Конспект уроку. Вишиванка- невмирущий оберіг.

Про матеріал
Конспект уроку для 7 класу. Тема: Сприйняття мистецтва. Зображення на площині. Виконання ескізу традиційного одягу з вишитими оберегами.
Перегляд файлу

Дата                                                                                                           7 –Б клас

Урок 11

Тема: Сприйняття мистецтва. Вишивка — невмирущий оберіг. Зображення на площині. Виконання ескізу традиційного одягу з вишитими оберегами.

Мета :

формувати предметні компетентності: навчити учнів працювати з візерунки; розширити та узагальнити знання окремих традицій та обрядів українського народу; пробудити пізнавальні інтереси до вивчення символів та кольорів української народної  вишивки;
формувати ключові компетентності: прищеплювати любов та повагу до звичаїв, традицій українського народу. Виховувати глибоке почуття любові до батьків, пошани до людей праці; не забувати своєї національної культури; прививати бажання мати  вишиту сорочку і зберігати успадковані від попередніх поколінь сорочки, рушники як сімейний скарб; виховувати естетичний смак, захоплення  красою мистецтва; дбайливе ставлення до різновидів народної творчості як до витворів високого мистецтва українського народу.
Очікувані результати:
-ознайомитись з видами орнаментів, символів та кольорів української народної  вишивки.
-навчитись відтворювати орнаменти
-намалювати дизайнерські ескізи вишитого одягу
- створити виставку робіт
Дидактичні задачі уроку: акуратність, терпіння, прагнення виконання  мети; навчаються експериментувати і фантазувати.
Наочність:  презентація, картки ,«Райдуга» ,український одяг хлопчик та дівчики в українському одязі ; поетапна робота, «Українська вишиванка» інструкційні картки.
Тип уроку: комбінований.
Методи та прийоми роботи: бесіда, інтерактивні методи, практичні методи, пояснювально-ілюстративний метод;
Форма роботи: індивідуальна, парна, фронтальна

Інтеграція: малювання, креслення.

Техніка виконання: фарби,кольорові олівці,ручки,фламастери.

Метод проведення: пізнавально-практичний

Терміни і поняття: вишивка, символи ,символіка

Обладнання:

  • для вчителя: Традиційний одягу, поетапна робота «Українська вишиванка » , скриня ,віночок, презентація.
  • для учнів: олівці, гелеві ручки, фарби, альбоми, посуд з водою

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Створення емоційної атмосфери

Вправа «Віночок»

Виберіть колір стрічки вашого настрою . Підійдіть до дошки, і приклейте до нашого віночка стрічку того кольору, який у вас сьогодні настрій?

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Декоративно прикладне мистецтво»
https://learningapps.org/view4259014

Вправа «Національний костюм»

А що в цій скрині знаходиться ми зараз дізнаємось разом, відкривайте будь ласка.

(діти підходять до стола вчителя та дістають речі з скрині ,компонують предмети для отримання Національного костюма).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вірш «Мама вишила мені квітками сорочку»

З давніх – давен і до нашого часу вишиті  речі радували й милували око кожного, а також пробуджували в людях високу духовність, доброту і милосердя. Тема нашого уроку :Вишивка — невмирущий оберіг. Вона зігріта теплом материнської любові, осяяна мудрістю батька. У ній — корінь нашого народу. Вона — символ любові, добра і краси.

Мета уроку :удосконалення своїх можливостей у галузі проектної діяльності, виготовлення виробів із використанням  виду декоративно ужиткового мистецтва, як вишивка; традиції ,обряди ,символи та кольори української вишиванки.

 Завдання Виконання ескізу традиційного одягу з вишитими оберегами.

ІV.Вивчення нового матеріалу

Вишивка - вид народного декоративно-прикладного мистецтва, орнаментальне або сюжетне зображення на тканинах, шкірі, виконане різними ручними або машинними швами. 

Символ— умовне позначення будь-якого предмета, поняття або явища, що використову­ється для збереження і передавання інформації.

Символіка — сукупність символів, умовне вираження ідей, понять, почуттів.

Ви вже помітили, що колір викликає різні почуття,  створює радісний, або сумний настрій. Велике значення має колір і в рукоділлі, особливо у вишиванні.  Українські вишивки дуже різноманітні і гармонійні за поєднанням кольорів. Колір у народній вишивці має символічне значення. Традиційними українській вишивці є червоний, чорний та білий кольори. Рідше зустрічається синій, зелений та жовтий.

      На кожній сорочці можна побачити у візерунках певний домінуючий колір.

Білий колір - символ чистоти.

Червоний колір - гармонії, кохання захист від поганого.

Чорний колір  - сум,відштовхує негативну енергію і поглиблює позитив.

Зелений колір - символ краси і молодості, символ живої природи.

Синій колір  - символ неба і води,душевний спокій.

Жовтий колір- символ сонця , багаство.

За мотивами орнаменти поділяються на кілька груп:

Геометричний орнамент – складається з поєднаних у кольорі геометричних елементів, які чітко чергуються. „Безконечний”,або „бігунець” - один з різновидів геометричного орнаменту у вигляді ламаної лінії різних форм.             

Рослинний – складається з рослинних елементів , декоративно стилізованих квітів, листя, гілок тощо.

Зооморфний – характеризується орнаментальними композиціями, як реалістичними, так і стилізованими зображеннями птахів, тварин, риби.

Антропоморфний – стилізоване зображення силуетів людей.  

         З вишивкою пов'язана вся багатовікова історія українського народу, його творчі пошуки, радість і горе, перемоги і поразки, сподівання на майбутнє.

Картинки по запросу вишивка особливості

 

Питання до класу: «Вишивка якого регіону вам сподобалась більш усього? Чому?»                                 

Смислове значення деяких мотивів українських орнаментів .

 

День вишиванки: що означають візерунки на сорочкахДень вишиванки: орнаменти і що вони означають

 

 

 

 

 

День вишиванки: що означають візерунки на сорочках

 

Зараз вишивка сприймається тільки як декоративний елемент, але для наших предків вона мала велике значення. Вони могли буквально “читати” вишивку як книги, тому що кожен символ в орнаменті має своє значення.

Це не просто кола, ромби, гілки і спіралі, ці фігури створювались десятки століть тому як унікальні символи. У часи, коли наші предки володіли магічним зв’язком зі світом природи: рослин, тварин, небесних світил. Символами Сонця, Землі, Всесвіту, Роду вони малювали свою долю, відтворюючи їх на полотні, виписуючи таємничі древні знаки як заклинання, як обереги, як коди свого роду. Саме тому вони прикрашали свої вироби найпростішими орнаментами.

Зараз є можливість зашифрувати слова, назви міст та власне ім’я у схему українського орнаменту, який нагадує QR-код. Кожна літера – це вишитий символ, кожен символ – це потужний оберіг. Абетку та її тлумачення видав у своїй книзі Володимир Підгірняк, дослідник української вишивки.

                        http://wworld.com.ua/wp-content/uploads/2018/03/content_full-1-2.jpg  http://wworld.com.ua/wp-content/uploads/2018/03/content_full-6.jpghttp://wworld.com.ua/wp-content/uploads/2018/03/content_full-7.jpghttp://wworld.com.ua/wp-content/uploads/2018/03/content_full-7.jpg

       V. Формування практичної робота учнів

Композиція малюнка для вишивки повинна відповідати багатьом вимогам. Вона залежить від призначення, форми оздоблюваного виробу, якості матеріалу. Не можна, наприклад, оздоблювати легкі тканини важкою, щільною вишивкою. Узор вишивки повинен відповідати характеру переплетення ниток і роду волокон тканини, а сама вишивка – художнім вимогам до даного виробу. Вона в жодному разі не повинна заважати його практичному призначенню і водночас має робити виріб гарним. Кожен виріб потребує свого особливого композиційного вирішення.

Постановка практичного завдання.

Робота над ескізом української вишитої сорочки.

Учитель підготував силуетне зображення сорочки.

Діти  за допомогою олівців або фарб створюють ескізи сорочки, в своїй роботі  користуються прикладами різних вишивок, які пропонує учитель.

 

Поточний інструктаж

 

Під час роботи маєте пам’ятати такі правила

1.Подумайте та вирішіть ,які орнаменти прикрашатимуть малюнок

2.Який колів матиме вишиванка (біла чи кольорова)

2.Які кольори орнаменту переважатимуть.

3.Олівцем працюйте легко, без натиску, щоб мати змогу виправити невдалі лінії, не завдаючи шкоди паперу.

Контроль якості виконуваних робіт, аналіз недоліків у роботі і шляхів їхнього усунення.

   Учитель контролює правильність виконання роботи ,надає консультацію та практичну допомогу, збирає інформацію для оцінювання роботи учнів.

 

Заключний інструктаж:  Короткий аналіз виконаної роботи, акцентування уваги на організацію робочого місця – своєчасне його прибирання, догляд за інструментами після роботи.

 

D:\відкритий урок 7 кл ОБТМ 21 р\d092d0b5d181d0b5d0bbd0bad0b02.pngVІ. Підбиття підсумків

Я впевнена, що ви відкрили для себе багато цікавого. Сподіваюся також, що я спонукала вас до подальшої творчої роботи. Мені було приємно з вами працювати. Бажаю успіхів у творчий діяльності! До зустрічі на наступних уроках творчості та мистецтва!

 

 

Домашнє завдання

Лялька мотанка

docx
Додав(-ла)
Пльонсак Інна
Додано
2 грудня 2021
Переглядів
173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку