Тема : Викриття сутності тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопії «1984» Оруелла. Боротьба проти страху й рабської покірності в суспільній свідомості. Образ головного героя в динаміці.
Мета навчальна: проаналізувати твір Оруелла «1984» як роман антиутопію; учити учнів інтерпретувати зміст твору, висловлювати свою думку щодо поставлених проблем впливу влади на особистість і соціум, методику досягнення тотального контролю; дослідити історію життя головного героя як шлях від спротиву до покори.
Мета розвивальна: формувати вміння визначати в літературних творах суспільно-політичний контекст, актуальні соціальні проблеми та ідеї, приклади громадянських якостей в образах персонажів; виокремлювати головну та другорядну інформацію; будувати гіпотези; перетворювати інформацію з однієї форми в іншу; розвивати критичне мислення.
Мета виховна: виховувати усвідомлення значення свободи для духовного розвитку людини, інтерес до гіпотетичного розвитку подій як запобіжник маніпулювання свідомістю людини.
Тип уроку: комбінований, урок-роздум.
Задачі :
● сприймати, розуміти, критично оцінювати, інтерпретувати інформацію державною мовою;
● установлювати причино-наслідкові зв’язки;
● здійснювати пошукову діяльність, словесно оформлювати результати досліджень;
● використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань;
● застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети й ситуації спілкування;
● презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби;
● демонструвати взаємодію літератури з іншими видами мистецтва, порівнювати літературні тексти з їхнім утіленням у кіно, музиці;
-
усвідомлювати важливість рішучої боротьби проти тоталітарної системи, страху й рабської покірності;
-
усвідомлювати особисту відповідальність за збереження миру, природи, демократичних засад, життя на планеті Земля.
Обладнання: ноутбук, телевізор, презентація, відеоряд, ілюстрації до твору.
На дошці запис теми «Хто контролює минуле, той контролює майбутнє .» Епіграфи до уроку.
Методика проведення уроку : цілі, які поставлені вчителем досягаються завдяки поступового, послідовного поглиблення та ускладнення завдань для учнів. Вони спираються як на колективні, групові, так і на індивідуальні форми аналізу художнього твору.
ПЕРЕБІГ УРОКУ.
Насамперед ми повинні побудувати
фабрику дзеркал (...), щоб людство
могло добре роздивлятися себе в них.
Р. Бредбері
Свобода — це можливість сказати, що два
плюс два буде чотири. Якщо це
можливо, то з цього випливає все інше.
Джордж Орвелл
І. Організаційний момент. Вступне слово вчителя.
(На фоні відео з фільму «Матриця» https://www.youtube.com/watch?v=zJWq5QLC8Tk)
В кінці 20 століття екрани підкорив фільм «Матриця», де герой, потрапляє у жахливий зруйнований світ, керований машинами. Герой не лише руйнує коди, але й переконує людей, що насправді вони живуть у світі, де немає кордонів та правил- в світі, де можливо все. Саме про це попереджали нас письменники, які писали романи-антиутопії. Сьогодні ми будемо шукати відповідь на питання: Навіщо нам читати старі книжки, якщо події зображені в них вже позаду нас у часі. (Відеоряд про роман.) https://www.youtube.com/watch?v=SLpeUjIrtFs або https://www.youtube.com/watch?v=Xocqy5aYXII
Яким чином те, що ви побачили пов’язане з епіграфом до уроку?(слайд 2)
(Варіант відповіді. Вважаючи, що людству нічого не загрожує, ми забуваємо подивитися до дзеркала, де спостережливі можуть побачити справжнє обличчя сучасності, де не завжди, навіть у нашому 21 столітті, всі жителі землі мають свободу, право на вільне висловлення своїх думок, прагнень.)
ІІ. Актуалізація опорних знань. (У формі бліц- інтерв’ю). (слайд 3)
-
Що таке утопія, хто засновник цього жанру? (Назва літературного жанру утопії походить від книжки Т. Мора «Утопія» (1516), яка сприяла появі творів про шляхи поліпшення суспільного ладу.)
-
Що таке антиутопія? (На відміну від утопії, що змальовує ідеальний світ, антиутопія — це жанр художньої літератури, що критично висвітлює уявне майбутнє, зокрема його небезпечні наслідки, пов’язані з різноманітними експериментами над людством з метою його «покращення». Метою будь-якого твору антиутопії є звільнення від зайвих міфів та ілюзій, висвітлення справжніх проблем людства, прогнозування його майбутніх небезпек і загроз.)
-
Які ознаки притаманні антиутопії? (описуються негативні явища певної держави або суспільства, їхнього політичного устрою; дія відбувається у майбутньому; створюється антисвіт, антидержава, проти якої виступає герой; подається кілька поглядів на описаний суспільний устрій, які можуть суперечити один одному і створювати конфлікт; оповідь ведеться від імені учасників події, таким чином читач в такий спосіб сам є частиною того, що відбувається. )
-
Справжнє ім’я Орвелла. (Ерік Артур Блер справжнє ім’я Орвелла).
-
Який момент в житті письменника слід вважати переломним, що спонукало його написати роман? (Переломним моментом у житті письменника стала участь у Громадянській війні в Іспанії (1936–1939), яка «відкрило очі» на те, що соціалізм може бути не тільки демократичним, а й побудованим на зразок тоталітарного режиму «совєтщини». Згодом письменник утвердився як принциповий і палкий ненависник будь-якого тоталітаризму. )
-
Які післявоєнні події переконують Орвелла підняти проблему взаємин людини та влади? (Трагічні післявоєнні події, зокрема скинуті американцями атомні бомби на Хіросіму та Нагасакі, спричинили усвідомлення письменником нової загрози, що стоїть перед людством. Тому Орвелл розпочав новий резонансний твір — антиутопічний роман «1984», який побачив світ 1949 року.)
-
Які події 20 століття призвели до політичної кризи? (ХХ ст. стало епохою великих надій і великих трагедій. Перша, а потім Друга світові війни, розквіт сталінської диктатури, поширення фашизму й нацизму в Європі, переслідування інтелігенції, безжальні розправи над мирним населенням окупованих держав, використання технічних досягнень на шкоду людству (удосконалення військової техніки, застосування отруйних речовин у бою, розробка та випробування ядерної зброї) — усе це призвело до глибокої моральної, економічної та політичної кризи у світі.)
-
Які три супердержави існують у світі роману «1984»? (На планеті Земля існує три супердержави — Океанія, Євразія та Остазія, кожна з яких завжди воює принаймні з однією іншою.)
-
Які міністерства уособлюють владу в романі, за що вони відповідають? (Міністерство правди відповідає за новини, розваги, освіту та мистецтво; Міністерство миру — за озброєння та воєнні дії, Міністерство любові — за закон і порядок; Міністерство достатку — за економіку.)
-
Які лозунги є найвагоміші в світі роману Оруелла? (Війна – це мир, свобода – це рабство, незнання – це сила. )
ІІІ. Оголошення теми і задач уроку. «Хто контролює минуле, той контролює майбутнє.» (слайд 4)
ІV. Робота за темою.
-
«Художній світ роману» (Робота в групах, заповнення таблиці).
Групи напередодні отримують завдання та заповнюють таблицю.(Додаткові матеріали.)(слайди 5-10 )
-
Проблематика роману. Образ головного героя в динаміці. (Евристична бесіда.)
-
Де працює головний герой, його обов’язки? (Уїнстон працює в міністерстві Правди. Саме воно займається підтасовкою фактів, згідно нового курсу партії. Тобто йде постійне викривлення дійсності, він перетворює біле в чорне й навпаки.)
-
Опишіть світ , в якому живе герой? (Дж. Оруел показує, як живе середній людина в тоталітарній державі. Уїнстон Сміт – чиновник. Однак його життю не позаздриш. Ліфт у будинку не працює – діє режим економії. Немає натуральних продуктів – люди харчуються сурогатами. Холод, убозтво, напівтемрява. Казармений порядок – така обстановка життя головного героя. Побут людей в Англії 1984 влаштований так, що ніхто не може бути сам собою. У стіну вставлений телекран, який стежить за кожним рухом людини, що знаходиться в кімнаті, і який не можна вимикати. Усюди мікрофони, підслуховуючі пристрої. І як символ підозрілості, зведений у ранг державної політики, – на кожній сходовій площадці зображення людини років сорока п’яти з написом: «Старший Брат дивиться на тебе».
«Портрет був виконаний так, що, куди б ти не став, очі тебе не відпускали. СТАРШИЙ БРАТ НАГЛЯДАЄ ЗА ТОБОЮ – говорив надпис.»)
-
Що нас бентежить у цих обов’язках? У цьому світі? (Дивує і бентежить невідповідність назви, а отже і основної функції міністерства. Поняття інформації абсолютно знищене, як у кривому дзеркалі. І такий же викривлений світ, який оточує героя. Декларуючи успішність - держава спотворює , знецінює життя людини.)
-
Коли з’являється незадоволеність життям Уїнстона Сміта? (На початку твору у Вінстона виникають сумніви щодо світу, у якому він живе. Він занотовує в щоденник запитання, рефлексує й дає на них відповіді. Але потім у Міністерстві любові О’Браєн послідовно порушує всі ті питання, які колись поставив собі Вінстон, і так само переконливо дає на них відповіді, які не лише заперечують усі колишні уявлення Вінстона, а й знищують його особистість)
-
Що головне для влади? Яку мету вона ставить для своїх громадян? (Самоцінність влади при тоталітарних режимах, які не мають ніяких інших цілей або цінностей, крім самої влади, володіння нею, досягнення та утримання її, захвату нею. Тоталітаризм в цьому розумінні спрямований насамперед на контроль свідомості, а не тільки на примус до зовнішньо лояльної і слухняної поведінки. У такій системі панування не висувалось ні завдань реалізації ідеологічних проектів і програм, ні внесення релігійних цінностей, ні національного будівництва. Вся суть соціальної системи Океанії зводиться до технології відтворення самої системи ритуалам влади і підпорядкування. Головне завдання режиму – профілактика інакомислення або ухилення від курсу керівництва, кара за порушення будь-яких норм запропонованого порядку, навіть дрібних правопорушень, і демонстративне знищення відступників.)
-
Що живить світ влади, а що її вбиває? ( Партійним ідеалом є: «… країна воїнів і фанатиків, які крокують в єдиному строю, думають одну думку, кричать одне гасло, невпинно трудяться, б’ються, торжествують, карають – триста мільйонів чоловік, і всі на одне обличчя ». Перед нами панування казарми не тільки в обстановці, але і в голові. Це панування стверджує світогляд «АНГСОЦу», заснований на трьох гаслах: «Свобода – це рабство», «Війна – це мир», «Незнання – сила». Особистість тут зведена до гвинтика в системі, вона повністю знецінена. Всі повинні однаково жити, у всіх мають бути одні інтереси – інтереси партії. Тому головний ворог «АНГСОЦу» – любов. Партія пильно стежила, щоб її громадяни не відчували цього почуття. Чоловік і жінка були зобов’язані виробляти потомство, але так, щоб при цьому не відчувати ніякої радості. Радість любові каралася смертю.)
-
Чому важливо створити новояз? Яку роль він відіграє у створенні тотального контролю? (Необхідним моментом для існування тоталітаризму є засоби масової інформації, завдяки яким проводяться ідеологічне оброблення населення, насаджування уніфікованих стандартів побутового і загальнолюдського характеру, нівелювання загально цивілізаційних і особистісних цінностей. Мова –носій духовних надбань попередніх епох, але владі вони не потрібні. І мову замінюють на стандартизовану систему спілкування, яка відтворює лише примітивні потреби. Мова, яка зменшується щодня. Це ще один з засобів нівелювання особистості.)
-
Чи вдалось владі підкорити Уїнстона? Чому? («Якщо ви людина, Вінстоне, то ви остання людина… — каже йому О’Браєн. — Ви вже поза історією. Вас не існує». Партія в тоталітарному світі, змальованому Джорджем Орвеллом, ніколи не знищує своїх ворогів, не зробивши їх союзниками, бо якщо людина вмирає зі словами непокори на вустах — це означає поразку системи. У Міністерстві любові злочинців не карають, а «виправляють», «лікують», роблять їх знову «нормальними» і життєздатними членами суспільства. Саме в цьому полягає глибинний сенс назви Міністерство любові — воно витягне з людини будь-яку потрібну інформацію, примусить зрадити рідних і близьких, знищить її «Я» і водночас заставить любити жорстку систему. На останніх сторінках роману Джордж Орвелл показує трагічну картину завершення духовної смерті героя. Він полюбив Старшого брата. Міністерство любові досягло своєї мети. Чи зміг би Вінстон Сміт протистояти системі? І чи було це можливо в ситуації тотального контролю й насильства? Ці питання письменник адресував сучасникам і нащадкам. (слайд 11)
V. Підведення підсумків уроку. (Міні диспут) (слайд 12, 13)
-
«Свобода – це можливість сказати, що два на два –чотири.» Цю думку записав Вінстон в щоденнику. А що є свобода для вас?
-
Чи могло людство змінитися настільки, що людина не буде прагнути свободи, гідності, любові, тобто забуде, що вона- Людина?
-
До якого майбутнього ми прийдем? Що потрібно зробити аби цього не відбулось?
VІ. Написання сенкана. (слайд 14, 15)
Світ
Жахливий, потворний,
Руйнує, нехтує, калічить…
Людина буде жити!?
Сподівання…
VІІ. Домашнє завдання. (слайд 16)
Написати есе « Чи варто контролювати минуле, майбутнє? » або створити буктрейлер за проблематикою роману Орвелла «1984» (слайд 17)
https://www.youtube.com/watch?v=SLpeUjIrtFs
https://www.youtube.com/watch?v=Xocqy5aYXII
https://www.youtube.com/watch?v=SuvlneweKlQ
https://www.youtube.com/watch?v=zJWq5QLC8Tk
Додатки до уроку
ХУДОЖНІЙ СВІТ РОМАНУ «1984»
-
Як називається держава?
Хто є її керівником? Який державний устрій?
Як складаються взаємовідносини з іншими країнами?
|
|
-
Якою є символіка держави, на що вона спрямована?
Чи є контроль за суспільством, хто його забезпечує?
|
|
-
Як використовують здобутки науково-технічного прогресу, на що вони направлені?
|
|
-
Як держава контролює суспільство?
|
|
-
Яка система інформації у творі, чи є альтернативні джерела інформації?
|
|
-
Чи є головний герой частиною системи? Що змушує його виступити проти? Чи виважений це вчинок?
|
|
-
Яка роль кохання в протистоянні системі?
|
|
-
Чи діє головний герой сам? Хто його підтримує, а хто йому протистоїть?
|
|
-
Чим закінчується протистояння героя і системи? Чи вдалося йому досягти своєї мети?
|
|
ХУДОЖНІЙ СВІТ РОМАНУ «1984» (завдання 1-ї групи)
-
Як називається держава?
Хто є її керівником? Який державний устрій?
Як складаються взаємовідносини з іншими країнами?
|
|
-
Якою є символіка держави, на що вона спрямована?
Чи є контроль за суспільством, хто його забезпечує?
|
|
-
Як використовують здобутки науково-технічного прогресу, на що вони направлені?
|
|
ХУДОЖНІЙ СВІТ РОМАНУ «1984» (завдання 2-ї групи)
-
Як держава контролює суспільство?
|
|
-
Яка система інформації у творі, чи є альтернативні джерела інформації?
|
|
-
Чи є головний герой частиною системи? Що змушує його виступити проти? Чи виважений це вчинок?
|
|
ХУДОЖНІЙ СВІТ РОМАНУ «1984» (завдання 3-ї групи)
-
Яка роль кохання в протистоянні системі?
|
|
-
Чи діє головний герой сам? Хто його підтримує, а хто йому протистоїть?
|
|
-
Чим закінчується протистояння героя і системи? Чи вдалося йому досягти своєї мети?
|
|