План-конспект уроку української мови у 7 класі
Вчитель: Шолудько Леся Станіславівна
Тема: дієприкметниковий зворот
Мета: повторити вивчене про дієприкметник як особливу форму дієслова; сформувати поняття про дієприкметниковий зворот, навчити визначати дієприкметникові звороти в реченні, правильно розставляти розділові знаки; формувати вміння правильно інтонувати речення з дієприкметниковим зворотом; розвивати логічне мислення, вміння порівнювати і зіставляти мовні явища, сприяти збагаченню мовлення; сприяти вихованню в учнів естетичних смаків.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Кросворд Слайд №3-12
Дайте відповідь на питання, заповніть кросворд:
1. Самостійна частина мови, що означає дію – це…
2. Частина мови, від якої залежать прикметник, дієприкметник – це…
3. За допомогою закінчень дієслів 3 ос. множини визначають …
4. За допомогою займенників у дієслова визначають…
5. Слова, до яких ставлять питання від головного слова, називаються …
6. Друга назва неозначеної форми дієслова
7. Питаннями що робити? або що зробити? розрізняють…
8. У реченні прикметник, дієприкметник найчастіше виконує синтаксичну роль …
9.Крім роду і числа, іменник з дієприкметником мають спільний…
Ключ – дієслівні форми
ІІ. Повторення вивченого про форми дієслова
1.Відновіть таблицю (усно) Слайд № 13
НАЗВА ФОРМИ |
ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ |
ПИТАННЯ |
ПРИКЛАДИ |
НЕОЗНАЧЕНА ФОРМА |
ДІЯ, СТАН АБО ПРОЦЕС ПОЗА ЧАСОМ ЧИСЛОМ, ОСОБОЮ |
ЩО РОБИТИ? ЩО ЗРОБИТИ? |
ПИСАТИ, НАМАЛЮВАТИ |
ОСОБОВЕ ДІЄСЛОВО |
ДІЯ, СТАН ПРЕДМЕТА |
ЩО РОБЛЮ? ЩО ЗРОБЛЮ? ЩО РОБИВ? ЩО БУДУ РОБИТИ? |
ПИШУ, МАЛЮВАЛИ |
ДІЄПРИКМЕТНИК |
ОЗНАКА ПРЕДМЕТА ЗА ДІЄЮ |
ЯКИЙ? ЯКА? ЯКЕ? ЯКІ? |
ПИСАНИЙ, МАЛЮЮЧИЙ |
БЕЗОСОБОВА ФОРМА НА –НО, -ТО |
ДІЯ, ЩО СПРИЙМАЄТЬСЯ ЯК РЕЗУЛЬТАТ |
ЩО ЗРОБЛЕНО? |
ПИСАНО, НАМАЛЬОВАНО |
ДІЄПРИСЛІВНИК |
ДОДАТКОВА ДІЯ, |
ЩО РОБЛЯЧИ? ЩО ЗРОБИВШИ? |
ПИШУЧИ, НАМАЛЮВАВШИ |
- Яка частина мови найменше схожа на дієслово? З чим її легко сплутати?
2. Вибірково-розподільний диктант (робота в групах) .
Слайд № 14 -15
1 в – виписати прикметники
2 в – виписати дієприкметники
Ключ: Хто як постелить, так і спатиме
( ПОЯСНИТИ значення прислів’я)
ІІІ. Повідомлення і запис нової теми Слайд 16
ІV. Вивчення нового матеріалу
Слайд № 17
3). Трансформація речення (усно) Слайд №21
2. Застосування знань та вмінь на практиці.
Слайд № 22
« Утвори і перестав зворот» (робота групами або за варіантами)
Слайд № 23
Робота за підручником
« Мовні пазли» впр.211, аналіз змісту трансформованих прислів’їв
V. Закріплення вивченого матеріалу
Слайди № 24- 33
Творча мовна гра « Хто швидше» за малюнками
Утворити О.С. + дієприкметниковий зворот, ввести в речення. Наприклад:
Гриб, знайдений дівчинкою, був їстівним.
Кинуті хлопчиком камінці відскакували від води.
Руки, забруднені хлопчиком, довелося довго мити.
Кубики, складені дівчинкою, …
Риба, спіймана хлопчиком, …
Дбайливо вирощена квітка…
Сніговик, зліплений гуртом,…
VІ. Підсумки уроку
Слайд № 34-35 Д/З Вправа 210
Підсумок (продовжити правила), оцінювання.