Конспект уроку української мови "Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей".

Про матеріал

Матеріал допоможе засвоїти правила написання з великої букви імен, по батькові та прізвищ людей; ознайомить з етимологією деяких з них; закріпить знання про слова – назви предметів.

Перегляд файлу

Урок української мови, 2 клас

Тема. Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей.

 

Мета. Вчити учнів розрізняти поняття «ім’я», «по батькові», «прізвищі»; засвоювати правила написання з великої букви імен, по батькові та прізвищ людей; ознайомитися з етимологією деяких з них; закріплювати знання про слова – назви предметів; позвивати вміння аналізувати. Доводити; Виконувати повагу до письменників, заохочувати до читання художніх творів.

Обладнання. Портрети письменників, казка про велику букву.

 

Хід роботи

I. Оргмомент

У нас сьогодні ніби свято,

Гостей зібралося багато.

Ану ж назад ви подивіться

І веселенько посміхніться!

Привітайтеся з гостями, діти!

А тепер поверніться, підтягніться,

Одне одному і мені теж усміхніться,

На урок старання не забудьте взяти,

Починаймо всі дружно працювати.

II. Очікування

  1. З яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок?

- Я думаю, що він обов’язково   буде таким, тому, що у вас такий чудовий настрій. Давайте попрацюємо так, щоб гарний настрій зберігся до кінця уроку. А із собою візьмемо помічників: (відповіді дітей) – увагу, пам'ять, мислення, творчість.

     2.    -   Любі діти, яким би ви хотіли, щоб був наш урок?

            -   Ч ого ви від кого очікуєте?

III. Знайомство з планом уроку.

  • Яке свято до нас наближається?
  • Що ви від нього чекаєте?
  • А яке свято без ялинки, прикрасимо її.
  • Подивіться на ці іграшки, чому вони чарівні?
  • Так, на них позначені завдання, які ми будемо сьогодні виконувати.
  • Знайомство з планом уроку.
  1. Відомі знання.
  2. Загадкова
  3. Нові знання
  4. Каліграфічна
  5. Спортивна
  6. Довідкова
  7. Співпраця
  8. Успіх.
  • Прикрашаючи нашу ялинку, ми весь час на уроці будемо здобувати знання, узагальнювати і використовувати їх. Будемо дружно працювати і я впевнена, що у нас все вийде добре.

IV. Повторення вивченого.

 

1. Перевірка домашнього завдання вправа 213

 

  • Прочитай речення
  • Які головні слова у другому реченні?
  • Які пари слів ви визначити у цьому реченні?

 

Вітер (що робить?) гуляє;

Вітер (який?) холодний;

Гуляю (де?) по полю.

 

2. Робота з індивідуальними завданнями (за варіантами).

  • Відновіть вірші
  • Спишіть їх правильно.

 

а) Червона калина. (4)

    Яром на долину. (2)

    Тече з – під явора (1)

    Пишається над водою (3)

                                                   (Т. Г. Шевченко)

б) На зеленому горбочку (1)

    Мов маленькая дитинка (4)

    У вишневому садочку, (2)

    Притулилася хатинка (3)

                                                  (Л. Українка)

  • Хто є автором віршованих рядків?
  • Знайдіть слова, які є назвами предметів.
  • Які слова відповідають на питання Хто? Що?

V. Вивчення нового матеріалу

  1. Проблемна ситуація.

 Загадка

Всі хочуть, як народиться дитина,

Щоб я було красиве і дзвінке,

Бо носить все життя мене людина.

А відгадайте  - но, що я таке запитала? (Ім’я)

- Чи є потрібно людині ім’я? Для чого воно?

  1. Повідомлення теми уроку.
  • Так , у кожного з нас є своє ім’я.
  • Які імена дівчаток нашого класу ви знаєте? А  імена хлопчиків?
  • У нас в класі є кілька хлопчиків і дівчаток, які мають однакові імена. Якщо я назву тільки ім’я, то невідомо, до кого я звертаюсь. Тому, крім імення, я називаю й прізвище учня: Іванченко, Луцкевич, Цхей. А коли ви виростите, вас будуть ще й називати й по батькові, як учителя або ваших тата і маму: Тетяна Петрівна, Вікторія Анатоліївна, Оксана Феліксівна.

Висновок. Кожна людина має своє ім’я, по батькові, прізвище.

  • Давайте, перевіримо, як ви знаєте своє ім’я, по батькові, прізвище. (Діти відповідають).
  • Як правильно їх писати?

3.Мотивація навчальної діяльності. Активізація мислення

Казка про велику букву.

Жила – була маленька буква. Її часто пропускали, недописували, а інколи просто не помічали. Засмутилася маленька буква і вирішила все змінити.

Подумала: «А що, коли я перейду з середини речення на початок?» І сталося диво – дивнеє. Стали поважати малу букву, писали її вже великою. Але цього їй було мало. Захотілося їй дати ймення містам, вилицям, річкам і морям, горам і долинам. Після цього її почали шанувати ще більше. Але і цього їй було мало. Задумала вона приєднатись до імен, по батькові, прізвищ. Від цього вона стала ще більшою.

З тих пір всі слова, в які потрапила вона, пишуться з великою букви.

4.Робота з підручником.

а) вправа 214 (усно)

б) вивчення правила с. 120

5. Тренувальні вправи

             а) каліграфічна хвилинка

Єв    Ів  ич   Євген   Іван

  • Які звуки чуємо у слові Євген?
  • Скільки складів у слові Іван? Чи Можливо це слово перенести?

б) Вправа 215

      - Підкресліть прізвища.

      - Які слова написані з великою букви і чому?

      - Які прізвища письменників ви знаєте?

      - Які твори цих вам відомі?

Фізкультхвилинка.

6. Довідкове бюро.

а) розповідь про імена, по батькові.

Ім’я своїй дитині батьки вибирають за бажанням. До імені дитина додається ім’я батька. Якщо його звуть Василем, то донька буде Василівна, а син – Васильович.

Всі імена людей мають своє значення. (розповідь про значення імен).

Віктор (Вікторія) – Означає переможець, перемога,

Василь – цар,

Юрій – хлібороб,

Софія – мудра,

Оксана – гостинна, привітна,

Ольга – свята, священна,

Ірина – мирна, спокійна,

Олександр – справедливий, талановитий,

Катерина – чиста, непорочна,

Тетяна – засновниця, володарка,

Володимир – спокійна.

б) Розповідь про прізвища.

- Як же виникли українські прізвища? Спочатку це були імена, які давали дитині старші родичі. І впливали на такий вибір пора року. Назва тварини, дерева чи зовнішні риси. Тому називали тоді людей Зима, Вовк, вищами. Дуже багато прізвищ в українській мові утворені від назви професій: Кравець, Кушнір, Швець, Пекар. Велика кількість сучасних прізвищ утворена від імен: Давид – Давиденко, Василь – Васильченко,  Михайло – Михайлишин.

7. Логічна загадка.

Вправа 217

  • Як звуть онукового батька?
  • Запишіть відповідь (Сергій Петрович)
  • Складіть потрібну загадку про себе.
  • Запишіть ім’я, по батькові вашого батька.

8. Загадка – жарт

Рвав Борис

У корзину барабарис,

Рвав Тарас і Роман,

Гриць, Панас і Степан,

Гліб, Овсій, Стась, Павло.

Скільки всіх їх було? (10)

  • Запишіть імена дітей по пом’яті?

10. Робота в групах

I Група.

Утворіть імена та по батькові дітей, коли вони виростуть.

Ім’я дитини                                                                        Ім’я батька

Сашко     Галинка                                                               Михайло          

Петрик     Іринка                                                                 Іван

Андрійко  Наталочка                                                          Степан

Сергійко    Марійка                                                             Борис

II група

Запишіть окремо дівчаток та хлопчиків, поділивши їх на склади.

Олег, Іра, Тамара, Оля, Оксна, Сергій, Валентин, Ігор, Світлана, Сашко, Євген.

III група

Добери загальну назву до кожної групи слів.

Андрій, Софія, Олександр, Богдан- …(Імена людей)

Євгенович, Павлівна, Васильович. Юріївна - … (по батькові)

Головко, Возний, Максименко, Олійник - … (Прізвища)

  • Складіть і запишіть речення з одним словом рядка.

Подумай – обговори в групі  - поділись з класом.

Інструктаж

  1. Пригадайте правила спілкування в групі.
  2. розподіліть ролі.
  3. Виконуй завдання на листок.
  4. Презентуй виконання завдання (лідер)

Самооцінка, висновок.

VI. Підсумок уроку. Рефлекція.

Гра  «Так чи ні»

  • Що вивчали на уроці?
  • Що означають слова ім’я, по батькові, прізвище?
  • Як пишуться імена, по батькові та прізвища людей?
  • Запам’ятайте написання слів: Ім’я, по батькові, прізвище (на сніжинках запишіть своє ім’я, прикраси ялинку)
  • Чи здійснились ваші передбачення?

VII Домашнє завдання

Вправа 218, правило с.  100

  • Подумайте, як утворилося ваше прізвище, словникова робота.

Черговий – той, хто виконує в порядку черги якісь обов’язки.

Я сьогодні черговий.

Треба всі оглянути парти,

Порох стерти – раз і два!

Парта буде, як нова! (П. Воронько).

  • вимовте звуки у слові черговий?
  • Якими буквами вони позначені на письмі?
  • Запам’ятайте написання слова черговий.

Оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
27 червня 2018
Переглядів
272
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку