Урок української мови з використанням інтерактивних технологій має на меті формувати в учнів поняття про речення як одиницю мовлення, що виражає закінчену думку; вчить визначати речення в мовленні.
Тема. Поняття про речення. Завершене і незавершене речення.
Мета: формувати в учнів поняття про речення як одиницю мовлення, що виражає закінчену думку; вчити визначати речення в мовленні.
Розвивати увагу, мовлення, вміння спостерігати і зіставляти мовні явища, робити висновки.
Виховувати любов до своєї країни, бережливе ставлення до природи.
Обладнання: демонстраційний матеріал, картки для роботи в парах, ілюстрації, кросворд «Речення», портрет Т.Г.Шевченка.
Хід уроку
І. Організація класу. Прийом «Очікування результату» (ситуація успіху).
– Зараз у нас урок української мови. Що ви очікуєте від цього уроку?
– Так, це урок засвоєння нових знань, урок радості, творчості, натхнення. Щоб справдилися ваші очікування, пригадаємо девіз, за яким будемо працювати:
Сидимо – рівно.
Пишемо – гарно.
Слухаємо – уважно.
Відповідаємо – правильно.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Хвилинка каліграфії.
Ук на ра ї
а) – Це – склади. Швидше слово з них склади. Як треба написати це слово? Чому?
б) звуко-буквений аналіз слова Україна.
Україна [у к р а й і н а] 7 б., 8 зв., 4 скл.
2. Технологія «Мозковий штурм».
– З чого складається наша мова?
– А речення?
3. Побудова асоціативного куща.
– Давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про речення, і побудуємо асоціативний кущ.
(Речення складається зі слів, на початку речення пишеться велика буква, всі слова в реченні пишуться окремо, у реченні може бути одне або кілька слів, в кінці речення ставиться – ., !, ?).
4. Технологія «Мікрофон» (складання речень зі словом Україна):
а) усно:
Україна.
Україна – єдина.
Україна – рідний край.
Україна – красива і багата.
б) письмово (з коментуванням):
Ми живемо в Україні.
Ми дуже любимо свою країну.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.
– Ви довели, що маєте гарні знання з теми «Речення». А сьогодні переконаєтеся, що є ще над чим працювати, щоб досконало вивчити речення, і наш кущ знань постійно буде рости.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Робота з таблицею № 1.
Зацвіла
Зацвіла в долині
Зацвіла в долині червона калина
– Прочитайте кожну групу слів.
– Зіставте ці групи. Яка з них виражає закінчену думку?
– Отже, яку групу слів можна назвати реченням? Завершене воно чи незавершене?
– Запишіть речення у зошит.
2. Опрацювання правила:
а) виведення правила:
– Що виражає речення? (Речення виражає закінчену думку);
б) читання правила з підручника, с. 88;
в) робота в парах (розказування правила один одному);
г) доповнення асоціативного куща (речення виражає закінчену думку).
3. Робота з таблицею № 2.
Вітер
Тихесенько вітер віє
– Яка група слів є реченням? Чому?
4. Фізкультхвилинка (здоров’язберігаюча технологія) «Енергізатор» (створення в групах живих картинок до уривків з творів Т.Г.Шевченка).
1 група (хлопчики). Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
2 група (дівчатка). Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть.
– Рядки з творів якого поета ми використали?
– Так, це рядки з творів Т.Г.Шевченка, 200-річчя з дня народження якого ми відзначали у цьому році і весь час пам’ятатимемо його, бо тільки в нашій країні можуть народжуватися такі геніальні люди, яких знає весь світ.
V. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1. Робота з підручником. Вправа 224, с. 88 (списати речення, у яких закінчену думку виражено одним словом).
2. Робота в парах (картки). Записати завершені речення.
Сів метелик на
Сів метелик на квіточку
Метелика ловити я
Метелика ловити я не буду
3. Метод «Прес».
– Довести, що записані групи слів є реченням.
4. Бесіда за змістом записаних речень.
– Чому не будете ловити метелика? (Бо це частина живої природи, «квітка неба», а природу треба оберігати, бо – оберігаєш природу – оберігаєш Батьківщину).
5. Фізкультхвилинка «Енергізатор» (метелик).
6. Гра «Склади речення» (побудова речень за ілюстрацією).
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
– Розгадавши кросворд, ми пригадаємо, над якою темою ми працювали сьогодні на уроці.
Кросворд
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VІІ. Домашнє завдання.
С. 89, вправа 226 (а) списати речення; б) доповнити незавершені речення), вивчити правило.
1