8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Урок "Загальне поняття про дієслово. Зв'язок дієслова з іменником"

Про матеріал
Тема. Загальне поняття про дієслово. Зв'язок дієслова з іменником. Мета. Повторити і поглибити знання про дієслово як частину мови, його граматичні ознаки . Формувати вміння розрізняти дієслова серед інших частин мови. Розвивати зв’язне мовлення учнів. Виховувати любов до природи. Обладнання. Ілюстрація зимового лісу, картки з текстами, тести. Тип уроку.Комбінований
Перегляд файлу

Несмачна О.В.,

учитель початкових класів

комунального закладу

«Рубанівський опорний

заклад загальної середньої

освіти І – ІІІ ступенів»

Тема. Загальне поняття про дієслово. Зв'язок  дієслова з іменником.

Мета. Повторити і поглибити знання про дієслово як  частину мови, його

           граматичні ознаки . Формувати вміння розрізняти дієслова серед

           інших частин мови.

           Розвивати зв’язне мовлення учнів.

           Виховувати любов до природи.

Обладнання. Ілюстрація зимового лісу,  картки з текстами, тести.

Тип уроку.Комбінований

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  Я помітила, що всі ми вчасно прийшли до школи , підготувалися до уроку, не витрачаючи жодної хвилинки даремно. А от з моїм одним знайомим хлопчиком трапилась така історія.

Продзвенів. Вимкнув. Повалявся. Глянув – вжахнувся. Підхопився. Вдягнувся. Схопив. Ковтнув. Склав. Помчав. Прибіг. Спізнився.

  Куди спізнився хлопчик?

  Чому, на вашу думку, хлопчик спізнився до школи?

  Що незвичайного помітили в тексті?

– До якої частини мови належать ці слова?

Отже, хто вже здогадався про що ми будемо вести мову сьогодні на уроці?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

  • Сьогодні ми пригадаємо все, що знаємо про дієслово, його роль в реченні.

IV. Робота над темою уроку

  1. – Прочитайте ще раз слова з картки.
  • На що вказують ці слова?
  • Отже, дієслова означають дію предмета.
  1. Колективна робота з підручником

Вправа 261 усно

  • Давайте пригадаємо, які слова називаються  спорідненими?
  • Прочитайте словосполучення.
  • Знайдіть  спорідненні слова.
  • До яких частин мови вони належать?
  • Що допомогло це визначити?
  • Зачитайте дієслова.(Учень зачитує спорідненні слова і називає дієслово)
  • На які питання відповідають дієслова?
  1. Ознайомлення з правилом на ст. 134
  • Прочитайте правило про дієслово.  Що означає дієслово?
  • На які питання відповідає дієслово?
  • Яким членом речення найчастіше буває дієслово?
  • Що було вам відомим?
  • Що було новим у правилі?

4.Коментоване письмо

    -     Запишіть речення і знайдіть у ньому дієслова, підкресліть їх.

Вона любила Вкраїну всім серцем.

Дівчинка проживала в маленькій хатинці.

Пишалася над водою червона калина.

         Назвіть дієслова.

        На яке питання відповідають дієслова?

        Змініть  дієслова так, щоб вони відповідали на питання «Що робили?»

      – Дієслова змінюються за числами.

5.Творча робота

 Розвиток мовлення

Вправа 262

  Розгляньте фотоілюстрацію.

  На яку тему можна скласти текст?

  Яким стало море?

  Що зробив вітер?

  Опишіть боротьбу грізних сил природи, використовуючи подані словосполучення.

Вітер налетів,

Море почорніло,

Блискавки розрізали,

Хмари пливуть,

Дуб хилиться, сонечко засяє.

   Подивіться уважно на словосполучення і складіть чому вони написані різними кольорами?

  Поставте питання до дієслів  фіолетового   кольору.

       Коли відбувається дія?

– Поставте питання до дієслів  зеленого  кольору.

– Коли відбувається дія ?

  Поставте питання до дієслів  рожевого   кольору.

  Коли відбувається дія ?

  Отже, який висновок можна зробити?

       А чи знаєте ви, як треба поводитися під час грози?

       Послухайте поради і запам’ятайте їх.

                                           Поради

– Не можна ховатися під час грози під високим, самотнім деревом чи скиртою сіна.

  Під час грози не купайся.

        Не знімайте взуття. Мокра шкіра босих ніг добрий провідник струму.

       Не користуйтесь під час грози мобільним телефоном. Це дуже небезпечно.

                                      Фізкультхвилинка

  1.  Вправа - дослідження

Робота  на  картках

        Прочитайте вірш Т.Г. Шевченка.

   Що означає слово лиман? ( Лиман – озеро поблизу моря)

       Яку картину ви уявили, читаючи вірш?  

        Які слова допомогли уявити таку картину?

  Випишіть із вірша дієслова разом із словами за зразком:

Криє (що?) небо.

Криє (що?) сонце.

Стогне (що?) море.

Виє (що?) море.

(Самостійна робота)

  Назвіть словосполучення, які ви записали?

       З якою частиною мови вживається дієслово?

  Отже, дієслово найчастіше вживається з іменником.

  1. Творча робота в парах

         У вас на парті лежать тексти.

Від кольору тексту залежить складність завдання.

  1. Темно - синій – ви списуєте текст і в кожному реченні підкреслюєте підмет і присудок.
  2. Блакитний – ви працюєте творчо і перебудовуєте текст так, щоб дієслова були в теперішньому часі.
  3. А частина учнів працює з ілюстрацією і складає  міні-твір на тему «Зима в лісі»

Перевірка

Темно - синій – учень зачитує речення і називає головні члени речення.

Блакитний – зачитують перебудований текст.

Міні-твір – зачитують твори.

  1. Тестування

  Ми добре з вами працювали. А тепер перевіримо, чи всі гарно засвоїли

те,  про що ми сьогодні говорили

Варіант І

1. На які питання відповідає дієслово?

а) Хто? Що?   б) Який? Яка? Яке?  в) Що робить? Що зробить?

2.  Познач групу дієслів:

а) сад, робота. зелень;

б) робити, садили, зеленіє;

в) робітник, зеленієш, садовий.

3. Познач дієслово у неозначеній формі:

а) мовчав;

б) дрімає;

в) сподіватися.

4. Вибери групу дієслів у минулому часі:

а) прилетить, заспіває. сховатися;

б) летів, заспівала, сховалися;

в) летить, ховає, співає.

5. Запиши часові форми дієслів, визнач їх час :

Читати - _________________________________

Гратися - ________________________________

6. Добери антоніми до дієслів:

Стояти - __________________

Мовчати- _________________

Варіант ІІ

1. На що вказує  дієслово?

а) на назву предмета;    б) на ознаку предмета;   в) на дію предмета.

2.  Познач групу дієслів:

а) мир, світло, вчений;

б) мирний, світлий, вчений;

в) миритися,  світити, навчатися.

3. В якому часі можна визначити рід?

а) минулому;

б) теперішньому;

в) майбутньому.

4. Вибери групу дієслів у майбутньому часі:

а) летить, ховає, співає;

б) летів, заспівала, сховалися;

в) прилетить, заспіває, сховається.

5. Запиши часові форми дієслів, визнач їх час :

Малювати - ________________

Зустріти - __________________

6. Добери антоніми до дієслів:

Розмовляє - __________________

Радіє- _________________

VI. Підсумок

  Над якою частиною мови ми сьогодні працювали?

        Зараз кожен із вас подумає і продовжить фразу:

Я знаю . . . .

 Я вмію. . .  .

VII. Домашнє завдання

Правило  ст.134

Вправа 264

І рівень     списати текст, вставити  дієслова .

ІІ рівень    завершити розповідь коротким міркуванням про необхідність збереження живої природи.

 

Список використаних  інтернет - ресурсів

http://pres.in.ua/yakim-chlenom-rechennya-najchastishe-ye-diyeslovo.html

lenasite.ucoz.ua/load/portfel/gotuemos_do_kontrolnikh/movna_tema_dieslovo/19-1-0-335

 

 

 

docx
Додано
2 лютого 2019
Переглядів
630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку