Урок формування вмінь і навичок з використанням технології особистісно зорієнтованого навчання
для 6 класу Написання НЕ з прикметниками
Урок формування вмінь і навичок
з використанням технології особистісно зорієнтованого навчання
у 6 класі
Савонік Тамара Володимирівна,
учитель української мови та літератури,
спеціаліст вищої категорії.
Рівненська гуманітарна гімназія
Рівненської міської ради
Тема. Написання НЕ з прикметниками
Мета: пояснити правила написання не з прикметниками, сприяти формуванню вмінь правильно писати прикметники з вивченою орфограмою;
Сприяти розвитку культури мовлення, умінь висловлювати свої думки, логічного мислення, уваги, пам’яті;
Виховувати якості успішної людини
Тип уроку: урок формування умінь і навичок
Цілі.
Учні знатимуть: правила написання не з прикметниками.
Учні вмітимуть: правильно писати прикметники з вивченою орфограмою.
Методи, прийоми, види, форми роботи: асоціативний ряд; інтерактивні вправи: «незакінчене речення», «мозковий штурм», метод бесіди, метод тренувальних вправ, робота зі словниками, індивідуальне й фронтальне опитування, робота в парах, робота у малих групах, завдання – дослідження, проблемне завдання.
Технологія особистісно зорієнтованого навчання
Обладнання: тлумачний словник, «Українська мова»: підручник для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.В.Заболотний, В.В. Заболотний. – К.: Генеза, 2014, технологічна картка уроку.
Перебіг уроку
І. Організаційний етап.
Привітання.
Побажання:
- Сьогодні на уроці ми налаштовуємося:
Не просто слухати, а чути учителя і один одного.
Не просто дивитися, а бачити вивчені мовні явища.
Не просто читати , а розуміти, аналізувати, вивчати.
ІІ. Мотиваційний етап.
1.Вступне слово вчителя. Робота з епіграфом.
Якщо хочеш досягти успіху,
продовжуй вірити у себе і тоді,
коли в тебе вже ніхто не вірить.
Авраам Лінкольн
( створення асоціативного ряду )
Успіх – це закономірність, бажаний варіант розвитку подій.
А ось невдача – це свого роду відхилення від норми.
2.Створення проблемної ситуації.
Робота з текстом Нафта в морі
Плив по морю невеликий корабель. У своїх трюмах він перевозив нафту.
Невдача спіткала судно на світанку. Корабель струснуло від удару – він налетів на підводну скелю. Уранці пляжі і прибережні скелі вкрилися незвичайною слизькою чорною плівкою.
Настали страшні часи для жителів моря.
Першими постраждали птахи. Потім почали задихатися і гинути мілководні черепашки. Згодом загинули водорості, а риба та інші морські тварини просто перепливли в інші води.
Газети усього світу писали про страшну катастрофу. Не просту катастрофу, а екологічну.
Пройдуть десятиліття, перш ніж узбережжя знову очиститься від нафти і в чистій воді знову завирує життя.
Ця катастрофа ще раз змусила людей задуматися над…
( тим, як легко можна завдати природі непоправного лиха і як важко вилікувати її)
За В.Танасійчук
* трюм – простір на судні між днищем і нижньою палубою.
* шлюпка – безпалубне дерев’яне, металеве або пластмасове судно ( веслове, з вітрилами або самохідне).
– Над чим змушує задуматися ця історія?
1.Виписати слова, які вживаються з НЕ.
2.Визначити , до яких частин мови вони належать.
3. Пояснити правопис виписаних іменників, скориставшись схемою – опорою (додаток 1).
ІІІ. Етап ціле визначення і планування.
- Пояснити правопис НЕ з прикметниками ви зможете після сьогоднішнього нашого уроку.
Адже ми будемо вивчати правила написання НЕ з прикметниками та формуватимемо навички правильно писати слова з вивченою орфограмою.
Повідомлення теми і мети уроку. Запис теми у зошити.
Вправа «Очікування» (додаток)
Продовжити речення:
На цьому уроці я дізнаюся…
На уроці мене чекає…
На уроці я буду розвивати…
Буду виховувати в собі … (риси характеру , притаманні успішним людям)
Оскільки ми сьогодні виховуємо в собі риси, притаманні успішним людям, то варто спланувати свою діяльність .
(на дошці запропонований план у вигляді сходинок)
1 крок – актуалізація знань, необхідних для сприйняття нового матеріалу (робота з таблицею – опорою «Написання НЕ з іменниками»)
2 крок – спостереження і аналіз мовного матеріалу
(Завдання – спостереження. «Мозковий штурм»)
3 крок – опрацювання теоретичного матеріалу за підручником.
хвилинка релаксації
4 крок – практикум
(вибірковий диктант, завдання – пояснення, робота в парах , робота в групах).
5 крок – узагальнення вивченого .
( творча робота—складання сенкану) .
Працюючи за планом, ви будете самостійно оцінювати свої знання і заповнювати таблицю само оцінювання (додаток 2)
У вас на партах знаходиться картки для самооцінювання (шаблон у вигляді квітки, чобітка або на розсуд учителя), які ви прикріпите в кінці уроку на дошку на ту сходинку, яку долати було найскладніше.
ІV Етап освоєння теми уроку.
1.Актуалізація опорних знань.
1 крок . Актуалізація знань, необхідних для сприйняття нового матеріалу Схема – опора «Написання НЕ з іменниками»
НЕ
РАЗОМ ОКРЕМО
1.без НЕ вживається 3.заперечення
(ненависть, немовля) протиставлення
2.можна замінити
синонімом без НЕ (Не друг, а ворог.
(недруг (ворог); нещастя (горе)) Друг – не ворог.)
Вправа «Кодування» . У зошиті замість слова поставити код правила
Ненависть; немовля; недуга; неправда; не правда, а брехня; неволя; нещастя; не щастя, а горе; горе – не біда.
Перевірити: 1- 1-1- 2 - 3- 2 - 2- 3 - 3.
Оцінювання.
2. Спостереження і аналіз мовного матеріалу.
2 крок. Завдання – спостереження. Вправа «Мозковий штурм»
Чому слова невеликий , незвичним , виписані вами із тексту, пишуться з НЕ разом , прикметник не просту у реченні Не просту, а екологічну – окремо?
Висновок. 1.Можна замінити синонімом. 2.Є протиставлення.
Оцінювання.
3.Робота з підручником.
3 крок. Опрацювання теоретичного матеріалу.
- Перевірте, чи всі висновки ви зробили. Прочитати мовчки матеріал на с. 150 підручника. Озвучити лише ті правила, які не прозвучали.
- Наскільки правила написання НЕ з прикметниками подібні до вивчених правил про правопис НЕ з іменниками?
Зробили ще один крок до успіху.
Оцінювання.
Хвилинка релаксації . Чайковський «Вальс квітів».
4. Практикум.
4 крок. Виконання практичних вправ.
Вибірковий диктант. Вправа 393.
Чому так? Вправа 394. (усно)
Робота в парах. Вправа 396. Взаємоперевірка.
Робота в групах. ( 5хв.)
Об’єднаймося в групи. (Додаток 4)
Із запропонованої групи прикметників кожна група виписує слова відповідно до поставленого завдання.
Представник групи презентує результат.
Не/мічний; не/бідний; не/вільницький; не/вгамований; не/вдалий; не/великий, а малий; не/веселий, а сумний; не/гайний; не/гарячий, а холодний; не/дбалий; не/високий, а низький, не/високий.
І група . Виписати прикметники, які без НЕ не вживаються. Пояснити правопис.
ІІ група. Виписати прикметники, до яких можна дібрати синоніми без НЕ. Пояснити правопис.
ІІІ група. Виписати прикметники, у яких НЕ протиставляє ознаки. Пояснити правопис.
Оцінювання комплексу вправ (кожне правильно виконане завдання – 0.5 б.)
5 крок. Творча робота.
Скласти сенкан, темою якого є слово «Довкілля», використовуючи прикметники з НЕ.
Пам’ятка (Додаток 5)
1 рядок – слово, яке позначає тему.
2 рядок – два прикметники з НЕ, які описують тему( Який?)
3 рядок – три дієслова, які називають дію, пов’язану з метою (Що робить?)
4 рядок – речення – висновок.
5 рядок – слово – синонім до першого.
Оцінювання.
V. Рефлексивно – оцінювальний етап.
Дати відповідь на питання:
Прикріпіть шаблон «Самооцінювання» на сходинку, яку було долати найважче.
- Прочитайте ще раз епіграф уроку, сформулюйте поради «Як досягти успіху».
(Доповнення:
Пам’ятайте, щоб досягти успіху треба:
VI Д/З Опрацювати *47, виконати вправу 397.
За бажанням написати твір – мініатюру « Зберегти життя на планеті», використовуючи прикметники з вивченими орфограмами.
Картка із завданнями до теми «Написання НЕ з прикметниками»
Додаток 1
Робота з текстом
Нафта в морі
Плив по морю невеликий корабель. У своїх трюмах він перевозив нафту.
Невдача спіткала судно на світанку. Корабель струснуло від удару – він налетів на підводну скелю. Уранці пляжі і прибережні скелі вкрилися незвичайною слизькою чорною плівкою.
Настали страшні часи для жителів моря.
Першими постраждали птахи. Потім почали задихатися і гинути мілководні черепашки. Згодом загинули водорості, а риба та інші морські тварини просто перепливли в інші води.
Газети усього світу писали про страшну катастрофу. Не просту катастрофу, а екологічну.
Пройдуть десятиліття, перш ніж узбережжя знову очиститься від нафти і в чистій воді знову завирує життя.
Ця катастрофа ще раз змусила людей задуматися над…
За В.Танасійчук
* трюм – простір на судні між днищем і нижньою палубою.
* шлюпка – безпалубне дерев’яне, металеве або пластмасове судно ( веслове, з вітрилами або самохідне).
– Над чим змушує задуматися ця історія?
1.Виписати слова, які вживаються з НЕ.
2.Визначити , до яких частин мови вони належать.
3. Пояснити правопис виписаних іменників, скориставшись схемою – опорою.
Вправа «Очікування»
Продовжити речення:
- На цьому уроці я дізнаюся…
- На уроці мене чекає…
- На уроці я буду розвивати…
- Буду виховувати в собі …
Додаток 2
Таблиця самооцінювання:
Прізвище, ім’я |
|
Бал |
1крок |
Повторення ( 0-2 б.) |
|
2 крок |
Висновки ( 0-2 б.) |
|
3 крок |
Опрацювання теорії ( 0-2 б.) |
|
4 крок |
Вибірковий диктант (0-0.5 б.) Завдання – пояснення(0-0.5 б.) Робота в парах (0-0.5 б.) Робота в групі (0-0.5 б.) |
|
5 крок |
Сенкан (0-2 б.) |
|
Оцінка учителя |
|
|
Пам’ятка до таблиці самооцінювання
2 б.—виконую усі завдання правильно.Можу надати допомогу іншим.
1 б. – припускаюся помилок. Необхідна підтримка.
0 б. – багато помилок. Потрібна допомога.
Додаток 3
Схема – опора «Правопис НЕ з іменниками»
НЕ
РАЗОМ ОКРЕМО
1.без НЕ вживається 3.заперечення
(ненависть, немовля) протиставлення
2.можна замінити
синонімом без НЕ (Не друг, а ворог.
(недруг (ворог); нещастя (горе)) Друг – не ворог)
Додаток 4
Робота в групах.
Із запропонованої групи прикметників кожна група виписує слова відповідно до поставленого завдання.
Представник групи презентує результат.
Не/мічний; не/бідний; не/вільницький; не/вгамований; не/вдалий; не/великий, а малий; не/веселий, а сумний; не/гайний; не/гарячий, а холодний; не/дбалий; не/високий, а низький, не/високий.
І група . Виписати прикметники, які без НЕ не вживаються. Пояснити правопис.
ІІ група. Виписати прикметники, до яких можна дібрати синоніми без НЕ. Пояснити правопис.
ІІІ група. Виписати прикметники, у яких НЕ протиставляє ознаки. Пояснити правопис.
Додаток 5
Пам’ятка
Сенкан – п’ятирядковий неримований вірш:
1 рядок – слово, яке позначає тему.
2 рядок – два прикметники з НЕ, які описують тему ( Який?)
3 рядок – три дієслова, які називають дію, пов’язану з метою (Що робить?)
4 рядок – речення – висновок.
5 рядок – слово – синонім до першого.