Конспект уроку " Влада золота та її філософія в повісті Бальзака «Гобсек»

Про матеріал
Мета: розкрити «мотив влади золота» у повісті через особливості стилю Бальзака, вчити учнів аналізувати художній образ через призму проблемного питання уроку.
Перегляд файлу

Тема: Влада золота та її філософія в повісті Бальзака «Гобсек»

 

Мета: розкрити «мотив влади золота» у повісті через особливості стилю                      Бальзака, вчити учнів аналізувати художній образ через призму проблемного питання уроку, розвивати вміння висловлювати та доводити власну думку, використовуючи текст твору та життєвий досвід, поглиблювати знання учнів про портрет як засіб розкриття внутрішнього світу героя; виховувати прагнення жити  повнокровним життям, бачити прекрасне в кожному моменті життя.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: текст повісті, шкала  «Мої життєві цінності», публікації «На що варто витрачати гроші» та «Будьте щасливими!», ілюстрації до твору.

   Епіграф уроку:

                                       Жити без грошей можна. А прожити?

                                               Володимир Шамша, журналіст газети  «Одесские

                                                                                                              известия»

                                          Декотрим людям замість сонця світять гроші.

                                         І вони дивуються: чому  у світі так темно?

                                                             Марія Арбатова, російський психолог

                                    

                                     Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Прийом «Криголам»

Учитель: Хто хотів би бути багатою людиною і ніколи не мати потреби в грошах? (відповіді). Напевно, що кожен. Відомий вислів «Щастя не в грошах». Багато хто із нас  доповнює «…а в  їх кількості». Звичайно, краще бути багатим і здоровим, ніж бідним і хворим. « Гроші – ось головний закон світу», - так вважав герой повісті Бальзака Гобсек.

Прийом «Асоціації» (Образи, які виникають)

Які асоціації у вас викликає слово «гроші»?  ( записують, зачитують)

Учитель: Очевидно, що гроші мають не останнє місце в шкалі життєвих цінностей людини. Для самого Бальзака, якого мати не підтримувала в літературній діяльності і не допомагала фінансово, гроші були конче необхідними. І Бальзак, і Достоєвський,  і Андерсен багато своїх творів написали просто тому, що були в скруті і мали велику потребу в грошах.

      Але в той же час Бальзак вбачав у накопиченні капіталу, «грошовому мішку»  велику загрозу для людської особистості. Чимало публіцистів, навіть науковців стверджують, що ми, як  колись герої Бальзака живемо за епохи «початкового накопичення капіталу», коли матеріальні цінності і прагнення їх накопичити стають головною метою всього життя людини.

    Тож сьогодні буде особливо цікаво поміркувати над головною проблемою повісті Бальзака  «Гобсек»  - влада золота і її вплив на людину.

 

ІІІ. Оголошення теми, завдань:

  • дослідити образ головного героя Гобсека  і дати відповідь на проблемне питання уроку: « Гроші – це благо чи зло для людини?»

У  кінці  уроку вибрати епіграф, який буде найбільш доречною відповіддю на дане питання.

ІV. Формування нових знань, умінь, навиків.

Учитель: Пригадайте твори, вивчені в курсі світової та української літератури,  у яких вже розкривалася тема накопичення, наживи, пристрасті до грошей. ( Діккенс « Різдвяна пісня у прозі», Гоголь « Мертві  душі» , Карпенко-Карий «Хазяїн» (Пузир)).

Звичайно, тема жадоби до грошей не нова. Але Бальзака цікавила не просто тема грошей, він прагнув дослідити , як гроші перетворюють людину в ідола, раба; а пристрасть до грошей переростає в маніакальну скупість, яка нищить людську особистість.

 

                             Дослідження  образу Гобсека

1. Роль портрету (зачитати). Чи викликає портретна характеристика симпатію? Які саме  риси обличчя вам запам яталися? Про що вони говорять? (замкнутість, честолюбство, скупість, нещирість).

Якими засобами художньої виразності Бальзак  цього досягає ?( епітети, метафори, порівняння).

2. Чим займається Гобсек? Чи завжди був лихварем?

Як справжній реаліст, Бальзак не міг показати свого героя лише з одного боку – негативного. Починав Гобсек усе з власних мозолів і праці, економічного розрахунку, ризику. Безперечно одне, вміння «робити гроші» -

це теж  талант.

3. Як починав наш герой?( історія  життя , мандрів)

4. До яких же висновків прийшов Гобсек?  Яка його життєва філософія?

               (Інсценізований монолог  Гобсека)

                                    Монолог Гобсека

 

Ну що, бачу тут зібралися всі чесні та справедливі?!

Та хто мені заперечуватиме, що гроші люблять всі? Гроші і влада – ось до чого всі прагнуть протягом життя, бо немає кращої насолоди, ніж бачити , як  перед тобою принижуються і плазують ті, хто лише уявляє себе заможними людьми. Але тільки такі, як я , є господарями людських душ!

Я пережив усе: 20 років поневірянь на морі, шукав скарби дикунів, зазнав любов  і зраду, але прийшов до висновку, що лише одне, за чим варто гнатися все життя –це золото.

Ви мені, щось кажете про мораль??? Моральні переконання, любов, родинні почуття – пусті слова і нісенітниця!!! Гроші і ще раз гроші володіють вашими душами і я, як Господь Бог, це бачу!

5. Життєва філософія Гобсека .

Завдання : Використовуючи, схему-характеристику Гобсека  та результати випереджувального завдання ( таблиця « Підтримую-Не підтримую»)  охарактеризуйте погляди лихваря на світ і суспільство. Які думки Гобсека ви вважаєте цікавими й актуальними?

                       Життєва філософія Гобсека

 

Підтримую (цитата з тексту)

Не підтримую (цитата з тексту)

 

 

 

6.   Чи розважалася людина-автомат? ( ходить по клієнтах, спостерігає, як вони принижуться ,  сидить в кафе зі своїми «колегами-лихварями», відчуває себе володарем Парижу).

7.Якщо є гроші, то їх варто витрачати. На що витрачає гроші Гобсек?

 Гроші для Гобсека – пристрасть, яка переросла в маніакальну скупість.

Доведіть. ( Випадок із золотою монетою, відсутність родинних почуттів, зіпсовані речі в кімнаті після смерті, гроші, заховані в каміні).

8. Адвокат Дервіль сказав про Гобсека: « У ньому живуть дві істоти: скнара та філософ, істота підла та мисляча». Бальзак  залишається чесним у зображенні свого героя. Поряд з негативними рисами  письменник  показує позитивні якості. Визначте їх.

Негативні якості

Позитивні якості

Скупість, жадібність

Гострий розум

Байдужість, владолюбство

Феноменальна пам ять

Честолюбство, жорстокість

Самовладання, знання психології людини, енергія, комерційний досвід

 

9.  Гобсек володів як грошима, так і душами людей: « У мене погляд, як у Господа Бога, я зазираю в душі…».  Чи був він щасливою людиною?

( не мав друзів, сім ї, любові, дітей,  уваги , його гроші нікого не зробили щасливим, а єдина родичка  померла від скрути і хвороби).

10. Що ж стається з людиною, коли гроші стають єдиним пріоритетом у житті? (Людина деградує, стає обмеженою, скупою…)

V. Систематизація

Звернення до проблемного питання: гроші – це зло чи благо для людини?

(Відповіді).

Висновок: Все залежить від того , у чиїх руках знаходяться гроші. Людина небайдужа завжди знайде можливість використати гроші з користю, на добрі справи, а в руках жадібних вони залишаються  всього лише «презренным металлом».  Якщо гроші і псують людину, то винна в цьому тільки людина, а не гроші.

Презентація учнями  листівок « На що варто витрачати гроші» та «Як зробити своє життя щасливим» ( на основі анкетування ).

Результати дослідження « Шкала життєвих цінностей» ( список моральних цінностей, діти визначають їх важливість у своєму житті за номером).

Звернення до епіграфів. Який , на вашу думку, найкраще характеризує основну думку нашого  уроку?

Учитель читає притчу про рибалку. У гонитві за грошима, матеріальними цінностями ми забуваємо насолоджуватися життям і бачити у ньому прекрасне. Не готуйтеся жити все життя(  тоді, коли розбагатію, коли будуть гроші ), а живіть зараз у цю хвилину,  зрозумійте, кому зараз необхідна ваша увага, любов, допомога.

VI. Оцінювання, коментар.

Домашнє завдання: фанфік « Людина і гроші. Хто кому служить?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
8 грудня 2019
Переглядів
8935
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку