Нестандартний урок української мови в 5 класі у формі подорожі до країни Морфологія. Щоб потрапити з країни кмітливих п'ятикласників до країни Морфологія, потрібно пройти через Веселкові ворота. А для цього необхідно правильно і швидко виконати завдання.
Конспект уроку української мови у 5 класі
Тема:Узагальнення та систематизація вивченого про самостійні частини мови
Мета: 1) узагальнити та систематизувати знання учнів про самостійні частини мови, їх морфологічні ознаки; вчити застосовувати теоретичні знання практично; 2)сприяти розвитку логічного мислення, навичок аналізу мовного матеріалу; розвивати творчі здібності учнів;
3) виховувати інтерес до пізнання й пошуку, любов до рідної мови.
Тип уроку: урок-подорож, урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу
Обладнання: презентація, карта маршруту подорожі
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні у нас незвичайний урок
Сьогодні ми зробим іще один крок
В країну прекрасну, країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Чи ти задумувавсь, відкіль оті
У нашій мові злитки золоті?
Як намистини, диво калинове –
частини мови
Д. Білоус
На попередніх уроках ми повторювали самостійні частини мови. А сьогодні час підвести підсумок, повторити, закріпити і систематизувати знання з цієї теми, а також з’ясувати чому частини мови – «диво калинове».
ІІІ. Виконання вправ з метою узагальнення та систематизації вивченого матеріалу.
Подорож по Морфології
Подорожуючи, ми будемо виконувати різноманітні вправи та завдання.
Перед нами карта нашого маршруту.
Із країни кмітливих п’ятикласників ми відправимось у казкову подорож. Перед нами чарівний ліс, де відбуваються різні дива.
А це що таке? Подивіться, це ж три стежинки. Якщо підемо ліворуч, перемогу над злими силами здобудемо, але друзів втратимо. Якщо підемо праворуч, скарб знайдемо, але додому не повернемось. Якщо прямо підемо, знання придбаємо, прерозумними станемо.
Діти, вирішіть, якою стежкою іти, поясніть свій вибір. Але пам’ятайте, що іти ми можемо тільки разом, допомагаючи один одному.
Щоб потрапити з країни кмітливих п’ятикласників до країни Морфології потрібно пройти через Веселкові ворота. А для цього необхідно правильно і швидко виконати завдання. Мешканці Веселкового містечка , дружні, веселі, щедрі, подарували нам ромашку. На пелюстках чарівної квітки питання. Спробуємо дати на них відповіді.
Перегляд презентації. «Самостійні частини мови».
Отже, ми можемо рухатись далі.
А тепер уявімо себе пасажирами. Зручно розмістимось у вагончиках .Захопимо з собою в дорогу наші знання, щоб не осоромитися перед мешканцями Морфології. Вирушаймо!
Наш потяг з великою швидкістю везе нас до першої станції під назвою «Іменниколяндія».
А що вам відомо про мешканців Морфології? Як вони живуть? Хто у них найголовніший? Чому вони сперечаються? (перевірка творчих завдань: казок, віршів)
Наближаємося до Іменниколяндії. І знову перешкоди. Треба попрацювати, щоб отримати ключик, який допоможе нам потрапити до містечка.
Станція1. «Іменниколяндія».
Диктант із завданням. Визначити рід, число, відмінок іменників.
Із слова починається людина,
Із мови починається мій рід.
Моя ласкава, мамина, єдина –
Щебече соловейко на весь світ. (Ніна Рій).
Гра «Склади слово».
З перших складів першого слова, других –другого, третіх – третього складіть нове слово, уведіть його в речення.
1. Роман, будинок, людина. (родина)
2. Калейдоскоп, Наливайко, частина (калина)
3. Стежити, тужити, малина. (стежина).
Станція 2. «Прикметниколяндія»
Творчий диктант.
Дібрати епітети до іменників. Скласти речення з одним із цих епітетів.
Край
Осінь
Подорож.
Склади речення з поданих слів.
Визначте рід, число відмінок прикметників.
1.Журавлі, прохолодний, ранок, поля, над, пролітали.
2. Чистий, бачити, серед, джерело, немало, скелі, я.
3. Летіти, вирій, в, гуси, далекий.
Станція 3. «Числівниколяндія»
Гра «Пошук»
Робота над фразеологізмами
Знайти пояснення
У першу чергу уникати зустрічі
Десятою дорогою обходити непостійний
До сьомого поту миттю
Сім п’ятниць на тиждень багато
З одного маху раніше від у сіх
Розгадати ребуси.
Смор1а виЗмка
Пі2л мі100
100лиця ві3на
При5 40а
Ві7надцять ак3са
Творче конструювання (дод. завд.)
Завдання побудувати вислови, дібравши початок з лівої, а продовження – з правої колонки. Числівники підкреслити.
Де сім господинь, а один відріж.
Одна голова добре, жодного не спіймаєш.
Сім разів відмір, там хата не метена.
За двома зайцями поженешся - а дві краще.
Станція4. Музиколяндія
Музичний вернісаж
Фізкультхвилинка. Прослухати уривки пісень. Передати свій настрій, використовуючи різні частини мови
Станція 5. «Займенниколяндія»
Загадковий словниковий диктант
1.Написати займенник, що вказує на особу, що говорить сама про себе. (я)
2.Які два займенника, об’єднавшись, заважають їздити по дорозі? (я-ми).
3. Написати слово, у якому сім займенників (сім’я).
4. Додавши до займенника першої особи одну букву, перетворіть його на антонім до слова війна. (мир).
5. Напишіть назву держави, що утвориться, якщо між двома займенниками першої особи однини розмістити назву породи коня. (Японія)
6. Які займенники примушують тримати руки у чистоті? (ми-ти).
Пояснювальний диктант (дод. завд.) назвати займенники. Визначити особу та відмінок.
Заглядає в шибку казка сивими очима, материнська добра ласка в неї за плечима За тобою завше будуть мандрувати очі материнські і білява хата.
Станція 6. «Дієсловоляндія»
Вибірковий диктант
Виписати дієслова, визначити їх час.
Я вірю в силу доброти –
Добро завжди сильніше злого,
Дає наснагу, щоб цвісти
І світлу обирать дорогу.
Римів ярмарок
Відновити пропущені слова.
Хмарина в небі…
…як мрія, одиноко,
І вітру раннього…
…її крилом своїм.
Довідка: Синій, голубий, блакитний, небесний, лазуровий;
Плинути, линути, пливти;
Мчати, нести, рухати;
Течія, потік, плин.
Станція7. «Прислівниколяндія»
Гра «Спіймай прислівник»
Почувши прислівник, плещемо в долоні.
ІY. Підсумок уроку.
Домашнє завдання: Скласти висловлювання на тему: «Буду я навчатись мови золотої….»
Хвилина фантазії «Асоціативне дерево»
Мова наша досить чарівна. Вона, як те деревце. Якщо за ним гарно доглядати. То воно росте великим і розкішним, дає гарні плоди. А якщо з повагою ставитись до мови, то вона стає багатою. Як ми повинні ставитись до рідної мови? Давайте одягнемо наше мовне деревце, щоб воно не сумувало.
Діти, дуже хотілося, щоб сьогодні, вийшовши з цього уроку, ви не просто винесли знання про частини мови, а й оту любов до слова,до мови
Як казав Шевченко:
Ну що б, здавалося слова, слова,
Слова та голос,більш нічого.
А серце б’ється, завмира,
Як їх почує
Нехай ваші серця завжди завмирають, коли ви чуєте рідне слово.