Урок ________ 5-А клас 10.12.2020
Тема: Зовнішня і внутрішня краса людини. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя (за казкою Оскара Уайльда «Хлопчик-зірка»).
Мета. Завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О.Уайльда, розкрити поняття внутрішньої і зовнішньої краси, показати, у чому полягає справжня краса людини, формувати уявлення про красу; розвивати усне мовлення школярів, їх пізнавальні компетентності, уміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, робити висновки; виховувати любов до матері як визначальної цінності життя, як основи духовної краси людини.
Державні вимоги до рівня навчання
Знати автора, назва, національну приналежність прочитаного твору;зміст, головних героїв, послідовність і зв'язок подій в вивченому творі.
Вміти правильно, усвідомлено, виразно читати вивчений художній твір, виділяти смислові епізоди, встановлювати причинно-наслідковий зв'язок між подіями в вивченому творі; будувати усні і письмові висловлювання у зв'язку з вивченим матеріалом; брати участь в діалозі з прочитаного художнього твору; уявляти художні образи і картини, створені письменником, словесно відтворювати їх.
Ключові компетентності: соціальна компетентність, загальнокультурна грамотність.
Предметні компетентності: читацька, комунікативна, мовна.
Наскрізні змістові лінії: громадська відповідальність (формування здатності до ненасильницького розв’язання конфліктів, осмислення та захист особистих прав та прав інших людей).
Ресурсне забезпечення: мультимедійна презентація, ноутбуки, зошити, підручники, портрет письменника.
Епіграф:
Прости, Боже, прости, мамо,
Коли що було не так,
Хоч покаятись – це мало,
Та усе ж це добрий знак.
Хід уроку
І. Організаційний момент Діти, один до одного , будь ласка, поверніться. Доброзичливо та щиро усміхніться. У світ казковий і прекрасний час вирушати нам.
До уроку всі готові? Можемо розпочинати)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (слайд 1)
Учитель:
Не за синіми морями, не за високими горами, а в місті Кам’янському на БАМі на горбочку стоїть чудова казкова країна «Гімназія №17» . А у тій країні- гімназії є п’ятий клас, де навчаються гарні хлопчики й дівчатка.
Я, кореспондент журналу “Слово про казку” прийшла взяти у вас інтерв’ю, хочу знати:
- Чи полюбляють ці жителі казки і чи вірять в чудеса? (так)
- Мені цікаво дізнатися, яку казку ви вивчаєте зараз на уроці? (Хлопчик-Зірка)
- Хто автор казки “Хлопчик-зірка”? (Оскар Уайльд)
- Батьківщиною письменника Оскара Уайльда є…(Ірландія)
-Хто був батько автора? (лікар –окуліст, збирач фольклору)
- Хто була мати автора? (перекладач, поетеса, знала багато мов)
- Де здобув освіту Оскар Уайльд? (в Трініті-коледжі та Оксфордському університеті )
Вчитель. Дякую, але продовжую перевірку вивченого.
2. Відтворення сюжету казки. Прийом «Порушена послідовність» . Робота в групах.
Вдома ви прочитали казку «Хлопчик-зірка». Чи сподобалася вона вам? Давайте пригадаємо її сюжет . https://vseosvita.ua/test/khlopchykzirka-150416.html (слайд 2)
• Зустріч із жінкою-жебрачкою (4)
• Дроворуби у зимовому лісі (1)
• На службі у злого Чаклуна(7)
• Допомога прокаженому(9)
• З небес упала зірка (2)
• Дроворуб забирає до себе Хлопчика-Зірку(3)
• Хлопчик-Зірка стає потворним(5)
• Зустріч з лісовими мешканцями (6)
• Звільнення Зайця(8)
• Хлопчик-Зірка правив недовго(12)
• Зустріч з матір'ю і батьком(11)
• Хлопчик-зірка знову гарний(10)
Гадаю ви добре опанували зміст казки і готові завершити роботу над казкою, поговоривши про перетворення головного героя.
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
На цьому уроці ми спробуємо зрозуміти, у чому полягає справжня краса людини, а також навчимося бути справжніми синами та доньками для своїх батьків.
Запис теми уроку в зошити.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Робота з підручником. Складання схеми «Зовнішність хлопчика»(слайд 3)
- Яким зовні був герой казки?
- З якими квітами порівнює його автор?
Троянда символізує любов, фіалка-ніжність, нарцис –гордість, самозакоханість.
Пропоную послухати літератора Євгена про Нарциса. (слайд 5)
2. Повідомлення літератора. Міф про Нарциса.
Якось лісом ішов юнак, красень Нарцис, син річкового бога Цефіза, приречений на те, що сягне глибокої старості лише в тому разі, якщо ніколи не познайомиться з собою, тобто ніколи не побачить свого обличчя. Тоді це була звичайна річ, адже ніяких дзеркал не існувало, хіба що побачиш себе в спокійній воді.
Угледівши Нарциса, Ехо безтямно закохалась у нього й намагалася будь-що зробити так, аби він захопився нею. Але Нарцис залишався байдужим до її страждань. Тоді Ехо у відчаї звернулась до богів, благаючи змилосердитись і покарати Нарциса за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву й покарали його.
Сталося так, що Нарцис, відчувши спрагу, зупинився край чистого, мов дзеркало, спокійного плеса. Нагнувся над водою, щоб напитися, і тут, уперше в житті, побачив своє відображення й так був зачарований, що закохався в себе. Не в змозі більше ні хвилину відірватися від того чарівного нетривкого образу, почав марніти й хиріти від кохання.Проте милосердні боги не дали йому загинути остаточно, перетворили на чарівну квітку, яка чудесно пахне, а голівка її так і хилиться донизу, ніби намагаючись ще й ще раз помилуватися собою…
Кожна квітка має своє символічне значення, тому Оскар Уайльд не випадково використовує для портретної характеристики Хлопчика –зірки образ Нарциса. Адже Нарцис - символ закоханості.
3. Асоціативна робота
- Що гарніше: сніжинка чи жаба? (слайд 6)
- Опишіть сніжинку (тендітна, крихка, різьблена, витончена,ніжна, вишукана).
В цьому питанні нам допоможуть розібратися експерт-агроном Ксенія, шеф-кухар Ніна, та молекулярний біолог Емма.
4. Коротке інформаційне повідомлення учнів про користь жаби (індивідуальні завдання випереджаючого характеру).
Експерт-агроном Ксенія. Жаби приносять користь у саду та в городі: харчуються різними безхребетними тваринами,часто їдять тих , кого не чіпають птахи через різкий запах або яскраве забарвлення,що попереджає про небезпеку. За кордоном їх уже давно спеціально використовують для боротьби зі шкідниками городніх культур. У Парижі ще в ХІХ ст. існував спеціальний ринок жаб, де садівники й селяни купували жаб, щоб зберегти свій урожай.
Шеф-кухар Ніна. У деяких країнах, особливо в Західній Європі, Південно-Східній Азії, Америці, жаб використовують у кулінарії. Правда,для цього підходять не всі жаби. (У Європі використовують тільки велику зелену жабу). М’ясо жаб за смаком та живильною цінністю може зрівнятися з телятиною чи курятиною. Їстівна частина – стегенця лапок, очищені від шкіри.
Молекулярний біолог Емма. Зі шкіри деяких жаб збирають отруту, яка здатна знижувати кров’яний тиск людини, розширювати судини, прискорювати загоєння ран та попереджувати їх нагноєння. Шкіра жаб виділяє речовини, що містять величезне число сполук. Можливо, з часом ученим вдасться виділити речовини, які зможуть замінити антибіотики, які вжее втрачають свою силу.
Учитель. Дякую шановні експерти . Більше про цих земноводних тварин ви зможете дізнатися на уроках біології в 7 класі або через пошук інформації в мережі Інтернет, у спеціальних енциклопедіях.
Висновок: отже, гарна зовні сніжинка ніякої користі не приносить, до того ж вона холодна. А від бридкої й непривабливої зовні жаби ми маємо користь. Таким чином, однієї краси замало.
(Слайд 7) Те, що ми бачимо очима, дивлячись на людину (гарне обличчя,ясні очі, чарівну посмішку), називаємо зовнішньою красою. Але цього недостатньо, щоб сказати, що людина добра й гарна. Краса визначається вчинками людини,такими рисами її характеру, як милосердя, доброта, людяність. Саме це ми називаємо внутрішньою красою.
Давайте проаналізуємо, чи внутрішньо Хлопчик-зірка був таким же гарним, як зовнішньо?
На дошці накреслені сходинки, на кожній сходинці необхідно розмістити ганебні вчинки хлопчика, починаючи з найвищої і до найнижчої.
- знущання над бідним
- зверхність до дорослих і дітей
- неповага до прийомних батьків
- зречення рідної матері
Ми бачимо, що коли герой спустився на найнижчу сходинку своєї морального падіння , його зовнішність змінилася: зовні вродливий юнак перетворився на потвору, схожу на жабу.
Підсумок:
Отже, ми бачимо, що останньою краплею, останньою сходинкою було зречення матері
Давайте разом зробимо висновок: мама – це людина, яка завжди повинна бути головною у нашому житті, і ми повинні їй бути вдячні за те, що вона нам дала життя. Бо Мама – це Мама.
Наш Хлопчик-Зірка знову став прекрасним, але для цього він пройшов довгий і нелегкий шлях. Зараз за допомогою нитки Аріадни, яка символізує заплутаний шлях, що врешті розплутується, ми пригадаємо його (діти по черзі передають клубочок ниток один одному, називаючи випробування,при цьому тримаються за розплутану нитку)
Отже, все це він стерпів лише щоб знайти свою матір і попросити в неї вибачення, бо нарешті зрозумів, що мати – найрідніша і найдорожча людина на Землі.
VІ. Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу.
Зі поданих слів, визначити, яким був Хлопчик-зірка до перетворення.
та після перетворення. https://learningapps.org/display?v=pvtgpej4520
Жорстокий, егоїстичний, щирий, добрий, милосердний, справедливий, самозакоханий, грубий, байдужий, співчутливий, самовідданий, безкорисливий, терплячий, невдячний, сердечний, пихатий, чутливий
Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба робити добро.. І Хлопчик-зірка зумів стати Людиною. (прийом «рукавички» біла-добро, чорна-зло)
Вчитель. Любов до матері – одна визначальних, найголовніших окрас людини. Вона возвеличує людей.
Вчитель. Діти, хай зігріває вас материнська ласка і любов. Бережіть своїх матерів, цілуйте їхні руки, говоріть їм ніжні і ласкаві слова…
V. Домашнє завдання
Тому домашнім завданням для вас буде :
1.Написати твір – роздум «Та не можна рідну матір вибирати».
2. Підготуватись до К/р. Повторити вивчене з теми «Літературна казка» ст..76-118
VII. Підсумок уроку
Гра «Мікрофон»
- Казка змусила вас замислитись над тим… (що таке «добре» й що таке «погано»).
- Навчила нас… (не чинити зла нікому та шанувати батька й матір, співчувати чужому горю).
- Казка довела нам, що найголовніше в житті… (бути Людиною).