Конспект уроку "Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників" 6 клас

Про матеріал

Повторити й поглибити знання учнів про займенник як частину мови, його морфологічні ознаки; з'ясувати, яку синтаксичну роль виконує займенник у реченні, які існують розряди займенників за значенням; удосконалювати вміння учнів знаходити займенники в тексті, визначати їх розряд за значенням; розвивати навички творчого використання мовних засобів; виховувати в учнів за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу помічати красу рідної мови, усної народної творчості, художнього слова.

Перегляд файлу

Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників

Мета: повторити й поглибити знання учнів про займенник як частину мови, його морфологічні ознаки; з’ясувати, яку синтаксичну роль виконує займенник у реченні, які існують розряди займенників за значенням; удосконалювати вміння учнів знаходити займенники в тексті, визначати їх розряд за значенням; розвивати навички творчого використання мовних засобів;  виховувати в учнів  за допомогою мовленнєво-комунікативного  дидактичного матеріалу помічати  красу рідної мови, усної народної  творчості, художнього слова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Внутрішньопредметні зв’язки: музика, література, біологія, російська мова

Обладнання: ватман, кольорові олівці, ілюстрації весняних квітів, картки, музична композиція, підручник «Українська мова.6 клас»

Перебіг  уроку

І.Організаційний момент.

  1. Психологічна установка. Аутотренінг під музику. 
    –Бажаю вам гарного, сонячного настрою, натхнення до роботи.

За вікном весна…

  1. Мовна розминка.( Учитель читає  текст під музику )

Весна – це чарівність. Летить весна  над землею з пролісками, сон-травою, фіалкою, мати-й-мачухою. Заплітає різнобарвний яскравий вінок. Сонячні промені відсвічуються у вінку теплими кольорами. Пробуджується  природа, оживає, буяє ніжною зеленню. Тягнуться до сонця своїми рученятами провісники весни – проліски. Стоять проліски тендітні, ніжні і водночас велично замріяні.

  • До якого стилю відноситься текст?

Тема його?(прихід весни)

  • А чи помітили ви помилки в мовленні (редагування  речення усно)на дошці учень виправляє,закреслює і вписує потрібні займенники.
  • Чому ви зробили такі виправлення в тексті?
  • Так ось щоб більше ви не робили таких помилок у своїх творах, у мовленні ми сьогодні й будемо вивчати займенник як частину мови

ІІ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Учитель. Подумайте й сформулюйте цілі нашого уроку, скориставшись формулою:  НА УРОЦІ Я:  ДІЗНАЮСЯ….,  ЗРОЗУМІЮ…, НАВЧУСЯ…

  • http://images.wildberries.ru/big/new/1310000/1319725-1.jpgМолодці.    А ще в  процесі уроку ми з вами створимо інтелект-карту

(Прикріплюю на ватман  «ЗАЙМЕННИКА»  )

ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Учитель -Чому ж займенник отримав таку назву?

Раніше в граматиці існувала тільки  частина мови, яка називалася „ІМЕНА”. Вона об’єднувала іменники, прикметники й числівники. У російській мові й досі збереглися ці назви: „ имя существительное”, „имя прилагательное”, „имя числительное”.  Займенник замінював так звані „імена”, тому його так і назвали ЗАЙМЕННИК, тобто „замість імені”.

Перша його властивість – замінювати частини мови: іменник, прикметник, числівник (Прикріплюю на ватман ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ +прикметник, іменник, числівник)

Учитель- Дійсно, наша мова була б нудна й некрасива, коли б у  ній не було займенників. Один лінгвіст говорив про займенники так: вони, “як запасні гравці у футболі  чи “дублери” в театрі, виходять на поле, коли вимушено “залишають гру” повнозначні слова”.

 Бесіда

Ми часто вживаємо займенник: я,вона, він, у нього, вони.  На що вони вказують? (на особу, на дію) А чи називають її  конкретно? (ні)

  • Отже, займенник може вказувати  на предмет або особу, але не називати їх конкретно .

(Прикріплюю до карти визначення ПІД ЗАЙМЕННИКОМ)

Учитель. Наша  гостя, чарівниця,  хоче  розповісти вам одну казочку . Послухайте її.

Чарівниця - У чарівному лісі на просторій зеленій галявині жили собі займенники. Їх було багато, і всі такі різні. Тому часто сперечалися, а інколи навіть до бійки доходило.

Одного разу проходила тим лісом чарівниця. Дивиться – якісь дивні створіння на галявині, і не в настрої. Одні сваряться, а деякі сидять і сумують.

– Хто ви? – запитав чарівник. –І що трапилось?

– Щось!

– Нічого!

– Казна – що! – навперебій почали вигукувати займенники.

– Стривайте! Хто мені пояснить, що тут діється?

– Кожний!

– Сам!

– Хтось!

– Ніхто!

– Той!

– Цей!

– Абихто! – знову один поперед одного закричали займенники.

– Хай говорить хтось один. Хто тут головний?

– Я! Він! Кожний! Всі! – почулося у відповідь.

Похожее изображение– Зрозуміло, ви не можете помиритися, бо не можете поділитися. Цій біді ми зарадимо. – Чарівник махнув своєю паличкою – і перед здивованими займенниками виріс чудовий будинок з 9 кімнатами. Удруге махнув – перестали сваритися займенники і почали охоче спілкуватися.

 (Прикріплюю до інтелект-карти «БУДИНОЧОК» )

Учитель – Чи здогадалися ви, як помирила  чарівниця займенники?   (поділені на розряди) .

Робота з підручником. Розгорніть підручник на ст..          , назвіть, будь ласка,  мешканців кожного розряду.   (Прикріплюю до карти розряди)

Картинки по запросу розряди займенників

  • За вікном весна. Хочу розповість вам про весняні квіти, а також прикмети, пов’язані з ними.

«Улови займенник»

Уважно послухати, уловити займенники в розповіді

      За вікнами весна, тож хочу розповісти вам про її окрасу.Першими серед квітів весною з’являються проліски, підсніжники, сон-трава. Пролісок – квітка ніжна, але смілива й нетерпляча . Ще не зійде сніг, а вже крізь весняну снігольодову скоринку пнеться цупкий паросток. Одна із легенд розповідає, що в той час, коли перші міфічні люди були гнані з раю, йшов сніг і Єва дуже змерзла. Щоб її зігріти, кілька мережаних сніжинок перетворились на квіти підсніжника – провісника тепла, символу сподівання на краще майбутнє.
Серед небагатьох провісників весни після підсніжників, сон-трави і пролісків квапливо розправляє смарагдові листочки первоцвіт весняний. Про його популярність у народі свідчать численні назви: баранчики, божа ручка, жовтуха, зозулині черевички, ключики (суцвіття первоцвіту нагадує в’язку ключів). За легендою, то ключі весни, якими відмикають землю, щоб з’явилися квіти й трави. Найпоширеніша в Україні назва – ряст жовтий.
Потім з’являється жовтний козелець. Це вже повна весна. Квітка гаряча, як сонце. Вона м’яка і ніжна. Тоді рясно цвітуть фіалки,  тихий сон, а також дзвіночки.

  • Перевіряємо, хто скільки «вловив» займенників.

Спробуємо визначити розряд виписаних слів? Користуйтеся таблицею підручника

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Зараз ми  попрацюємо в парах. Завітайте  до «Інтелектуального   магазину».( на картках)

 +  Робота індивідуальна біля дошки. Творче моделювання «Веселка»

Прекрасні вірші про весну писала Леся Українка.  При їх створенні вона використовувала різні частини мови. Нас цікавить лише займенник. Тож я пропоную вам товар (уривки вірші на картках), а ви повинні придбати лише те, що вас цікавить, тобто займенники, а також пояснити, чому не «брали» іншого.

1.Стояла я і слухала весну,

   Весна мені багато говорила…(Леся Українка)

2. Весно красна! Любі мрії!

 Сни мої щасливі!

 Я люблю вас, хоч і знаю,

 Що ви всі зрадливі…(Леся Українка)

3. Була весна весела, щедра, мила,

Промінням грала, сипала квітки,

 Вона летіла хутко, мов стокрила,

 За нею вслід співучії пташки! (Леся Українка)

4. Співай веселенько!

Весняного ранку

Співай, моя люба, веснянку!(Леся Українка)

( Я, мені, мої, вас, ви, всі, вона, нею, моя).

  • Спробуйте визначити в них  рід, число і відмінок.

Висновок: займенники змінюються за родами, числами (особові) та відмінками

(Додаю до інтелект-карти МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ  займенника)

Перевіряємо  ІНДИВІДУАЛЬНУ  роботу біля дошки.  Творче моделювання «Веселка»

-Відновити й записати прислів’я, дібравши їхнє продовження з другої колонки.

1.Навчай інших -……………..того за плечима не носити

2.Хто багато робив,……… тому треба мало спати

3. Хто знання має,………. і сам навчишся

4. Чого навчишся -……….. той мур зламає

5.Хто хоче багато знати,….той і багато знає

-Записати перше  речення, знайти займенники, визначте їх синтаксичну роль.

Висновок: займенник може виступати  головним і другорядним членом речення.

(Додаю до карти СИНТАКСИЧНА РОЛЬ  займенника)

Ми - кмітливі

Перевіримо вашу кмітливість. Відгадайте загадки (усно)

  1. Я спереду і я ззаду, а посередині назва породи коня. Разом буде назва країни.(ЯпоніЯ)
  2. Які два займенники псують шляхи? (Ями)
  3. Який особовий займенник передається на письмі однією буквою? (Я)
  4. Додавши до особового займенника першої особи множини один звук, перетворіть його на антонім до слова війна (МиР)
  5. Як за допомогою трьох займенників можна зробити руки чистими? (Вимити)

ІV. Систематизація й узагальнення знань

 Вправа «Снігова куля»

Учні по черзі розповідають,що запам’ятали  з вивченої теми, користуючись інтелект-картою .

  Тест:

1.Продовжіть речення: Займенник – це

   А самостійна частина мови, яка вказує на предмети, але не називає їх

   Б це службова частина мови

    В  самостійна частина мови,  ка вказує на предмет

  1. Які частини мови може замінювати іменник:

А дієслово

Б прислівник

В іменник, прикметник, числівник

  1. Займенник має

     А 5 розрядів

    Б 6 розрядів

    В 9 розрядів

  1. У рядку записані лише особові займенники

А я, ви, він, вони

Б мій, себе, ми

В ніщо, будь-хто

  1. Яку синтаксичну роль виконує займенник:

А тільки головного члена речення

Б тільки другорядних членів речення

В будь-якого члена речення

  1. Яка роль займенника у мовленні:

А збагачує мову

Б дає можливість уникнути повторів

В  заважає мовленню

V. Підсумок уроку

 Незакінчене речення.

Тож, що  НА УРОЦІ ВИ  ДІЗНАЛИСЯ….,  ЗРОЗУМІЛИ…, НАВЧИЛИСЯ…?

VІ. Домашнє завдання.

На вибір:

  1. Виписати 6-8 приказок із займенниками.
  2. «Рекламна кампанія» Скласти рекламу  про необхідність вивченні займенників.

***Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення на тему « Вживання пошанного Ви»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 7
Оцінки та відгуки
  1. Плеханова Людмила Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ботнарь Марія Юріївна
    Пані Ірино, спасибі Вам за чудовий урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Сухіна Наталія Юріївна
    Гарний урок! Дякую! Цікаво, доступно, змістовно!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Волошина Маргарита Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6.  Tatyana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Сухобок Марина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 4 відгука
docx
Додано
5 січня 2018
Переглядів
24797
Оцінка розробки
5.0 (7 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку