Мета: закріпити знання, уміння й навички, здобуті на уроках; навчити учнів застосовувати їх у практичній діяльності; удосконалювати орфографічну грамотність шестикласників; розвивати увагу, зосередженість, уміння самостійно працювати, творчо мислити, грамотно висловлювати свої думки, дотримуючись культури усного й писемного мовлення; виховувати глибокі патріотичні почуття.
Тип уроку: урок-практикум; урок закріплення умінь і навичок.
Обладнання: підручник, таблиці, схеми до теми «Займенник», програвач, запис пісні Т.Кароль «Україна – це я!».
Узагальнення з теми «Займенник». Розбір займенника як частини мови
Мета: закріпити знання, уміння й навички, здобуті на уроках; навчити учнів застосовувати їх у практичній діяльності; удосконалювати орфографічну грамотність шестикласників; розвивати увагу, зосередженість, уміння самостійно працювати, творчо мислити, грамотно висловлювати свої думки, дотримуючись культури усного й писемного мовлення; виховувати глибокі патріотичні почуття.
Тип уроку: урок-практикум; урок закріплення умінь і навичок.
Обладнання: підручник, таблиці, схеми до теми «Займенник», програвач, запис пісні Т.Кароль «Україна – це я!».
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Ми з вами закінчили вивчення теми «Займенник». На уроках ви засвоїли загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні цієї частини мови. Багато уваги ми приділяли правилам написання займенника. Зараз у нас урок-практикум.
Вдумайтеся в цю назву і скажіть, яку мету ви б поставили перед собою, працюючи на такому занятті?
(Можлива відповідь:
Сьогодні на уроці я ставлю перед собою таку мету:
• закріпити свої знання з теми «Займенник»;
• перевірити, як я засвоїв правила написання займенників;
• навчитися доречно використовувати займенник в усному й писемному мовленні.
На цьому уроці я маю побачити, що знаю добре, а над чим іще треба попрацювати.)
Як ви вважаєте, де знадобляться вам здобуті знання?
III. Актуалізація опорних знань
1. Лінгвістична вікторина
1. Які два займенника, злившись в один, заважають дорожньому рухові? (Я, ми.)
2. Який займенник уживається лише в непрямих відмінках? (Зворотний себе.)
3. Які займенники потрібні підлозі, щоб вона стала чистою? (Ви, ми, ти.)
4. Які займенники належать до двох розрядів? (Хто, що, який, чий, котрий, скільки — питальні і відносні.)
5. Чи можна розрізнити питальні й відносні займенники поза контекстом? (Ні.)
6. Вказівний простий займенник цей
Повтори в жіночім роді двічі —
Стане він привабливою річчю,
Забавкою для малих дітей. (Цяця.)
IV. Закріплення знань, умінь і навичок
Давайте зробимо невеличку паузу й послухаємо пісню Тіни Кароль «Україна – це я».
Робота з текстам пісні
Запишіть займенники, які ви почули в пісні, визначте їх розряди.
Бесіда за змістом пісні
— Про що співається в цій пісні?
— Які почуття виражені в ній?
— Чого вчить ця пісня?
Розкрийте дужки, правильно поставте дефіс, з'єднайте чи роз'єднайте частини слова.
Аби/хто, будь/-що, який/-небудь, казна/-що, скільки/-небудь, ні/який, ні/в/чому, ні/до/чого, хтозна/-хто, казна/в/якій, де/чий, ні/якого, аби/до/кого, будь/на/чому, чого/сь, будь/що, казна/в/якій, ні/чого, ні/до/кого.
Робота з підручником с. 154
Запишіть речення, зробіть його синтаксичний розбір. Займенник розберіть як частину мови.
Бережани — провінціальне містечко. Його ( присвійний) молодь обмежувалася тим (вказівний) , що давала школа. Проте з Бережан протягом одного століття вийшло стільки ( вказівний) визначних людей, як, може, з жодної (означальний) середньої школи в краю.
Що ж було тому (вказівний) причиною? Кожний (означальний) учень шанував свого (присвійний) вчителя, але й учителі їх (особових) не зневажали. Була традиційна межа, яку (відносний) всі (означальний) не переступали. Добрий і мудрий директор оберігав її (особовий) . Дбав, щоб нікому не сталася кривда.
У такій (вказівний) гімназії і під проводом таких (вказівний) учителів ходив я (особовий) вісім літ до Бережанської гімназії. Так склалися мої (присвійний) життєві умови (За Б. Лепким).
Хвилина спілкування
Складіть діалог на тему: «Правопис займенників». У діалозі слід дотримуватися культури мовлення.
V. Підсумок уроку
VІ. Повідомлення д/з с.156 – 157 ( тести) + повторити всю теорію
____ ім'я - Батьківщина,
Лелеки легке крило.
____ ім'я - Україна
І сонечка тепло.
_____ ім'я - Вишиванка,
___- хрестик на полотні.
____ ім'я - синє небо,
____- сонях малий під____.
Приспів:
Татові слова:
Україна - ______!
Мамині пісні,
Україна - _____!
______ ім'я - Степ широкий,
_____ ім'я - Хліба смак,
Останній шкільний дзвіночок,
Над сивим Дніпром туман.
_____ ім'я - _____ Надія,
______ ім'я - _____ Любов,
_____ ім'я - чиста мрія,
І віра, _____ з _____ Бог!
Приспів. (2)
______ ім'я - колискова...
___ім'я - ___є Воля...
_____ ім'я - _____ Родина...
_____ ім'я - добре Слово,
_____ збереже _____ світ!