Конспект уроку української мови у 5 класі на тему "Словосполучення. Головне і залежне слово у словосполученні"

Про матеріал
Знайомство з новою темою; уміння відрізняти словосполучення від слова і речення; формування умінь вилучати словосполучення з речення, визначати головне і залежне слово у словосполученні.
Перегляд файлу

Тема: Словосполучення. Головне та залежне слово у словосполученні

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

 Мета:  ознайомити з поняттям «словосполучення»; формувати  вміння утворювати словосполучення та  виділяти їх із речень; формувати вміння працювати з підручником та аналізувати  мовні  явища, розвивати логічне мислення, мовлення, увагу, пам’ять, виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІV. Актуалізація опорних знань

Робота біля дошки:

Перепишіть словосполучення. Поставте запитання від одного слова до іншого.

Червона калина, відпочиваємо на перерві, записати до щоденника, поставили запитання, попрацювали добре, зрозуміли сьогодні, пояснювали на уроці, важлива інформація, збірка віршів.

V. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

Словосполучення – це щонайменше два самостійних слова, одне з яких є головним, а інше – залежним. Головним є те слово, від якого ставлять питання. Залежним називають слово, яке відповідає на це питання.

До словосполучень не належать:

-         підмет з присудком (тато співає);

-         іменник чи займенник з прийменником (перед школою);

-         однорідні члени речення(дощ і вітер).

Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с.172)

Робота біля дошки.

Записати  слова та  словосполучення. У кожному словосполученні визначити слова головне й залежне. Встановити змістовий зв’язок між ними, поставивши запитання від головного слова до залежного. Пояснити, як здійснюється між словами у словосполученні граматичний зв’язок.

Урожай – щедрий урожай, бібліотека – шкільна бібліотека, перший – перший у спорті, працювали – працювали у полі, збирають – збирають яблука, праця- важка праця, доля- щаслива доля.

Бесіда за запитаннями

·  Що точніше називає предмет, дію або ознаку – слово чи словосполучення? 

· Чи рівноправні  у словосполученні слова? Як визначити слово головне та залежне?

Серед записаних на дошці словосполучень прочитати ті, у яких залежне слово пов’язується з головним за допомогою закінчення. Прочитати словосполучення, у яких залежне слово пов’язується з головним за допомогою закінчення і прийменника. Назвати, якою частиною  мови виражене головне слово у цих словосполученнях.

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу. Виконання вправ

1. Прочитати. З поданих речень виписати 4-5 словосполучень. Визначити в них головне й залежне слова. Чому головні члени речення не утворюють словосполучення?

1. Любіть красу своєї мови.(Т.Масенко)

2. Я вірю у велике майбутнє українського слова.(С.Васильченко)

3. Дорожи українською мовою! Рідна мова- основа життя.(Дмитро Білоус)

4. У рідній мові буде вся душа і вся твоя дорога, вся Вітчизна.(Д.Павличко)

5. У серці ніжну і погідну бережу я мову рідну!(М.Хоросницька)

2. Прочитати загадки, відгадати їх. Із речень виписати кілька словосполучень, у кожному визначити головне й залежне слова. З'ясувати, як у кожному з виписаних словосполучень здійснюється граматичний зв’язок між словами. Визначити, якими частинами мови виражене кожне із словосполучень. 

1. Увечері вмирає, а зранку оживає. 3. Ой за полем, за горами золота нагайка в’ється. 4. Кольорове коромисло через річку повисло (Народна творчість)

Відгадки. 1. День. 2. Блискавка. 3. Веселка.

3. Записані на дошці (або спроектовані на дошку) словосполучення записати в такій послідовності: 1) словосполучення з прикметника та іменника; 2) словосполучення з двох іменників; 3) словосполучення з дієслова та іменника; 4) словосполучення з дієслова та прислівника.

Золота осінь; розповісти казку; осіннє сонце;  висловити вдячність; говорити щиро; краєчок неба; уривок пісні; гарна мелодія; подивитися вдячно; промені зорі; розпочати розмову; заспівати тихо.

4. Прочитати. Визначити, який з двох варіантів правильний (його підкрeслено). Правильні варіанти записати, визначити в кожному головне та залежне слова.

Приймати участь                           брати участь;

відкрити двері                               відчинити двері;

розплющити очі                            відкрити очі;

подякувати вчителеві                 подякувати вчителя.

Робота з підручником. Виконання вправи 372 (усно)

Відредагувати речення.

 

5. Прочитати. Записати тільки словосполучення. Пояснити, чому не становлять словосполучень пари слів, що з'єднуються сполучниками і в реченні виступають в ролі однорідних членів, а також підмет і присудок. У виписаних словосполученнях визначити головне і залежне слова. Ввести виписані словосполучення до самостійно складених речень (усно).

Сонце і хмари; кошлата хмарина; небо захмарилось; сяйнула блискавка; заворушились повільно; краєчок сонця; краплі дощу; шугонула злива; вітер і дощ; свинцеве небо; всміхнулось кисло.

Робота з підручником

Виконання вправи 373.

 VІІ. Підбиття  підсумків  уроку

Бесіда за запитаннями

·       Що вивчає синтаксис? 

·       У чому роль словосполучення? 

·       З яких  частин (слів) складається словосполучення? 

·       Як  залежне слово пов’язується із  головним?

·       Як встановлюється  між ними змістовий зв’язок?

·       Як здійснюється граматичний зв’язок? 

·       Чому не становлять словосполучення підмет і присудок?

·       Чому не є словосполученнями поєднання іменників або займенників із прийменниками?

VІІІ.  Домашнє завдання

С.171-172, вч. правила; письмово виконати в. 365

 

docx
Додано
12 березня
Переглядів
283
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку