До розіграшу
залишилось:
19 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок "Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Про матеріал

Урок засвоєння знань, формування умінь та навичок. Мета уроку - формувати ключові та предметні компетентності, зокрема, ознайомити учнів з дієприкметником як особливою формою дієслова, визначити його морфологічні ознаки, навчати знаходити дієприкметник у реченні, розрізняти дієприкметники та прикметники; розвивати логічне мислення, збагачувати словниковий запас, сприяти вихованню кращих моральних якостей.

Перегляд файлу

                                                                                     Кочмар Ірина Олександрівна,

                                                               заступник директора з НВР,

                                                               учитель української мови та літератури

                                                               НВК «Кіровоградський колегіум»

 

 

Тема. Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета. Формувати ключові та предметні компетентності, зокрема, ознайомити учнів з дієприкметником як  особливою формою дієслова, визначити його морфологічні ознаки, навчати знаходити дієприкметник у реченні, розрізняти дієприкметники та прикметники; розвивати логічне мислення, збагачувати словниковий запас, сприяти вихованню кращих моральних якостей

Тип уроку. Урок засвоєння знань, формування умінь та навичок

Обладнання. Мультимедійне обладнання, рефлексійна газета, різнокольорові фігурки, роздатковий матеріал, підручник «Українська мова 7 клас»

 

                                             Зміст і хід уроку

І.Організація класу. Налаштування на роботу

У народі кажуть: «Слова щирого вітання дорожчі за частування». Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були задоволені собою. А людина тільки тоді буде задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа 1. Розподільний диктант.  Розподілити слова в три колонки: інфінітив, особові форми, особливі форми

Зцілює, здіймаючи, брати, хотіти, розібраний, оббитий, неси, ойкаю, обирати, принесений, осиплешся, звариться, піти, зів’ялий, ошукавши, бігають, стати, вибраний, стануть, тьохкати, сміючись.

Ключ. Підкресливши другу від початку букву, прочитаєте девіз уроку. («Робіть цей світ добрішим»)

  • бесіда за виконаним завданням:

а) на які запитання відповідають слова першої та другої колонки та що вони означають?

б) на які запитання відповідають слова третьої колонки?

в) чи називають слова третьої колонки безпосередню дію?

ІІІ. Повідомлення теми, мети, робота з технологічною картою

Тема

Девіз уроку

Завдання уроку

Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Робіть цей світ добрішим!

  • з'ясувати, що таке дієприкметник;
  • навчитися знаходити його в тексті;
  • уміти визначати морфологічні ознаки;
  • простежити за використанням дієприкметника в мовленні;
  • довести, що доброта врятує світ.

 

ІУ. Вивчення теми уроку.

Вправа 2. З третьої колонки виписати слова, що відповідають на запитання який?,  та визначити їхнє лексичне значення

Розібраний – який розібрали

Оббитий – який оббили

Принесений – який принесли

зів'ялий – який зів'яв

вибраний – який вибрали.

  • бесіда з учнями:

а) якщо слово відповідає на запитання який?, то що воно називає? ( воно називає ознаку предмета)

б) що лежить в основі цієї ознаки? (в основі цієї ознаки лежить дія)

- яка форма дієслова називається дієприкметником?

( дієприкметник – це особлива форма дієслова, яка відповідає на запитання який? і називає ознаку предмета за дією)

- робота за підручником «Перевір себе» (ст..64)

Вправа 3.Прочитати текст.

Добро… Давайте вдумаємося в зміст цього слова. Воно таке тепле, ніжне, приязне. У ньому закладена якась чарівність, і тому нам хочеться, щоб добро оточувало нас.

Добро зігріває людські душі, відкриває шляхи до щирих моральних цінностей.

У наш непростий час зерна добра все-таки дають свої сходи. І люди не перестають вірити й сподіваються  на краще майбутнє, на світлі моменти, на великодушність оточуючих людей.

Робити добрі справи приємно, душу зігріває усвідомлення того, що хтось стає добрішим, краще починає ставитися до людей.

Не соромтеся добрих вчинків, адже на них тримається віра й надія. Світ,сповнений добра, яскравий, безхмарний, прекрасний.

Тож разом зробімо світ добрішим!

  • робота з текстом

а) про що цей текст?

б) у чому переконує автор читача?

в) до якого стилю належить текст?

г) які засоби зв'язку можна назвати?

Ґ) у якому реченні міститься основна думка?

- виконання граматичного завдання

а) виписати виділені слова

б) довести, що це дієприкметники

Вправа 4. З поданих речень виписати дієприкметники. Пояснити, якою темою можна об'єднати речення. Чи відомі вам автори цих висловлювань?

Раз добром нагріте серце вік не охолоне( Т. Шевченко). Маленькі добрі справи, зроблені з великою любов'ю, приносять радість і спокій (Мати Тереза).  Я не знаю інших існуючих ознак переваги, крім доброти ( Людвиг ван Бетховен). Я не люблю ніякого дару, якщо він не пов'язаний з любов'ю й доброзичливістю(Г. Сковорода).   Доброта – єдиний незношуваний одяг

( Г.Торо).

Слово вчителя. Отже, визначивши, що таке дієприкметник, ми з'ясували, що дієприкметник, називаючи ознаку за дією, поєднує в собі ознаки двох частин мови

                                     - складання схеми

                                         Дієприкметник

 

                   дієслово                                    прикметник

                   - з'ясування  ознак, які учні можуть визначити, а які – ні(за лексичним значенням).

                                     - робота з карткою

слово

Дієслівні ознаки

знаю

не знаю

Прикметникові ознаки

знаю

не знаю

нагріте

 

вид

Док.

 

число

Одн.

 

 

час

Мин.

 

рід

Серед.

 

 

стан

 

Пас.

відмінок

Н.

 

існуючих

 

вид

Недок.

 

число

Мн.

 

час

 

Теп.

 

рід

-

 

 

стан

 

Акт.

відмінок

Р.

 

 

               - постановка проблемного запитання: чому дієприкметник                        називають   особливою формою дієслова? (дієприкметник утворюється тільки від дієслова за допомогою суфіксів)

               - постановка проблемного завдання : прослідкувати, чи від усіх дієслів можна утворити дієприслівники.

Вправа 5. Переглянути відео «Одного разу виявивши милосердя, ти можеш змінити життя».(https://www.youtube.com/watch?v=Fvs9_joBlY0).  Висловити свої думки з приводу переглянутого.

Назвати, які дієслова використовуються, з'ясувати, від яких можна утворити дієприкметники.

У.Закріплення вивченого.

Вправа 6. Групове виконання різнорівневих завдань(за вибором учнів)

Початковий рівень

 І. Виписати підкреслені слова, довести, що це дієприкметники

До доброї криниці стежка протоптана.

Доброта – справа нестаріюча.

Добро, зроблене від серця, ти робиш і для себе.

 

Достатній рівень

ІІ.Виписати словосполучення, у яких є дієприкметник

Сиве волосся, посивіле волосся; жовте листя, жовтіюче листя; біла стеля, побілена стеля; працююча дівчина, працьовита дівчина; темніюча хмара, темна хмара.

 

Високий рівень

ІІІ. Виписати дієприкметники, визначити вид, час, рід, число, відмінок

Зачерствіле серце – ворог добра.

Шукаймо в людях хороше, мов скарби, що давно забуті.

Чим людина розумніша й добріша, тим більше вона помічає добра в людях.

 

УІ. Підбиття підсумків

                  - бесіда з учнями

а) з якою формою дієслова ознайомилися?

б) на яке запитання відповідає дієприкметник?

в) визначити морфологічні ознаки

г) як відрізнити дієприкметник від прикметника?

ґ) чи часто вживається дієприкметник у мовленні?

д) чи виконано завдання уроку?

 

  • рефлексія (визначення рівня засвоєння теми)

зелений смайлик -  упевнений у своїх знаннях, але прагну знати більше; 

помаранчевий смайлик - сьогодні мої знання кращі, ніж учора;

рожевий смайлик -  потрібно ще багато працювати;

червоний смайлик -  було складно зрозуміти.

 

  •   заключне слово

а) побажання учнів один одному;

б) побажання вчителя:

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра!

 

Домашнє завдання:

☺ - скласти 4 речення з дієприкметниками

☺☺- скласти тестові завдання до теми

 ☺☺☺ - написати казку про дієприкметник                            

 

 

 

 

 

1

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
7 січня
Переглядів
399
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку