носі.

 

ІІ рівень ( кожна правильна відповідь – 1 б.)

 

7.  Запишіть слова, згрупувавши їх у синонімічні ряди:

 Гарячий, червоний, пурпуровий, палючий, ясний, пекучий, багряний, сонячний, розпечений, світлий, розжарений.

8.  Запишіть омоніми, які треба вжити в реченнях:

Звірі в лісі восени шукають собі затишне … для нірок.

Це невеличке …  на Полтавщині було батьківщиною поета.

 

9. Запишіть номери фразеологізмів зі значенням «підкорити, приборкати».

1. Горобцям дулі тикати. 2. Обламати роги. 3. Приборкати крила. 4. Мати зуб. 5. Підвести під монастир. 6. Взяти в шори. 7. Зробити шовковим.8. В одну дудку грати. 9. Збити пиху. 10. Вкрутити хвоста

 

10. Запишіть синоніми до слова «сміливий»

11. Доповніть фразеологізми:

Хоч до рани …;

Вилами по воді …;

Чужими руками …;

Товктися …;

 Комар носа … .

 

ІІІ рівень (кожна правильна відповідь – 2 б.)

 

  1.          Поясніть значення  фразеологізму і кури не клюють,доберіть до нього синонімічний фразеологізм.
  2.          Побудуйте речення з омонімами літній-літній.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Текст для контрольного читання мовчки для 6 класу     № 1

 

«Як садили сад»

  Зніяковілий Максюшко підвівся, не розуміючи, навіщо його викликають. Він взагалі червонів і губився перед класом, бо навчався в 301-й школі недавно, з весни цього року, а друге, - мав таку звичку : хто б і про що його не питав – м`явся і невиразно мугикав. Мабуть, у глибині душі він страждав від того, що такий удався ( йому здавалося – некрасивий ) : рудий, найдовший у класі, а ніс – ота розплескана кирпа, над якою люблять сміятися дівчатка. Одне слово, тримався він за спинами інших і не любив, що його викликали. А якщо це й траплялось, як зараз, то незграбно ставав коло дошки й кам`янів, і слова з нього треба було витягувати силою.

 - Розкажи нам, Максюшко, - звернувся до Миколи директор, - як ви з батьком розводили сад на Березняках.

Хлопець переступив з ноги на ногу, знизав плечима: а про що, мовляв, тут розказувати ?

 - Ви знаєте, Максюшко не з балакучих людей. Я за нього буду говорити, - сказав директор. – батько у Максюшки відомий нейрохірург, перевели його весною на роботу в обласну лікарню, і тут дали квартиру на березі Дніпра. І жили вони над самою водою. А там товща прибережного піску – п`ять метрів.

Той мугикнув, неохоче кивнув головою: мовляв, так.

- Чистий пісок там, як пересіяний. Намитий з Дніпра. Ніколи й нічого на такому піску не росте – навіть лоза. Уявляєте: виріс на березі новий багатоквартирний будинок, облицьований білою плиткою. Гарний будинок, чудові квартири, а тільки біда – голо кругом, самі кучугури піску. І зелені – ані кущика. А тепер, якби ви побачили, що там за рай: на піску – фруктовий  сад, бузкова алея, розарій, повно квітів. Правильно я кажу, Максюшко ?

- Правильно, - кивнув той, нахмурив руде обличчя й почервонів.

- Ну, гаразд, - промовив директор. – Я розповім. Садили дерева так. Приходив батько з роботи, кликав сусіда ( теж лікаря ), брав Миколу, та й виходили втрьох у двір. А ями там, у сипучому піску, треба копати на прості, а цілі котловани, щоб потім заповнити їх землею. І носили торф, мул, чорнозем аж із лугу. Корзинами, відрами, мішечками тягали, хто як міг. По скільки ти, Миколо, приносив відер мулу ?

- Ну, відер, може по двісті.

- Ого ! – сказав хтось із дівчат.

- Не применшуй, не применшуй, Миколо! Батько говорив – по триста відер з гаком. І мозолі були в тебе, голубчику, на руках, як у коваля. Скоро весь будинок захопився озелененням, виходили у двір і діти, й старі. А спершу тільки ви втрьох копались. Батько казав: найкраща агітація – виходь і роби. Та й поливали спочатку самі. По скільки ти відер води приносив ?

- Відер по десять. Тільки дерев багато, та й поливати часто треба – двічі або тричі на тиждень.

- І ви з Дніпра воду носили, правда ? Щоб не витрачати питної… То новий район. У перший рік і для людей там води не вистачало. І доводилось Миколі тягати воду з річки для поливання. Так, Миколо ?

- Умгу, - підтвердив той.

- І як ваш сад, розрісся на піску ?

- Росте! Кругом зелено, - жвавіше буркнув Максюшко.

- А той ряд яблунь – білий налив – уже почав родити ?

- Гарно вродив цього літа. От-такі яблука ! – І Максюшко просяяв рудим вугластим обличчям, ніби він тримав у руках і показував усьому класові, налите соком, запахуще яблуко.

                                                                                                          ( 500 слів )

                                                                                                        ( За В. Близнецем. )

  

                                  Тестові завдання до тексту   «Як садили сад»   

 

1.  Як Микола Максюшко поводився перед однокласниками ?

а) сміливо, почував себе лідером ;                в) активно входив у спілкування ;

б) був веселим, жартівливим ;                       г) губився, почував себе невпевнено.

2. Чому директор говорив замість Миколки ?

а) хлопець не знав, що сказати;              в) він боявся висловитися неправильно;

б) він не вивчив уроку;                           г) він був небалакучим і сором’язливим.

3. Чому хлопчик не любив привертати до себе увагу ?

а) він був хитрим і робив усе потайки;         в) він вважав себе некрасивим;

б) він не міг нічого робити;                            г) він ніколи не виконував домашніх завдань.

4. Якою була прилегла до будинку територія ?

а) облаштованою, на ній було багато зелені;       в) поряд був гарний спортивний майданчик ;

б) кругом було голо, лежали кучугури піску;     г) там було повно сміття, ніколи не прибиралась.

5. Хто закликав людей садити дерева ?

а) ніхто не кликав ;                                 в) депутати ;

б) батько Миколи ;                                 г) міська рада.

 

6. Що, на думку Миколиного батька, є найкращою агітацією ?

а) оголошення біля під’їзду ;                             в) виступ у телевізійній програмі ;

б) розмови мешканців будинку ;                       г) власний приклад.

7. Що доводилось робити Миколі ?

а) прибирати сміття;                                            в) фарбувати паркан;

б) копати ями й тягати землю;                           г) ремонтувати пісочницю.

 8.Чому воду носили з Дніпра, а не брали з водогону ?

а) у новому районі не вистачало води для людей;

б) до будинку не підвели водогін;

в) у всьому місті не було води;

г) воду з будинку не дозволяли брати його мешканці.

 9. Як змінилась прилегла до будинку територія ?

а) там стало чисто й затишно;                 в) там облаштували дитячий майданчик;

б) там розрісся сад;                                 г) на ній звели ще один будинок.

10. Якою була реакція однокласників Миколи, коли вони слухали розповідь директора ?

а) хтось із дівчат сказав : «Ого !»;

б) хтось із хлопців сказав : «Це неправда !»;

в) хлопці сміялися з Миколи ;

г) однокласники ставили Миколі запитання.

11.Чому сяяло обличчя Миколи наприкінці його діалогу з директором ?

а) тому що директор похвалив його;                     

б) Микола радів, що виступив перед класом;

в) Микола відчув задоволення від результатів своєї праці;

г) Миколі було приємно, що з ним спілкувався директор.

 

12. Які риси характеру Миколи Максюшка змалював автор ?

а) життєрадісність і веселість;                          в) хвалькуватість, задавакуватість;

б) прагнення бути лідером;                              г) скромність і працьовитість.

 

VІ. Оцінювання. Домашнє завдання

 Повторити вивчені терміни за темою «Лексикологія. Фразеологія»

 

docx
Додано
1 лютого 2018
Переглядів
7807
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку