Тема уроку: “Урок-підсумок. Бесіда про твори, що вивчалися упродовж І семестру”
Мета: систематизувати та узагальнити вивчений учнями впродовж І семестру матеріал, який стосувався знань про життєвий і творчий шлях письменників, зміст їх творів, понять з теорії літератури; розвивати вміння учнів виразно й усвідомлено читати прозові та ліричні твори, коментувати їх зміст, здійснювати ідейно-художній аналіз, культуру зв’язного мовлення, читацькі навички, збагачувати словник; формувати естетичні смаки, світогляд учнів; виховувати почуття любові до книг, рідної мови, культури українців, їх звичаїв, обрядів.
Тип уроку: урок-гра «КВК».
Обладнання уроку: виставка художніх творів на портретів тих письменників, творчість яких вивчалася впродовж І семестру, учнівські малюнки, музичне оформлення, дидактичний матеріал.
Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, «вільний мікрофон».
Епіграф уроку:
Література вилучена із законів тління. Вона одна не визнає смерті.
М. Салтиков-Щедрін
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
IІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань.
V. КВК.
Ось і підійшов до завершення І семестр. Я сподіваюся, що у вас залишилися незабутні враження від наших уроків, адже в кожен із них я намагалася вкласти душу, знайти підхід до кожного із вас.
Мені захотілося провести його у незвичній формі – у формі КВК. Цей урок допоможе вам ще раз пригадати вивчене, узагальнити та систематизувати ваші знання.
Клас поділяється на дві команди, кожна з яких обирає капітана і придумує назву. З’ясування порядку участі у змаганнях (проводиться жеребкування).
І. Розминка (беруть участь усі гравці обох команд)
ТЕСТИ
«Місяць на небі, зіроньки сяють»
1. Якої пори відбуваються події у творі?
а) Нічної і місячної;
б) зимової і зоряної;
в) осінньої і ранньої;
г) сонячної і спекотної.
2. Дівчина співала пісню, перебуваючи:
а) у вишневому садочку;
б) у човні;
в) на узбережжі моря;
г) на житньому полі.
«Цвіте терен, цвіте терен»
3. Чого зазнала героїня твору?
а) Радості і щастя;
б) горя і зради;
в) голоду і страждання;
г) гноблення і приниження.
4. Куди поїхав милий дівчини?
а) У місто торгувати;
б) на війну з турками;
в) до своїх батьків на відвідини;
г) іншої коханої шукати.
«Сонце низенько, вечір близенько»
5. Що обіцяла дівчина хлопцю?
а) Любити і не з ким не знатись;
б) повсякчас згадувати незлим тихим словом;
в) молитися за його здоров’я;
г) готуватися до весілля.
6. За яких умов коханий «жити перестане»? Якщо:
а) не застане свою дівчину;
б) потрапить у полон до ворога;
в) сонця ранішнього не побаче;
г) батьки не дадуть йому згоди на одруження.
ІІ. Вікторина знавців давньої літератури.
Питання для команди І
• Щоб привернути увагу читача до початку розділу книги, на сторінці компонувалися… (Заставки)
• Азбуки, які були у слов’ян. (Глаголиця і кирилиця)
• Назва збірки афоризмів, що належала до світської перекладної літератури. («Бджола»)
• Закінчіть біблійний афоризм: «Не копай яму іншому, бо… (Сам в неї попадеш)
• Науково-популярний твір Іоанна Екзарха. («Шестиднев»)
• Зазначте основні жанри давньоруської літератури. (Літописи, житія, сказання, поеми, хождіння, поувчання…)
• Функції ініціалів у книзі. (Декоративна і символічна)
• Що було оправою для книг? (Дошки)
Питання для команди ІІ
• Декоративний елемент, що використовувався в оформленні староруської школи. (В’язь)
• Важлива частина художнього оформлення рукописної книги. (Мініатюри)
• Перша ілюстрована книга Київської Русі. («Остромирове Євангеліє»)
• Твір ХІ ст., написаний кирилицею. («Повість минулих літ»)
• Збірник оповідей про рослини, тварин, каміння. («Фізіолог»)
• Пергамент — спеціально вичинена шкіра…. (Ягнят, телят, козенят)
• У вигляді чого вимальовується початкова буква кожного розділу в книзі? (Птахів, звірів, будинків тощо)
• За допомогою чого можна було зробити книжну сторінку красивою, ритмічно насиченою? (Устава і напівустава)
Примітка. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
ІІІ. Вікторина «Хто з героїв» («Слово про похід Ігорів»)
(беруть участь усі гравці обох команд)
Завдання: за поданою цитатою визначити, кому з героїв вона належить або кого стосується.
Примітка. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
IV. Вікторина «Подорож шляхом життя і творчості Г. Сковороди»
Команда І
• Після здобуття початкової освіти майбутній філософ багато подорожує. (Ні)
• Згідно із власним заповітом видатного митця на його надмогильному камені висічено: «Мір ловил мене, но не поймал». (Так)
• Просвітництво Г. Сковороди виявилося в тому, що він написав для селянських дітей «Буквар». (Ні)
• У своїх байках письменник продовжив традиції Л. Глібова. (Ні)
• Григорій Савич визначав байку як «мудрую играшку». (Так)
• Шершень у творі «Бджола та Шершень» — уособлення зрадництва. (Ні)
• Мова Бджоли («Бджола та Шершень») — афористична. (Так)
Команда ІІ
• У Харківській колегії митець викладав спочатку поетику, а потім релігієзнавство. (Ні)
• Останні роки життя Г. Сковорода присвятив служінню Богу. (Ні)
• У своїй філософії Григорій Савич розмежовував Бога і природу. (Ні)
• Суть філософії «сродної праці» полягала в тому, щоб людина успадкувала рід діяльності своїх батьків. (Ні)
• Характерною рисою байки Г. Сковороди є відтворення істини. (Так)
• Приказку, прислів’я, влучне висловлювання містить фабульна частина байки письменника. (Ні)
• «Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотрібним»,— так висловилася героїня твору «Бджола та Шершень». (Ні)
V. Літературна вікторина «Подорожуючи сторінками «Енеїди” І. Котляревського»
Завдання: визначити героя за цитатою з твору:
• «Розкудкудакалась, як квочка,— / Енея не любила — страх; / Давно вона уже хотіла, / Його щоб душка полетіла / К чортам і щоб і духне пах». (Юнона)
• «Проворна, враг її не взяв, / Побачила, що так полоха … / Умилася, причепурилась / І, як в неділю, нарядилась, / Хоть би до дудки на танець! / Взяла очіпок грезетовий / І кунтуш з усами мостровий». (Венера)
• «Розумна пані і моторна, / Для неї трохи син імен: / Трудяща, дуже працьовита, / Весела, гарна, сановита. / Бідняжка — що була вдова». (Дідона)
• «Ввесь ремінцями обв’язавшись, / На голову бриль наложив; / На грудях з бляхою ладунка, / А ззаду з сухарями сумка, / В руках нагайський малахай». (Меркурій)
• «Пекельний, гаспидський коханець, / Іще себе там не нагрів? / Завів братерство з дияволами / І в світі нашими бідами / Не погорює ні на час». (Плутон)
• «…Підтикавшись десь поли, / Фуруює добре, навісна. / Коли сама з ким не ночує, / То для когось уже свашкує, / Для сього тяжко поспіша». (Венера)
• «Се був пройдисвіт і непевний, / І всім відьмам був родич кревний — / Упир і знахар ворожить. / Умів і трясцю одшептати, / І кров християнську замовляти, / І добре знав греблі гатить». (Охрім)
• «Він моря так уже боявся, / Що на богів не полагався / І батькові не довіряв». (Еней)
• «Оп’ять забули горювать; / Буває щастя скрізь поганцям, / А добрий мусить пропадать. / І тут вони не шанувались, / А зараз всі і потаскались…» (Троянці)
• «Як вийшла бабище старая, / Крива, горбатая, сухая, / Запліснявіла, вся в шрамах; / Сіда, ряба, беззуба, коса, / Розхристана, простоволоса. / І, як в намисті, вся в жовнах». (Сівілла)
• «…Люта чарівниця / І дуже злая до людей; / Які лиш не остережуться, / А їй на острів попадуться, / Тих переверне на звірей». (Цірцея)
• «Не в шутку молодець був жвавий, / Товстий, високий, кучерявий, / Обточений, як огірок; / І війська мав свого чимало, / І грошиків таки бряжчало…» (Турн)
VІ. Цитатний диктант («Наталка Полтавка»)
Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться:
VІІ. Конкурс уважних читачів («Маруся»)
VІІІ. Конкурс капітанів
— Декламування будь-якої програмової поезії напам’ять.
— Назвати історичні твори, які вивчалися впродовж навчального року.
— Міні-презентація програмового твору, що викликав найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення.
VI. Підведення підсумків КВК.