Тема: Узагальнювальне слово при однорідних членах речення
Соціокультурна тема: Брати наші менші
Ціннісні орієнтири: Усвідомлення себе як невід’ємної частини природи. Активна життєва позиція щодо природоохоронної діяльності, оздоровлення довкілля
Мета – формувати компетентності:
предметну (мовознавчу):
комунікативну, інформаційну:
саморозвитку й самоосвіти:
соціальну: формувати уміння співпрацювати в парах, малих групах;
ціннісну:
Цілі уроку (очікувані результати):
учень знаходить у реченні однорідні члени та узагальнювальні слова, визначає їх синтаксичну роль;
учень складає речення з однорідними членами та узагальнювальними словами;
учень знаходить і виправляє орфографічні та пунктуаційні помилки на вивчені правила.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Форми роботи: бесіда, інтерактивна вправа «Мікрофон», лінгвістичне дослідження, лінгвістична гра, творче конструювання, індивідуальна робота, робота в парах.
Обладнання: підручник О.В. Заболотний «Українська мова. 5 клас», дидактичний матеріал, мультимедійна презентація
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів
- Погляньте на слайд, подумайте, які асоціації викликає у вас ця картинка, запишіть їх (дослід, лабораторія, учений, лаборант…).
- Розгадайте ребус, щоб зрозуміти, з якого слова ми розпочнемо роботу на уроці. Хто може його записати англійською? А прочитати?
(Laboratory, lab)
- Як ви розумієте лексичне значення цього слова?
- А як це може стосуватися уроку мови?
- По-перше, зверніть увагу на це речення. Що ви в ньому бачите?
Лабораторія – це спеціальне приміщення для проведення дослідів, експериментів, випробувань.
- Яка синтаксична роль цих членів речення? Чому між ними коми?
- По-друге, сьогодні у світі відзначається День захисту лабораторних тварин. Як ви думаєте, це свято? А які ще бувають дні?
III. Цілевизначення та планування
Сьогодні на уроці ми продовжуємо роботу з однорідними членами речення. Розглядаємо нове поняття – «узагальнювальне слово при однорідних членах речення» і при цьому говоримо про тварин, зокрема лабораторних. Тож як ми можемо визначити свої завдання на уроці?
IV. Опрацювання навчального матеріалу
1. Лінгвістичне дослідження тексту
24 квітня - Усесвітній день захисту лабораторних тварин
Мета цього дня – привернути увагу світової спільноти до морально-етичних проблем проведення лабораторних дослідженнь та експериментів над жевими тваринами, які відчувають біль страх дискомфорт та зазнають інших страждань.
У лабораторіях використовують різних тварин: щурів мишей кроликів собак тощо. Переважно їх спеціально розводять для проведення дослідів чи передають із претулків для тварин.
За матеріалами сайту «Екологія Право Людина»
- Що ви прочитали? Чому ви так думаєте?
- Яка тема тексту? А головна думка?
- Чи все гаразд із цим текстом? Які ви бачите помилки? Як ми їх позначаємо? (досліджень, живими, притулків)
- Чи є однорідні члени в першому реченні? Які саме?
- Які розділові знаки потрібно поставити в ньому?
- Перепишіть друге речення, поставте розділові знаки, яких не вистачає. Підкресліть члени речення. Що ми можемо сказати про це речення?
2. Пояснення поняття «узагальнювальне слово» (на основі другого речення тексту)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА!!!
V. Узагальнення та систематизація набутих компетентностей
1. Гра «Упізнай літературний твір»
- Зараз на екрані ви побачите тварин із вивчених творів. Ваше завдання – згадати назви та авторів цих творів.
Іван Франко «Фарбований Лис», Євген Гуцало «Лось», Василь Королів-Старий «Мавка Вербинка»
2. Комунікативний практикум - порівняння мовних явищ
Про тварин писали Іван Франко, Євген Гуцало, Василь Королів-Старий.
Про тварин писали прозаїки: Іван Франко, Євген Гуцало, Василь Королів-Старий.
- Якщо узагальнювальним словом буде слово «письменники», то які будуть однорідні члени? (поети, прозаїки, драматурги)
3. Відновлення порушеної послідовності
Розмістіть узагальнювальне слово перед однорідними членами
Коти, хом’ячки, домашні улюбленці, собаки.
Сороки, ворони, птахи, граки.
Дорослі, усі, підлітки, діти.
Вовки, тигри, рисі, хижаки.
4. Творча робота
Складіть речення про своїх домашніх улюбленців з використанням однорідних членів речення і узагальнювальних слів при них.
VI. Рефлексійно – оцінювальний етап
1. Гра «Закінчи речення»
2.Оцінювання роботи учнів
VII. Домашнє завдання
1.Вивчити правило про узагальнювальні слова при однорідних членах речення. 2.Виконати вправу 437 з підручника. 3. Лепбук про однорідні члени речення (за бажанням).