конспект уроку. Узагальнення теми про займенник.

Про матеріал
План-конспект уроку з української мови. 6 клас. Узагальнення вивченого про займенник. Аналіз контрольних робіт.
Перегляд файлу

Узагальнення теми. Аналіз контрольних робіт.

 

Мета: повторити й узагальнити вивчене про займенник; вправляти учнів у вмінні розпізнавати займенники в усному та писемному мовленні; закріплювати вміння роздільного написання прийменників із займенниками; розвивати вміння використовувати займенники у мовленні; формувати вміння самостійно працювати, працювати в групах; виховувати інтерес до рідної мови, до джерел народної творчості, старанність, наполегливість.

Очікувані результати учні вільно володіють теоретичним матеріалом, застосовують здобуті знання практично (знаходять займенники в реченнях, текстах, будують з ними речення, знаходять і виправляють помилки в текстах.

 

Тип уроку: урок закріплення умінь та навичок

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Бліцопитування. Займенник – це самостійна частина мови, що … Займенники змінюються… У реченні займенники виступають … За значенням займенники поділяються на … розрядів.

ІІ. Повідомлення теми, мети

ІІІ. Сприйняття матеріалу

1. Вибірковий диктант. Виписати займенники, визначити розряд

Усяка (означ) травичка на своєму корені.

Стільки (вказів) в небі зірочок, скільки в полі копичок.

Гречана каша хвалилась, ніби вона (особ) з маслом родилась.

Ніщо (запереч) у світі не пропадає даремно.

Не одна у світі криниця, можна з абиякої (не означ) напитися.

Син мій (присв), а розум в нього (особ) свій (присв).

Про когось (неознач) іншого (означ) в нього (особ) промова, а про себе (зворот) жодного (означ) слова.

2. Робота біля дошки. А) Запишіть речення, визначте синтаксичну роль займенників

Рано ми вміємо любить, пізно – любов шанувати. Ми з тобою просто ти і я. Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов. Я люблю тебе, друже, за те, що не можу тебе не любити. Моя любове! Я перед тобою. Бери мене у свої блакитні сни.

Б). Запишіть речення. Розберіть виділений займенник як частину мови

Сонечко встає, і в росі трава, біля школи в нас зацвітають віти.

3. «Я-редактор». Знайдіть помилки в реченнях. Відредагуйте їх.

Я купила мені нову збірку поезій. Бабуся попросила онука купити собі ліки. Дисциплінованість – це вміння організувати собі. Щоб успішно скласти іспит, потрібно весь час працювати над себе. Цуценя, яке подарували мені на день народження, я взяв зі мною до бабусі в село.

 

4. Провідміняйте словосполучення:  1 варіант – котра година, 2 варіант – такі книжки.

5. Фокуси займенника. Це невигадана історія, яка трапилася років тридцять тому. Молодий художник вперше приїхав у незнайоме село, щоб написати кілька портретів. Того ж дня й почав працювати. Зібрався чималий гурт, подивитись на роботу хлопця. Одна бабуся досить голосно спитала: ----Що воно там малює? Художник почув цю репліку й мовчки всміхнувся. Портрет вдався на славу, всі говорили, що жінка, яку малював художник, на портреті була як жива, тільки ще гарніша.

Минуло кілька тижнів. У клубі, ще без рамок, просто на підлозі стояли картини молодого художника. А він усе малював. Якось нагодилася та сама бабуся, тільки спитала вона вже інакше:

---Що він сьогодні малює?

А згодом, побачивши в клубі цілу галерею портретів та бабуся спитала:

---А кого вони ще малюватимуть?

- Чому ж бабуся вживала щоразу нові займенники, називаючи одну і ту ж саму людину?

Висновок: повагу людей треба заслужити, займенник «Ви» може вживатися при зверненні до однієї особи (ти) як засіб вираження ввічливості й пошани. Тоді його пишемо з великої букви.

6. Конкурсна частина уроку. Розгадування загадок. Робота в командах.

  1.                   Який півострів говорить про свою величину? (Ямал)
  2.                   Які три займенники найчистіші? (ви-ми-ті)
  3.                   Який острів говорить, що він одяг? (Я-майка)
  4.                   Яке слово твердить, що воно дитяча хвороба? (Я-кір)
  5.                   Як скласти слово із займенника і ноти,

То слово буде знаком розділовим.

Якщо від ноти половинку «відколоти»,

Тоді стріляти можна буде в слові.  (Ти-ре,    ти-р).

  1.                   Які два займенники заважають автотранспорту? (Я-ми)
  2.                   Який займенник у спорті можу задовольнити суперників, але розчарувати болільників? (Нічия)
  3.                   Який займенник хвастається, що він має чоловіче ім’я? (Яким)
  4.                   Із якого вказівного займенника, якщо до нього додати сотню, можна спекти пиріг? (Ті-сто)
  5.               Син мого батька, а мені не брат. Хто це? (Я сам)
  6.               До якого особового займенника треба додати іменники кір, кут, щур, щоб отримати нові іменники? (Я-кір, я-кут, я-щур).
  7.               Які особові займенники мають значення будь-якого роду? (Я, ти)

 

ІV. Підведення  підсумків уроку. Аналіз контрольних робіт. Виставлення  оцінок учням. Взаємооцінювання. V. Домашнє завдання. Повторення вивченого.

(Додаток до уроку «Повторення вивченого про займенник»)

 

1. Вибірковий диктант. Виписати займенники, визначити розряд

 

Усяка (означ) травичка на своєму корені.

Стільки (вказів) в небі зірочок, скільки в полі копичок.

Гречана каша хвалилась, ніби вона (особ) з маслом родилась.

Ніщо (запереч) у світі не пропадає даремно.

Не одна у світі криниця, можна з абиякої (не означ) напитися.

Син мій (присв), а розум в нього (особ) свій (присв).

Про когось (неознач) іншого (означ) в нього (особ) промова, а про себе (зворот) жодного (означ) слова.

 

2. Робота біля дошки

А) Запишіть речення, визначте синтаксичну роль займенників

 

Рано ми вміємо любить, пізно – любов шанувати.

Ми з тобою просто ти і я.

Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов.

Я люблю тебе, друже, за те, що не можу тебе не любити.

Моя любове! Я перед тобою. Бери мене у свої блакитні сни.

Б). Запишіть речення. Розберіть виділений займенник як частину мови

 

Сонечко встає, і в росі трава, біля школи в нас зацвітають віти.

 

3. «Я-редактор»

Знайдіть помилки в реченнях. Відредагуйте їх.

 

Я купила мені нову збірку поезій.

Бабуся попросила онука купити собі ліки.

Дисциплінованість – це вміння організувати собі.

Щоб успішно скласти іспит, потрібно весь час працювати над себе.

Цуценя, яке подарували мені на день народження, я взяв зі мною до бабусі в село.

4. Провідміняйте словосполучення:

1 варіант – котра година,

2 варіант – такі книжки

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дика Світлана Яківна
    Дуже вдячна авторові за розробку: цікаво, оригінально, пізнавально.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 червня 2021
Переглядів
1094
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку