Конспект уроку “Урок-підсумок. Бесіда про твори, що вивчалися упродовж І семестру”

Про матеріал
Структура уроку, зміст і послідовність пропонованих завдань, методів та прийомів навчання відповідають рівневі пізнавальної активності й віковим особливостям учнів 9 класу. Конспект уроку “Урок-підсумок. Бесіда про твори, що вивчалися упродовж І семестру” рекомендовано для вчителів української мови та літератури.
Перегляд файлу

 

Тема уроку: “Урок-підсумок. Бесіда про твори, що вивчалися упродовж І семестру”

Мета: систематизувати та узагальнити вивчений учнями впродовж І семестру матеріал, який стосувався знань про життєвий і творчий шлях письменників, зміст їх творів, понять з теорії літератури; розвивати вміння учнів  виразно й усвідомлено читати прозові та ліричні твори, коментувати їх зміст, здійснювати ідейно-художній аналіз, культуру зв’язного мовлення, читацькі навички, збагачувати словник; формувати естетичні смаки, світогляд учнів; виховувати почуття любові до книг, рідної мови, культури українців, їх звичаїв, обрядів.

Тип уроку: урок-гра «КВК».

Обладнання уроку: виставка художніх творів на портретів тих письменників, творчість яких вивчалася впродовж І семестру, учнівські малюнки, музичне оформлення, дидактичний матеріал.

Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, «вільний мікрофон».

Епіграф уроку:

Література вилучена із законів тління. Вона одна не визнає смерті. 
М. Салтиков-Щедрін 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

IІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

  1. Емоційне налаштування учнів на виконання завдань уроку.
  2. Опрацювання епіграфа уроку.

ІV.  Актуалізація опорних знань.

  1. Розгадування кросвордів учнів.
  2. Бесіда за питаннями.
  • Назвіть письменників, творчість яких вас захопила.
  • Назвіть ваші улюблені твори з програми І семестру 9 класу. Чим вони вам сподобалися?
  • Які ваші улюблені герої з прочитаних творів? Чому саме вони?
  • Вчинки яких героїв вразили вас найбільше? Чому?
  • Що вам сподобалося більше: опрацьовувати зміст прозових чи поетичних творів?
  • Який урок у 9 класі став для вас відкриттям чогось нового?

V. КВК.

  1. Вступне слово вчителя.

Ось і підійшов до завершення І семестр. Я сподіваюся, що у вас залишилися незабутні враження від наших уроків, адже в кожен із них я намагалася вкласти душу, знайти підхід до кожного із вас.

 Мені захотілося провести його у незвичній формі – у формі КВК. Цей урок допоможе вам ще раз пригадати вивчене, узагальнити та систематизувати ваші знання.

  1. Оголошення умов гри.

Клас поділяється на дві команди, кожна з яких обирає капітана і придумує назву. З’ясування порядку участі у змаганнях (проводиться жеребкування).

 

І. Розминка (беруть участь усі гравці обох команд)

ТЕСТИ

«Місяць на небі, зіроньки сяють»

1. Якої пори відбуваються події у творі?
а) Нічної і місячної;
б) зимової і зоряної;
в) осінньої і ранньої;
г) сонячної і спекотної.
2. Дівчина співала пісню, перебуваючи:
а) у вишневому садочку;
б) у човні;
в) на узбережжі моря;
г) на житньому полі.
 

«Цвіте терен, цвіте терен»

3. Чого зазнала героїня твору?
а) Радості і щастя;
б) горя і зради;
в) голоду і страждання;
г) гноблення і приниження.
4. Куди поїхав милий дівчини?
а) У місто торгувати;
б) на війну з турками;
в) до своїх батьків на відвідини;
г) іншої коханої шукати.
                       «Сонце низенько, вечір близенько»
5. Що обіцяла дівчина хлопцю?
а) Любити і не з ким не знатись;
б) повсякчас згадувати незлим тихим словом;
в) молитися за його здоров’я;
г) готуватися до весілля.
6. За яких умов коханий «жити перестане»? Якщо:
а) не застане свою дівчину;
б) потрапить у полон до ворога;
в) сонця ранішнього не побаче;
г) батьки не дадуть йому згоди на одруження.

ІІ. Вікторина знавців давньої літератури.

                                             Питання для команди І
• Щоб привернути увагу читача до початку розділу книги, на сторінці компонувалися… (Заставки)
• Азбуки, які були у слов’ян. (Глаголиця і кирилиця)
• Назва збірки афоризмів, що належала до світської перекладної літератури. («Бджола»)
• Закінчіть біблійний афоризм: «Не копай яму іншому, бо… (Сам в неї попадеш)
• Науково-популярний твір Іоанна Екзарха. («Шестиднев»)
• Зазначте основні жанри давньоруської літератури. (Літописи, житія, сказання, поеми, хождіння, поувчання…)
• Функції ініціалів у книзі. (Декоративна і символічна)
• Що було оправою для книг? (Дошки)

                                         Питання для команди ІІ

• Декоративний елемент, що використовувався в оформленні староруської школи. (В’язь)

• Важлива частина художнього оформлення рукописної книги. (Мініатюри)

• Перша ілюстрована книга Київської Русі. («Остромирове Євангеліє»)

• Твір ХІ ст., написаний кирилицею. («Повість минулих літ»)

• Збірник оповідей про рослини, тварин, каміння. («Фізіолог»)

• Пергамент — спеціально вичинена шкіра…. (Ягнят, телят, козенят)

• У вигляді чого вимальовується початкова буква кожного розділу в книзі? (Птахів, звірів, будинків тощо)

• За допомогою чого можна було зробити книжну сторінку красивою, ритмічно насиченою? (Устава і напівустава)

Примітка. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

ІІІ. Вікторина «Хто з героїв» («Слово про похід Ігорів»)

(беруть участь усі гравці обох команд)

Завдання: за поданою цитатою визначити, кому з героїв вона належить або кого стосується.

  1. «…Біжить сірим вовком». (Гзак)
  2. «…Якщо кому хотів пісню творити, то розтікався він мислю по древу». (Боян)
  3. «Один брат Один світ світлий — ти, Ігорю! Обидва ми Святославичі». (Всеволод)
  4. «Лучче ж би потятим бути, аніж полоненим бути». (Ігор)
  5. «…Свої віщії персти на живії струни накладає,— і вони самі князям славу розкотали». (Боян)
  6. «Уже нам своїх милих лад ні мислію помислити, ні думою здумати, ні очима оглядіти, а злота і срібла того не мало загубити». (Жони руськії)
  7. «Ні хитрому, ні скритному, ні чаклуну спритному суда Божого не минути». (Боян)
  8. «Коли сокіл до гнізда летить — то ми сокільця опутаємо красною дівицею». (Кончак)
  9. «Ти-бо можеш Волгу веслами розкропити, а Дін шоломами вилляти!» (Святослав про Всеволода Суздольського)
  10. «Хоть і тяжко тій голові бути без пліч — зле тілу без голови». (Боян)

Примітка. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

IV. Вікторина «Подорож шляхом життя і творчості Г. Сковороди»

Команда І
• Після здобуття початкової освіти майбутній філософ багато подорожує. (Ні)
• Згідно із власним заповітом видатного митця на його надмогильному камені висічено: «Мір ловил мене, но не поймал». (Так)

• Просвітництво Г. Сковороди виявилося в тому, що він написав для селянських дітей «Буквар». (Ні)

• У своїх байках письменник продовжив традиції Л. Глібова. (Ні)

• Григорій Савич визначав байку як «мудрую играшку». (Так)

• Шершень у творі «Бджола та Шершень» — уособлення зрадництва. (Ні)

• Мова Бджоли («Бджола та Шершень») — афористична. (Так)

Команда ІІ

• У Харківській колегії митець викладав спочатку поетику, а потім релігієзнавство. (Ні)

• Останні роки життя Г. Сковорода присвятив служінню Богу. (Ні)

• У своїй філософії Григорій Савич розмежовував Бога і природу. (Ні)

• Суть філософії «сродної праці» полягала в тому, щоб людина успадкувала рід діяльності своїх батьків. (Ні)

• Характерною рисою байки Г. Сковороди є відтворення істини. (Так)

• Приказку, прислів’я, влучне висловлювання містить фабульна частина байки письменника. (Ні)

• «Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотрібним»,— так висловилася героїня твору «Бджола та Шершень». (Ні)

V. Літературна вікторина «Подорожуючи сторінками «Енеїди”                   І. Котляревського»

Завдання: визначити героя за цитатою з твору:

• «Розкудкудакалась, як квочка,— / Енея не любила — страх; / Давно вона уже хотіла, / Його щоб душка полетіла / К чортам і щоб і духне пах». (Юнона)
• «Проворна, враг її не взяв, / Побачила, що так полоха … / Умилася, причепурилась / І, як в неділю, нарядилась, / Хоть би до дудки на танець! / Взяла очіпок грезетовий / І кунтуш з усами мостровий». (Венера)
• «Розумна пані і моторна, / Для неї трохи син імен: / Трудяща, дуже працьовита, / Весела, гарна, сановита. / Бідняжка — що була вдова». (Дідона)
• «Ввесь ремінцями обв’язавшись, / На голову бриль наложив; / На грудях з бляхою ладунка, / А ззаду з сухарями сумка, / В руках нагайський малахай». (Меркурій)
• «Пекельний, гаспидський коханець, / Іще себе там не нагрів? / Завів братерство з дияволами / І в світі нашими бідами / Не погорює ні на час». (Плутон)
• «…Підтикавшись десь поли, / Фуруює добре, навісна. / Коли сама з ким не ночує, / То для когось уже свашкує, / Для сього тяжко поспіша». (Венера)
• «Се був пройдисвіт і непевний, / І всім відьмам був родич кревний — / Упир і знахар ворожить. / Умів і трясцю одшептати, / І кров християнську замовляти, / І добре знав греблі гатить». (Охрім)
• «Він моря так уже боявся, / Що на богів не полагався / І батькові не довіряв». (Еней)

• «Оп’ять забули горювать; / Буває щастя скрізь поганцям, / А добрий мусить пропадать. / І тут вони не шанувались, / А зараз всі і потаскались…» (Троянці)
• «Як вийшла бабище старая, / Крива, горбатая, сухая, / Запліснявіла, вся в шрамах; / Сіда, ряба, беззуба, коса, / Розхристана, простоволоса. / І, як в намисті, вся в жовнах». (Сівілла)

• «…Люта чарівниця / І дуже злая до людей; / Які лиш не остережуться, / А їй на острів попадуться, / Тих переверне на звірей». (Цірцея)
• «Не в шутку молодець був жвавий, / Товстий, високий, кучерявий, / Обточений, як огірок; / І війська мав свого чимало, / І грошиків таки бряжчало…» (Турн)

VІ.  Цитатний диктант («Наталка Полтавка»)

Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться:

  1. «Ти був бідним, любив мене — і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю». (Петра)
  2. Хто про себе говорить: «Противні мні статут і розділи, / Позви і копи страх надоїли, / Несносен мні синкліт весь бумажний, / Противен тож і чин мой преважний?» (Возний Тетерваковський)
  3. «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)
  4. Хто з героїв характеризує виборного: «Чоловік і добрий був би, так біда — хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться...»? (Микола)
  5. «...Живуть хоть не так, як люди, а хоть побіля людей, копійка водиться і про чорний день іміється». (Возний Тетерваковський)
  6. Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золото не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою». (Виборний Макогоненко)
  7. Він, понадіявшись на своє багатство, зачав знакомитись не з рівнею; зачав, бач, заводити бенкет з повитчиками, з канцеляристами, купцями і цехмістрами — пив, гуляв і шахровав гроші, покинув свій промисел і мало-помалу розточив своє добро...». (Терпило)
  8. Хто з героїв висловив думку: «Бідність і багатство — єсть то божа воля,/ З милим їх ділити — єсть щаслива доля?» (Наталка)
  9. До кого звернулась Наталка з промовою: «Я покорюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе... не буду ніколи плакати»? (Терпилихи)
  10. Кого мав на увазі виборний, зазначаючи: «Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався!..»? (Петра)

VІІ. Конкурс уважних читачів («Маруся»)

  1. Батько Марусі…(Наум Дрот)
  2. Василь працював в місті …(свитником)
  3. Сироті Василю про Марусю розповів …(Левко Цьомкало)
  4. Вперше Василь познайомився з Марусею …(на весіллі)
  5. Найбільше Маруся полюбляла …(господарювати по хаті)
  6. Подарунок Василя Марусі …(горішки)
  7. Наум Дрот спочатку не дав дозволу на одруження Василя з Марусею, оскільки хлопець вимушений був …(іти в солдати)
  8. Аби заробити грошей, щоб відкупитися від рекрутчини, Василь найнявся на роботу до …(купця-залізняка)
  9. Церковні свята, які згадуються в повісті …(Вербна неділя, Великдень)
  10. Марусю Г. Квітка-Основ’яненко порівнював з …(Афродитою)

VІІІ. Конкурс капітанів

— Декламування будь-якої програмової поезії напам’ять.

— Назвати історичні твори, які вивчалися впродовж навчального року.

— Міні-презентація програмового твору, що викликав найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення.

 VI. Підведення підсумків КВК.

  1. Підсумок уроку.
  2. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
  3. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 січня 2023
Переглядів
546
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку