Виступ з теми "Вимоги до сучасного уроку трудового навчання та технологій на основі компетентнісного підходу" на семінарі-практикумі «Реалізація компетентнісного підходу у вивченні трудового навчання та предметів художньо-естетичного циклу в сучасній школі»
Луп’як Д. М.
вчитель трудового навчання
Вимоги до сучасного уроку трудового навчання та технологій на основі Компетентнісного підходу
Слайд 1. Сучасний етап модернізації та розвитку системи освіти в Україні дає підстави стверджувати, що саме зараз відбувається вдосконалення загальної середньої освіти, спрямованої на переорієнтацію процесу навчання і розвиток особистості учня. Цей етап пов’язаний із застосуванням компетентнісного підходу під час формування змісту та організації навчального процесу і вимагає підвищення професійної майстерності вчителя.
Основна ідея компетентнісного підходу полягає в результативності освіти не завдяки окремим знанням, умінням і навичкам, а компетенціям. Відповідно, і діяльність педагога полягає не у збагаченні учнів певною кількістю інформації, а в розвитку уміння оперувати нею, проектувати та моделювати свою діяльність, здатності творчо застосовувати набуті знання і досвід.
Слайд 2. Під поняттям компетентнісний підхід розуміють спрямованість освітнього процесу на формування й розвиток ключових і предметних компетентностей особистості, які покликані наблизити процес трудового навчання до життєвих потреб учня, його інтересів та природних здібностей.
Ключова компетентність – це знання, уміння і навички у комплексі зі сформованою життєвою позицією учня.
У формуванні ключових компетентностей беруть участь усі навчальні предмети, інтегруючи процес навчання навколо них. Кожен предмет, маючи власний компетентнісний потенціал, робить внесок у формування ключових компетентностей, тобто у творення навчального середовища української школи.
Слайд 3. У концепції нової української школи виокремлюють такі ключові компетентності:
Усі перелічені компетентності однаково важливі й взаємопов’язані. Кожну з них діти набувають під час вивчення різних предметів на всіх етапах освіти.
Слайд 4. Спільними для всіх компетентностей є вміння:
Слайд 5. Перехід до компетентнісного підходу в освіті вимагає суттєвих змін у всіх ланках педагогічної системи, а саме:
Слайд 6. Спеціальні методичні компетенції ґрунтуються на знанні предмета навчання й методики його викладання.
До них належать: цільова; змістовна; проектувальна; рефлексивна; моніторингова.
Концепція сучасного уроку базується на особистісно орієнтованих цінностях освіти, коли учень є центральною фігурою навчального процесу.
Слайд 7. При цьому педагог у більшій мірі виступає в ролі організатора самостійної, активної, пізнавальної діяльності учнів, компетентного консультанта і помічника. Його професійні вміння мають бути спрямовані не лише на контроль знань і умінь, але й на проектування, діагностику і корегування дій учнів.
Слайд 8. Відповідно до цієї концепції, урок ‑ це цілісна система, яка характеризується тісним взаємозв’язком усіх компонентів: комплексна мета уроку досягається за рахунок єдності й узгодження задач уроку, змісту навчального матеріалу, методів і засобів навчання, форм організації навчальної діяльності.
Найбільш загальна характеристика сучасного уроку – це показник активності учнів. Чим меншу активність під час уроку виявляє педагог і чим більше спонукає він учнів до активності – тим інтенсивнішим стає розвиток учня.
Слайд 9. Завданнями сучасного уроку, зорієнтованого на реалізацію компетентнісного підходу в навчанні є:
Слайд 10. У процесі підготовки та проведення уроків трудового навчання учитель зобов’язаний дотримуватися вимог до структури, підготовки та організації уроку, змісту і процесу навчання, а також техніки його проведення.
Розглянемо це більш детально.
Слайд 11. Вимоги до структури уроку включають:
Слайд 12. До вимог підготовки та організації уроку слід віднести:
Слайд 13. Вимоги до змісту уроку і процесу навчання включають:
Слайд14. До техніки проведення уроку відносять такі вимоги:
Слайд 15. Підготувати і провести такий урок нелегко. Потрібно відповідально ставитися до своїх обов’язків, а найважливіше – вийти на сучасний рівень педагогічного мислення. Реалізація прагнення провести наступний урок краще за попередній розпочинається з його підготовки. Учитель має володіти добре розвиненими навичками моделювання, проектування, конструювання уроку.
Моделювання - створення умовної моделі уроку.
Проектування - створення структури педагогічного процесу.
Конструювання - створення конструктора (конспекту) уроку.
Слайд 16. Отже, для розв’язання задач компетентнісної освіти вчитель має незалежно від стажу роботи, категорії, технології, яку він використовує, керуватися такими правилами:
1. Головним є не предмет, якому навчають, а особистість, яку формують.
2. На виховання активності не слід шкодувати ні часу, ні зусиль. Сьогоднішній активний учень – завтрашній активний член суспільства.
3. Допомагати учням оволодіти найбільш продуктивними методами навчально-пізнавальної діяльності, навчати їх вчитися.
4. Творче мислення розвивати всебічним аналізом проблем, пізнавальні задачі розв’язувати кількома способами, частіше практикувати творчі завдання.
5. У процесі навчання обов’язково враховувати індивідуальні особливості кожного учня, об’єднувати в диференційовані підгрупи учнів з однаковим рівнем.
6. Заохочувати учнів до дослідницької та експериментальної роботи застосовуючи методи проектно-технологічної діяльності.
Навчати так, щоб учень розумів, що навчання є для нього життєвою необхідністю. Пояснювати школярам, що кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться всьому, що необхідно для реалізації її життєвих планів.
1