Конспект уроку. Великий світ природи, місце в ньому людини. Є. Гуцало. «Лось». Характеристика образів.

Про матеріал

Аналіз твору, характеристика другорядних персонажів; розвиток творчої уяви, логічного мислення, вміння ви­разного читання;виховання шанобливого ставлення до світу тварин

Перегляд файлу

Тема.       Великий світ природи, місце в ньому людини. Є. Гуцало. «Лось». Характеристика образів.

Мета: продовжувати аналіз твору, охарактеризува­ти другорядних персонажів; розвивати творчу уяву, логічне мислення, вміння ви­разного читання;виховувати шанобливе ставлення до світу тварин

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання: дидактичний матеріал.

Хід уроку

     І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

Рефлексія «Пейзаж»

2.Актуалізація опорних знань

Бесіда:

1.Хто є персонажами оповідання?

2. Як ви можете їх охарактери­зувати?

3.Яке місце, на ваш погляд, посідає у творі природа? Обґрунтуйте свою думку.

II.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.

Визначення з учнями мети уроку( за малюнками)

III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вступне слово вчителя

— Герої оповідання «Лось» яскраво демонструють нам безліч чеснот: доброту, щедрість, чуйність, уміння співчувати і любити та багато інших. Усі вони засновані на любові людини до людини та людини до природи. І є ще така щи­росердечна якість, як милосердя. Для того щоб бути милосердним, потрібно вміти прощати та бути щирим гуманістом. Тому що спо­конвічно милосердя було проявом великодушності до переможено­го. У творі зображено дивовижний світ заповідної природи, ще не зіпсованої людиною. Саме тому Лось почувається тут, як удома. У заповідниках люди зустрічаються рідко — це здебільшого ту­ристи, які хочуть помилуватися красою природи або мисливці, які нелегально полюють на тварин. І якщо перші не становлять ніякої загрози, то другі, часом, стають справжніми ворогами дикої при­роди. Кого з них зображує у творі Є. Гуцало?

2.  Характеристика дійових осіб твору

  •  Характеристика другорядних персонажів: брати-підберезовики.
  • Вправа «Вичитування»(цитатна характеристика):
  • «Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями, і схо­жі один на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда»;
  • «Вони охопили зором ріку, і їхні лиця ще більше пом’якшали од навколишнього простору...»;
  • «Але старший брат був розсудливий та відважний, і сокира в його руках не закуняла. Узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега, а молодший тупцяв біля нього і, не знаючи, чим до­помогти, тільки зітхав та нетерпляче бив себе долонями по стег­нах та по боках»;
  • «Озиралися, намагаючись побачити мисливця, проте не запри­мітили і, набравши в груди гіркого повітря, чимдуху погнали туди, де лежав лось»;
  • «Менший підберезник одвернувся, приховуючи сльози. Стар­ший брат узяв його за руку й, не кажучи більше ні слова, повів до саней».
  • «Діти нічого не сказали — вони ніяк не могли відірвати очей од лося, який ні разу й не поворухнувся, хоча вони й чекали на це». Автор не дає братам імен, а лише називає їх «підберезовиками».

Слово вчителя: - Вони втілюють в оповіданні сили добра. Незважаючи на юний вік, вони без вагань приймають рішення врятувати Лося, хоча він в декілька разів більший за них. Це їм вдається, але захис­тити тварину від жорстокості іншої людини виявляється нездійсне­ним. Трагічний фінал повісті наштовхує на думку про те, що люди­на — не тільки цар природи, але й, інколи, її найбільший ворог.

Вправа «Роздуми». Аналіз образу хлопців.

  • Як ви вважаєте, чи врятували б хлопці хижу тварину, напри­клад — вовка? Обґрунтуйте свою думку.
  • Які мотиви для порятунку Лося вони мали?
  •  На вашу думку, які риси характеру притаманні братам?
  •  Що відчували хлопці, зрозумівши, що лось помер?
  •  Чому вони не погодились домовитись із дядьком?
  •  Поміркуйте, чи зроблять хлопці щось для покарання Шпичака. Чому ви так вважаєте? Як би ви вчинили на їхньому місці?
  • Характеристика другорядних персонажів: дядько Шпичак.
  •  Вправа «Вичитування» :
  • «Вони й не помітили, як підійшов до них рідний дядько Шпи­чак. Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випе­ченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких тонув мало не по пояс, дядько зупинився поряд із дітьми»;
  • «Мабуть, також був здивований, що оцей могутній звір лежить на землі. Дядько тримав у руці рушницю, але з таким вигля­дом, ніби збирався від когось захищатись. На губах у нього запеклась біла смага,— мабуть, од якогось раптового, скороминущого переживання»;
  • «Шпичак, обійшов навколо вбитого звіра й носаком ткнув між роги»;
  • «Ану замовчіть мені,— ще дужче розгнівався дядько,— бо діс­танеться вам од мене й од батька вашого! Будете розумні, то ма­тимете й собі м’яса, не скривджу»;
  • «...треба думати про те, щоб якось його заховати, замівши сліди, бо діти таки подалися в заповідник, щоб заявити охороні,— в цьому не сумнівався»;
  • «Тепер дивився на звіра й хотів вірити, що лось оживе. Так, як ще недавно дітям, йому дуже кортіло, щоб лось підвів голо­ву, звівся на стрункі міцні ноги і неквапно побіг до лісу, як іще недавно біг, поки дорогу йому не перетнула куля».
  • «Шпичак давно вистежував того лося,— він помітив його одно­часно з дітьми і, присівши у виямку, тільки посміювався, коли взялися визволяти його з ополонки. Не вірив, що то їм вдасться, він думав, що лось таки знесилиться і його раніше чи пізніше затягне під лід»;
  • Шпичак в оповіданні є втіленням зла. Він жорстокий та чер­ствий, Лось потрібен йому вбитим, щоб продати його роги та м’ясо. Шпичак навіть не вагається у своєму рішенні підстрелити Лося на очах у племінників, тому що впевнений — вони будуть на його боці. Його самовпевненість зрадила йому — хлопці не захотіли мати з ним справу. У фіналі оповідання він дуже хоче, щоб Лось ожив. Але не тому, що йому шкода вбиту ним тварину або його мучає сумління. Він лише злякався відповідальності, бо якщо діти пові­домлять керівництву заповідника про цю подію, у Шпичака будуть великі неприємності.

Вправа «Розздуми»

  • Що, на вашу думку, могло вплинути на Шпичака, щоб він не стріляв у Лося?             
  •  Який приклад він дав своїм племінникам?
  •  Як ви вважаєте, чи будуть хлопці надалі спілкуватись з таким дядьком?
  •  На яке покарання заслуговує Шпичак?
  •  Як ви ставитесь до Шпичака? Чи змінили б ви власну думку, якби він підстрелив Лося не після порятунку, а іншого разу, на чесному полюванні?

3. Цифровий диктант «Згадати все»

Учні записують «0» — якщо твердження неправильне, та «1» — якщо твердження правильне.

1.  Роги лося нагадували осінній кущ, із якого обнесло листя. (1)

2.  Лось хотів повернутись на свою батьківщину, у тайгу. (0)

3.  До річки він прийшов, щоб збити вовків зі сліду. (0)

4.  Лось не передбачив, що лід на річці затонкий для нього. (1)

5.  Хлопчаки приїхали до лісу по хмиз. (І)

6.  Брати покликали дядька на допомогу. (0)

7.  Лось злякався хлопчаків. (0)

8.  Жодному з братів не вірилося, що такий великий Лось міг вто­питись. (1)

9.  Шпичак не почав стріляти в Лося на очах у дітей. (0)

10. Дядько пропонував братам поділити здобич. (2)

11. Мисливець знав, що Лось був мешканцем заповідника. (І)

12. У фіналі оповідання Шпичак щиро каявся у всьому, що наро­бив. (0)

     4.  Гра «Лісовий лабіринт»

     Впізнайте за описом місцевості, де знаходяться персонажі:

1. «Навкруги кущі й дерева, бачу ялинник, за ним, трохи подалі — байрак, і все це оточено березами та іншими деревами. Де ж це я?» (Заповідник)

2. «Зараз я на відкритій місцині, тут багато трухлявих пеньків, не квітів не трав не має, бо ще не сезон. Ну що, зрозуміли, де я? (Поляна)

3. «Я там, де ходити почали не так давно. Запахів вовка, лиса, або людини тут немає. Лише подекуди — ямки од заячих ніг. Вга­дали, де я?» (Стежка)

4. «Тут прохолодно, багато льоду і якось неспокійно. В мене погані передчуття, тому швидше скажіть мені — де я?» (Річка або опо­лонка)

    IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ,    ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Вправа «Тренінг пам’яті».

1. Охарактеризуйте Лося за допомогою 5-7 епітетів.

2. Пригадайте, яка місцевість була батьківщиною Лося. (Тайга)

3. Поміркуйте, як би ви діяли на місці Шпичака.

4. Охарактеризуйте братів за допомогою 5—7 епітетів.

5. Пригадайте, чому брати опинились у лісі. (Приїхали за хмизом)

6. Поміркуйте, як би ви діяли на місці Лося.

7. Охарактеризуйте Шпичака за допомогою 5-7 епітетів.

8. Пригадайте, чому Шпичак опинився в лісі. (Полював на Лося)

9. Поміркуйте, як би ви діяли на місці братів.

10. Охарактеризуйте зображену у творі природу лісу за допомогою 5-7 епітетів.

11. Пригадайте, чому Лось пішов на річку. (Хотів напитися)

12. Поміркуйте, який фінал для твору був би найкращим.

    V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Слово вчителя. Оповідання «Лось» допомагає нам виховати в собі дбайливе ставлення до природи, вчить ніколи не кривдити тварин та давати відсіч тим, хто цього не розуміє.

Заключна рефлексія «Пейзаж».

 

 

docx
Додано
6 квітня 2018
Переглядів
4308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку