Тема: Відгук на твір мистецтва в публіцистичному стилі
Мета: поглибити знання про види мистецтва, повторити поняття відгуку як зразка оцінного висловлювання, удосконалювати вміння аналізувати тексти публіцистичного стилю, навички складання монологічного висловлювання в публіцистичному стилі; розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно, з дотриманням стильових ознак, збагачувати словниковий запас мовлення учнів засобами оцінки, розширювати кругозір учнів; виховувати інтерес до творів мистецтва.
Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь.
II. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку
Вступне слово вчителя
– Як ви гадаєте, для чого людина народжується на світ?
Багато філософів, відповідаючи на це питання, проголошують, що найважливіша мета людини — пізнати світ, який її оточує.
– Як людина пізнає навколишній світ?
Існує два засоби пізнання світу: наука і мистецтво. Кожен із них дозволяє людині щось відкрити не тільки в оточуючому просторі, але й у собі самому. У школі ви багато уваги приділяєте вивченню основ наук, але потрібно завжди пам’ятати, що є речі, які не вивчає наука. Яким буває світанок на річці? Що відчуває закохана людина? Що таке горе? Що таке кохання? Саме на ці питання ми шукаємо відповіді в мистецтві. Сьогодні на уроці ми будемо з вами намагатися зрозуміти й оцінити твори мистецтва. СЛАЙД 1
III. Актуалізація опорних знань учнів з теми
Бесіда за питаннями
1. Які види мистецтва ви знаєте? (література, живопис, музика, театр, скульптура, хореографія, кінематографія, архітектура, декоративне мистецтво та ін. Кожен із них відтворює навколишній світ різними засобами: література за допомогою слова, музика — звуку, танець — руху і т. ін.)
– Побудуйте асоціативний ланцюжок до слова «Мистецтво» СЛАЙД 2
2. Чи доводилося вам складати відгуки?
3. Які труднощі у вас виникали?
4. Яким вимогам має відповідати відгук на твір мистецтва? (Відгук — текст, у якому наводиться оцінка прочитаного, почутого, побаченого, висловлено ставлення автора до нього. Мовленнєве оформлення відгуку залежить від ситуації мовлення (адресата, мети). Головна ознака відгуку — оцінність висловлювання. Мета відгуку — розповісти особисті враження про прочитане, побачене, почуте.)
5. Як ви думаєте, чим відгук відрізняється від рецензії? (якщо рецензія – це кваліфікований аналіз твору мистецтва, оцінка професійної майстерності автора, аргументовані зауваження, висвітлення допущених у ньому помилок, відзначення досягнень, точна оцінка суспільно – політичної або літературно – художньої цінності твору, то відгук – це безпосередньо глядацькі (слухацькі) враження від сприйнятого твору).
6. А коли ж виникає потреба складати відгук? (відгуки складаються у невимушеному усному спілкуванні – під час глядацьких або читацьких конференцій, на презентаціях. Але відгук може бути оприлюднений і в засобах масової інформації, тоді йдеться про відповідний жанр публіцистики).
IV. Виконання практичних вправ творчого характеру з метою розвитку комунікативних умінь
Навчальне аудіювання
Прослухайте уважно текст. Визначте стиль мовлення. Під час слухання складіть план тексту.
Кожній людині притаманна властивість ділитися своїми враженнями і думками, що викликані прочитаним твором, побаченим фільмом чи спектаклем та ін. Іноді одна й та сама книга, один той самий фільм викликають у різних людей різні враження. Це породжує дискусії, і вони бувають цікавими тільки в тому випадку, коли співрозмовники не тільки висловлюють свою точку зору, але й можуть довести її. Це робиться за допомогою відгуку або рецензії. Рецензія будується на аналізі твору мистецтва.
Відгук — це обмін думками, висловлення свого ставлення до вчинків героїв і зображених подій, своєї думки про ставлення автора до героїв. У відгуку можна виділити такі частини:
1) висловлення думки про твір мистецтва;
2) доведення, аргументація своєї думки.
Але, звичайно, зміст відгуку, як і його форма, залежить від того, хто його адресат, яка його мета, завдання.
Якщо мета відгуку — привернути увагу до твору, вплинути на думку інших людей, подискутувати про зміст твору, то такий відгук може бути написаний у формі статті, в публіцистичному стилі. Якщо мета відгуку — бажання поділитися враженнями, а адресат далеко, то формою такого відгуку може стати лист. Лист відрізняється більшою невимушеністю, «розмовністю» у порівнянні зі статтею.
Відгук, мета якого — допомогти розібратися у творі, ближче до рецензії. У ньому дається не тільки оцінка твору, але й частково аналіз: звертається увага на засоби розкриття ідейного змісту твору, роль художньо-виражальних засобів.
Іноді у відгуку буває стислий переказ змісту або переказ цікавого епізоду.
(За Г. Богдановою).
Ситуативні вправи
Складіть відгуки за ситуаціями: СЛАЙД 3
1. Адресат мовлення — ваш одноліток, мета — висловити своє враження від кінофільму.
2. Адресат мовлення — ваші батьки, мета — пояснити свій вибір улюбленої музичної групи.
Аналіз складених відгуків
– Прослухайте кілька відгуків, складених однокласниками, і скажіть, які мовленнєві засоби вони використовували. Що означає цей вибір?
Творче спостереження публіцистичного тексту з елементами аналізу
– Прочитайте відгук на твір живопису. Доведіть його належність до публіцистичного стилю. Знайдіть у тексті речення, в яких дається опис картини.
СЛАЙД 4
МАЙСТЕР ЛІРИЧНОГО ПЕЙЗАЖУ
Архип Іванович Куїнджі — відомий художник-пейзажист. У маріупольському передмісті Карасу зародилася у Куїнджі любов до простору, світлових ефектів на білих хатах. Тут же він удивлявся у фарби південного ранку або сонця, що заходить над рікою.
У 1880 році Куїнджі написав «Місячну ніч на Дніпрі». Заради цієї картини художник улаштував свою персональну виставку й показав на ній тільки одну цю картину.
«Чи знаєте ви українську ніч? — писав М. Гоголь.— Вдивіться в неї. Із середини неба дивиться місць. Неосяжний небесний звід роздався, розсунувся, став ще недосяжніше... Земля вся в срібному світлі... Весь ландшафт спить. А вгорі все дихає, усе дивно, все урочисто...»
Образ, створений Куїнджі, перегукується з цією хвилюючою поетичною картиною природи. Він так само проникливий і лірично пережитий художником.
На картині зображена ніч. Уся природа занурилася в сон. Широкий Дніпро розпластався стрічкою по рівнині. Сріблясте світло місяця ллється з небес на землю. Художник зачарований красою оксамитової ночі. Куїнджі писав пейзаж ніби з висоти пташиного польоту.
«Місячна ніч на Дніпрі» вразила публіку в Петербурзі. До картини почалося паломництво. На виставку стояли довгі черги глядачів, які жадали побачити прославлене полотно. У газетах і журналах з’явилася безліч відгуків. Про пейзаж писали не тільки критики й рецензенти, але й філософи, поети. Художник одержав повне визнання.
Колективна робота
За допомогою цього тексту та власного досвіду складіть орієнтовний план відгуку на твір мистецтва. (Для відгуку як жанру публіцистики характерні такі композиційні частини: зачин, стислий переказ твору або опис твору обов’язково з елементами оцінки в основній частині та невеличкий висновок.)
СЛАЙД 5
Орієнтовний план
1. Мій улюблений художник/композитор/режисер.
2. Найбільш відома картина/твір. Історія створення. Тема.
3. Опис картини/твору.
4. Які кольори використовує художник? Чому?
5. Мої враження від картини/твору.
6. Які думки пробуджує ця картина/твір? Загальний висновок щодо ідейного змісту та естетичності твору.
Лексична робота
Запишіть вирази, які можна використовувати у відгуку в публіцистичному стилі. Доповніть цей перелік. СЛАЙД 6
Особливо цікаво ... , дуже вразило ... , на жаль, автор ... , стверджується думка ... , основна думка розкривається ... , автор вдало ... , особливо запам’яталося ... , картина вразила ... , одержав визнання ... , глядачу здається ... , на наш погляд, ... , у творі ставиться така важлива проблема ... , на жаль, герой ... .
Коментар учителя. У публіцистичному стилі об’єднуються функція впливу (агітації та пропаганди) й інформативна функція. Особливості: широке використання багатозначності слова, використання емоційно-експресивної лексики, неологізмів, лексики і фразеології інших стилів (навіть розмовного), використання засобів стилістичного синтаксису (риторичні питання, повтори, інверсія, паралелізм побудови та ін. Публіцистичний твір характеризується точністю, послідовністю викладення думок, логічністю, а також виразністю, емоційним забарвленням. Відгук нагадує відкритий ліричний лист. Його тон — щирий та дружній. Обов’язковим є стриманість, тактовність. Як кожен газетний жанр, відгук повинен бути стислим. Важливе значення має заголовок, у якому відбито тему або основну думку.
V. Усне складання твору-відгуку в публіцистичному стилі
Складіть відгук на улюблений музичний твір або картину. Розкажіть про асоціації, роздуми, власні почуття, викликані твором мистецтва.
СЛАЙД 7
VI. Підсумок уроку
Колективна робота — складання алгоритму написання відгуку Як складати відгук на твір мистецтва
VII. Домашнє завдання
Оформіть письмово складений на уроці відгук.