Аналіз твору, характеристика другорядних персонажів; розвиток творчої уяви, логічного мислення, вміння виразного читання;виховання шанобливого ставлення до світу тварин
Тема. Великий світ природи, місце в ньому людини. Є. Гуцало. «Лось». Характеристика образів.
Мета: продовжувати аналіз твору, охарактеризувати другорядних персонажів; розвивати творчу уяву, логічне мислення, вміння виразного читання;виховувати шанобливе ставлення до світу тварин
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання: дидактичний матеріал.
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
Рефлексія «Пейзаж»
Бесіда:
1.Хто є персонажами оповідання?
2. Як ви можете їх охарактеризувати?
3.Яке місце, на ваш погляд, посідає у творі природа? Обґрунтуйте свою думку.
Визначення з учнями мети уроку( за малюнками)
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
— Герої оповідання «Лось» яскраво демонструють нам безліч чеснот: доброту, щедрість, чуйність, уміння співчувати і любити та багато інших. Усі вони засновані на любові людини до людини та людини до природи. І є ще така щиросердечна якість, як милосердя. Для того щоб бути милосердним, потрібно вміти прощати та бути щирим гуманістом. Тому що споконвічно милосердя було проявом великодушності до переможеного. У творі зображено дивовижний світ заповідної природи, ще не зіпсованої людиною. Саме тому Лось почувається тут, як удома. У заповідниках люди зустрічаються рідко — це здебільшого туристи, які хочуть помилуватися красою природи або мисливці, які нелегально полюють на тварин. І якщо перші не становлять ніякої загрози, то другі, часом, стають справжніми ворогами дикої природи. Кого з них зображує у творі Є. Гуцало?
2. Характеристика дійових осіб твору
Слово вчителя: - Вони втілюють в оповіданні сили добра. Незважаючи на юний вік, вони без вагань приймають рішення врятувати Лося, хоча він в декілька разів більший за них. Це їм вдається, але захистити тварину від жорстокості іншої людини виявляється нездійсненим. Трагічний фінал повісті наштовхує на думку про те, що людина — не тільки цар природи, але й, інколи, її найбільший ворог.
Вправа «Роздуми». Аналіз образу хлопців.
Вправа «Розздуми»
3. Цифровий диктант «Згадати все»
Учні записують «0» — якщо твердження неправильне, та «1» — якщо твердження правильне.
1. Роги лося нагадували осінній кущ, із якого обнесло листя. (1)
2. Лось хотів повернутись на свою батьківщину, у тайгу. (0)
3. До річки він прийшов, щоб збити вовків зі сліду. (0)
4. Лось не передбачив, що лід на річці затонкий для нього. (1)
5. Хлопчаки приїхали до лісу по хмиз. (І)
6. Брати покликали дядька на допомогу. (0)
7. Лось злякався хлопчаків. (0)
8. Жодному з братів не вірилося, що такий великий Лось міг втопитись. (1)
9. Шпичак не почав стріляти в Лося на очах у дітей. (0)
10. Дядько пропонував братам поділити здобич. (2)
11. Мисливець знав, що Лось був мешканцем заповідника. (І)
12. У фіналі оповідання Шпичак щиро каявся у всьому, що наробив. (0)
4. Гра «Лісовий лабіринт»
Впізнайте за описом місцевості, де знаходяться персонажі:
1. «Навкруги кущі й дерева, бачу ялинник, за ним, трохи подалі — байрак, і все це оточено березами та іншими деревами. Де ж це я?» (Заповідник)
2. «Зараз я на відкритій місцині, тут багато трухлявих пеньків, не квітів не трав не має, бо ще не сезон. Ну що, зрозуміли, де я? (Поляна)
3. «Я там, де ходити почали не так давно. Запахів вовка, лиса, або людини тут немає. Лише подекуди — ямки од заячих ніг. Вгадали, де я?» (Стежка)
4. «Тут прохолодно, багато льоду і якось неспокійно. В мене погані передчуття, тому швидше скажіть мені — де я?» (Річка або ополонка)
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Вправа «Тренінг пам’яті».
1. Охарактеризуйте Лося за допомогою 5-7 епітетів.
2. Пригадайте, яка місцевість була батьківщиною Лося. (Тайга)
3. Поміркуйте, як би ви діяли на місці Шпичака.
4. Охарактеризуйте братів за допомогою 5—7 епітетів.
5. Пригадайте, чому брати опинились у лісі. (Приїхали за хмизом)
6. Поміркуйте, як би ви діяли на місці Лося.
7. Охарактеризуйте Шпичака за допомогою 5-7 епітетів.
8. Пригадайте, чому Шпичак опинився в лісі. (Полював на Лося)
9. Поміркуйте, як би ви діяли на місці братів.
10. Охарактеризуйте зображену у творі природу лісу за допомогою 5-7 епітетів.
11. Пригадайте, чому Лось пішов на річку. (Хотів напитися)
12. Поміркуйте, який фінал для твору був би найкращим.
Слово вчителя. Оповідання «Лось» допомагає нам виховати в собі дбайливе ставлення до природи, вчить ніколи не кривдити тварин та давати відсіч тим, хто цього не розуміє.
Заключна рефлексія «Пейзаж».