Конспект уроку." Вимова і правопис слів із дзвінкими та глухими приголосними". звуками.

Про матеріал
Конспект уроку "Вимова і правопис слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками".
Перегляд файлу

Тема. Вимова і правопис слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками.

Мета: поглибити знання учів про дзвінкі і глухі приголосні звуки; вправляти у  вимові та правописі слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками; формувати в учнів уявлення про утворення і різницю – дзвінких і глухих приголосних; розвивати вміння розрізняти глухі і дзвінкі приголосні; розвивати уважність, мислення учнів; виховувати бажання вивчати рідну мову , любов до природи.

Очікувані результати:: учні знатимуть правило вимови дзвінких приголосних звуків у кінці слова і складу перед глухим і дотримуватимуться його в мовленні, зможуть користуватися правилом перевірки написання слів із сумнівними приголосними, що піддаються асиміляції (про[зь]ба, моло[дь]ба, кі[х]ті, ні[х]ті).

Обладнання: завдання для роботи в групах, таблиця, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

                

                                                           Хід уроку

  1. Організація класу до уроку.

Мотивація.

- Продзвенів дзвінок. Починаємо урок.

-Я рада бачити вас на уроці української мови. Подивіться один на одного, посміхніться ,побажайте добра , успіху, доторкніться долоньками один до одного.

Щоб урок додав нам знань ,повідомляю 5 завдань:

Слухати уважно

Чітко відповідати

Виразно ,правильно читати

Друзям допомагати

Знання здобувати

Молодці! 

 

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка домашнього завдання.

На домашнє завдання ви повинні були виконати вправу 189. Отже, прочитайте , які пропущені букви ви вставили.

2. Каліграфічна хвилинка.

- Запишіть дату і класна робота.

Л л Лл Ла ал ам ан ва

Лелека лінійка лялька

Дорога пташок до теплого краю далека й важка.(учні записують в робочий зошит)

 

— Доберіть слова, близькі за значенням до слова дорога ( синоніми шлях, путь, стежка, стежина), (усно); протилежні за значенням до слів теплий, далеко,  важко (холодний, близько, легко)

 

 

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

 

  • Діти, для того, щоб урок був цікавим і нам сподобався, ми усі повинні бути старанними, уважними та активними.

Сьогодні на уроці ми з вами навчимося правильно вимовляти і записувати слова із дзвінкими і глухими приголосними звуками.

 

  1. Сприймання та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.

На вулиці «Фонетика» в двоповерховому будинку «Алфавіт» проживали букви, що позначають звуки.

Ох і нерозбериха була в цьому будинку: вони не притримувались ніяких правил співіснування.

Особливо не мирилися приголосні. Галасували, сварилися, доки не домовилися: глухі приголосні будуть жити на другому поверсі, а дзвінкі на першому. На деяких час настала тиша.

Аж ось такий зчинився шум і гам, що навіть дзвінкі здивувалися, що там роботься? Потім бачать: по доріжці від будинку пішли звуки [п] і [к].Це вони посварилися: хто з них частіше вживається в мові?

Та так сварилися, що інші їх вгамувати не могли, а тому і прогнали. І ось пішли вони, похиливши голову. Пожаліли їх дзвінкі (ті, що жили на першому поверсі), забрали досебе, бо розуміли, що без них не можна буде створити слів, наприклад: коники або пенал, поріг.

З того часу і живуть глухі звуки [п] і [к]разом з дзвінкими на першому поверсі (в алфавіті вони від Б до Р включно + П і К, а від С і до кінця – глухі, що на другому поверсі). Отож настав лад між приголосними, запанувала тиша. До чого приводить дружба! Творяться яскраві справи, – то звуки будують слова.

Я— фея Фонетика. Мені дуже приємно, що ви цікавитеся життям мого королівства. Напевно, ви вже знайомі з деякими моїми мешканцями? Спробуйте їх назвати?

-Так. Це звуки — Голосні та Приголосні.

Сьогодні я познайомлю вас ще з одними своїми помічниками. Але спочатку хочу трохи розповісти про них.

Якось я завітала у пташине царство. Мене привітав багатоголосий хор птахів. Одні співали дзвінко-дзвінко, голос інших нагадував шум дерев і шелест трави.

І уявила я своє царство - царство звуків. Звуки так само, як і пташині голоси, розрізняються: одні утворилися за допомогою голосу і шуму, але вних переважає голос. Це дзвінкі приголосні. У вимові інших звуків чути лише шум. їх називають глухими.Також я помітила,що деякі дзвінкі і глухі звуки — родичі. Вони дуже схожі між собою, як близнята. Коли пошепки вимовиш [б], чується [п]; або скажеш дуже тихо [д], а почуєш [т]. Так я їх і попарувала. Утворилося одинадцять пар.

Без пар залишилося дев'ять дзвінких приголосних! і один глухий. Ось вони, мої маленькі помічники.

 

Пояснення нового матеріалу за таблицею індуктивним методом.

- Діти, погляньте уважно на  таблицю, яка знаходиться в підручнику

впр.190.с. 84.

- Назвіть дзвінкі приголосні, а тепер глухі.

Запам’ятайте! При вимові дзвінких приголосних звуків чуємо голос і шум. При вимові глухих приголосних звуків чуємо тільки шум. В українській мові частина дзвінких приголосних мають парні глухі.

Пари дзвінких і глухих приголосних звуків

[б]

[д]

[д’]

[ґ]

[ж]

[з]

[з’]

[г]

[дж]

[дз]

[дз’]

[п]

[т]

[т’]

[к]

[ш]

[с]

[с’]

[x]

[ч]

[ц]

[ц’]

 

Не мають пари:

• дзвінкі приголосні [в], [й], [м], [н], [н’], [р], [р’], [л], [л’];

• глухий приголосний [ф].

— В українській мові дзвінких приголосних більше, ніж глухих. І в словах дзвінкі звуки трапляються частіше. Цим і пояснюється милозвучність, краса нашої мови.

 

V.  Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності.

1. Робота з підручником.

Вправа 191.

1)Прочитайте виразно слова.

Бити – пити                                                     жити - шити

Димок – Тимко                                               джерело - череда

діти – тітка                                                      дзиґа - цибуля

зима – синій                                                     гуска - хустка  

 2) Скажіть, які із виділених букв позначають дзвінкі, а які – глухі приголосні звуки. Дзвінкі (б, д, д, з, дз, г), глухі (п, т, т, с, ц, х)

 

Вправа 192.

  • Прочитайте уважно завдання до вправ і  заголовок тексту. Про кого йтиметься в тексті? ( про птаха шишкаря).

                                         Шишкар

     Хто-хто, а зима добре знає ялинового шишкаря. Навколо сніг білий-білий, а ялиновий щишкар яскраво-червоний, немов стигла ягода. Усі птахи сховалися від негоди. А він з гілки на гілку перестрибує і дзвінко виспівує : «Цок-цок, кле-кле, чик-чик!».

      У шишкаря дзьоб міцний. Кінчики в протилежні боки загнуті. Зачепить він ними лусочки на шишці, відігне її – і дістає язиком насінину.

Ваше завдання в один рядок виписати слова , у яких тільки приголосні звуки, а в другий – у яких усі приголосні глухі.

 

Кінезіологічна вправа.

- Вухо-ніс. Лівою рукою взятися за кінчик носа, а правою - за протилежне вухо. Одночасно з обертанням очей вправо, вліво, вгору, вниз. Час виконання 1 2 хвилини. Дихання довільне.

-  Кулачки. Стиснути пальці в кулак з загнутими всередину великими пальцями. Зробити вдих, не поспішаючи стиснути кулак із зусиллям. Потім, послаблюючи зусилля, зробити видих. Повторити 5 разів із заплющеними очима.

2. Гра «Закінчи слово»

Я читаю речення, не називаючи останнього звука останнього слова, а ви чітко називаєте його .

• Виріс в лісі білий гри... (б).

• Петро хворий на гри... (п).

• У собаки гострий зу... (б).

• На обід в нас буде су... (п).

• В цього міста давній гер... (б).

• Є в Марійки гострий сер... (п).

• Хлопці наловили ри... (б).

• Насадили в парку ли... (п).

• У траві сховався ву... (ж).

• Розлили по столу ту... (ш).

• Я піду гуляти те... (ж).

• Нащо ти свій зошит мне... (ш).

• Скільки у дворі калю... (ж).

• Сірників, малий, не ру... (ш).

• Ми підем влітку на пля... (ж).

• Хлопці, м’ячик цей не ва... (ш).

 

VI. Творчі вправи.

  1. Робота в групах .

- Діти, ваше завдання вставити пропущені літери. ( 5 груп)

 

1) В дощ шукав у лісі гри…, й захворів тепер на гри….

- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.
 

 

2)Лікував я довго зу…, на обід поїв лиш су….

- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.
 

3)Хлопці наловили ри…, насадили в парку ли….

- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.

Дядько – тітка
 

4) Ми прийшли до нас у лі…, там їжак в траві полі…

- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.
 

5) За кущем сховався ву…, ти його, малий, не ру...

- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.
 

 

  1. Гра «Відлуння»

Я називаю дзвінкий приголосний, а ви парний – глухий.

[Д ]–… (т)

[Б]-… (п)

[Г]-… (х)

[З]-…(с)

[Дз]-…(ц)

[Дж]-…(ч)

[Д’]-…(т’)

[З’]- …(с’)

[Дз’]-…(ц’)

[Ж]-…(ш)

VII. Підсумок уроку.

— Як називаються звуки, які вимовляються без голосу, тільки з шумом? (Глухі) Наведіть приклади.

— Якщо чуємо і голос, і шум, то такі звуки називаються... (дзвінкі). Наведіть приклади.

— Чому українська мова така мелодійна? (Більше дзвінких приголосних звуків і поєднання приголосних з голосними звуками).

— Назвіть парні дзвінкі й глухі приголосні.

— Назвіть приголосні, що не мають пар.

 

VIII. Повідомлення домашнього завдання.

Запам’ятати пари дзвінких та глухих приголосних,

виконати вправу 192 с. 86(1 рівень), скласти текст-розповідь, використавши слова з сумнівними приголосними (2 рівень).

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Таран Наталія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 лютого 2021
Переглядів
6699
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку