Презентація до виступу на семінарі-практикумі «Реалізація компетентнісного підходу у вивченні трудового навчання та предметів художньо-естетичного циклу в сучасній школі» з теми "Вимоги до сучасного уроку трудового навчання та технологій на основі Компетентнісного підходу"
Вимоги до сучасного уроку трудового навчання та технологій на основі Компетентнісного підходу“Реалізація компетентнісного підходу у вивченні трудового навчання та предметів художньо-естетичного циклу в сучасній школі”Семінар-практикум 16 лютого 2018 року. ЛУП’ЯК Дмитро Миколайович,вчитель трудового навчання. Комунальний заклад «Навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія №23 Вінницької міської ради»
ЛУП’ЯК Дмитро Миколайовичвчитель трудового навчання. Комунальний заклад «Навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія №23 Вінницької міської ради»2 Під поняттям компетентнісний підхід розуміють спрямованість освітнього процесу на формування й розвиток ключових і предметних компетентностей особистості, які покликані наблизити процес трудового навчання до життєвих потреб учня, його інтересів та природних здібностей. Ключова компетентність – це знання, уміння і навички у комплексі зі сформованою життєвою позицією учня.
ЛУП’ЯК Дмитро Миколайовичвчитель трудового навчання. Комунальний заклад «Навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія №23 Вінницької міської ради»3 Математична компетентність. Уміння навчатися впродовж життя. Обізнаність та самовираження у сфері культуриІніціативність і підприємливість. Соціальна та громадянська компетентностіЕкологічна грамотність і здоровий спосіб життя. У КОНЦЕПЦІЇ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ ВИОКРЕМЛЮЮТЬ ТАКІ КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ: Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовамиІнформаційно-цифрова компетентність Основні компетентності у природничих науках і технологіях. Спілкування іноземними мовами. КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ
ЛУП’ЯК Дмитро Миколайовичвчитель трудового навчання. Комунальний заклад «Навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія №23 Вінницької міської ради»4 СПІЛЬНИМИ ДЛЯ ВСІХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ Є ТАКІ ВМІННЯ:• уміння читати і розуміти прочитане; • уміння висловлювати думку усно і письмово; • критичне мислення; • здатність логічно обґрунтовувати позицію; • виявляти ініціативу; • творити; • уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення; • уміння конструктивно керувати емоціями; • застосовувати емоційний інтелект; • здатність співпрацювати в команді.
ПЕРЕХІД ДО КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В ОСВІТІ, ВИМАГАЄ СУТТЄВИХ ЗМІН В УСІХ ЛАНКАХ ПЕДАГОГІЧНОЇ СИСТЕМИ, А САМЕ: 5у цінностях, меті і результатах освіти у змісті освіти у педагогічній діяльності вчителя у технологічному забезпеченні освітнього процесувід засвоєння системи знань, умінь і навичок до формування базових соціальних і предметних компетенцій сучасного фахіця; від дисциплінарно розкиданої абстрактної теоретичної інформації до системної зорієнтовуючої основи компетентних практичних дій і вчинків;від монологічного викладу - до педагогіки творчої співпраці і діалогу учитель і учень; від традиційних «повідомляючих» методів до інноваційних педагогічних технологій
6 Спеціальні методичні компетенції:цільова (уміння педагога визначати цілі навчання); змістовна (уміння визначати зміст навчання);проектувальна (уміння проектувати освітній процес); рефлексивна (уміння обґрунтовувати ефективність обраних методичних підходів); моніторингова (уміння відслідковувати результати навчання).
9 ЗАВДАННЯМИ СУЧАСНОГО УРОКУ, ЗОРІЄНТОВАНОГО НА РЕАЛІЗАЦІЮ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В НАВЧАННІ Є:підвищення рівня мотивації учнів;використання суб’єктивного досвіду набутого учнями;ефективне та творче застосування набутих знань та досвіду на практиці;формування у учнів навичок отримувати, осмислювати та використовувати інформацію з різних джерел;організаційна чіткість і оптимізація кожного уроку;підвищення рівня самоосвітньої та творчої активності учнів;створення умов для інтенсифікації навчально-виховного процесу;наявність контролю, самоконтролю та взаємоконтролю за процесом навчання;формування моральних цінностей особистості;розвиток соціальних та комунікативних здібностей учнів;створення ситуації успіху.
11 ВИМОГИ ДО СТРУКТУРИ УРОКУ ВКЛЮЧАЮТЬ:чітко визначені цілі та завдання уроку;визначення типу уроку, органічний зв’язок усіх його частин;зв’язок уроку з попереднім уроком і формування перспективи на наступний;вибір оптимальних, виходячи із цілей і завдань уроку, методів вивчення і закріплення нового матеріалу;раціональність проведення рефлексії уроку;оптимальність домашнього завдання (форма, обсяг, запис у щоденнику, облік індивідуальних особливостей і т. д.).
12 ВИМОГИ ДО ПІДГОТОВКИ ТА ОРГАНІЗАЦІЇ УРОКУ ПЕРДБАЧАЮТЬ:підготовку та використання демонстраційного і роздавального матеріалу;можливість для учнів одержувати частину завдань самостійно під керівництвом учителя;використання контролю і самоконтролю учнів у процесі виконання навчальних завдань; перевірку і самоперевірку після виконання ними завдання;виділення складних моментів нової теми, вибір методики їхнього пояснення.
13 ВИМОГИ ДО ЗМІСТУ УРОКУ І ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ ВКЛЮЧАЮТЬ:сприяння розвитку пізнавальних процесів учнів (сприйняття, пам’яті, уваги, мислення, мовлення);формування якостей особистості школярів (дисциплінованості, акуратності, ініціативності і т. д.);сприяння формуванню позитивного відношення учнів до навчання.
14 ВИМОГИ ДО ТЕХНІКИ ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ ПЕРЕДБАЧАЮТЬ:певний ритм і темп уроку оптимальний для учнів класу;сприятливий психологічний клімат на уроці (взаємна доброзичливість, готовність учителя прийти на допомогу учневі і т. д.);взаємне співробітництво вчителя й учнів, педагогічний такт;використання різних видів діяльності учнів, підтримання інтересу до уроку.
УЧИТЕЛЬ МАЄ ВОЛОДІТИ ДОБРЕ РОЗВИНЕНИМИ НАВИЧКАМИ МОДЕЛЮВАННЯ, ПРОЕКТУВАННЯ, КОНСТРУЮВАННЯ УРОКУ15 Моделювання – створенняумовноїмоделі уроку: чітке визначення місця уроку і в змістовому, і в методичному аспектах у межах навчальної програми, розділу, теми; формулювання загальної мети вивчення матеріалу; вибір педагогічних методів, прийомів, технологій, використання яких забезпечить досягнення поставленої мети найбільш раціональним шляхом. Проектування –створенняструктурипедагогічногопроцесу:визначення виховних і розвиваючих завдань; прогнозування результатів; опрацювання змістової частини матеріалу; визначення методів, прийомів роботи; прогнозування навчальних та загальних компетентностей, які формуються на уроці. Конструювання –створенняконструктора(конспекту)урокучітке формулювання мети, завдань, типу, форми проведення уроку; конкретизація методів, прийомів; запис дій учителя та передбачення дій учнів; раціональний розподіл часу; виділення структурних елементів навчальної діяльності.
16 ДЛЯ РОЗВ’ЯЗАННЯ ЗАДАЧ КОМПЕТЕНТНІСНОЇ ОСВІТИ ВЧИТЕЛЬ МАЄ НЕЗАЛЕЖНО ВІД СТАЖУ РОБОТИ, КАТЕГОРІЇ, ТЕХНОЛОГІЇ, ЯКУ ВІН ВИКОРИСТОВУЄ, КЕРУВАТИСЯ ТАКИМИ ПРАВИЛАМИ: 1. Головним є не предмет, якому навчають, а особистість, яку формують. 2. На виховання активності не слід шкодувати ні часу, ні зусиль. 3. Допомагати учням оволодіти найбільш продуктивними методами навчально-пізнавальної діяльності, навчати їх вчитися. 4. Творче мислення розвивати всебічним аналізом проблем, пізнавальні задачі розв’язувати кількома способами, частіше практикувати творчі завдання. 5. У процесі навчання обов’язково враховувати індивідуалізацію та диференціацію. 6. Заохочувати учнів до дослідницької та експериментальної роботи застосовуючи методи проектно-технологічної діяльності.