конспект уроку української мови для 6 класу на тему "Написання НЕ з прикметниками"

Про матеріал

Урок формування вмінь і навичок з використанням технології особистісно зорієнтованого навчання

для 6 класу Написання НЕ з прикметниками

Перегляд файлу

Урок формування вмінь і навичок

з використанням технології особистісно зорієнтованого навчання

у 6 класі

 

                                            Савонік Тамара Володимирівна,

                                            учитель української мови та літератури,

                                            спеціаліст вищої категорії.

                                            Рівненська гуманітарна гімназія

                                            Рівненської міської ради

 

Тема.  Написання НЕ з прикметниками

Мета: пояснити правила написання не з прикметниками, сприяти формуванню вмінь правильно писати прикметники з вивченою орфограмою;

Сприяти  розвитку  культури  мовлення, умінь висловлювати свої  думки, логічного мислення, уваги, памяті;

Виховувати  якості успішної людини

Тип уроку:  урок формування умінь і навичок

Цілі.

Учні знатимуть: правила написання не з прикметниками.

Учні вмітимуть:  правильно писати прикметники з вивченою орфограмою.

 

Методи, прийоми, види, форми  роботи: асоціативний ряд; інтерактивні вправи: «незакінчене речення», «мозковий штурм», метод бесіди, метод тренувальних  вправ, робота  зі словниками, індивідуальне й фронтальне опитування, робота в парах, робота у малих групах, завдання – дослідження, проблемне завдання.

Технологія  особистісно  зорієнтованого навчання

Обладнання: тлумачний словник,  «Українська мова»: підручник  для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.В.Заболотний, В.В.  Заболотний.    К.: Генеза, 2014, технологічна  картка уроку.

 

 

 

 

 

 

 

Перебіг  уроку

І. Організаційний етап.

Привітання.

Побажання:

- Сьогодні  на уроці  ми налаштовуємося:

   Не  просто  слухати, а чути  учителя і один одного.

   Не просто  дивитися, а бачити вивчені мовні явища.

   Не  просто  читати , а розуміти, аналізувати, вивчати.

 

ІІ. Мотиваційний етап.

 

1.Вступне  слово вчителя. Робота з епіграфом.

                                                                Якщо хочеш досягти успіху,

                                                                продовжуй вірити у себе і тоді,

                                                                коли в тебе вже ніхто не вірить.

                                                                                           Авраам Лінкольн

 

  • Прочитайте  епіграф.
  • Як  ви  розумієте  вислів, який належить 16- тому президенту США Аврааму Лінкольну?
  • Які асоціації викликає у вас поняття «успішна людина»?

( створення асоціативного ряду )

  • Дізнайтесь значення цього слова за «Тлумачним словником».

 

Успіх  це закономірність, бажаний варіант розвитку подій.

А ось невдача – це свого роду відхилення від норми.

 

 

 

 

2.Створення проблемної  ситуації.

Робота з текстом                        Нафта в морі

    Плив по морю невеликий корабель. У своїх трюмах він перевозив нафту.

    Невдача спіткала судно на світанку.   Корабель струснуло від удару – він налетів на підводну скелю. Уранці пляжі і прибережні скелі вкрилися незвичайною слизькою чорною плівкою.

     Настали страшні часи для жителів моря.

     Першими постраждали птахи. Потім почали задихатися і гинути мілководні черепашки. Згодом загинули водорості, а риба та інші морські тварини просто перепливли в інші води.

     Газети усього світу писали про страшну катастрофу. Не  просту катастрофу, а екологічну.

     Пройдуть десятиліття, перш ніж узбережжя знову очиститься від нафти і в чистій воді знову завирує життя.

     Ця катастрофа ще раз змусила людей задуматися над…

 

( тим, як легко можна завдати природі непоправного лиха і як важко вилікувати її)

За   В.Танасійчук

* трюм – простір на судні між днищем і нижньою палубою.

* шлюпка – безпалубне деревяне, металеве або пластмасове судно ( веслове, з вітрилами або самохідне).

 

 – Над чим змушує задуматися ця історія?

1.Виписати  слова, які вживаються з НЕ.

2.Визначити , до яких частин мови вони  належать.

3. Пояснити  правопис виписаних іменників, скориставшись схемою – опорою (додаток 1).

 

 

ІІІ. Етап ціле визначення і планування.

-    Пояснити правопис НЕ з прикметниками ви зможете після сьогоднішнього нашого уроку.

Адже ми будемо вивчати правила написання  НЕ з прикметниками та формуватимемо навички правильно  писати слова з вивченою орфограмою.

Повідомлення теми і мети уроку.  Запис  теми у зошити.

 

 

Вправа «Очікування»  (додаток)

Продовжити  речення:

На цьому уроці я дізнаюся…

На уроці мене чекає…

На уроці я буду розвивати…

Буду виховувати в собі … (риси  характеру , притаманні успішним людям)

  • Молодці. Достойні цілі поставили перед собою. А щоб досягти  бажаних результатів пропоную зробити 5 кроків до успіху.

          Оскільки ми сьогодні виховуємо в собі риси, притаманні успішним  людям, то варто спланувати свою діяльність .

(на дошці запропонований план у вигляді сходинок)

1 крок – актуалізація знань, необхідних  для сприйняття нового матеріалу (робота з таблицею – опорою «Написання  НЕ з іменниками»)

2 крок – спостереження і  аналіз мовного матеріалу

(Завдання – спостереження. «Мозковий штурм»)

 

3 крок  опрацювання теоретичного матеріалу за підручником.

 

хвилинка релаксації

 

4 крок – практикум

(вибірковий диктант, завдання – пояснення, робота в парах , робота в групах).

 

5 крок – узагальнення вивченого .

( творча робота—складання  сенкану) .

 

Працюючи за планом, ви будете самостійно оцінювати свої знання і заповнювати таблицю само оцінювання (додаток 2)

У вас на партах знаходиться картки для  самооцінювання  (шаблон у вигляді  квітки, чобітка або на розсуд   учителя),  які ви прикріпите  в кінці уроку на дошку на ту сходинку, яку долати було найскладніше.

 

 

 

 

ІV  Етап освоєння теми уроку.

1.Актуалізація опорних знань.

1 крок . Актуалізація знань, необхідних  для сприйняття  нового матеріалу           Схема – опора «Написання  НЕ з іменниками»

НЕ

    

           РАЗОМ                                                                                       ОКРЕМО

1.без НЕ  вживається                                                                      3.заперечення

(ненависть, немовля)                                                                      протиставлення                  

 

2.можна замінити

синонімом без НЕ                                                                           (Не друг, а ворог.

(недруг (ворог); нещастя (горе))                                                   Друг – не ворог.)

 

Вправа «Кодування» . У зошиті замість слова поставити код правила

Ненависть; немовля;  недуга;  неправда;  не правда, а брехня;  неволя; нещастя;  не щастя, а горе;  горе – не біда.

Перевірити:  1- 1-1- 2 - 3- 2 - 2- 3 - 3.

Оцінювання.

2. Спостереження і  аналіз мовного матеріалу.

2  крок.  Завдання – спостереження.  Вправа «Мозковий штурм»

Чому слова  невеликий , незвичним , виписані вами із тексту, пишуться з НЕ разом , прикметник не просту у реченні  Не просту, а екологічну – окремо?

Висновок. 1.Можна замінити синонімом.     2.Є  протиставлення.

Оцінювання.

3.Робота з підручником.

3 крок. Опрацювання теоретичного матеріалу.

- Перевірте, чи всі висновки ви зробили. Прочитати мовчки матеріал на с. 150 підручника.  Озвучити лише ті правила, які не прозвучали.

- Наскільки правила написання НЕ з прикметниками подібні до вивчених правил про правопис НЕ з іменниками?

Зробили ще один крок до успіху.  

Оцінювання.              

Хвилинка релаксації .  Чайковський «Вальс квітів».

 

4. Практикум.

4 крок.  Виконання практичних вправ.

Вибірковий диктант.  Вправа 393.

Чому так? Вправа 394. (усно)

Робота в парах.   Вправа 396. Взаємоперевірка.

Робота в групах.  ( 5хв.)

Обєднаймося в групи. (Додаток 4)

Із запропонованої групи прикметників кожна група виписує  слова відповідно до поставленого завдання.

Представник групи презентує результат.

Не/мічний; не/бідний; не/вільницький; не/вгамований; не/вдалий; не/великий, а малий; не/веселий, а сумний; не/гайний; не/гарячий, а холодний; не/дбалий; не/високий, а низький, не/високий.

І група . Виписати прикметники, які без НЕ не вживаються. Пояснити правопис.

ІІ група. Виписати прикметники, до яких можна дібрати синоніми без НЕ. Пояснити правопис.

ІІІ група.  Виписати прикметники, у яких НЕ протиставляє ознаки. Пояснити правопис.

Оцінювання комплексу вправ (кожне правильно виконане завдання – 0.5 б.)

5 крок. Творча робота.

Скласти сенкан, темою якого є слово «Довкілля», використовуючи прикметники з НЕ.

Памятка  (Додаток 5)

1 рядок – слово, яке позначає тему.

2 рядок – два прикметники з НЕ, які описують тему( Який?)

3 рядок – три  дієслова, які називають дію, пов’язану з метою (Що робить?)

4 рядок – речення – висновок.

5 рядок – слово – синонім до першого.

Оцінювання.

V. Рефлексивно – оцінювальний етап.

Дати відповідь на питання:

  • Чи справдилися Ваші очікування?
  • Що було найскладнішим в опрацюванні навчального матеріалу?

Прикріпіть шаблон «Самооцінювання» на сходинку, яку було долати найважче.

 - Прочитайте ще раз епіграф уроку, сформулюйте поради «Як досягти успіху».

(Доповнення:

Памятайте, щоб досягти успіху  треба:

  • Наполегливо працювати і вірити в себе.
  • Не опускати руки, а вдосконалювати власний рівень.
  • Не боятися критики.
  • Не повторювати помилок.
  • Намагатися знайти власний стиль).

 

VI  Д/З   Опрацювати *47, виконати вправу 397.

За бажанням написати твір – мініатюру « Зберегти життя на планеті», використовуючи прикметники з вивченими орфограмами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка із завданнями до теми «Написання НЕ з прикметниками»

Додаток 1

Робота з текстом                       

Нафта в морі

    Плив по морю невеликий корабель. У своїх трюмах він перевозив нафту.

    Невдача спіткала судно на світанку.   Корабель струснуло від удару – він налетів на підводну скелю. Уранці пляжі і прибережні скелі вкрилися незвичайною слизькою чорною плівкою.

     Настали страшні часи для жителів моря.

     Першими постраждали птахи. Потім почали задихатися і гинути мілководні черепашки. Згодом загинули водорості, а риба та інші морські тварини просто перепливли в інші води.

     Газети усього світу писали про страшну катастрофу. Не  просту катастрофу, а екологічну.

     Пройдуть десятиліття, перш ніж узбережжя знову очиститься від нафти і в чистій воді знову завирує життя.

     Ця катастрофа ще раз змусила людей задуматися над…

За   В.Танасійчук

* трюм – простір на судні між днищем і нижньою палубою.

* шлюпка – безпалубне деревяне, металеве або пластмасове судно ( веслове, з вітрилами або самохідне).

 

 – Над чим змушує задуматися ця історія?

 

1.Виписати  слова, які вживаються з НЕ.

2.Визначити , до яких частин мови вони  належать.

3. Пояснити  правопис виписаних іменників, скориставшись схемою – опорою.

 

Вправа «Очікування» 

 

Продовжити  речення:

- На цьому уроці я дізнаюся…

- На уроці мене чекає…

- На уроці я буду розвивати…

- Буду виховувати в собі …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

Таблиця самооцінювання:

 

Прізвище, імя

 

Бал

1крок

Повторення                 ( 0-2 б.)

 

2 крок

Висновки                     ( 0-2 б.)

 

3 крок

Опрацювання теорії   ( 0-2 б.)

 

4 крок

Вибірковий диктант   (0-0.5 б.)

Завдання – пояснення(0-0.5 б.)

Робота в парах            (0-0.5 б.)

Робота в групі             (0-0.5 б.)

 

5 крок

Сенкан                         (0-2 б.)

 

Оцінка учителя

 

 

 

Памятка до таблиці самооцінювання

 

2 б.—виконую усі завдання правильно.Можу надати допомогу іншим.

1 б. – припускаюся помилок. Необхідна підтримка.

0 б. – багато помилок. Потрібна  допомога.

 

Додаток 3

 Схема – опора                  «Правопис НЕ з іменниками»

НЕ

    

           РАЗОМ                                                                                       ОКРЕМО

1.без НЕ  вживається                                                                      3.заперечення

(ненависть, немовля)                                                                      протиставлення                  

 

2.можна замінити

синонімом без НЕ                                                                           (Не друг, а ворог.

(недруг (ворог); нещастя (горе))                                                   Друг – не ворог)

 

 

 

 

 

Додаток 4

Робота в групах.

Із запропонованої групи прикметників кожна група виписує  слова відповідно до поставленого завдання.

Представник групи презентує результат.

Не/мічний; не/бідний; не/вільницький; не/вгамований; не/вдалий; не/великий, а малий; не/веселий, а сумний; не/гайний; не/гарячий, а холодний; не/дбалий; не/високий, а низький, не/високий.

І група . Виписати прикметники, які без НЕ не вживаються. Пояснити правопис.

ІІ група. Виписати прикметники, до яких можна дібрати синоніми без НЕ. Пояснити правопис.

ІІІ група.  Виписати прикметники, у яких НЕ протиставляє ознаки. Пояснити правопис.

 

 

Додаток 5

Пам’ятка

Сенкан – пятирядковий неримований вірш:

 

1 рядок – слово, яке позначає тему.

2 рядок – два прикметники з НЕ, які описують тему ( Який?)

3 рядок – три  дієслова, які називають дію, пов’язану з метою (Що робить?)

4 рядок – речення – висновок.

5 рядок – слово – синонім до першого.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 січня 2018
Переглядів
3859
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку