Геометрія 10 клас
Тема:Розв’язування задач на знаходження відстаней у просторі
Мета:
- узагальнити та систематизувати знання учнів про відстані між основними геометричними фігурами в просторі;
- сприяти розвитку в учнів просторової уяви, логічного мислення та навичок самостійності;
- удосконалювати культуру математичного запису та мови.
Тип уроку: комбінований.
|
Обладнання: комп’ютер, супроводжуюча презентація, картки-завдання, підручник, дидактичний матеріал
Хід уроку
I. Організаційний етап.
- Доброго дня!
Будь - ласка, діти, сідаємо на місця, дістаємо свої зошити, ручки - готуємося до уроку.
Вправа. «Якого кольору мій настрій?»
Перед учнями лежать картки різного кольору. Їм необхідно обрати ту картку, колір якої відповідає їх настрою на даний момент.
Червоний - радісний, захоплений настрій.
Синій – сумний настрій
Зелений – активний
Жовтий – спокійний
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Антична мудрість стверджує «Знання – це сила». На мою думку, знання – це одна із сходинок до успіху в майбутньому. І сьогодні ми будемо плідно працювати, щоб досягнути мети. Отож метою нашого уроку є узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок з теми «Відстані у просторі». Тому сьогодні на уроці ми будемо розв’язувати задачі з геометрії прикладного характеру.
Ви стоїте на порозі закінчення школи. Здавалось би, що після школи математика ніде не пригодиться. Але в житті доводиться використовувати математику ще більше ніж вам здається.
Чим же ми будемо займатись на сьогоднішньому уроці? Відповідь на це питання отримаємо, розв'язавши кросворд
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
7 |
|
|
|
||||||||||||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
По горизонталі:
1.Перпендикуляр, опущений з вершини многокутника на протилежну сторону (висота).
2.Прямі, які не перетинаються і не лежать в одній площині (мимобіжні).
3.Відрізок, який сполучає дану точку з точкою площини і лежить на прямій, перпендикулярній до площини ( перпендикуляр).
4. Як називається точка, завдяки якій дві площини перетинаються по прямій, що проходить через неї? ( спільна).
5. Розділ геометрії, що вивчає геометричні фігури та їх властивості у просторі ( стереометрія ).
6. Пряма, яка перетинає площину але не являється перпендикуляром(похила )
7.Скільки прямих, перпендикулярних площині можна провести через точку, що не належить даній площині ( одну).
8.Відрізок, що з'єднує основи перпендикуляра і похилої ( проекція).
По вертикалі читаємо
1. Тема сьогоднішнього уроку пов’язана із відстанями
|
В |
и |
с |
о |
т |
а |
|
|||||||||
|
м |
и |
м |
о |
б |
І |
ж |
н |
і |
|
||||||
п |
е |
р |
п |
е |
н |
Д |
и |
к |
у |
л |
я |
р |
|
|||
|
С |
п |
і |
л |
ь |
н |
а |
|||||||||
с |
Т |
е |
р |
е |
о |
м |
е |
т |
р |
і |
я |
|||||
|
п |
о |
х |
и |
л |
А |
|
|
|
|||||||
|
о |
д |
Н |
у |
||||||||||||
п |
р |
о |
е |
к |
ц |
І |
я |
|
||||||||
Отже, тема сьогоднішнього уроку « Розв’язування задач на знаходження відстаней у просторі»
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Сьогодні ми будемо працювати у дещо незвичній обстановці. Спочатку повторимо
Вправа «Вірю – не вірю» ( щоб дати відповідь на питання заміть вірю чи не вірю вчитель пропонує підняти плечі вгору на відповідь «вірю», і опустити плечі на відповідь «не вірю»)
1. Відстань між двома точками — це...(довжина відрізка, що їх сполучає)
2. Відстань від точки до прямої — це...(довжина відрізка перпендикуляра, проведеного з даної точки до даної прямої)
3. Відстань від точки до площини – це…( довжина відрізка перпендикуляра, проведеного з даної точки до даної площини)
4. Відстань між паралельними прямими — це...
5. Відстань між прямою і паралельною їй площиною — це...
6. Відстань між паралельними площинами — це...(відстань від довільної точки однієї площини до другої площини)
7. Відстань між мимобіжними прямими — це...(довжина їх спільного перпендикуляра)
ІV Удосконалення знань
Розв’язування задач ( колективне розв’язування)
1) Знайти відстань між прямими АВ і С ( знаходимо спільний перпендикуляр ВС, тому довжина даного ребра є відстанню між прямими)
2) Знайти відстань між площинами (АВСД) і(
3) Знайти відстань між точками А і С ( АС)
Задача. Потрібно протягнути два електричні дроти від стовпа до будинку. На стовпі вони кріпляться на висоті 19 м, а на стіні будинку - 9 м. Скільки потрібно дроту, якщо відстань від стовпа до будинку становить 30 м, а на кріплення і провисання слід додати 5% знайденої довжини.
Розв'язання
Стовп перпендикулярний площині Землі і стіна будинку перпендикулярна площині Землі, отже, оскільки дві прямі, перпендикулярні одній і тій самій площині, паралельні між собою, з цього випливає, що математична модель задачі - прямокутна трапеція.
Отже, АВ = 19 м, CD = 9 м, AD = 30 м.
Знайдемо ВС.
Опустимо перпендикуляр СК на сторону АВ. АК = CD = 9 м, отже,
ВК = АВ - АК = 19 - 9 = 10 (м).
К С = AD = 30 м.
З Δ ВСК ():
ВС = = = (м)
1) 10∙2 = 20 (м) - довжина 2-х дротів.
2) 20∙0,05 = (м) - на провисання.
3) 20 = 21 (м)
Відповідь: необхідно 21 м дроту.
Робота з підручником №1148 ( задача) – додатково
Вправа на здорово зберігаючи технології ( звучить тиха класична музика)
Закрийте очі та уявіть, що ви знаходитеся в лісі. А тепер зберіться зі своїми думками та на листочках виконайте наступне завдання
Робота в парах
Вправа «Встановіть відповідність між назвою відстані ( № ) та малюнком ( Буква )»
№ |
Назва |
Буква |
Малюнок |
1 |
Між площинами |
А |
|
2 |
Між паралельними прямими |
Б |
|
3 |
Між точками |
В |
|
4 |
Між мимобіжними прямими |
Г |
|
5 |
Між точкою і площиною |
Д |
|
6 |
Між прямою і площиною |
Е |
|
7 |
Між точкою і прямою |
Є |
|
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Є |
Е |
А |
Д |
В |
Г |
Б |
V. Підведення підсумків уроку.
- Давайте повернемося до наших різнокольорових карток і подивимося, як змінився ваш настрій.
Я б хотіла, щоб ви, розказали про свої відчуття, складаючи квітку надії.
VI. Повідомлення домашнього завдання
Домашнім завданням буде:
№ 1150, повторити параграф 32, повторити поняття кута, його властивостей та видів