28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Урок "Словосполучення. Головне та залежне слово у словосполученні" у 5 класі із використанням хмарних сервісів

Про матеріал

Урок "Словосполучення. Головне та залежне слово у словосполученні" у 5 класі із використанням хмарних сервісів містить завдання для групової дослідницької роботи учнів у Google-документах

Перегляд файлу

5 клас

Тема: Словосполучення. Головне  та залежне слово у словосполученні.

Мета: 

навчальна: дати поняття про словосполучення, їх відмінності від слова та речення; навчити утворювати словосполучення та  виділяти їх із речень; сформувати навички аналізу словосполучень; формувати вміння працювати з підручником, Google документами;

розвивальна: розвивати логічне мислення, мовлення, увагу;

виховна: виховувати пошану до рідної мови.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з використанням хмарних сервісів.

Обладнання: телевізор, ноутбук,  презентація, підручник

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Чорна рука – біла рука”

 Етюд з негативними емоціями.

 Дітям пропонується уявити й зобразити спочатку „чорну руку”, що готова до агресії, а потім, за сигналом, перетворити її на „білу руку”, добру руку, ту, що може пожаліти.

-         Чи можуть негативні емоції приносити користь людям? То давайте нести один одному тільки добро , позитивні емоції.

ІІ. Мотивація навчання. Оголошення теми і мети уроку (Слайд 1)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Повідомлення нових знань

Мовознавство, або лінгвістика (від лат. lingua - мова) - це наука про мову.

Синтаксис ( грецьк. зв’язок, побудова,з’єднання) — розділ мовознавства, який              вивчає словосполучення та речення (Слайд 2).

 Пунктуація (лат. пунктум — крапка) — розділ  мовознавства, який вивчає правила вживання розділових знаків. (Слайд 3)

(Учні роблять записи в зошитах)

2. Робота у малих групах

 Інструкція: clouds.jpg

  • відкрийте браузер (Opera,  Chrome).
  • У закладках чи в експрес-панелі знайдіть сайт “Калинове слово”(http://kalynoveslovo.wix.com/kalynoveslovo).
  • оберіть у меню  Синтаксис - словосполучення- урок 1- лінгвістична казка “Словосполучення”
  • перегляньте лінгвістичну казку 2 рази: 1раз - ознайомтеся зі змістом; 2 раз - складіть план до відео
  • оформіть результати роботи у Google формі ( за потреби скористайтеся підказками)
  • Натисніть надіслати

3. Перевірка роботи малих груп (учитель демонструє на екран таблицю відповідей на Google-форму, спікери пояснюють відповіді)

4. Робота з підручником – вивчення правила, взаємоперевірка

ІУ.  Закріплення вивченого.

  1. Робота біля дошки.

Записати  слова та  словосполучення. У кожному словосполученні визначити слова головне й залежне (зразок слайд 4) Встановити змістовий зв’язок між ними, поставивши запитання від головного слова до залежного. Пояснити, як здійснюється між словами у словосполученні граматичний зв’язок.

 

урожай – багатий урожай

        бібліотека – шкільна бібліотека

   перший – перший у навчанні

            працювали – працювали на фермі

   збирають – збирають яблука

2. Вибіркова робота (Слайд 5)

 Прочитати.

Із поданих речень виписати 4-5 словосполучень. Визначити в них головне й залежне слова. Чому головні члени речення не утворюють словосполучення?

  1. Веселе сонечко ховалось в веселих хмарах. (Т. Шевченко).
  2. Сміялись небеса блакитні колись маленькому мені. (Д.Білоус.)
  3. Пропливають зорі України над моїм розчиненим вікном (В. Сосюра).
  4. Зірок  достиглих розсипи небесні сіяють над оселями в селі. (Д.Білоус.)
  5. Гаснуть вогні у місті, ніби в безодню моря  падають зорі янтарні. (М.Рильський.)

3. Вправа-утворення (Слайд 6)

Завдання:  утворити з поданих слів словосполучення,    визначити              головні              й залежні слова.

(Батьківський)  земля;  не  знати  (втома);  прочитати  в  (підручник);  на  (шкільна)  парті;  під  (розкішна )  вербою;  не  побачити  (помилка);  (цікавий)  книга;  турбуватись  про  (батьки).

4. Прочитати загадки, відгадати їх. Із речень виписати кілька словосполучень, у кожному визначити головне й залежне слова. З'ясувати, як у кожному з виписаних словосполучень здійснюється граматичний зв’язок між словами. Визначити, якими частинами мови виражене кожне із словосполучень. 

 

1. Червоний гість дерево їсть. 2. Увечері вмирає, а зранку оживає. 3. Ой за полем, за горами золота нагайка в’ється. 4. Кольорове коромисло через річку повисло. 5. Чорна корова, золоте теля.                                                       

Відгадки.

1.Вогонь. 2. День. 3. Блискавка. 4. Веселка. 5. Місяць на небі.

Слово  вчителя.

     В залежності від того, якою частиною мови є головне слово, словосполучення              поділяються              на              п’ять              типів:              іменникові,               

дієслівні, прикметникові, прислівникові, займенникові.

5. Вправа-шифровка( Слайд 7)

Зашифрувати подані словосполучення: 1) словосполучення з прикметника та іменника; 2) словосполучення з двох іменників; 3) словосполучення з дієслова та іменника; 4) словосполучення з дієслова та прислівника.

Золота осінь; розповісти казку; осіннє сонце;  висловити вдячність; говорити щиро; краєчок неба; уривок пісні; гарна мелодія; подивитися вдячно; промені зорі; розпочати розмову; заспівати тихо.

Шифр: 1,3,1,3, 4,2,2,1,4,2,3,4.

6. Вибірковий диктант. Записати тільки словосполучення. Пояснити, чому не становлять словосполучень пари слів, що з'єднуються сполучниками і в реченні виступають в ролі однорідних членів, а також підмет і присудок. У виписаних словосполученнях визначити головне і залежне слова. Ввести виписані словосполучення до самостійно складених речень (усно).

Сонце і хмари; кошлата хмарина; небо захмарилось; сяйнула блискавка; заворушились повільно; краєчок сонця; краплі дощу; шугонула злива; вітер і дощ; свинцеве небо; всміхнулось кисло.

7. Прочитати спроектовані словосполучення.(Слайд 8) Вказати словосполучення непоширені й поширені.

Багата осінь, сон гіллястої яблуні, завзято працювали, медвяний запах плодів, журавлиний ключ, повертатися з дороги, садок вишневий, далекі дзвони, березовий гай, скарги засмученого гаю.

8.Робота з підручником.

 ( Вправа 100, 101 - за варіантами, взаємоперевірка)

9. Утворити словосполучення (Слайд 9)  Скласти словосполучення із слів, добираючи необхідний прийменник      і ставлячи залежне слово у відповідному відмінку. Побудувати схеми      словосполучень.

    І варіант- прямувати, ліс; йти, річка; турбуватися, тварини; спуститися, берег;  ступити, галявина;

ІІ варіант - опинитися, берези; гілляка, дуб; бігти, листя; спостерігати, природа; наближатися, яр.

У. Підсумок уроку

    Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час  вивчення  теми;  окреслення  перспектив  подальшої  навчальної  діяльності. clouds.jpg

 

   УІ. Домашнє завдання (на вибір учнів)

 

  1. Уявіть, що вам треба виступити на засіданні мовного гуртка з теми  «Словосполучення як синтаксична одиниця». На основі теоретичного матеріалу скласти усне повідомлення, користуючись власними  прикладами. Оформити кластер до виступу, користуючись Google малюнками (спільна робота)

 

 2. У Google документі скласти невелику зв’язну розповідь «У лісі» від першої особи. Виділити  8–10  словосполучень, використовуючи такі кольори тексту:

іменне словосполучення;

дієслівне словосполучення;

прислівникове словосполучення.

У коментарях вказати тип  зв’язку слів у кожному словосполученні. Головне слово у кожному словосполученні виділити підкресленням

Наприклад:

Стоїть берізонька у іскрах золотих.[1]

Надати спільний доступ до документа, розмістити посилання у спільній Google таблиці

 


[1]змістовий +граматичний зв'язок

docx
Додано
1 липня 2018
Переглядів
1763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку