Методична розробка: «Розвиток комунікативних якостей музиканта-виконавця»
Викладач скрипки: Сидляревич Аліна Юріївна
Зміст
1.Вступ.
2. Специфіка музично-виконавської діяльності.
3. Структура інформаційно-комунікативних процесів.
4. Реалізації комунікативного потенціалу музичного навчання.
5. Види занять, використовувані для розвитку комунікативних якостей музиканта-виконавця.
6. Висновок.
7. Список використаної літератури.
Вступ
Динамізм розвитку сучасного суспільства нерозривно пов'язаний з інтенсифікацією інформаційно-комунікативних процесів, що передбачають активне включення людини в зростаюче різноманіття комунікативних зв'язків.
Стрімка інформатизація соціуму зводить комунікативний фактор в ранг домінуючого і обумовлює необхідність всебічної підготовки людини до взаємодії в системі соціальних, професійних, міжособистісних взаємин, що в свою чергу накладає відповідальність на сферу освіти і спонукає максимально повно використовувати комунікативні можливості у навчанні дітей з метою розвитку комунікативних якостей, умінь і навичок.
Мета: розробити методику розвитку комунікативно-виконавської майстерності у дітей в класі скрипки.
Завдання роботи:
1.Специфіка музично-виконавської діяльності.
Комплекс важливих якостей фахівця-музиканта визначається специфікою музично-виконавської діяльності, яку вчені відносять до сфери комунікативно-орієнтованих спеціальностей, так як вона передбачає вміння сприймати, вірно тлумачити і передавати художню інформацію від композитора до слухачів (В. І. Петрушин, Г.М.. Ципін).
Це обумовлює наявність у музиканта не тільки розвинених виконавських умінь і навичок, а й комунікативних якостей, здатних забезпечити ефективну реалізацію інформаційного обміну та організацію конструктивної міжособистісної взаємодії в процесі творчої діяльності (Г.Г. Нейгауз).
У наукових дослідженнях останніх десятиліть розвиток важливих комунікативних якостей фахівця пов'язують із застосуванням комунікативно-орієнтованого підходу до навчання. Він передбачає організацію навчання через спілкування, на основі різноманітних форм міжособистісної взаємодії учнів, що і обумовлює спроможність і продуктивність комунікативних процесів.
Проблеми комунікативно-орієнтованого навчання найбільш широко розроблені в дослідженнях педагогів-лінгвістів.
Незважаючи на широкі теоретичні розробки комунікативно-орієнтованого навчання в музичній педагогіці і педагогіці виконавської діяльності впровадження цієї методики в навчальний процес у ДМШ залишається недостатньо дослідженою.
У працях вчених-музикантів переважно розкриваються питання, пов'язані з формуванням виконавських навичок музиканта, розвитком спеціальних музичних здібностей, активізацією пізнавальних процесів, особливостями інтерпретації музичного тексту і втілення композиторського задуму.
Науково-методична література з питань скрипкового виконавства висвітлює, головним чином, способи і методи розвитку координаційно-рухових здібностей скрипаля, подолання технічних труднощів, деталізації структурних компонентів нотного тексту та їх реалізацію у виконавському процесі. При цьому основна увага приділяється проблемам сольного виконавства.
Мистецтву ансамблевого виконавства присвячені праці Є. М. Шендеровича, який висвітлює питання історії становлення жанру скрипкового ансамблю, розкриває особливості взаємодії партнерів в різних ансамблевих колективах, специфіку організації спільної роботи музикантів і синхронізації виконавських дій та ін.
Однак більша частина зазначених проблем розглядається в контексті вузько-предметної скрипкової спеціальної підготовки і визначається спрямованістю на реалізацію художніх задумів у концертній діяльності, тобто комунікативні аспекти музичного виконавства досліджуються, як правило, у зв'язку з процесами «спілкування» виконавця з композитором і слухачами за допомогою музичного твору.
Як показує практика, в існуючій системі професійної підготовки музикантів комунікативній стороні освітнього процесу приділяється недостатньо уваги. Традиційне навчання музикантів у виконавських класах, в тому числі в класі скрипки, відрізняється індивідуальним характером занять, має строго дидактичну спрямованість на освоєння комплексу виконавських умінь і навичок і не ставить завдання активізації творчого спілкування, розвитку комунікативних якостей учнів.
Це істотно знижує розвиваючий потенціал виконавських дисциплін і не сприяє реалізації комунікативних можливостей навчання. В результаті використання переважно академічних форм і методів навчальної роботи нерідко спостерігається зниження інтересу до навчання, падіння пізнавальної активності учнів.
У блоці виконавських дисциплін в початковій ланці музичної освіти виділяється клас скрипки. Специфіка полягає в тому, що на відміну від інших виконавських дисциплін, не має жорсткої цільової спрямованості на концертне сценічне виконання підготовленої програми.
Крім того, навчальна програма орієнтована на широке застосування в навчанні різноманітних індивідуальних, ансамблевих форм музичного виконавства, імпровізаційних видів творчої діяльності, що дозволяє встановлювати різноманітні комунікативні зв'язки в навчально-творчому процесі і активізувати розвиток у дітей комунікативно-виконавських якостей.
Однак, універсальні можливості скрипки на сьогоднішній день не достатньо висвітлені та оцінені в науково-педагогічних дослідженнях і залишаються не затребуваними в реальній музично-педагогічній практиці в дитячій музичній школі.
Вищесказане свідчить про те, що об'єктивно існують протиріччя:
2. Структура інформаційно-комунікативних процесів
Поняття «комунікативно-виконавські якості» - це сукупність комунікативних здібностей, які формуються в музично-виконавській діяльності, визначаються специфікою цієї діяльності, проявляються в процесі її реалізації і забезпечують ефективність комунікативної взаємодії музикантів.
Структура інформаційно-комунікативних процесів у музично-виконавській діяльності реалізується в комунікативному ланцюзі «композитор-виконавець-слухач».
У структурі комунікативної діяльності більшість вчених виділяють три компоненти: гностичний, інтерактивний і експресивний.
1). У музичній комунікації гностичний компонент забезпечує узгодження смислів сприйманої і переданої музичної інформації і пов'язаний з художньо-смисловою реалізацією композиторського задуму.
2). Інтерактивний компонент спрямований на активізацію комунікативних ресурсів суб'єктів процесу взаємодії та організацію інформаційного обміну між ними.
3). Експресивний компонент характеризує здатність до емоційного самовираження музиканта - виконавця при передачі інформації і визначає ступінь емоційного впливу на публіку.
Компоненти інформаційно-комунікативних процесів:
Для ефективної реалізації інформаційного обміну в музично-виконавській діяльності та продуктивної взаємодії у творчому середовищі музикантів необхідний комплекс комунікативно-виконавських якостей, що включає:
У структурі підготовки учнів скрипалів універсальними можливостями для розвитку комунікативно-виконавських якостей має навчальна програма, що передбачає:
Критеріями ефективності розвитку комунікативно-виконавських якостей учнів в навчальному процесі є:
Музиканти-дослідники вказують, що ефективність комунікативних процесів в музично-виконавській діяльності забезпечується не тільки наявністю технічних умінь і навичок, що безсумнівно є основою професійної майстерності музиканта, а й розвитком комунікативних якостей виконавця. При цьому підкреслюється, що значимість комунікативних якостей багаторазово зростає в колективній музичній діяльності, де виконавці взаємодіють не тільки з публікою, а й з партнерами-музикантами, художніми керівниками та іншими учасниками творчого процесу.
Для ефективної організації та регуляції механізму комунікативної взаємодії з партнерами музиканту необхідна така якість як конструктивність, що виражається в здатності позитивно оцінювати інформацію, робити доцільні дії, вирішувати проблеми і конфлікти, виробляти єдину структуру цільових і ціннісних орієнтирів в процесі колективної творчості.
Оскільки природа музично-виконавського мистецтва пов'язана з емоційним переживанням і емоційним самовираженням, велике значення для музиканта-виконавця має така якість як емоційний інтелект, що забезпечує, з одного боку, інтелектуальне осмислення емоційної інформації, з іншого – усвідомлене управління власними емоційними реакціями, що оптимізують комунікативні процеси в різних формах музично-виконавської діяльності.
Діяльність музиканта-виконавця, як правило, пов'язана з концертними виступами, в процесі яких можуть виникати екстремальні, непередбачені обставини, підвищене хвилювання та ін. У зв'язку з цим особливо популярним стає якість ситуативної креативності, що виражається в умінні швидко зорієнтуватись в нестандартній ситуації, знайти вірне рішення і зробити адекватні виконавчі дії.
Музично-педагогічні дослідження показують, що сформована система професійної підготовки музикантів-виконавців не приділяє належної уваги комунікативним аспектам навчання. Пріоритет традиційно віддається формуванню координаційно-рухових здібностей, пов'язаних з виробленням прийомів виконавської техніки музиканта.
Утвердилися методи навчання музично-виконавської майстерності (пояснення, показ) припускають виклад педагогом змістовної версії досліджуваного музичного твору, пошук і відпрацювання технічних прийомів його виконавської реалізації. При цьому навчально-комунікативна взаємодія нерідко має форму монологу з боку викладача, що не дозволяє встановити зворотний зв'язок з учнем і негативно позначається на результатах навчання.
3. Реалізація комунікативного потенціалу музичного навчання.
Реалізація комунікативних можливостей підготовки скрипаля забезпечується завдяки використанню комунікативно-орієнтованої методики, що відображає процес освоєння музичного твору і особливості комунікативних зв'язків, що виникають на кожному етапі цього процесу.
Методика передбачає три етапи.
1). Початковий етап, пов'язаний з первинним знайомством з музичним твором і розкриттям його змісту. Процес протікає в умовах навчальної діяльності і передбачає встановлення комунікативного обміну в ланці «композитор – виконавець». Даний етап базується на використанні методу «аргументації і контраргументації», ставить за мету формування інтересу до комунікативно-орієнтованого навчання за допомогою організації колективних дискусій, обговорень, «круглих столів», по суті є мотиваційно-орієнтовним.
2). Наступний етап, що передбачає пошук способів виконавської реалізації музичного твору і відпрацювання технічних прийомів виконання передбачає встановлення комунікативного обміну в ланках «композитор – виконавець», «виконавець – виконавець». Тут передбачається використання методу контекстного моделювання та відтворення декількох типів моно-уроків (урок-імпровізація, урок-концертна репетиція, урок-змагання, урок-конфлікт). Даний етап ставить за мету розвиток комунікативно-виконавських якостей учня за допомогою занурення його в середовище творчого спілкування, а тому є комунікативно-розвиваючим.
3). Заключний етап, пов'язаний з підсумковим виконанням музичного твору на сцені або в навчальній аудиторії, розгортається в умовах самостійної творчої діяльності і передбачає встановлення комунікативного обміну в ланках «композитор – виконавець», «виконавець – виконавець», «виконавці – слухачі». Тут ставиться мета подальшого стимулювання комунікативно-виконавських якостей учня за допомогою організації особливих видів навчальних занять за типом «творчої майстерні» і «музичної лабораторії».
Критичний рівень розвитку комунікативно-виконавських якостей учня характеризується тим, що він:
Допустимий рівень розвитку комунікативно-виконавських якостей учня передбачає, що він:
Оптимальний рівень розвитку комунікативно-виконавських якостей констатується, якщо навчається:
4. Види занять, використовувані для розвитку комунікативних якостей музиканта-виконавця
Успішний розвиток комунікативно-виконавських якостей музиканта забезпечується за рахунок використання в класі скрипки комунікативно-орієнтованої методики навчання, що включає три етапи: мотиваційно-орієнтовний, комунікативно-розвиваючий, творчо-узагальнюючий.
Для мотиваційно-орієнтовного етапу характерне застосування методу аргументації та контраргументації, форм ділової гри, колективної дискусії, «круглого столу».
Комунікативно-розвиваючий етап передбачає моделювання різних урочних форм (урок-імпровізація, урок-концертна репетиція, урок-змагання, урок-конфлікт).
Узагальнюючий етап заснований на використанні методів зміни рольових позицій в ансамблі і варіативності ансамблевих пар, занять у формі «творчої майстерні», «музичної лабораторії».
Урок-концертна репетиція пов'язаний з різними слухацькими аудиторіями, які дозволяють змоделювати клас-концерт, відкритий урок, концерт для батьків, концерт-лекція.
Кожен тип уроку має різну цільову спрямованість і передбачає різний характер взаємовідносини музикантів:
Зміна з одного на інший вид концертної діяльності дозволяє музикантам відпрацювати різні моделі взаємодії партнерів в сценічному середовищі і дозволяє локальну проблему усунення сценічного хвилювання.
Урок-змагання заснований на використанні фактора конкурентності, який закладений в природі ансамблевого виконавства, і дозволяє активізувати комунікативний і виконавський потенціал учнів.
Змагання моделюється з урахуванням:
Головна ідея форми уроку-змагання полягає в процесі взаємозбагачення, обумовленого впливом однієї творчої індивідуальності на іншу.
Урок-конфлікт передбачає навмисне створення викладачем в навчальному процесі моделі конфліктної ситуації з метою формування учнів знань про причини конфліктних ситуацій, можливі варіанти розвитку і врегулювання конфліктів, обумовлених вибором певної поведінкової позиції.
На основі теорії К.Томаса виділено 5 варіантів стратегії поведінки, які відпрацьовувалися в навчальному процесі: конкуренція (найменш ефективна поведінка), пристосування, компроміс, уникнення, співпраця (найбільш ефективна поведінка).
Найбільш актуальними для музично-виконавської діяльності є комунікативно-виконавські якості: контактність, конструктивність, емоційний інтелект, ситуативна креативність, які сприяють оптимізації міжособистісних відносин музикантів в процесі виконавської творчості і досягненню художнього результату в музичній інтерпретації.
Універсальні можливості скрипки сприяють розвитку комунікативно-виконавських якостей учнів, що дозволяє в широкому застосуванні колективних, діалогових, інтерактивних форм навчальної взаємодії; використанні колективних форм творчого музикування, ансамблевого виконавства, імпровізаційних видів діяльності, що дозволяють встановлювати різноманітні вербальні і невербальні комунікативні зв'язки в навчальному процесі.
Висновок
Аналіз музично-педагогічних досліджень дозволив нам виділити ряд комунікативних якостей, необхідних для діяльності музиканта-виконавця. Спираючись на концепцію професійно-важливих якостей фахівця, ми встановили, що вони формуються на основі спеціальних комунікативних здібностей, що розвиваються в музично-виконавській діяльності, визначаються специфікою цієї діяльності, проявляються в процесі її реалізації і забезпечують ефективність комунікативної взаємодії музикантів, тому ми назвали дані якості комунікативно-виконавськими.
Оскільки музикант-виконавець є своєрідним інформаційним «провідником» між композитором і слухачами, він повинен бути відкритий для комунікативних контактів, готовий до створення позитивних відносин з колегами-музикантами, партнерами і публікою, тобто повинен володіти контактністью, яку ми розуміємо як відкритість до спілкування і взаємодії.
У ситуації сценічного виступу комунікативна якість контактності перетворюється в артистичність, яка допомагає виконавцю домогтися розташування публіки і встановити психологічний контакт із залом для глядачів.
Обґрунтовано комплекс комунікативно-виконавських якостей музиканта, що забезпечує ефективну реалізацію інформаційного обміну в музично-виконавській діяльності і продуктивна взаємодія музикантів у творчому середовищі, що включає такі якості, як:
Виявлено універсальні можливості класу скрипки, що сприяють розвитку комунікативно-виконавських якостей учнів, що складаються в широкому застосуванні колективних, діалогових, інтерактивних форм вербальної навчальної взаємодії, а також використанні колективних форм творчого музикування, ансамблевого виконавства, імпровізаційних видів виконавської діяльності, що дозволяють встановлювати різноманітні невербальні комунікативні зв'язки в навчально-творчому процесі.
Встановлено, що мотиваційно-орієнтовний етап методики навчання по класу скрипки ґрунтується на використанні методу аргументації та контраргументації, реалізованого у формах ділової гри, колективної дискусії, «круглого столу» і т.д. комунікативно-розвиваючий етап передбачає переважне використання методу моделювання різних видів навчальних занять (урок-імпровізація, урок - концертна репетиція, урок-змагання, урок-конфлікт).
Список використаної літератури
1. Гінсбург Л. про роботу над музичним твором.\ О. Гінсбург - М.: "Музика" 1981.- 143с.
2. Коган Г. М. У воріт майстерності.\ Г. М. Коган Г. М. - М.: "Музика" 1977.- 60 с.
3. Мазель В. музикант і його руки: Фізіалогічна природа і формування рухової системи.
4. Мострас К. Г. Система домашніх завдань скрипаля.\ К.Г. Мострас М.: «Музика». 1956, - 195с.
5. Музичний енциклопедичний словник.
1