19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Конспект уроку Виготовлення виробів технікою макраме. Історія виникнення та розвитку.

Про матеріал
В конспект уроку включено історію виникнення та розвитку макраме та властивості різноманітних матеріалів, що використовуються в макраме.
Перегляд файлу

Виготовлення виробів технікою макраме. 
Історія виникнення та розвитку.
Обладнання, інструменти та матеріали.
Правила безпечної роботи.

Лабораторно-практична робота: Визначення залежності довжини ниток від їхньої товщини.
Мета заняття:
Навчальна:
Допомогти учням цілісно уявити проект вивчення нової теми, організувати діяльність учнів по вивченню та первинному закріпленню історичних фактів виникнення та розвитку макраме, знань про прилади, інструменти та матеріали, що використовуються для роботи в цій техніці, правил безпечної роботи.
Розвиваюча:
Сприяти розвитку умінь здійснювати самоконтроль, самокорекцію учбової діяльності, уміння вірного вибору матеріалів та технік для виконання власного творчого задуму, естетичного смаку.
Виховна:
Сприяти вихованню наполегливості та цілеспрямованості, посидючості та вміння доводити почату справу до кінця.

Інструменти, матеріали та обладнання:

- мультимедійний проектор;
- мотузки, нитки, шпагати, шнури, дроти, що застосовуються в макраме;
- подушки, шпильки, ножиці;
- сантиметрова стрічка;

Види діяльності:
пізнавальна, практична.
Міжпредметні зв’язки:
історія, образотворче мистецтво, хімія.
Тип уроку: інтерактивний

Хід заняття:

I. Організаційний момент.
1. Привітання.
Вчитель: Добрий день! Рада вас бачити. Сьогодні у нас дуже цікавий урок. Хочу побажати нам усім успіху.
2. Перевірка присутніх у класі.
3.Перевірка готовності учнів до уроку.
4. Організація уваги.

II. Актуалізація опорних знань.
Ми з вами працюємо уже не перший  рік. А давайте пригадаємо якими видами діяльності ми займалися протягом цього часу?
-  Ми шили, тобто виготовляли за допомогою голки, нитки та швейної машини різні вироби із тканини.
-  Ми вишивали, тобто за допомогою голки з ниткою неначе б то розмальовували тканину різноманітними візерунками в різних техніках.
-  Ми в’язали гачком та спицями, тобто перетворювали клубок з ниток у вироби з різноманітними візерунками.
-  А ще ми креслили, моделювали, розкроювали, готували.

III. Мотивація навчальної діяльності.
Так, ви вже вмієте і шити, і в'язати, і вишивати, і кроїти, і креслити, і моделювати, і готувати. Але світ декоративно-ужиткового мистецтва такий багатомірний, що всі ці види робіт тільки маленька його частинка. А щоб розширити ваші знання я хочу познайомити вас ще з одним видом декоративно-ужиткового мистецтва – макраме.

 

IV. Повідомлення теми, мети уроку.

Тема нашого уроку: «Макраме. Історія виникнення та розвитку. Обладнання, інструменти та матеріали. Правила безпечної роботи.»
Сьогодні ми з вами заглибимося в історію виникнення та розвитку макраме, познайомимося з приладами, інструментами, матеріалами. Навчимося розпізнавати властивості різноманітних матеріалів, що використовуються в макраме. А також виконувати найпростіший прийом плетіння – вузликовий ланцюжок.
 

V. Пояснення нового матеріалу.

Вчитель: Що ж таке макраме? Макраме – це вузликове плетіння. Вузли ми з вами вміємо зав’язувати з раннього дитинства і робимо це майже механічно.
Питання: Давайте пригадаємо, де без вузлів не обійтись?
- ми зав’язуємо бантики;
- зав’язуємо шнурки на взутті;
- зав’язуємо шапочку та шарфик;
- зав’язуємо вузол на краватці.

 

А ще існують професії де неможливо обійтися без вузлів. Це і рибалки, і чоботарі, і моряки, і пожежники. А від правильності зав’язаного вузла хірургом залежить життя людини.
Історія вузликового плетіння налічує тисячоліття. Цікаво, що і зараз живуть деякі види людиноподібних мавп, які при будівлі свого житла в кронах дерев зав’язують ліани вузлами.
В далекій давнині людина навчилася виготовляти мотузки з рослин, вовни та сухожилля тварин. За їх допомогою первісна людина полювала, займалась рибальством, будувала собі житло. Мотузкою людина прив’язувала камінь до палиці, і, в залежності від каменю, отримувала чи то сокиру, чи то молоток.

Мотузкою вона прив’язувала до дерева приручених тварин, зв’язувала пліт.
Виходячи з усього сказаного можна зробити висновок, що вузол був для людини рятівним засобом існування.
Я думаю, що вам буде цікаво подивитися якими були перші вузли, послухати про історію розвитку вузликового плетіння.
З самого початку плетіння людина робила примітивні без вузликові сітки з рослинних волокон, смужок шкіри та шерсті тварин. Потім вона помітила, що коли не тільки перекидати нитки, а ще їх і перекручувати між собою, то сітка буде мати більш міцну форму. В скандинавських музеях зберігаються залишки стародавніх скручених сіток, виготовлених із липового лика.
На зміну без вузликовим сіткам приходять вузлові. Їх плели жителі Океанії. Вони виготовляли сітки на основі «свайного» та «перуанського» вузлів, адже вузлик зберігає форму краще ніж просте перекручування ниток.

З появою шовкової нитки знову виникла проблема збереження форми сітки, і тоді на зміну слизьким вузлам прийшли «рифовий» та «ткацький». Сітки на основі таких вузлів плели рибалки Скандинавії ще 5 тисяч років тому.»

 Археологи при розкопках неодноразово знаходили стародавні колісниці з упряжкою і, навіть, парусні кораблі з оснасткою, де на мотузках та пасках збереглися по декілька десятків різноманітних вузлів.
Якщо спочатку вузли зав’язували по необхідності, то пізніше на їхній основі розвинулося декоративне плетіння. Існує цікава розповідь про ще одну дуже важливу роль яку відіграли вузли в історії людства.
Одна із учениць розповіла, що за допомогою вузлів запам’ятовувалася та передавалася інформація. В стародавній історії інків вузли застосовувалися не тільки для будівництва висячих мостів із волокон рослин магуей, але використовувалися замість писемності. Першим виявленим наукою видом запису в стародавньому Перу було вузликове письмо – кіпу. Форма, розмір, розташування та колір вузлів, а також їхнє розміщення мали велике значення.
Подібне було знайдено і у північноамериканських індіанців.
Стародавні китайці користувалися вузлом як пам’яткою. Та і сьогодні люди зав’язують вузлик «на пам’ять».

 В XV столітті макраме узнали в Європі. Та мистецтвом плетіння володіло мало майстрів. Вони створювали дійсно казкові вироби: штори, чохли для музичних інструментів, мереживо із золотих та срібних ниток. Такі вироби дуже високо цінилися, та багато майстрів живопису зображали їх на своїх картинах.
У Сандро Ботічеллі в картині «Поклоніння волхвам» на одному із персонажів головний убір виконаний в техніці макраме. А в його картині «Мадонна з немовлям» одяг ангелів прикрашений елементами, виконаними в техніці макраме.
Іспанський художник Ніколо дель Аббате в картині «Жіночий портрет» прикрасив модель плетеною шапочкою та ланцюжком.

В наш час вироби з макраме дуже популярні. Вони прикрашають інтер’єри, в цій техніці виконують одяг, аксесуари до нього, всілякі дрібнички.
Макраме дає безліч можливостей для творчості. Сама техніка плетіння не складна і не потребує особливого обладнання. Навчитися плести зможе кожний, хто має бажання, терпіння, старанність, фантазію.
А зараз давайте проглянемо наступний проект, який познайомить вас з деякими вузлами, що використовують наші сучасники для створення різних гарних речей. Більшість з них ми також будемо вивчати на уроках в рамках нашої теми.

 Зверніть увагу на прилади, що використовуються в макраме.
Для того, щоб навчитися цьому виду рукоділля, з усього вище переліченого досить буде мати подушечку. Виготовити її можна з пінопласту, приклеївши його до дощечки, та обгорнувши конструкцію тканиною. Розміри підбирають довільно, приблизно 100 x 200 x 400 мм. Краще коли подушка має нахил.
Крім приладів використовують інструменти. Це ножиці, гачки, голки, шпильки, сантиметрові стрічки, клей ПВА.

 Перед початком кожного виду робіт, ми завжди говоримо про правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Складіть будь ласка перелік тих правил та санітарно-гігієнічних вимог, яких необхідно дотримуватися при виконанні робіт в техніці макраме.

Учні самостійно в зошитах записують всі ті правила яких, на їхню думку, необхідно дотримуватися. Зачитують свої записи, обговорюють їх, приходять до єдиної правильної думки і, таким чином, розробляють Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги до роботи в техніці макраме.

Правила безпечної роботи
та санітарно-гігієнічні вимоги

- Ножиці повинні лежати із зімкнутими кінцями.
- Голки та шпильки знаходитися в спеціальній подушечці.
- Зразок, малюнок чи схема повинні лежати ліворуч.
- Інструменти краще розташувати праворуч.
- Робоче місце повинно бути забезпечене достатнім рівнем освітлення.
- Бажано, щоб світло падало з лівого боку.

 

 Результативність роботи в макраме залежить від правильності підібраних матеріалів. Вони можуть бути найрізноманітнішими. Це можуть бути нитки, мотузки, шпагати, шнури, дроти, та інші. Але краще всього підходить лляна або бавовняна мотузка. Вони міцні, м’які і добре в’яжуться. Можна використовувати і синтетичні нитки з нейлону і капрону, в залежності від призначення виробу.

Що стосується кольору - то класичним вважають натуральний колір нитки. Але можна використовувати і фарбовані за допомогою натуральних і анілінових фарбників матеріали. Краще якщо вони будуть теплих пастельних тонів.
У вузликовому плетінні застосовуються найрізноманітніші конструктивні елементи. Це можуть бути планки, палиці, коряги, металеві каркаси, пряжки, банки, декоративні елементи (дерев’яні та керамічні деталі, буси, кульки, тощо.)

 1. Які, на вашу думку, із запропонованих матеріалів найбільше підходять для плетіння в техніці макраме?
2. Визначити залежність довжини мотузки від її товщини.
(На столах розкладені мотузки однакової довжини, але різної товщини. Учням пропонується зав’язати по 10 вузлів і визначити яка довжина нитки іде на зав’язування одного вузла та залежність довжини використаної мотузки на один вузол від її товщини).

VI. Практична робота 
Додаток.

Інструкційна карта до практичної роботи
Вивчення найпростішого прийому макраме – вузликового ланцюжка. Виконання вузликового ланцюжка для підвіски-прикраси.
Прилади і матеріали: мотузки для виконання тренувальних вправ, мотузки для плетіння вузликового ланцюжка, подушка, шпильки, ножиці.

Технологія виконання вузликового ланцюжка.
Це простий вузол з двох ниток.

Опис прийому. Його графічне зображення. Лівою рукою тримаємо нитку 1, трохи натягуючи. Правою рукою беремо нитку 2, кладемо на нитку 1 і витягуємо її в петлю способом знизу вгору. Це ж саме робимо лівою ниткою. 2. Виконання вузликового ланцюжка для підвіски-прикраси.
Для виконання ланцюжка необхідно дві нитки такої довжини, щоб зав’язавши 70 см вузликового ланцюжка, залишилися кінці довжиною приблизно 27 см.
(Довжину нитки діти визначають індивідуально, в залежності від того матеріалу, який вони мають)
Находимо середину двох, складених разом, ниток, укладаємо їх вертикально на подушці, закріпляємо за середину. Плетемо по 35 см вузликового ланцюжка в обидва боки від центру.

VII. Заключна частина.

  • 1. Підведення підсумків.
  • 2. Дом.завдання: вивчити правила безпечної роботи та повторити прийоми роботи.

 

docx
Додано
19 січня
Переглядів
212
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку