Конспект уроку української мови в 11 класі на тему : "Розвиток мовлення. Джерела багатства і виразності українського мовлення"

Про матеріал
Конспект уроку розвитку мовлення в 11 класі на тему : "Джерела багатства і виразності укрраїнського мовлення". Метою уроку є сприяння розвитку мовлення учнів, поглиблення їх знань про багатство мови і мовлення, виховання поваги до рідної мови та бажання самовдосконалюватися.
Перегляд файлу

1

 

 

                         Конспект уроку  української  мови в   11 класі

ТЕМА.   Розвиток мовлення. Джерела багатства і виразності українського

                                                   мовлення.                                   

МЕТА.   Сприяти розвитку мовлення учнів, поглибити їх знання про багатство мови і мовлення ; удосконалювати мовлення одинадцятикласників; виховувати повагу до рідної мови та бажання самовдосконалюватися.

ОБЛАДНАННЯ.   Словники різних типів; видання творів Ліни Костенко ; завдання на кожну парту ; презентації учнів ; відеоматеріали  для виконання завдань ;  матеріали для гри "Приховані імена"( намисто із перлів; камінь ; український віночок ).

ТИП  УРОКУ.   Урок розвитку мовлення.

                               ОСНОВНИЙ   ЗМІСТ   РОБОТИ

І.   АКТУАЛІЗАЦІЯ   ОПОРНИХ   ЗНАНЬ.

Слово вчителя.

Ми живемо у час, коли можливе вільне спілкування і закордонні подорожі.

Представлення  завдання міні – проєкту.

  1. Розказати коротко про красу української мови  іноземцю, який розуміє англійську мову.
  2. Розказати коротко про красу української мови іноземцю, який розуміє українську мову.

ІІ.   ОГОЛОШЕННЯ   ТЕМИ   І   МЕТИ   УРОКУ.

                                                                         Велична , щедра і прекрасна мова,

                                                                         Прозора й чиста, як гірська вода, -

                                                                         То України мова барвінкова, -

                                                                         Така багата й вічно молода.

                                                                                                        О. Лупій

Сьогодні ми поглибимо знання про багатство мови і мовлення, удосконалюватимемо своє мовлення.

ІІІ.   РОБОТА  НАД  ТЕМОЮ.

Ви вже дорослі, і зовсім небагато часу залишилось до того моменту, коли підете в самостійне життя. І неодмінно задумаєтесь над тим, як зробити це життя гідним і забезпеченим. З цього приводу відомий американський психолог Дейл Карнегі писав, що про людину судять з 4 речей :

  • який вона має вигляд ;
  • що вона робить ;
  • як вона говорить ;
  • що вона говорить.

   Отже, на 50 % ставлення до людини у світі залежить від її мови.

Священний обов’язок кожного з нас – берегти дорогоцінні якості рідної мови, її запашні, барвисті слова, образи, звороти,шліфувати і збагачувати їх, щоб передати прийдешнім поколінням.

   Мовлення  – інтелектуальний портрет людини.  Не забуваймо про це !

Джерелами багатства й різноманітності мовлення є лексичні, фразеологічні, граматичні, стилістичні ресурси мови.

Завдання 1 . Вікторина " Який твій словниковий запас ? " ( клас поділено на 3 команди  за 1 хвилину назвати якнайбільше слів за їх лексичним   значенням ).

І команда

  1. Заклад, у якому збирають, зберігають, вивчають, виставляють на огляд твори мистецтва, пам’ятки історії ( музей ).
  2. Міфологічна істота – велетень ( титан ).
  3. Безліса ділянка в Карпатських горах, яка використовується для пасовиська та сінокосу ( полонина ).
  4. Лицьовий бік монети, медалі ( аверс ).
  5. Велика муха, що живиться кров'ю тварин або соком рослин (ґедзь ).
  6. Народна обрядова пісня з іграми й танцями, якою зустрічають весну

( веснянка ).

  1. Галузь медичної науки, що вивчає захворювання органів ротової порожнини ( стоматологія ).
  2. Безглуздя, нісенітниця ( абсурд ).
  3. Сукупність споруд на березі річки, моря, де будують і ремонтують судна ( верф ).
  4. Танк або автомобіль, що може рухатися по суходолу і по воді

( амфібія ).

  1. Вишукана страва ( делікатес ).
  2. Різновид шашлика ( барбекю ).

ІІ команда

  1. Художнє плетиво з ниток як вид декоративного мистецтва ( макраме ).
  2. Перший виступ артиста на сцені ( дебют ).
  3. Не звичний, дивовижний, не характерний для певної місцевості

( екзотичний ).

  1. Південне вічнозелене  хвойне дерево, що має пірамідальну форму

( кипарис ).

  1. Основні погляди, переконання ( кредо ).
  2. У стародавніх єгиптян – матеріал для писання ( папірус ).
  3. Прибудова біля входу в будинок ( ганок ).
  4. Документ, який посвідчує право винахідника на його винахід                        ( патент).
  5. Майданчик, місце, де відбуваються вистави ( сцена ).
  6. Знаки козацької влади ( клейноди).
  7. Грошова одиниця Японії ( єна ).
  8. Портативний мікрокомп’ютер ( ноутбук).

Залежно від освіти, професії скільки слів людина вживає щодня ?

А розуміє ?

Продовжіть слова М. Рильського

Не бійтесь заглядати у словник…

Завдання 2.   Презентація словників.

Тлумачний , орфографічний, перекладний, антонімів, фразеологічних синонімів, орфоепічний.

Завдання  3 . Завдяки розвитку економічних і культурних зв’язків України з державами світу лексика збагатилася за рахунок запозичення іншомовних слів. Встановити українські відповідники ( подані у довідці ) до іншомовних слів. Заповнити таблицю.

Довідка. Кількісний, тисячоліття, ознака, особливий, голова, першість, захисник, погоджувати, накладенець, непотріб, керівник, відшкодувати, міський голова, бойовик, дозвіл, заповзятник, папа римський, гаразд, вивіз.

                 іншомовні   слова

                  українські   відповідники

екстраординарний

 

адвокат

 

пролонгація

 

спам

 

блокбастер

 

віза

 

бізнесмен

 

понтифік

 

ОК

 

міленіум

 

мер

 

координувати

 

лімітувати

 

репродукувати

 

компенсувати

 

бутерброд

 

пріоритет

 

симптом

 

квантативний

 

експорт

 

шеф

 

 

Завдання  4.   Власні імена людей в українській мові – це в переважній більшості запозичення з грецької, латинської та інших мов. Найприємніше слово для нашого співрозмовника – це яке ? ( його ім'я ) .

Гра "Приховані імена"

Із чарівної скриньки витягуються предмети : камінь, намисто з перлів, віночок. З якими іменами пов’язані ці предмети ?

Петро – з грецької камінь ;

Маргарита – з грецької перлина;

Степан – з грецької віночок;

Тож, знаючи значення імені,  будеш уважнішим до співрозмовника.

Завдання  5. Завдяки фразеологізмам  наше мовлення стає яскравішим, емоційнішим, образнішим, виразнішим. 

Допоможіть Оксані зрозуміти тренера.

   Однією з причин невдалої гри нашої команди , - сказав відомий тренер  ведучому футбольного шоу "Профутбол", - є проблема короткої лави запасних, яка вже кілька сезонів турбує наш колектив.

   Почувши це по телевізору, п’ятикласниця Оксана сплеснула руками :

  • Які вони безпорадні ! Уже кілька років не можуть змайструвати довгу лаву… Та запросили б до команди кваліфікованого столяра – і все було б гаразд.

Чи можемо ми здогадатися про значення виразу з першої частини розповіді ? Звідки походить зворот коротка лава ? Чи є фразеологічна довга лава ?

( відповідь : коротка лава запасних  - брак спортсменів, які можуть вийти на заміну  гравців основного складу команди . У переносному значенні  "брак резервних кадрів".  Існує також вислів довга лава запасних ).

 

Одним із джерел багатства мови є крилаті вислови письменників . Нас зацікавила творчість Ліни Костенко, адже багато її рядків стали крилатими. Учениця працювала над  міні – проектом "Афоризми Ліни Костенко". Пропонуємо вашій увазі підготовлену презентацію( запишіть 2 – 3 афоризми).

Завдання 6.

Особливість української мови – синонімічне багатство.

Дібрати синоніми до слова горизонт.

Слово горизонт має 12 синонімів :

Обрій, небозвід, небосхил, крайнебо, круговид, кругозір, кругогляд, виднокруг, видноколо, виднокрай, небокрай, овИд.

ІV.   ПІДСУМОК    УРОКУ

  1. Коментар записів на дошці.

1934 рік : конкурс краси мов у Парижі; 6 703 мови; літера "п" ;  "Усі головні європейські мови можна вивчити за 6 років, свою ж ..".

  1. Тож бережіть і шануйте рідну мову, куди б вас не закинула доля. Сьогодні більше 5 млн. українців живе за кордоном, а кожен 3- й планує виїхати . Пам’ятайте, що добре там, де нас немає. Саме про це кавер – версія відомого хіта ( автори його із Дрогобича : Віталій Ковалишин та Роман Стахнів ), перегляд відео.

V.  ДОМАШНЄ   ЗАВДАННЯ

 Підготувати усне повідомлення "Яким я бачу майбутнє української мови" ; міні – проект "Мовний режим  у школі" ( на вибір ).

 

 

 

 

 

                                                                                               

docx
Додано
19 лютого 2023
Переглядів
2556
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку