Навчити учнів робити аналіз технологічної, історичної, народознавчої літератури; формування вмінь та навички роботи з інформаційними джерелами, створювати банк ідей; визначати вимоги до об'єкту проектування, закріпити вміння та навички у виготовленні виробу; виховувати і підтримувати інтерес до процесу отримання знань, культуру праці.
Запропонувати учням орієнтовний перелік об'єктів проектування, які є цікавими i посильними, допомогти у виборі раціональної ідеї, оптимального варіанту та технології виготовлення даного об'єкту.
Дата______
Урок №21- 22
Тема: Визначення завдань для виконання проекту. Створення банку ідей
Мета: Навчити учнів робити аналіз технологічної, історичної, народознавчої літератури; формування вмінь та навички роботи з інформаційними джерелами, створювати банк ідей; визначати вимоги до об’єкту проектування, закріпити вміння та навички у виготовленні виробу; виховувати і підтримувати інтерес до процесу отримання знань, культуру праці.
Запропонувати учням орієнтовний перелік об’єктів проектування, які є цікавими i посильними, допомогти у виборі раціональної ідеї, оптимального варіанту та технології виготовлення даного об’єкту.
Таблиця: «Планування проектної діяльності»
Тип уроку: Урок формування та вдосконалення вмінь i навичок
Хід заняття:
І. Органiзацiйна частина . Визначення готовностi учнiв до уроку.
Створення психологічної атмосфери уроку
ІІ. Актуалiзацiя навчальної діяльності учнів.
Для проведення даного уроку учням на попередньому заняттi повiдомляю тему майбутнього уроку та умови i правила, якi будуть дiяти на цьому уроцi;
- Ознайомитись з еволюцією розвитку української народної вишивки.
- Дібрати літературу в якій описується процес виготовлення вишитих виробів.
- Узгодити з батьками орієнтовані передбачувані витрати на реалізацію творчого проекту.
Учні розподіляють завдання та виконують його в позаурочний час, а також самостійно добирають потрібний матеріал , обмірковує форму подачі матеріалу.
У процесі бесіди з’ясовуються такі питання:
- Що таке проект? З яких етапів він складається?
- Що люди проектують ?
- Для чого потрібно проектувати вироби?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІV. Повiдомлення теми, мети i завдання уроку.
Учні записують у робочий зошит тему уроку. На цьому уроці ми розробимо завдання проекту, спробуємо спроектувати, проаналізувати майбутню страву.
Мета проекту:
Визначення завдань для учнів на урок.
Питання для обговорення. Бесіда ( або «Коло ідей»)
- Чи відповідає умовам сьогодення звертання до народних традицій?
Запитання до проекту. (на ці питання ми з вами одержимо відповідь в процесі уроку)
Завдання до проекту.
V. Вивчення нового матеріалу. (закріплення вивченого)
Проектування - процес, який починається з моменту отримання завдання; розробка концепції, аналіз об’єкта, конструювання, макетування, проектна документація:
- назва об’єкта;
- функція, призначення;
- габаритні розміри;
- аналіз існуючих аналогів ( матеріал, форма, естетика…)
- вимоги до дизайну об’єкта;
- норми витрати матеріалу;
- ескізи креслення виробу;
Базова модель – форма виробу, яку використовують для розробки цілого ряду подібних виробів.
Модель – аналог – це модель, що створена на основі базової моделі, але відрізняється формою деталей чи оздобленням.
2. Можливі теми творчих проектів.
Обговорення запропонованих учителем тем проектів ( варiантiв писанок).
3. Пригадайте етапи проектування. (уточніть І етап, який ми сьогодні маємо розглянути. (Стенд з етапами проектування)
І. Організаційно – підготовчий етап.
ІІ. Конструкторський етап.
ІІІ. Технологічний етап.
VІ. Заключний етап.
4. Еволюція розвитку українських традицій у вишивці
Інформаційні повідомлення учнів. ( метод «пошук інформації»)
1. До яких технологій вишитвки відноситься ваш майбутній виріб ? ( Метод «Прес»
Я вважаю…, Тому що…., Отже…..)
- бути… (гарним…)
- бути виготовлений ...(для подарунку, для себе…)
- виріб має бути… ( невелика за об’ємом….. )
- виріб має відповідати… (технології вишивки….)
2. Які вимоги до виробу ви ставите? (метод «Мікрофон»)
Необхідно визначитися, яким має бути ваш виріб.
Підведемо підсумок ваших відповідей: Основними задачами при цьому виступатимуть наступні вимоги:
а) естетичні
б) технологічні
в) функціональні
д) економічні
5. Розробка банку ідей
Визначити для чого або для кого можна виготовити ваш вишитий виріб та розробіть схему «Банк ідей»
Банк ідей
VІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА №1
Перш ніж приступимо до виконання практичної роботи проведемо дослідження:
- вибір теми творчого проекту;
- обґрунтування теми проекту;
План роботи з виконання проекту
ПРАКТИЧНА РОБОТА №2
- Критерії, яким має вiдповiдати задуманий виріб: за призначенням, об’ємом, техніками виготовлення…
- робота з iнформацiйними джерелами, які мають бут моделі -аналоги
( учні одержували завдання дібрати літературу та зразки вишитих виробів)
Аналіз моделей – аналогів.
- назва та вид виробу;
- габаритні розміри;
- технологія виготовлення;
- оздоблення.
Таблиця об’єктів проектування
Вимоги до конструкції |
Модель №1 |
Модель №2 |
Модель №3 |
Модель №4 |
Призначення виробу |
|
|
|
|
Естетичний та оригінальний вигляд |
|
|
|
|
Техніка виконання |
|
|
|
|
Простота виготовлення. |
|
|
|
|
Використання не дорогих маеріалів. Економічність |
|
|
|
|
Висновок:
Зразок 1: У результаті проведеного аналізу моделей-аналогів можна зробити такий висновок. Усі вироби відповідають своєму призначенню. Крім того, вони достатньо прості з точки зору технології виготовлення. Використані в моделях види технологій виготовлення надають виробам привабливого вигляду.
За оригінальністю, способом виконання….. для подальшого проектування вибрано модель 2.
Або Зразок 2:
Висновок: Проаналізувавши моделі-аналоги, я прийшла до такого висновку, що виріб буду виготовляти з доступних та легких в обробці матеріалів, а саме таких, які запропоновані у моделі №1.
VІІ. Підсумок заняття.
Рефлексія (техніка «Запитальний ряд»)
1. Які завдання були визначені сьогодні на уроці?
2. Чи справились ви з цим завданням?
3. Чи актуально виготовлення традиційних українських вишивок сьогодні?
4.Які труднощі виникли у вас під час виконання практичної роботи?
5.Які орієнтовні матерiальнi затрати?
Учні висловлюють свою думку, після чого учитель робить висновок - узагальнення.
Учитель відзначає найкращі роботи; вказує на помилки які учні допустили під час роботи, та шляхи їх виправлення.
Виставлення оцінок (обґрунтування)
VІІІ. Оголошення домашнього завдання.
- удосконалити аналіз моделей - аналогів спроектованого виробу.
- дібрати матеріали, інструменти та обладання.
- підготовитись до конструкторського та технологічного етапів.
- уточнити технологічну послідовність виготовлення виробу.
1