Конспект уроку української мови для 7 класу "Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки при дієприкметниковому звороті"

Про матеріал
Розробка уроку дасть можливість повторити вивчене в 7 класі про дієслівні форми, познайомить з правилами та способами їх застосування, допоможе закріпити вивчене за допомогою алгоритмів, вправ з ключем та завдань творчого характеру.
Перегляд файлу

План-конспект уроку української мови у 7 класі

 

Вчитель: Шолудько Леся Станіславівна

Тема: дієприкметниковий зворот

Мета: повторити вивчене про дієприкметник як особливу форму дієслова; сформувати поняття про дієприкметниковий зворот, навчити визначати дієприкметникові звороти в реченні, правильно розставляти розділові знаки; формувати вміння правильно інтонувати речення з дієприкметниковим зворотом; розвивати логічне мислення, вміння порівнювати і зіставляти мовні явища, сприяти збагаченню мовлення; сприяти вихованню в учнів естетичних смаків.

Тип уроку: комбінований

                                                                   Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Кросворд    Слайд №3-12

Дайте відповідь на питання, заповніть кросворд:

1. Самостійна частина мови, що означає дію – це…

2. Частина мови, від якої залежать прикметник, дієприкметник – це…

3. За допомогою закінчень дієслів 3 ос. множини визначають …

4. За допомогою займенників у дієслова визначають…

5. Слова, до яких ставлять питання від головного слова, називаються …

6. Друга назва неозначеної форми дієслова

7. Питаннями що робити? або що зробити? розрізняють…

8. У реченні прикметник, дієприкметник найчастіше виконує синтаксичну роль …

9.Крім роду і числа, іменник з дієприкметником мають спільний… 

Ключ – дієслівні форми

ІІ. Повторення вивченого про форми дієслова

1.Відновіть таблицю (усно)                                                              Слайд №  13 

НАЗВА ФОРМИ

ЗАГАЛЬНЕ

ЗНАЧЕННЯ

ПИТАННЯ

ПРИКЛАДИ

НЕОЗНАЧЕНА ФОРМА

ДІЯ, СТАН АБО ПРОЦЕС ПОЗА ЧАСОМ

ЧИСЛОМ, ОСОБОЮ

ЩО РОБИТИ?

ЩО ЗРОБИТИ?

ПИСАТИ,

НАМАЛЮВАТИ

ОСОБОВЕ ДІЄСЛОВО

ДІЯ, СТАН ПРЕДМЕТА

ЩО РОБЛЮ? ЩО ЗРОБЛЮ? ЩО РОБИВ? ЩО БУДУ РОБИТИ?

ПИШУ,

МАЛЮВАЛИ

ДІЄПРИКМЕТНИК

ОЗНАКА ПРЕДМЕТА

ЗА ДІЄЮ

ЯКИЙ? ЯКА? ЯКЕ? ЯКІ?

ПИСАНИЙ,

МАЛЮЮЧИЙ

БЕЗОСОБОВА

ФОРМА

НА –НО, -ТО

ДІЯ, ЩО СПРИЙМАЄТЬСЯ

ЯК РЕЗУЛЬТАТ

ЩО ЗРОБЛЕНО?

ПИСАНО,

НАМАЛЬОВАНО

ДІЄПРИСЛІВНИК

ДОДАТКОВА ДІЯ,
ОБСТАВИНА ДІЇ

ЩО РОБЛЯЧИ?

ЩО ЗРОБИВШИ?

ПИШУЧИ,

НАМАЛЮВАВШИ

 

- Яка частина мови найменше схожа на дієслово? З чим її легко сплутати?

2. Вибірково-розподільний диктант   (робота в групах) .

Слайд №    14 -15

1 в – виписати прикметники

2 в – виписати дієприкметники

  • Східний, стривожений, загострений, стрункий, гострий, м’який, скривлений, діючий, скляний, спільний, освітлений, золотий, опрацьований, особовий, засклений, старіючий, старий, веселий, визолочений, сліпий, сильний, зменшений, стислий,тьмяний, нездійснений.

 

Ключ: Хто як постелить, так і спатиме

( ПОЯСНИТИ значення прислів’я)

 

  • Як утворити дієприкметник від 1-го дієслова ? (постелений) 

 

ІІІ. Повідомлення і запис нової теми   Слайд 16

 

ІV.  Вивчення нового матеріалу

 

  1. Первинне сприйняття  правил (за підручником)

Слайд №    17

  1. Складання алгоритмів, запис опорної схеми

Слайд № 18-20  

3). Трансформація речення (усно) Слайд №21

2. Застосування знань та вмінь на практиці.

Слайд №    22

« Утвори і перестав зворот» (робота групами або за варіантами)

Слайд №   23

Робота за підручником

« Мовні пазли» впр.211, аналіз змісту трансформованих прислів’їв

V. Закріплення вивченого матеріалу

Слайди № 24- 33 

 Творча мовна гра « Хто швидше» за малюнками

Утворити  О.С. + дієприкметниковий зворот, ввести в речення. Наприклад:

Гриб, знайдений дівчинкою, був їстівним.

Кинуті хлопчиком камінці відскакували від води.

Руки, забруднені хлопчиком, довелося довго мити.

Кубики, складені дівчинкою, …

Риба, спіймана хлопчиком, …

Дбайливо вирощена квітка…

Сніговик, зліплений гуртом,…

VІ. Підсумки уроку

 Слайд №   34-35 Д/З  Вправа 210

Підсумок (продовжити правила), оцінювання.

doc
Додано
26 вересня 2022
Переглядів
460
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку