Урок на тему:"О.С.Пушкін.Мотиви лірики.Значення творчості"

Про матеріал
Мета: формувати знання учнів про життя та творчість О.С.Пушкіна, визначити головні мотиви лірики видатного російського поета, проаналізувати окремі вірші О. Пушкіна.
Перегляд файлу

                                       Конспект уроку                   

Тема: О.С. Пушкін (1799-1837). Лірика («До А.П.Керн» («Я пам’ятаю мить чудову…»), «Я вас кохав…», «Я пам’ятник собі поставив незотлінний…»). Значення творчості, мотиви лірики.

Мета: формувати знання учнів про життя та творчість О.С.Пушкіна, визначити головні мотиви лірики видатного російського поета,  проаналізувати окремі вірші О. Пушкіна.

                                        Епіграф:          Коханню кожен вік підвладний!

                                                                                       О.С. Пушкін

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: тексти віршів

                                              Хід уроку

  1. Організація початку уроку (1-2хв)
  • Привітання з учнями.
  • Створення психологічної атмосфери.
  • Включення учнів у діловий ритм уроку.

II. Повідомлення теми, мети та завдання (1-2хв)

(Тема уроку разом з епіграфом записана на дошці)

   Вступне слово вчителя (1-2хв)

Доброго дня, учні! Сьогодні на нас чекає захоплююча подорож в країну поезії, такої чаруючої та захоплюючої – поезії видатного російського митця Олександра Пушкіна. Ми перегорнемо сторінки життя Олександра Сергійовича, якого  сучасники назвали “сонцем російської поезії”. (Учні записують у зошити тему та епіграф до уроку.)

ІІІ. Повідомлення нового матеріалу.

Творчість великого російського поета О.С.Пушкіна займає видатне місце у світовій літературі. Його твори, написані майже двісті років тому, і сьогодні живуть, хвилюють і захоплюють своєю силою, щирістю та сердечністю. На жаль, 1837 року зажиттєва біографія Пушкіна закінчилася, розпочалося нове життя – в безсмерті світової культури. Минають століття, і для кожного нового покоління Пушкін завжди відкриття і завжди таємниця. Сьогодні ми здійснимо подорож у таємничий і прекрасний світ пушкінської лірики, щоб не лише насолодитися геніальними творіннями, але й побачити в них самого поета, вгадати і відчути те, що хвилювало його палку душу.

«Його ліричні вірші – це фази його життя, біографія його душі», – писав О.Герцен. А найближчий ліцейський друг поета Іван Пущин вірив: «Для тих, хто вміє знаходити Пушкіна в його творіннях, він не помре ніколи».

Робота над текстом вірша «Я мить чудову пам’ятаю…»

Я пам'ятаю мить чудову,
Коли мені з'явилась ти,
Як привид, сповнений любові,
Як геній чистої краси.

В сумній, холодній безнадії,
В людській тривожній метушні,
Звучав твій голос, наче мрії,
Ти часто снилася мені.

Йшли роки. Мрії чарівничі
Розвіяв вітер часу злий.
І я забув твоє обличчя,
Твій стан і голос ніжний твій.

У глушині важкій вигнання
Минали дні мого життя
Без божества і без палання,
Без сліз, кохання, без чуття.

Душа проснулась в мить чудову.
І знов мені з'явилась ти.
Як привид, сповнений любові,
Як геній чистої краси.

І серце б'ється променисте,
В моїй душі воскресли знов
І божество, й натхнення чисте,
Й життя, і сльози, і любов.

Переклад В. Сосюри

 

Вірш «Я мить чудову пам'ятаю...» (1825) Пушкін написав у період заслання. Він присвячений Анні Петрівні Керн. Уперше Пушкін побачив її в Петербурзі 1819 р. і захопився нею. Через шість років він знову зустрів її у сусідів, поміщиків села, куди Анна приїхала в гості до своєї тітки. Любовне почуття в душі поета спалахнуло з новою силою. Перед від'їздом Анни, Пушкін подарував їй згорнутий вчетверо клаптик поштового паперу. Розгорнувши його, Анна побачила поетичні рядки, які стануть шедевром російської лірики і навічно уславлять її ім'я

Завдання та запитання

  • Яким є життя ліричного героя без кохання?
  • Як описує Пушкін чарівну дію кохання на людину?
  •  Що змінюється в душі ліричного героя після зустрічі з коханою?

Висновок: у вірші «Я мить чудову пам’ятаю» О.Пушкін зобразив кохання як почуття, яке здатне відроджувати людину до життя, сповнювати натхненням, радістю буття.

 

Робота над текстом вірша «Я вас кохав…»

Скільки разів вимовляли людські уста ці прості слова: «Я Вас любив», але тільки в пушкінських рядках вони стали найвищою і трепетної поезією.

«Я» - з нами говорить найвизначніший поет Землі.

«Вас» - це звернення до всіх жінок світу.

«Любив» - на жаль, дієслово використаний в минулому часі. Однак ще сотні, тисячі років ця фраза буде підтримувати людство.

Я вас кохав; в душі моїй ще, може,
Кохання пал і досі не погас,
Та хай воно вас більше не тривоже, —
Не хочу я нічим журити вас.
Я вас кохав мовчазно й безнадійно,
Боявся вас і потай ревнував;
Я вас кохав так ніжно і так мрійно,
Як дай вам Бог, щоб інший вас кохав!

Перекладач: М. Чернявський

Запитання:

  • Ваше враження від вірша?

Вірш, звернене до А.П, Керн, сприймається як гімн жінці, гімн любові. Це гімн любові для всіх людей. Воно знайшло відгук у творчості багатьох російських композиторів, серед яких Глінка.

Робота над текстом вірша «Я пам’ятник собі поставив незотлінний…»

Я пам'ятник собі поставив незотлінний,
До нього вік людська не заросте тропа,
Що перед ним чоло і камінь непоклінний
Александрійського стовпа?
Ні, я не ввесь умру. У лірнім заповіті
Душа переживе видимий мій кінець,
І славен буду я, допоки в білім світі
Лишиться хоч один співець.
Полине гомін мій скрізь по Русі великій,
І знатиме мене усяк її язик,
І гордий внук слов'ян, і фіни, і нині дикий
Тунгус, і степовий калмик.
І довго житиму я в пам'яті народу,
Що добрі почуття я лірою плекав,
Що в мій суворий вік я звеличав свободу
І за подоланих благав.
О музо! наслухай господнього веління:
Не прагнучи вінця, оподаль від борні
Стрівай байдужістю і осуд, і хваління,
І блазня присуди дурні.

Переклад М. Зерова

    Бесіда  з елементами дискусії:

  • Як ви розумієте слова «Я пам’ятник собі поставив незотлінний»? (Пам’ятник незотлінний— це синонім мистецтва, покликання
  • У чому поет вбачає свої заслуги перед народом? (У тому, що «добрі почуття плекав»,«що у суворий вік… звеличав свободу» і « за подоланих благав»
  • Як слід розуміти останні рядки поезії ? (Справжня поезія — та, яка написана за Божим промислом,Божим велінням, а не за  прагненням слави. І не слід звертати уваги на «блазня

        присуди дурні», оскільки вони далекі від розуміння

        справжнього мистецтва.)

 

Підбиття підсумків уроку

  • Яка інформація запам’яталась вам протягом уроку? Чому?
  • Що вам сподобалось найбільше?

Домашнє завдання:

Вивчити напамять один вірш на вибір.
 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
10 грудня 2019
Переглядів
3579
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку