Велика літера й лапки у власних назвах

Про матеріал

Розробка уроку стане в нагоді вчителям-словесникам під час вивчення в 6 класі привил написання власних і загальних назв. Матеріал розрахований на 1 академічну годину, містить тренувальні вправи, сприяє розширенню світогляду учнів, дає можливість здійснити заочну екскурсію куточками України.

Перегляд файлу

Кузьменко Олена Олександрівна, вчитель української мови і літератури Криворізького Покровського ліцею Криворізької міської ради  Дніпропетровської області

 

Тема уроку:  Велика буква і лапки у власних назвах


Мета:  шляхом формування в учнів спеціально-предметних компетентностей поглибити знання про особливості написання власних і загальних назв, вживання лапок у власних назвах; розвивати навички написання  великої букви у власних назвах, удосконалювати вміння розрізняти загальні та власні назви, розвивати культуру усного і писемного мовлення, вміння застосовувати вивчені правила; виховувати любов до рідного краю, прищеплювати бажання вивчати його.

Завдання:

  1. Повторити вивчені граматичні категорії іменника.
  2. З’ясувати, як пишуться загальні і власні назви.
  3. Виявити, які власні назви пишуться в лапках.
  4. Заповнити маршрутний лист.
  5. Пригадати міста України, назвати їхні визначні місця.


Обладнання: підручник, медіапрезентація, медіапроектор; поштова скриня; конверти із завданнями, таблиця «Велика літера і лапки у власних назвах», сигнальні картки
Тип уроку: урок-подорож

Епіграф:     Просто мандрувати – це нудно. А от мандрувати з метою – це захоплюче і корисне заняття.  (Сарджент Шрайвер).

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Організаційний момент
Шановні пані і панове,

Запрошую вивчати мову.

Хто вдумливо її вивчає,

Нові закони відкриває.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань
На уроці нам будуть необхідні пам'ять, увага, мислення. Тож виконаємо  вправу, що їх розвиває.
Гра «Четверте - зайве» (усно)

Які слова зайві? Чому?
- Пушок, Сірко, Миколка, Рекс.
- Оксана, Наталка, Яна, Петро.
- Заяць, лебідь, вовк, ведмідь.

-Дівчинка, хлопчик, стіл, кошеня.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
  Повідомлення теми і мети уроку.

Слово вчителя

       Я вас запрошую у подорож по нашій рідній Україні. Ми з вами відкриємо багато нового та цікавого. Під час мандрівки визначимо, як треба писати власні назви.  Тож запрошую до нашого поїзда. (Звучить мелодія)

Проблемне пояснення нового матеріалу

Слово вчителя

     Діти, ми виїжджаємо до інших міст України. А що ви знаєте про своє рідне місто? (відповіді учнів)

     Уважно прослухайте вірш і назвіть власні назви, використані в ньому.

Учень


Я народився  і живу
в місті нашім милім,
Кривий Ріг - мій рідній дім,
гарний і красивий.


Інгулець і Саксагань
злились воєдино
і дарують прохолоду
у жарку годину.
Ми пишаємось ландшафтом,
що рудами багатий.
В нас працюють люди
сильні та завзяті.


Наші шахти та заводи -
відомі всій країні,
Наше місто – це залізне
серце України.


 

  • Які власні назви ви почули?
  • (Кривий Ріг, Саксагань, Інгулець, Україна)
  • Як ви їх запишете? (учні записують назви до «Маршрутного листа»)

       Поки рухається потяг, ми з вами попрацюємо. Завдання сьогодні одержуємо із нашої чарівної скриньки.

Завдання із скриньки

(учень виймає конверт із завданням)

Усно утворіть пари. Запишіть відповідники, позначивши їх цифрою і буквою.
1. гори                    А   Дніпро
2. країна                Б    Київ
3. вулиця               В   Україна
4.село                    Г    Кропивницького
5. місто                Д   Петриківка
6. річка                 Е   Карпати

 

  • Що в них спільного?

 (географічні назви, відповідають  на запитання що? - неістота)

  • Чому слова, записані у першому стовпчику, пишуться з маленької букви,  а у другому  - з великої літери?

(загальні і власні назви; міст, країн, річок може бути багато, а з власними назвами лише одне)

 

Давайте перевіримо себе за підручником

 Робота з підручником (учні читають правило про вживання великої літери і лапок у власних назвах)

 

Вчитель

     А ось і наша перша зупинка – місто Дніпропетровськ, наш обласний центр. Славне місто на березі Дніпра.  Тут є багато цікавих місць: Національний центр аерокосмічної освіти молоді,  будинок-музей академіка Дмитра Яворницького, Дніпропетровський національний університет, діорама «Битва за Дніпро», скульптура «Юність Дніпра» (учні записують назви до «Маршрутного листа»).

Словникова робота

     Діорама - стрічкоподібна, зігнута півколом велика живописна картина з переднім наочним планом (споруди, реальні і бутафорські предмети). Більшість діорам присвячена історичним битвам.

 

Завдання із скриньки:

Скласти 2 речення із власними назвами (письмово).

 

Учень (показує  на мапі річку Дніпро)
     Дніпро – довга, могутня ріка. Вона протікає через Білорусію, Росію, Україну. У Дніпро впадають річки: Десна, Прип’ять, Псел. На берегах Дніпра розташовані міста: Дніпропетровськ, Київ, Запоріжжя, Херсон, Черкаси, Канів.
- Діти, як ви запишете назви країн, міст і річок? (з великої літери, без лапок)


Вчитель

 А в поштовій скрині я бачу нове завдання.

Завдання із скриньки:

Доповніть і назвіть одним словом.

Росія, Білорусія, Україна, … – це __________________.
Десна, Прип’ять, Псел, ….  – це ___________________. 

Кривий Ріг, Львів, Харків, … - це _________________.

  • Зачитайте складені речення.
  • З якої літери ви написали слова: міста, країни, річки? Чому? (відповіді учнів)

 

А ми робимо зупинку, адже нас чекає ще одне славне українське місто.


Учень

Iз сивини столiть ти поставала,
Вiнок легенд у коси заплела...
I гордо нарекли тебе ПОЛТАВА,
Пасує мудрiсть до твого чола.


То Котляревський, Лисенко, Мазепа,
Закарбували в вiчностi iм`я
Твоє, Полтаво, нiжна квiтко степу,
Ти їх натхнення, їх Свята земля....

 

  • Діти, які ви почули власні назви?

( учні записують власні назви до «Маршрутного листа»)

У Полтаві ми можемо побачити визначні місця і цікаві назви: музей-садиба

 І. Котляревського, пам’ятник Т. Шевченку, Історико-культурний заповідник «Поле полтавської битви», Полтавський театр ім. М. Гоголя, броненосець «Полтава», річка Ворскла, футбольна команда «Ворскла» ( учні записують власні назви до «Маршрутного листа»)

- Поясніть, чому одні і ті самі слова-власні назви пишуться по-різному: в лапках і без них? (відповідь учня)

Словникова робота
Заповідник – територія, на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс

Завдання із скриньки:

Скласти і записати 3  речення із запитанням до однокласників.

(учні зачитують складені ними речення-запитання)

Вчитель

Поїзд мчить нас далі. Відгадайте загадку і ви дізнаєтесь, де ми зупинимось.
 

Учень (читає загадку)

Воно відоме в світі,
Каштани в ньому квітнуть,
Будинки тут високі,
Дніпро тече широкий.
Ну, хто з вас здогадається,
Як місто називається?

(відповіді учнів)

 

Вчитель

     Так, звісно, це Київ, столиця нашої країни. Його називають золотоверхим, адже  в цьому місті багато церков, храмів, монастирів. Тут є собор Святої Софії, Києво-Печерська лавра, пам’ятник Золоті ворота, Києво-Могилянська академія, відома всім вулиця Хрещатик, пам’ятник-символ Києва Кию, Щеку, Хориву і їхній сестрі Либеді, засновникам міста ( учні записують власні назви до «Маршрутного листа»).

Словникова робота

Лавра – (грец. «багатолюдний монастир») - великий чоловічий монастир, що виник ще за часів Візантії (ХІ ст.)

Монастир - (грец. «відлюдне житло», «обитель») — релігійна громада ченців або черниць, що присвятили своє життя служінню Богу, оселившись окремо і дотримуючись релігійних звичаїв.

 

Лінгвістичне дослідження

  • Чи можна вважати однаковими назви Софійський собор і Софіївський собор?

(Софійський – собор Святої Софії, Софіївський – той, що знаходиться у Софіївці)

     З назвою міста пов’язані різні поняття. Наприклад, на прилавках магазинів ми можемо побачити цукерки «Вечірній Київ», по телебаченню ми дивимося передачу «Вечірній Київ». Врешті, ми можемо пройтися вулицями вечірнього Києва. Діти, як ви напишете ці назви? (відповіді учнів)

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Завдання із скриньки

Запишіть слова, розкриваючи дужки. Поставте, де треба, лапки.

(Т,т)арас (Г,г)ригорович (Ш,ш)евченко, (Г,г)азета (Л,л)ітературна (У,у)країна, (С,с)танція (Ж,ж)овтнева, (М,м)істо (О,о)деса, (С,с)пасо-(П,п)реображенський (С,с)обор, (П,п)ароплав (С,с)віточ, (Ц,ц)укерки (Ч,ч)ервоний (М,м)ак,( С,с)вято (П,п)асха, (К,к)орова (М,м)ілка, (Д,д)ень (Н,н)ародження, (Ж,ж)урнал (Д,д)ивослово, (П,п)ланета (М,м)арс.

Висновок (як пишуться власні назви, у яких випадках вживаються лапки)

Робота із сигнальними картками

Гра «Світлофор»

- Прізвища, імена, по батькові пишемо з великої літери (зелений).

- Прізвиська тварин треба писати з маленької літери (червоний).

- У назвах свят використовуємо маленьку літеру (червоний).

- Назви вулиць пишуться з великої літери без лапок (червоний).

- Назви газет, журналів, пароплавів пишуться з великої літери в лапках (зелений).

- Імена казкових персонажів пишемо з малої букви (червоний).

- Назви магазинів, готелів пишемо в лапках з маленької літери (червоний)

Інтерактивна гра «Мікрофон»

Учні, отримавши мікрофон, висловлюють власні думки, починаючи словами:

- Сьогодні на уроці я….

- Найбільше мені сподобалось…

- У майбутньому я…

V. Оцінювання роботи учнів

VІ. Домашнє завдання

  1. Написати твір-розповідь про екскурсію «Незабутня подорож містами України».
  2.  2. *Скласти вірш, використовуючи власні назви.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Северин Алла Ахмедівна
    Щиро вдячна Вам, Олено Олександрівно, за цю цікаву, оригінальну розробку! Тепер ми подорожуватимемо із шестикласниками по розробленому Вами маршруту!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
2659
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку