конспект уроку з української мови для 6 класу на тему "Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників".

Про матеріал

Урок засвоєння нових знань у 6 класі "Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників".сприяти засвоєнню поняття незмінювані іменники, особливості узгодження їх з іншими словами в реченні, вчити визначати рід незмінюваних іменників, збагачувати словниковий запас учнів

Перегляд файлу

Урок засвоєння нових знань у 6 класі

                                            Савонік Тамара Володимирівна,

                                            учитель української мови та літератури,

                                            спеціаліст вищої  категорії.

                                            Рівненська гуманітарна гімназія

                                            Рівненської міської ради

 

 

Тема.  Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників.

Мета:  забезпечити засвоєння учнями поняття про  незмінювані іменники, особливості узгодження їх з іншими словами в реченні, вчити визначати рід  незмінюваних  іменників, збагачувати словниковий  запас  учнів;

Сприяти  розвитку  культури  мовлення, умінь висловлювати свої  думки, логічного мислення, уваги, памяті;

Виховувати пошану до  слова, прагнення  пізнавати нове, бажання  стати  ерудованою  людиною.

Тип уроку:  урок засвоєння  нових  знань.

Цілі.

Учні знатимуть: про іменники, які не змінюють своєї  форми, про  визначення роду  таких слів та про культуру мовлення.

Учні вмітимуть:  вирізняти незмінювані іменники серед інших слів цієї  частини мови, визначати рід таких іменників, правильно використовувати їх у власному мовленні.

 

 Методи, прийоми, види, форми роботи: метод бесіди, метод тренувальних  вправ, робота в зошитах, робота  зі словниками, індивідуальне й фронтальне опитування, робота за  варіантами, робота в парах, завдання – дослідження, проблемне завдання.

Технологія

Обладнання: тлумачний словник,  словник  іншомовних слів, орфографічний словник, книга Є.Чак «Барви нашого слова», «Українська мова»: підручник  для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.В.Заболотний, в,в, Заболотний.    К.: Генеза, 2014, картка із завданнями

 

 

 

Перебіг  уроку

І. Організаційний етап.

Привітання.

Забезпечення емоційної  готовності. «Графічний настрій»

  • На партах лежать шаблони сонечка  і хмарки.

Змоделюйте за  їх допомогою настрій, з яким ви прийшли сьогодні на урок.

ІІ Актуалізаційно – мотиваційний етап.

1.Вступне  слово вчителя. Робота з епіграфом.

                                    Велика бо  користь буває  людині від  учення  книжного

                                    Бо се є ріки, що  наповнюють всесвіт увесь,

                                    Се є джерело  мудрості, бо в книгах незмірна глибина.

                                    Якщо пошукаєш ти в книгах мудрості  пильно,

                                    То  знайдеш  користь  душі  своїй(«Літопис Руський»)

  • Прочитайте  епіграф.
  • Як  ви  розумієте  вислів, взятий із давньоруського літопису – пам’ятки давньої  літератури часів Київської Русі?

На попередніх  уроках  ми  працювали  з  науковою  літературою, щоб  почерпнути знання про відмінювання іменників.

Запишіть  виділене речення, назвіть іменники, укажіть  відміну , групу і відмінок.

 

 

2.Створення проблемної  ситуації.

- Як називають місце, де зберігають книги? (книгозбірня –  синонім до слова «бібліотека»).

Попрацюємо з технологічною карткою сьогоднішнього уроку.

Прочитайте копію знахідки.

Записка

    « Якщо ви, зубрилки – відмінники, не  будете  підказувати  тим, хто не готовий до уроків, я поріжу всі ваші пальто, а з кашнів зв’яжу довжелезну боу. З вас усіх  натовчу  такого пюра, якого ще не зазначали в жодному меню. Не шукайте  мене, бігаю я швидко, не  наздоженете мене ні автом, ні таксоою, ні на метрі. Ховаюсь так, що не побачите мене ні в окулярах, ні в пенсні.

Фантомас з кіна»

? – Які іменники, на вашу думку, вжито неправильно?

  • Як потрібно сказати?
  • Записати іменники  на  дошці  у  правильній  формі. Пояснити їх лексичне значення, скориставшись міні – словником.

Пальто, кашне, боа, пюре, у меню, авто, таксі, метро, пенсне.

  • Визначте відмінок іменників.
  • Спробуйте провідміняти іменники  авто і пальто.
  • Який висновок можна  зробити?

 

ІІІ.   Етап ціле визначення і планування.

  Формулювання  завдань на урок.

  • Про що дізнаємося сьогодні  на  уроці?
  • Які вміння  будемо удосконалювати? ( + працювати зі словниками)
  • Що будемо розвивати?
  • А також будемо пізнавати силу слова, виховувати повагу до нього, щоб вміло і правильно користуватися і не потрапляти у кумедні ситуації, як «фантамас з кіна».

Запис теми уроку в зошит.

ІV  Етап освоєння теми уроку.

Опрацювання теоретичного матеріалу

Учитель.

Отож ми побачили, що , крім відмінюваних, є ще незмінювані іменники.

1.Зверніть увагу на виписані слова.

  • Що, на вашу думку, їх об’єднує?
  • Які вони за походженням?
  • Зробіть висновок, які слова бувають незмінюваними.
  • Чи можуть вони мати закінчення?

2.Завдання – дослідження.  Робота за варіантами.

 

І варіант.  Робота з орфографічним словником.

Знайти слово «піаніно». Дослідити, яка позначка вказує на те, що це слово незмінюване. Знайти приклади трьох незмінюваних слів.

 

ІІ варіант. Робота з підручником. Знайти у підручнику відповідь на питання «Як  визначити відмінок  незмінюваних  іменників?»

Визначити відмінки іменника метро у реченнях вправи 281.

 

ІІІ варіант.  Робота з підручником. Знайти у підручнику на с. 110 відповідь на питання « Які іменники, крім слів іншомовного походження, належать до незмінюваних?» Навести приклади.

 

Практикум.

Учитель.

3.1. Виконайте завдання до впр.282. Розподільний диктант. Скористайтеся ключем, щоб перевірити.

3.2.  Робота в парах.    Вправа 284.

Складіть і розіграйте діалог між офіціантом і відвідувачем кав’ярні . Зверніться до офіціанта, щоб замовити три страви із запропонованого меню.

3.3. - Які іменники, крім слів іншомовного походження, належать до незмінюваних?

       - Дівчатка, піднесіть руку, якщо ваше прізвище не відмінюється.

       - Хлопчики, перевірте, чи  правильно виконане завдання.

  Виконайте вправу 285.

Запишіть  речення, ставлячи подані у дужках прізвища   у  правильній формі.

4. Самостійна робота з підручником.

Наукова література, зокрема підручник, допомагає розвязати найскладніші завдання.

Скористайтеся матеріалом на с.111-112, щоб дізнатися, як визначити рід незмінюваних іменників.

Для закріплення вивченого виконайте вправу за зразком 286 (І і ІІ).

5. Акродиктант. ( що називаємо акровіршем? )

  1. Звертання до жінки у Німеччині (фрау)
  2. Розмова журналіста з цікавою людиною (інтерв’ю)
  3. Молодший дипломатичний ранг (аташе)
  4. Акробатичний стрибок, що супроводжується перевертанням тіла у  повітрі через голову (сальто)
  5. Муза історії (Кліо)
  6. Столиця  Норвегії (Осло)

 

Підкресліть першу літеру в кожному слові. Прочитайте. Яке слово утворилося?

 ФІАСКО

Знайдіть його значення у  тлумачному  словнику.

 

Запишіть фразеологізм «Зазнати фіаско». Що він означає?

 

( У книжці Євгенії Чак «Барви нашого слова» сказано, що пляшка по – італійськи називається фіаско. Вважають, що в переносному значенні  це  слово почали вживати після  невдалого виступу з пляшкою видатного комедійного італійського актора  Біанколеллі. Його не сприйняли глядачі, а він , пішовши зі сцени, у провалі звинуватив пляшку. Тому вислів «Зазнати фіаско» означає провал, когось спіткала невдача).

 V. Рефлексивно – оцінювальний етап.

Перечитайте ще раз епіграф нашого уроку.

Сформулюйте поради, як  «знайти користь душі своїй»?

- Що цікавого  дізналися сьогодні на уроці?

- Що вивчили?  Що взяли на замітку, щоб використати в житті?

- Над чим ще треба попрацювати?

 VІ.  Д/З 

Вивчити  матеріал на с.111 – 112. Виконати впр.287.

        Або 

укласти міні – словник незмінюваних іменників географічних об’єктів  (5-7), скориставшись тлумачним словником.

 

 

Картка із завданнями до теми «Незмінювані іменники»

Прочитайте копію знахідки.

Записка

    « Якщо ви, зубрилки – відмінники, не  будете  підказувати  тим, хто не готовий до уроків, я поріжу всі ваші пальто, а з кашнів зв’яжу довжелезну боу. З вас усіх  натовчу  такого пюра, якого ще не зазначали в жодному меню. Не шукайте  мене, бігаю я швидко, не  наздоженете мене ні автом, ні таксою, ні на метрі. Ховаюсь так, що не побачите мене ні в окулярах, ні в пенсні.

Фантомас з кіна»

? – Які іменники, на вашу думку, вжито неправильно?

  • Як потрібно сказати?
  • Записати іменники  на  дошці  у  правильній  формі. Пояснити їх лексичне значення, скориставшись міні – словником
  • ( за Словником української  мови  в 11-ти томах. В-во «Наукова думка». Київ, 1970)

 

Міні – словник

Авто розм. – те саме, що автомобіль.

Боа  с., заст. –  жіночий шарф з хутра або пір’я.

Кашне невід. с. – хустка або шарф, що одягають на шию.

Меню невід. с. – 1.набір страв для сніданку, обіду, вечері. 2. Листок з переліком страв і напоїв у закладах громадського харчування.

Метро  невід. с. – міська електрична залізниця, що проходить  під  землею в тунелях, а на поверхні  по мостах – естакадах  або по  спеціально відведених ділянках вулиці.

Пальто –а, с. – верхній одяг довгого крою, що надягають поверх плаття, костюма.

Пенсне невід. с.— окуляри без завушних  дужок, які  тримаються пружинкою, що затискає перенісся.

Пюре невід. с. – страва або  приправа  до  страв, приготовлена із  розімятих або  протертих овочів чи фруктів.

 

 

 2.Завдання – дослідження.  Робота за варіантами.

І варіант.  Робота з орфографічним словником.

Знайти слово «піаніно». Дослідити, яка позначка вказує на те, що це слово незмінюване. Знайти приклади трьох незмінюваних слів.

ІІ варіант. Робота з підручником. Знайти у підручнику відповідь на питання «Як  визначити відмінок  незмінюваних  іменників?»

Визначити відмінки іменника метро у реченнях вправи 281.

ІІІ варіант.  Робота з підручником. Знайти у підручнику на с. 110 відповідь на питання  « Які іменники, крім слів іншомовного походження, належать до незмінюваних?» Навести приклади.

 

 

 

 

 

 

D:\Pictures\2317162263a02ee37125916edf0f190f.jpg

D:\Pictures\2317162263a02ee37125916edf0f190f.jpg

docx
Додано
5 січня 2018
Переглядів
6041
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку