Урок засвоєння нових знань у 6 класі "Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників".сприяти засвоєнню поняття незмінювані іменники, особливості узгодження їх з іншими словами в реченні, вчити визначати рід незмінюваних іменників, збагачувати словниковий запас учнів
Урок засвоєння нових знань у 6 класі
Савонік Тамара Володимирівна,
учитель української мови та літератури,
спеціаліст вищої категорії.
Рівненська гуманітарна гімназія
Рівненської міської ради
Тема. Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників.
Мета: забезпечити засвоєння учнями поняття про незмінювані іменники, особливості узгодження їх з іншими словами в реченні, вчити визначати рід незмінюваних іменників, збагачувати словниковий запас учнів;
Сприяти розвитку культури мовлення, умінь висловлювати свої думки, логічного мислення, уваги, пам’яті;
Виховувати пошану до слова, прагнення пізнавати нове, бажання стати ерудованою людиною.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Цілі.
Учні знатимуть: про іменники, які не змінюють своєї форми, про визначення роду таких слів та про культуру мовлення.
Учні вмітимуть: вирізняти незмінювані іменники серед інших слів цієї частини мови, визначати рід таких іменників, правильно використовувати їх у власному мовленні.
Методи, прийоми, види, форми роботи: метод бесіди, метод тренувальних вправ, робота в зошитах, робота зі словниками, індивідуальне й фронтальне опитування, робота за варіантами, робота в парах, завдання – дослідження, проблемне завдання.
Технологія
Обладнання: тлумачний словник, словник іншомовних слів, орфографічний словник, книга Є.Чак «Барви нашого слова», «Українська мова»: підручник для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.В.Заболотний, в,в, Заболотний. – К.: Генеза, 2014, картка із завданнями
Перебіг уроку
І. Організаційний етап.
Привітання.
Забезпечення емоційної готовності. «Графічний настрій»
Змоделюйте за їх допомогою настрій, з яким ви прийшли сьогодні на урок.
ІІ Актуалізаційно – мотиваційний етап.
1.Вступне слово вчителя. Робота з епіграфом.
Велика бо користь буває людині від учення книжного
Бо се є ріки, що наповнюють всесвіт увесь,
Се є джерело мудрості, бо в книгах незмірна глибина.
Якщо пошукаєш ти в книгах мудрості пильно,
То знайдеш користь душі своїй(«Літопис Руський»)
На попередніх уроках ми працювали з науковою літературою, щоб почерпнути знання про відмінювання іменників.
Запишіть виділене речення, назвіть іменники, укажіть відміну , групу і відмінок.
2.Створення проблемної ситуації.
- Як називають місце, де зберігають книги? (книгозбірня – синонім до слова «бібліотека»).
Попрацюємо з технологічною карткою сьогоднішнього уроку.
Прочитайте копію знахідки.
Записка
« Якщо ви, зубрилки – відмінники, не будете підказувати тим, хто не готовий до уроків, я поріжу всі ваші пальто, а з кашнів зв’яжу довжелезну боу. З вас усіх натовчу такого пюра, якого ще не зазначали в жодному меню. Не шукайте мене, бігаю я швидко, не наздоженете мене ні автом, ні таксоою, ні на метрі. Ховаюсь так, що не побачите мене ні в окулярах, ні в пенсні.
Фантомас з кіна»
? – Які іменники, на вашу думку, вжито неправильно?
Пальто, кашне, боа, пюре, у меню, авто, таксі, метро, пенсне.
ІІІ. Етап ціле визначення і планування.
Формулювання завдань на урок.
Запис теми уроку в зошит.
ІV Етап освоєння теми уроку.
Опрацювання теоретичного матеріалу
Учитель.
Отож ми побачили, що , крім відмінюваних, є ще незмінювані іменники.
1.Зверніть увагу на виписані слова.
2.Завдання – дослідження. Робота за варіантами.
І варіант. Робота з орфографічним словником.
Знайти слово «піаніно». Дослідити, яка позначка вказує на те, що це слово незмінюване. Знайти приклади трьох незмінюваних слів.
ІІ варіант. Робота з підручником. Знайти у підручнику відповідь на питання «Як визначити відмінок незмінюваних іменників?»
Визначити відмінки іменника метро у реченнях вправи 281.
ІІІ варіант. Робота з підручником. Знайти у підручнику на с. 110 відповідь на питання « Які іменники, крім слів іншомовного походження, належать до незмінюваних?» Навести приклади.
Практикум.
Учитель.
3.1. Виконайте завдання до впр.282. Розподільний диктант. Скористайтеся ключем, щоб перевірити.
3.2. Робота в парах. Вправа 284.
Складіть і розіграйте діалог між офіціантом і відвідувачем кав’ярні . Зверніться до офіціанта, щоб замовити три страви із запропонованого меню.
3.3. - Які іменники, крім слів іншомовного походження, належать до незмінюваних?
- Дівчатка, піднесіть руку, якщо ваше прізвище не відмінюється.
- Хлопчики, перевірте, чи правильно виконане завдання.
Виконайте вправу 285.
Запишіть речення, ставлячи подані у дужках прізвища у правильній формі.
4. Самостійна робота з підручником.
Наукова література, зокрема підручник, допомагає розв’язати найскладніші завдання.
Скористайтеся матеріалом на с.111-112, щоб дізнатися, як визначити рід незмінюваних іменників.
Для закріплення вивченого виконайте вправу за зразком 286 (І і ІІ).
5. Акродиктант. ( що називаємо акровіршем? )
Підкресліть першу літеру в кожному слові. Прочитайте. Яке слово утворилося?
ФІАСКО
Знайдіть його значення у тлумачному словнику.
Запишіть фразеологізм «Зазнати фіаско». Що він означає?
( У книжці Євгенії Чак «Барви нашого слова» сказано, що пляшка по – італійськи називається фіаско. Вважають, що в переносному значенні це слово почали вживати після невдалого виступу з пляшкою видатного комедійного італійського актора Біанколеллі. Його не сприйняли глядачі, а він , пішовши зі сцени, у провалі звинуватив пляшку. Тому вислів «Зазнати фіаско» означає провал, когось спіткала невдача).
V. Рефлексивно – оцінювальний етап.
Перечитайте ще раз епіграф нашого уроку.
Сформулюйте поради, як «знайти користь душі своїй»?
- Що цікавого дізналися сьогодні на уроці?
- Що вивчили? Що взяли на замітку, щоб використати в житті?
- Над чим ще треба попрацювати?
VІ. Д/З
Вивчити матеріал на с.111 – 112. Виконати впр.287.
Або
укласти міні – словник незмінюваних іменників географічних об’єктів (5-7), скориставшись тлумачним словником.
Картка із завданнями до теми «Незмінювані іменники»
Прочитайте копію знахідки.
Записка
« Якщо ви, зубрилки – відмінники, не будете підказувати тим, хто не готовий до уроків, я поріжу всі ваші пальто, а з кашнів зв’яжу довжелезну боу. З вас усіх натовчу такого пюра, якого ще не зазначали в жодному меню. Не шукайте мене, бігаю я швидко, не наздоженете мене ні автом, ні таксою, ні на метрі. Ховаюсь так, що не побачите мене ні в окулярах, ні в пенсні.
Фантомас з кіна»
? – Які іменники, на вашу думку, вжито неправильно?
Міні – словник
Авто розм. – те саме, що автомобіль.
Боа с., заст. – жіночий шарф з хутра або пір’я.
Кашне невід. с. – хустка або шарф, що одягають на шию.
Меню невід. с. – 1.набір страв для сніданку, обіду, вечері. 2. Листок з переліком страв і напоїв у закладах громадського харчування.
Метро невід. с. – міська електрична залізниця, що проходить під землею в тунелях, а на поверхні по мостах – естакадах або по спеціально відведених ділянках вулиці.
Пальто –а, с. – верхній одяг довгого крою, що надягають поверх плаття, костюма.
Пенсне невід. с.— окуляри без завушних дужок, які тримаються пружинкою, що затискає перенісся.
Пюре невід. с. – страва або приправа до страв, приготовлена із розім’ятих або протертих овочів чи фруктів.
2.Завдання – дослідження. Робота за варіантами.
І варіант. Робота з орфографічним словником.
Знайти слово «піаніно». Дослідити, яка позначка вказує на те, що це слово незмінюване. Знайти приклади трьох незмінюваних слів.
ІІ варіант. Робота з підручником. Знайти у підручнику відповідь на питання «Як визначити відмінок незмінюваних іменників?»
Визначити відмінки іменника метро у реченнях вправи 281.
ІІІ варіант. Робота з підручником. Знайти у підручнику на с. 110 відповідь на питання « Які іменники, крім слів іншомовного походження, належать до незмінюваних?» Навести приклади.