Конспект уроку в 5 класі "Практична робота з тем «Речення з однорідними членами», «Звертання», «Вставні слова». Синтаксичний розбір простого речення."

Про матеріал

Мета уроку: сформувати систему знань учнів про однорідні члени речення, звертання, вставні слова, підвищити пунктуаційну грамотність п'ятикласників, формувати загально-пізнавальні вміння правильно розставляти розділові знаки при однорідних членах речення, звертаннях, вставних словах і обґрунтовувати їх доцільність, використовуючи вивчений матеріал;

розвивати логічне мислення, мовленнєво-мисленнєві вміння аналізувати, зіставляти, порівнювати, класифікувати, доводити, обґрунтовувати;

за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити багатство синтаксичної будови творів українських поетів.

Тип уроку:урок формування практичних умінь та навичок з елементами поглиблення(урок-практикум)

Перегляд файлу

 5 клас

Тема:   Практична робота з тем «Речення з однорідними членами», «Звертання», «Вставні слова». Синтаксичний розбір простого речення.
 

Мета уроку: сформувати систему знань учнів про однорідні члени речення, звертання, вставні слова, підвищити пунктуаційну грамотність п’ятикласників, формувати загально-пізнавальні вміння правильно розставляти розділові знаки при однорідних членах речення, звертаннях, вставних словах і обґрунтовувати їх доцільність, використовуючи вивчений матеріал;

                 розвивати логічне мислення, мовленнєво-мисленнєві вміння аналізувати, зіставляти, порівнювати, класифікувати, доводити, обґрунтовувати;

                за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити багатство синтаксичної будови творів українських поетів.

Тип уроку:  урок формування практичних умінь та навичок з елементами поглиблення(урок-практикум)

 

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент, перевірка присутніх.
  2. Повідомлення теми і мети уроку
  • Доброго ранку, любі діти! Я рада знову вас вітати у цьому просторому і світлому класі! Ви вже вивчили, що таке звертання, однорідні члени речення, вставні слова. Сьогодні на уроці ми закріпимо ваші знання і для цього проведемо урок-практикум.
  1. Виконання системи практичних завдань

1. «Лінгвістична діагностика»

  • Прочитайте віршовані уривки. Запишіть їх, розставляючи потрібні розділові знаки. Назвіть вид пунктограм, скориставшись цифрами-кодами:

1 – кома між однорідними членами речення;

2 – тире при узагальнювальному слові в реченні з однорідними членами;

3 – кома при звертанні;

4 – знак оклику при звертанні;

5 – виділення комами вставних слів.

№ з/п

Віршовані уривки

Вид пунктограми

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

Над озерами річками

На полянах лісових

На стрімких високих горах

На просторах степових

Скрізь розкидались оселі

Наших прадідів - слов’ян(О.Олесь)

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

Вас дітки я покидаю,

Йду я в ліпшу сторону,

 Але діти пам’ятайте

Мою заповідь одну. (О.Олесь)

 

3.

 

 

Грає кобзар виспівує

Вимовля словами (Т.Шевченко)

 

4.

 

 

Як відомо всі ледачі

Ждуть легенької удачі (С.Олійник)

5.

Україно Мамо люба

Чи не те ж з тобою сталось?

Чи синів твоїх багато

На степах твоїх зосталось?

 

 

2. «Третє зайве»

  • Прочитайте речення. Проаналізуте розділові знаки в них. Назвіть зайве речення. Свій вибір обґрунтуйте (речення записані на дошці)
  1. Греки німці італійці

Чехи угри всі інші..(О.Олесь)

  1. Далі хмари грім пожежа

Плач і стогін з-під землі (О.Олесь)

  1. Вийшла дівчина на річку

     Сіла в човен та й сидить (О.Олесь)

 

3. Стилістичний аналіз звертань у поетичних творах

- Прослухайте поетичні уривки. Знайдіть в них звертання. Які з них риторичні? Запишіть усі.

1. Ой повій, повій ти, вітре!

Швидше коней повези! (О. Олесь).

2. Любий сину України,

Я тобі співаю! (М. Вороний).

3. Дощем квітневим, весно, не тривож! (Б.І. Антонич).

4. Та тут до грому навздогін

Заговорила груша:

«Трусніть і грушу, дядьку грім,

Бо важко мені дуже...» (М. Вінграновський).

5. Слухай, старче! Ти

 Ясним соколом у хмарах,

Сірим вовком в полі скачеш (М. Вінграновський).

► Усно схарактеризуйте стилістичну роль звертань у художніх творах.

4. Творче конструювання (завдання на синонімію простих речень).

- До поданих простих речень дібрати синонімічні, доповнивши їх од­норідними членами речення. Записати перше речення так, щоб узагальнювальне слово стояло перед однорідними членами, друге ре­чення — узагальнювальне слово після однорідних членів.

Зразок. На шкільному подвір'ї наш клас посадив багато дерев.— На шкіль­ному подвір'ї наш клас посадив багато дерев: кленів, каштанів, беріз.

1) У бібліотеці з'явилося чимало нових книг.

2) Люди багатьох націо­нальностей живуть в Україні.

► Накреслити схеми побудованих речень.

5. Синтаксичний розбір простого речення

- Прослухайте. Визначіть межі речень. Запишіть, розставляючи потрібні розділові знаки. Зробіть синтаксичний аналіз речень, користуючись алгоритмом розбору простого речення.

Протягом дня ми спілкуємося з різними людьми у школі вдома на вулиці в метро автобусі в магазині спілкуємося постійно з рідними вчителями й однолітками а починається наше спілкування у сім'ї.

У постійному спілкуванні з близькими дістаємо ми перші уроки співпереживання чи вмієте ви вловити настрій матері батька бабусі бра­та чи сестри (За М. Лемберською).

►Охарактеризуйте звертання, вставні слова (якщо є)

6. Алгоритм синтаксичного розбору простого речення (роздається кожному окремо) – Див. ДОДАТОК

IV. Підсумок уроку

- Сподіваюсь, що вам цікаво було працювати, що ви гарно засвоїли матеріал, що навчилися чомусь новому.Будь ласка, підніміть зараз «долоньку», визірану з кольорового паперу, такого кольору, який імпонує вашому настрою найбільше.

V. Домашнє завдання

Гра «Капітан»

Представники кожного ряду обирають «капітана», якому буде надана честь обрати домашнє завдання для своєї команди. Ось ці завдання:

1. Випишіть з художньої літератури чотири речення:

1) просте неускладнене;

2) просте з однорідними членами;

3) із звертанням;

4) зі вставним словом чи словосполученням. Зробіть їхній синтаксич­ний розбір.

2. Напишіть відповідь на запитання «Чи вмієте ви вловити настрій матері, бать­ка, бабусі, брата чи сестри?»

3. Уявіть  себе в ролі класного керівника, який проводить бесіду з учня­ми щодо правил поведінки в театрі під час перегляду вистави. Складіть невелике висловлювання, використовуючи звертання і вставні слова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1 .

ПОСЛІДОВНІСТЬ СИНТАКСИЧНОГО РОЗБОРУ ПРОСТИХ РЕЧЕНЬ

1. Визначити граматичну основу речення.

2. Просте чи складне  (якщо складне, то позначити початок кожної

частини літерами, розбирати їх таким чином, як і прості речення).

3. Двоскладне чи односкладне (якщо односкладне, то вказати його

тип (означено-особове, неозначено-особове, узагальнено-особове,

безособове, називне).

4. Повне чи неповне.

5. Поширене чи непоширене.

6.  Ускладнене чи неускладнене (якщо ускладнене, указати тип

ускладнення). 7. Стверджувальне чи заперечне.

8.  Тип речення за метою висловлювання: розповідне, питальне,

спонукальне.

9. Тип речення за емоційним забарвленням: окличне чи неокличне.

.

 

 

 

 

1. Випишіть з художньої літератури чотири речення:

1) просте неускладнене;

2) просте з однорідними членами;

3) із звертанням;

4) зі вставним словом чи словосполученням. Зробіть їхній синтаксич­ний розбір.

 

2. Напишіть відповідь на запитання «Чи вмієте ви вловити настрій матері, бать­ка, бабусі, брата чи сестри?»

 

3. Уявіть  себе в ролі класного керівника, який проводить бесіду з учня­ми щодо правил поведінки в театрі під час перегляду вистави. Складіть невелике висловлювання, використовуючи звертання і вставні слова.

 

 

 

doc
Додано
27 липня 2018
Переглядів
3472
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку