Урок "Відчуйте зоряність поета"(Мотиви світової скорботи в ліриці Лермонтова)

Про матеріал
Конспект відкритого уроку в 9 класі по ліриці Лермонтова "Відчуйте зоряність поета" має на меті ознайомити з провідними мотивами лірики "демона російської поезії", переконатися на прикладі прочитаних віршів, що мотив самотності, глибокого відчаю, безмежного страждання є домінуючим у його творчості.
Перегляд файлу

КЗО «Водянська СЗШ»

 

 

 

 

 

Урок  зарубіжної  літератури в 9 класі

 

 

 

 

« Відчуйте зоряність поета»

( Мотиви страждання і самотності в ліриці Лермонтова)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                  Підготувала

                                                                  Руденко Валентина Іванівна,

                    вчитель-методист
Тема. «Відчуйте зоряність поета» ( Мотиви страждання і самотності в поезіях  Лермонтова «Сосна», «І нудно, і сумно...», «На дорогу йду я в самотині...». ).

 

Мета:  повторити  основні віхи життя і творчості Лермонтова,

              розкрити мотиви світової скорботи,  страждання і  самотності в ліриці     

              поета;

               розвивати навички виразного читання та аналізу ліричних творів,

               сприяти вихованню інтересу до пізнання особистості; виховувати в учнів  

              естетичні почуття

 

Компетентності, що формуються: предметні — уміння розповідати про основні віхи життя і творчості М.Ю. Лермонтова, зв'язок його творчості з традиціями романтизму, аналізувати втілення традиційних для творчості Лермонтова тем і мотивів у віршах «Сосна», «І нудно і сумно...», «На дорогу йду я в самотині...», порівнювати оригінал і переклад ліричного твору; ключові — інформаційно-цифрова компетентність (уміння використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань), уміння вчитися впродовж життя (уміння читати, використовуючи різні види читання (ознайомлювальне, навчальне), спілкування державною мовою (уміння тлумачити поняття, висловлювати думки, почуття, погляди), загальнокультурні: естетичний смак, читацькі інтереси, світогляд)..

 

Обладнання: портрет М.Лермонтова, презентація, тексти віршів, підручники, роздавальний матеріал за темою уроку: картки-опори; відеоозаписи (романси на слова М. Ю. Лермонтова («Выхожу один я на дорогу...»; «Парус», «Вспомни обо мне...», «И скучно, и грустно...»)

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь навичок.

.

 

                                            «В моїй душі, як в океані,  надій розбитих скарб лежить»  

                                                                                                                  Михайло Лермонтов

 

                                                                                                   

Запис на дошці основних завдань уроку:

  1.                     Яким є М.Ю. Лермонтов як митець і людина?
  2.                     Яким уявляєте ліричного героя?
  3.                     Визначити мотиви лірики поета.
  4.                     Чи актуальна поезія  М. Лермонтова сьогодні?
  5.                     Зрозуміти для себе: « Який Я і яке моє призначення на землі?».

 

 

 

 

 

Опис матеріалів уроку

 

  1.                     Відео Парус»
  2.                     Вірш «Душа  поета». Портрети М.Ю. Лермонтова
  3.                     Два генія: Шевченко – Лермонтов, Пушкін – Лермонтов, Гейне – Лермонтов,  Леся Українка- Лермонтов
  4.                     Мультимедійна  відео-презентація – «Біографія Лермонтова» (факти життя і  творчості письменника)
  5.                     Диктант «Лови помилку»
  6.                     Тести.  Взаємоперевірка.
  7.                     Час поезії. На фоні музики Бетховена «До Елізи», «Місячної сонати», «Гра на фортепіано»  читання учнями віршів напам'ять
  8.                     Прийом «Мозковий штурм» на основі зібраних учнями матеріалів «Ким був М.Ю. Лермонтов?»
  9.                     Прийом «Крісло автора»: цікаві факти  з життя  Лермонтова
  10.                 Робота з картками- опорами «Художня самобутність лірики Лермонтова». (індивідуальні завдання)
  11.                 Аналіз віршів  М.Ю. Лермонтова «Сосна»,  «І нудно, і сумно...», «На дорогу йду я в самотині...»» з метою визначення питань:     
  • « Який основний мотив вірша?»
  • Яким уявляєте ліричного героя?
  • «Чим актуальний вірш сьогодні?»
  1.                 Робота учнів у зошиті з таблицею  «Мотиви лірики М.Ю. Лермонтова та ліричний герой».
  2.                 Прослуховування відео-романсів «І нудно, і сумно...», «На дорогу йду я в самотині...» у виконанні А.Герман 
  3.                 Підсумок уроку:  відео-романс «Вспомни обо мне...», у виконанні Саші Лайфа,  створення «сенкану»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЛАН УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ НА РОБОТУ НАД ТЕМОЮ УРОКУ

 (звучить мелодія і пісня «Парус»)

1.Прийом «Словниковий куб» - на слово самотність

2. Вчитель читає вірш «Душа поета» 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Прийом «Два генія» (Шевченко про Лермонтова,  Ахматова – про наслідування Лермонтовим і Пушкіна, і Гейне, і Байрона)

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

  1. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу (Крик зболеної душі)
  2. Оголошення теми, мети. Робота в зошитах (тема і план  до вивчення теми)

IV.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. Перегляд відео «Лермонтов»
  3. Диктант  «ЛОВИ ПОМИЛКУ»
  4. Взаємоперевірка.

V. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ.

Сприйняття і засвоєння учнями навчального маиеріалу

  1. Прийом «Мозковий штурм». – Ким був М. Ю. Лермонтов?
  2.  Прийом «Крісло автора»: учні наводять цікаві факти з життя Лермонтова, читають напамять  поезії
  3. Робота з картками-опорами.  (2 учні працюють на місцях самостійно, 1 учень заздалегідь підготовлений  працює біля дошки самостійно)  
  4. Робота в зошитах (Учні списують з дошки провідні мотиви лірики Лермонтова)

     Формування нових знань та умінь учнів.   « Час поезії »

  1. Читання і аналіз поезіїї  «Сосна»
  2. Прослуховування поезії «І нудно, і сумно..» і перегляд відео
  3. Читання учителем поезій «Нищий»,  «Я не унижусь пред тобою»
  4. Прослуховування  романсу «На дорогу йду я в самотині...»  у виконанні Анни Герман

     VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  1. Інтерактивний прийом «Мікрофон»:  завершіть речення: «Поезія Лермонтова справляє на мене враження...».
  2. Творча робота Складання «сенкану» (Звучит романс «Вспомни обо мне…» у виконанні Саші  Лайфа)

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Виконати письмово ідейно-художній  аналіз поезії 1 група- «На дорогу йду я в самотині...»; 2 група -  «І нудно, і сумно...»
  2. Творча група – творча історія роману «Герой нашого часу»
  3. Вивчити вірш М.Лермонтова напам’ять (один на вибір); це завдання з попереднього уроку тим учням, які на цьому уроці не читали вивчений вірш)

 

 

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ НА РОБОТУ НАД ТЕМОЮ УРОКУ

 (звучить мелодія і пісня «Парус»)

Учитель . Діти,  налаштуємося на урок. Прослухайте  уважно текст пісні  і  знайдіть два ключові слова до творчості поета,  біографію якого прочитали на сьогодні .

 

- (Після прослуховування) Так, це слова «одинокий и мятежный»

Слайд 2 («Белеет парус одинокий…»- мятежный парус поэзии) Вірш може бути епіграфом до всієї лірики Лермонтова

Слайд 3.  Зясуємо значення слова мятежный. Словникова робота.  Мятежный -  заколотний, бунтівний; бунтівливий; (мятущийся ) бентежний, неспокійний
    мятежная душа — бентежна душа, бунтівлива душа, неспокійна душа

 Слайд 4. Якою ж була душа Лермонтова? Вчитель читає вірш «Душа поета»  Завдання. Прослухайту уважно вірш,  знайдіть в рядках  цього   вірша  завдання нашого уроку

  •                     Душа поета – вічна таїна,
  •                     Всі засміються, а вона заплаче,
  •                     Бо свідком скільки раз вона була
  •                     Розлук земних і зоряних побачень.
  •                     Душа поета – крило любові,
  •                     Вона у пісні, вона у слові.
  •                     Душа поета - сльозинка щастя;
  •                     Почуйте душу, і вам воздасться!
  •                     Душа поета входить в кожен зал,
  •                     Чи залітає, як небесна птиця,
  •                     Вона не просить квітів чи похвал,
  •                     Вона лиш хоче людям поклониться.
  •                     Душа поета як тонка струна
  •                     І водночас безмежна, як планета,
  •                     Схиляє небо до землі вона,
  •                     Щоб ви відчули зоряність поета!
  •                     (В.Крищенко)
  • Яке ж завдання нашого уроку? ( Почути душу поета, відчути його зоряність. Тобто ми повинні знайти відповідь на запитання: Яким є М.Ю. Лермонтов як митець і людина?( вчитель показує на дошку, де написані завдання уроку, учні зачитують.)

А що нам воздасться? Ми зможемо збагатити свою душу

Слайд 5. А як же почути душу? «А душу можно ль рассказать?.-писав М.Лермонтов, -Ведь музыка моего сердца  совсем расстроена...»

Слайд 6. Епіграф нашого уроку- «Музика мого серця « Звідки ці слова?  “Музыка моего сердца была совсем расстроена нынче...” – записав 16-річний Лермонтов в один із своїх зошитів.

Сьогодні на уроці ми просто спробуємо почути цю музику, зрозуміти її, відчути біль його душі і з’ясувати, що спричинило цю біль? А зрозуміти може той, кому теж «боліло», як в пісні:

“Душа болит, а сердце плачет,

А путь земной еще пылит…

А тот, кто любит, слёз не прячет

Ведь не напрасно душа болит...”

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слайд 7. Хочу, щоб ви зрозуміли і відчули душу  поета – сумного, самотнього,  бентежно-ніжного і бунтівного, страждаючого і демонічного.  Поета геніального, зірка якого так рано погасла… 

       Пушкін наповнює наші серця світлом, а він темрявою, бо Пушкін – сонце російської поезії, а Лермонтов –нічне світило, недарма Ф.Достоєвський називає його демоном російської поезії.

      У Гумільова сади душі – це візерунки, а у Лермонтова - зоряні сади душі. А зорі видно вночі.

Слайд 8.    Ми зможемо виростити свій зоряний сад ???

Так.  Замість дерев в  нашому саду будуть  жити  поети, які  допомагають нам пізнати свою душу …

Слайд 9. Слово вчителя:

  •                   Духовну спорідненість із російським поетом відчував Т. Г. Шевченко.  Кобзар називав його «наш великий Лермонтов» і просив свого друга М. М. Лазаревського: «Надішліть заради поезії святої Лермонтова хоч один том, велику-превелику радість пришліть...». А коли отримав дорогоцінний томик віршів, то дуже зрадів: «Ти переслав мені в неволю Поета нашого,— на волю мені ти двері одчинив!». 1850 року під час обшуку в Шевченка відібрали дві книжки російського поета; Кобзар кілька разів згадував Лермонтова й цитував його твори в «Щоденнику», у вірші «Мені здається, я не знаю» писав про безсмертя Лермонтова, про силу його мистецтва. Твори російського поета викликали в Шевченка радість, підтримували його сподівання на волю. Вплив поезії Лермонтова позначився на творах Тараса Григоровича «Слепая», «Тризна», «Пророк», «Чого мені тяжко, чого мені нудно» та ін. Мемуаристи констатували, що в день смерті Шевченка збірка творів Лермонтова лежала на його столі. Долучимося й ми до поетичного слова видатного російського митця.
  •                   Чому Шевченко зацікавився творчістю Лермонтова? (Мабуть, близький по духу) Вивчаючи творчість Лермонтова, ми збагачуємо духовний світ і відчуваємо  красу слова цього геніального письменника.

Слайд 10. У хвилини, коли життя залишало О. Пушкіна, народжувався інший, не менш великий поет, який так відгукнувся на смерть свого кумира: «Погиб поэт невольник чести — пал, оклеветанный молвой». У цьому вірші перед нами постає у весь зріст Лермонтов-бунтар, спадкоємець традицій О.Пушкіна  «Постріл, що вбив Пушкіна, пробудив душу Лермонтова …»

За  вірш «Смерть поета», у якому автор таврував убивць Пушкіна, імператор заслав поета в діючу армію на Кавказ, де в той час тривала війна з горцями. На зміну одному великому талантові прийшов інший, не менший талант — Михайло Лермонтов.

Слайд  11.  За короткий відрізок часу (Лермонтов прожив усього 27 років) він пройшов шлях від наслідувача Байрона та Пушкіна до видатного оригінального митця. Про це у XX ст. писала поетеса Анна Ахматова ( яку, до речі, називають білою ніччю : («Уж если Пушкин – солнце, то она а поэзии пребудет светлой ночью», а Лермонтов – « нічне світило російської поезії»): «Він наслідував у віршах Пушкіна і Байрона і раптом почав писати щось цілком самостійне, і всі вже ціле століття хочуть наслідувати його».

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

І.  Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

  • Вступне слово вчителя

Слайд 12.       У кожної людини неповторний свій шлях. У М.Ю.Лермонтова він був тернистим і трагічним. Мало знайдеться у світовій літературі поетів з такою гіркою долею і неоднозначною індивідуальністю. Кажуть, що душа митця – в його творах. Саме у творах Лермонтова – історія його душі, вони допоможуть зрозуміти його як поета і людину. На зміну пушкінським сонячним рядкам  приходить трагічна ліра Лермонтова. В.Бєлінський говорив, що  поезія Лермонтова  “вийшла із глибини ображеної душі, це крик, це стогін людини”

 

ІІ. Оголошення теми, мети

Слайд 13. - Сьогодні ми з вами повторимо   життєвий і творчий шлях Лермонтова, з'ясуємо провідні мотиви його лірики, причини його самотності, аналізуватимемо поезії «І нудно, і сумно…», «На дорогу йду я в самотині», характеризуватимемо образ ліричного героя.  Розгорнули зошити. Записуємо дату і тему уроку.

(Робота в зошитах.Учні списують з дошки тему уроку, епіграф)  Кредо Лермонтова «Учись презирать неприятности, наслаждаться настоящим, не заботиться о будущем, и не жалеть о минувшем..»,

  1. Які завдання ми можемо поставити на початку уроку виходячи з даної теми?
  • поглибити знання про життя та творчість М. Ю. Лермонтова;
  •  визначити основні мотиви його творчості, їхній вплив на розвиток світової поезії;
  • розвивати навички виразного читання та  ідейно-художнього аналізу  творів.

 

Слайд 14.          Які питання ми розглянемо сьогодні на уроці.   План

(Записаний і на дошці і на слайді.  Учні записують у зощити)

1.Захоплення Михайла Лермонтова поезією Джорджа Байрона. Поєднання реального факту біографії з мотивами світової скорботи.

2. Горда самотність ( аналіз поезії «Сосна») Нове трактування Лермонтовим теми самотності.

3.  Страждання, зневіра, розчарування ( аналіз поезії  “І нудно, і сумно...”)– гірка сповідь.

4. Кохання – це теж страждання («Я не унижусь пред тобою...»)

5. Мандрівник у таїнах Всесвіту (аналіз поезії «На дорогу йду я в самотині…»- усвідомлення недосяжності щастя.)

6.  Причини самотності і песимізму поэта.

 

 

 

IV.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

 

Перевірка домашнього завдання

Переходимо до першого питання нашого плану: захоплення Михайла Лермонтова поезією Джорджа Байрона. Поєднання реального факту біографії з мотивами світової скорботи. Вам було  завдання  підготувати  хронологію життєвого і творчого шляху Лермонтова. Переглядаючи відео, пригадайте основні  відомості з життя поета, приготуйтесь до літературного диктанту і до відповіді на питання плану.

Перегляд відео «Лермонтов»

Диктант  «ЛОВИ ПОМИЛКУ»

 

1.На заході Лермонтова  називають «російським  Байроном»

  1. Народився Лермонтов у Петербурзі.
  2. Дитячі роки провів у маєтку дядька в селі Тархани Пензенської губернії.
  3. Після смерті матері вихованням Михайла за­ймався  батько.     
  4. Лєрмонтов навчався у благородному пансіоні при Петербурзькому університеті. 
  5. Дізнавшись про смерть О. С. Пушкіна, М. Ю. Лєр­монтов пише вірш «Поет».       
  6. Цей лермонтовський вірш приніс першу славу поету. 
  7. Романс «На дорогу йду я в самотині» зазвучав  на українській завдяки перекладу М.Рильського
  8. М. Ю. Лєрмонтов загинув на  Кавказі від ворожої кулі.   
  1.   М. Ю. Лєрмонтов помер у    36_років
  2.   М. Ю. Лєрмонтова порівнюють з А. Чеховим.
  3.   Пушкін називав М. Ю. Лєрмонтова «демоном російської літератури». 

 

ВІДПОВІДІ. Михайло Юрійович Лєрмонтов. 1. Гейне. 2. Москві. 3. У бабусі. 4. Бабуся Єли­завета Олексіївна Арсеньєва. 5. При Московському університеті. 6. «Смерть Поета». 7. Призвів до пер­шого кавказького заслання. 8. І.Франка. 9. на дуелі з Мартиновим. 10. У 27 років. 11. Із О. С. Пуш­кіним. 12. Ф. М. Достоєвський.

Взаємоперевірка.

 

V. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ,

 СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Слайд 15

  1.                     Прийом «Мозковий штурм». – Ким був М. Ю. Лермонтов?

Учні відповідають і записують на дошці і в зошиті: поет, прозаїк, драматург, художник,  поліглот, музикант, військовий, філософ, борець, кумир Байрона.

Завдання для учнів:

  • Прослухати урок і вибрати найточніше визначення для митця;
  • Скласти «сенкан»
  1.                     Виступи учнів з фактами життя і творчості поета, які підтверджують висловлене вище у прийомі «Мозковий штурм»

Короткі повідомлення- захист регалій (відзнак) митця.

 

 

  •                   2. Прийом «Крісло автора»

 

Завдання: учитель поступається місцем педагога у класі на користь учня, який іде ознайомити учнів із цікавими фактами життя та творчості письменника чи поета. Учень, який готував індивідуальне домашнє завдання, презентує цікаві факти про М. Ю. Лермонтова.

(Два учні  в цей час працюють за картками – опорами на місці, один учень біля дошки, завдання нижче у додатку, роздати картки. )

 

  •                    За неповні 13 років творчості написав понад 400 поезій, майже 30 поем, 6 драм, 3 романи. Лермонтову належить не менше 13 живописних рабіт,  багато малюнків, і  акварелей. Він – поет,  прозаїк, драматург  і художник.

 

  •                    М. Лермонтов знав французьку, німецьку, англійську мови. Перебуваючи на Кавказі, вчить татарську і азербайджанську. Він переклав вірші Гете, Гейне, але переосмислюючи тему. В поезії поета звучить мотив самотності, єднання людини і природи.  Пише вірші французькою мовою. Лермонтов – поліглот.  Я зачитаю  вірш «Сосна», який є вільним перекладом поезії Гейне «На півночі кедр одинокий...» (Учень декламує вірш «Сосна» у перекладі В.Свідзінського)

 

  •                    Вихованням М. Лермонтова займалась бабуся Єлизавета Олексіївна Арсеньєва, знатна та заможна жінка. Вона найняла вчителів, які вчили М. Лермонтова гри на фортепіано. Поет любив музику, тому, мабуть, такі мелодійні його вірші. Драматичні твори Лермонтова покладені на музику, а вірші стали романсами. Саме музикальністю віршів можна пояснити виникнення легенди про те, що мелодію до  поезії «На дорогу йду я в самотині..»  створив сам поет і наспівував її в ніч перед фатальною дуеллю.  За вірогіднішою версією, музика до романсу ««Вихожу один я на дорогу» належить співачці і композиторці Єлизаветі  Шашиній.  А історик Ключевський зауважив, що поезія «На дорогу йду я в самотині...»  «своїм звучанням майже позбавляє композитора необхідності добирати мотиви й звуки, перекладаючи її на ноти.» (див. сторінка  123 підручника.   Виразне читання учнем  поезії « На дорогу йду я в самотині…» у перекладі М.Рильського - сторінка 125.)

 

  •                    Лермонтов – військовий. Через конфлікт з викладачами він змушений був перервати навчання у Московському унііверситеті і переїхав у Петербург, де вступив до військового (юнкерського ) училища), яке закінчив, отримавши чин  корнета . Воював на Кавказі ,  служив у гусарському полку, а за участь у дуелі перевели  в піхотний полк,  фактично на передову  кавказької війни, де  холоднокровно брав участь у різні, у страшних рукопашних боях.   Він бачив смерть на власні очі - і не раз . Можливо, тому  М. Лермонтов-філософ, який пише про плинність життя.... До такого висновку можна дійти, читаючи вірші поета, наприклад, «І нудно, і сумно...».( Виразне читання поезії М.Лермонтова « І нудно, і сумно…» у перекладі Терещенка. В цей час звучить «Гра на фортепіано», мелодія до романсу,  відео)

 

  •                    М. Лермонтов-борець, сміливий і самотній. Мене вразив вірш «Смерть поэта» і його місце в долі  Лермонтова. З яким болем пише він  про смерть Пушкіна, засуджуючи світське товариство, французького підданого, який посмів стріляти в гордість нації. А ще більше вразило сміливе слово поета проти тих, хто стоїть біля трону. (Учень читає кінець  вірша «Смерть поета»).Недарма переписаний рукою вірш дійшов до головного відділку жандармерії з написом: «Воззвание к революции ». Життя  Лермонтова  змінилось, його пізнали як поета, а цар зненавидів і прагнув позбавитися його, відправляючи на Кавказ.

 

 

     А вы, надменные потомки
Известной подлостью прославленных отцов,
Пятою рабскою поправшие обломки
Игрою счастия обиженных родов!
Вы, жадною толпой стоящие у трона,
Свободы, Гения и Славы палачи!
     Таитесь вы под сению закона,
     Пред вами суд и правда — всё молчи!..
Но есть и божий суд, наперсники разврата!
     Есть грозный суд: он ждет;
     Он не доступен звону злата,
И мысли и дела он знает наперед.
Тогда напрасно вы прибегнете к злословью:
     Оно вам не поможет вновь,
И вы не смоете всей вашей черной кровью
     Поэта праведную кровь!

 

  •                    Кумир Лермонтова – Байрон.  (сторінка 126 підручника, 1,2 абзац статті). Рід Лермонтових відноситься до середніх віків, пов’язаний з шотландським поетом Томасом Лермонтовим. У Вальтера Скотта є балада про відважного митця, який потрапив у полон і залишився в Росії. У ХVІІ ст. в Англії одна з представників по жіночій лінії Лермонтова вийшла заміж за Вільяма Гордона. А в ХVIIІ ст., у 1785 році, на Єлизаветі Гордон одружився барон Байрон – це були батьки великого англійського поета Байрона. Лермонтов написав вірш « Нет, я не Байрон», який присвятив поету. Лермонтов як і Байрон, « в пламенной душе своей состредоточил стремление целого века». Але як просто говорить поет про найтрагічніші   речі. ( читання вірша учнем)

Нет, я не Байрон, я другой,
Еще неведомый избранник,
Как он, гонимый миром странник,
Но только с русскою душой.
Я раньше начал, кончу ране,
Мой ум немного совершит;
В душе моей, как в океане,
Надежд разбитых груз лежит.
Кто может, океан угрюмый,
Твои изведать тайны? Кто
Толпе мои расскажет думы?
Я — или бог — или никто!

Висновок: «Яким був М. Лермонтов?»  Копіював і наслідував Байрона, його теж хвилювало питання романтиків  «Як бути справжнім?». Лермонтов – борець, людина, яка не може бути пасивною в житті. Його зброя – це поетичне слово.

Слайд 16.   ( До учениці:)

  - Зачитай  останнє речення третього абзацу на стор. 127: «Пізньоромантичний мотив  фатальної приреченості поета й поезії завжди залишався одним з основних у його творчості.» Ліричний герой Лермонтова, як і сам поет, страждає, бо зневірився у житті і тому притаманні йому настрої світової скорботи.

  • Нет, я не Байрон, я другой,
  • Ещё неведомый избранник,
  • Как он, гонимый миром странник,
  • Но только с русскою душой

Слайд 17. Поет з гіркою печаллю згадує долю самотніх, розлучених життям батька й сина – це ще один момент, який об’єднує долі Лермонтова і Байрона. Реальний факт біографії збігся з романтичними лейтмотивами самотності та туги. «Ужасная судьба отца и сына  Жить розно и в разлуке умереть, И жребий чуждого изгнанника иметь…» (М. Лермонтов  «Батько поэта» )

Слайд 18. 

  • Нове трактування Лермонтовим теми самотності – це його характер, пов’язаний з несприйняттям лермонтовським героєм світу, основ світобудови. Його герой завжди і всюди самотній:
  • Души певца не постигали,

Не могли души его любить,

Не могли понять его печали,

 Не могли восторгов разделить.

                                       (Демон, Благодарность).

  • Йому немає місця серед холодного натовпу, серед бездушного світу. Він самотній і в своїй вітчизні, де стогне людина від рабства й ланцюгів. І нарешті, він самотній у цілому світі, який є для нього пустелею
  • Головне джерело самотності – протистояння героя і світу; дистанція, що вічно їх розділяє.

Слайд 19.

  • Поэт писав свої вірші … Це – його музика серця, його щоденник,  в якому розкриває перед нами свою «дивну», чуттєву і дуже раниму душу,  свої почуття,  гіркі  розчарування.  Часом  така сповідь давалась тяжкою ціною – не кажен наважиться  на таку чесність і відвертість з  собою. Лермонтов – дуже різний, і водночас постійно самотній,  гнівний, бунтівний,  бентежний,  в 26 років отруєний почуттями нудьги,  розчарування, зневіри.
  • У кожного – свій Лермонтов .

 

Індивідуальні завдання: (Я думаю, що і учні, які працювали самостійно вже справились, здайте картки)  або  Виступи учнів.

  1.                     Робота з картками-опорами.  

1 учень - 1 Завдання: До кожної дати допишіть важливу подію в житті Лермонтова.

1814р., 1828р., 1830р., 1832р., 1837р., 1838р., 1839р., 1841р.

2 учень  - 2 завдання: Опрацюй статтю підручника про творчість М.Ю.Лермонтова, продовж заповнення таблиці.

Жанрове розмаїття творчості М.Ю.Лермонтова    

вірші

«Бородіно»

поеми

«Мцирі»

романи

«Вадим»

драми

«Маскарад»

 

 

               Елегія, романс,

   3 учень . Заповнити таблицю «Теми, мотиви  лірики Лермонтова, яким є ліричний герой?» Перевіримо роботу учня на дошці             

Теми лірики

Ліричний герой

  1.               Тема самотності.

Самотній, але прагне діяти

  1.               Тема Батьківщини

Любить Батьківщину і свій народ

  1.               Тема природи

Перебуває в єдності з  природою

  1.               Тема кохання

Щиро кохає і страждає

  1.               Тема поета і поезії

Поет – проповідник високих ідей. Відчуває, що його не розуміють

  1.               Тема протесту проти влади, рабства, пасивності покоління

Бунтівна, смілива душа.. (Зверніть увагу на виділені слова, ключові два слова з поезії «Парус» Отже, ліричний герой – це я Лермонтова)

     

Слайд 20.  Отже, ми вже зясували перші два завдання уроку, а саме: яким є Лермонтов  і яким є ліричний герой?- Якими ж є провідні мотиви лірики Лермонтова?... (запис у зошити)

  • Мотиви  світової скорботи, гордої самотності, стомленості та бевиході  - основний
  • мотив розчарування, мотив нездійсненності щастя
  • мотив фатальної приреченості поета і поезії;
  • мотив протесту, заперечення лицемірних законів суспільства;
  •  мотив нерозділеного і ображеного почуття, мотив безнадійного кохання,
  •  мотив смерті;
  • мотив мрії і сну
  • прагнення до боротьби, до пошуку незвіданого;
  • батьківщина, свобода і воля , час і вічність.

Формування нових знань та умінь учнів.

 « Час поезії »

Слайд 21. Вчитель. А тепер час поезії. Переходимо до 2 питання плану :  Горда самотність ( аналіз поезії «Сосна») Нове трактування Лермонтовим теми самотності. Ідейно-художній аналіз вірша ми виконали на минулому уроці, тому зараз лише пригадаємо і повторимо. Пропоную послухати поезію «Сосна» мовою оригіналу. (Учень декламує вірш М. Ю. Лермонтова «Сосна».)

 Евристична бесіда

 ♦ Які думки й почуття викликає у вас ця поезія? (сум)

 

  • Тема: трагічна самотність, яку не можна подолати. Трагічна роз’єднаність людей, туга за духовним спілкуванням.
  • Пригадайте, вільним перекладом якого твору є вірш «Сосна» (Г.Гейне «На півночі кедр одинокий..»).
  • Чи вдалося автору передати атмосферу самотності?(Дерева ростуть в різних кінцях світу, сосна - на  голій вершині, пальма – на скелі горючій (під жагучим сонцем)
  • У творі сосна «стоїть в самотині на голій вершині», а прекрасна пальма «на скелі самотньо росте». Яку думку намагався передати поет за допомогою символічних образів самотніх дерев? (Уся образна система твору ілюструє думку про нездоланність самотності при загальній спорідненості долі.)

♦ Що спільного в долі двох дерев, що ростуть у різних кінцях світу? Що їх поєднує? (самотність)

Вчитель. Отже, який мотив  втілено у поезії?

Мотиви свободи і трагічної самотності в поезії Лєрмонтова втілено так сильно і в такій загостреній формі, як ні в кого з інших російських поетів.

Слайд 22

Переходимо до третього питання.  3.  Страждання, зневіра, розчарування ( аналіз поезії  “І нудно, і сумно...”) – гірка сповідь.

Учитель. Наступна поезія Лермонтова,  в якій передається його світова скорбота - це «І нудно, і сумно…». У його вірші така глибока гіркота і сум, що серце стискається від болю.  Написаний  він Лермонтовим за рік до смерті. У цьому вірші поет розмірковує про самотність і трагізм життя. Ви вже прослухали цей вірш у виконанні учениці ... ,  щоб краще зрозуміти зміст цього вірша, відчути його інтонацію, темп – пропоную прослухати його мовою оригіналу.

Слайд 23. (Відео «И скучно, и грустно...») Ваше завдання  записати у зошит, які важливі речі втратили свою цінність для ліричного героя? (Учні слідкують за підручником – стор.126, слухають  вірш  і виконують завдання)

Бесіда за прочитаним.

- Які важливі речі втратили свою цінність для ліричного героя? Які філософські роздуми про сенс людського буття виникають у нього? 

 ( Поет розуміє, що бажання, кохання,  пристрасть і саме життя – це тільки мить, яка швидко минає).

 Слайд 24

  • Які почуття викликала у вас ця поезія?(сум)
  • Жанр твору. (Елегія – ліричний вірш задумливого, сумного характеру)
  • Провідний мотив: самотність, «світова скорбота».
  • Який настрій створює поезія? (Елегія просякнута настроями світової скорботи, ліричний герой страждає, бо зневірився в житті.)
  • Яким постає перед нами ліричний герой? ( Він постає як людина з «оголеною душею»).
  • Схарактеризуйте душевний стан ліричного героя. ( Героя охопив песимізм, депресія).
  • Чи має ліричний герой співрозмовника? Кому він розповідає про свій біль і сум? (Ліричний герой самотній («некому руку подать»). Вірш можна вважати внутрішнім монологом та сповіддю ліричного героя).
  • Тема - сповідь ліричного героя, самотнього, збентеженого
  • Ідея – зображення ліричного героя, який гостро відчуває самотність, сподівається на краще майбутнє.
  • У чому особливість побудови поезії? (Вірш побудований у формі внутрішнього монологу героя.) Вірш побудований у формі запитань і відповідей. Коментар учителя. Поезія «І нудно і сумно...» — це своєрідна сповідь-діалог ліричного героя, неспокійного та самотнього.

Цей лермонтовський вірш дуже вдало переклав українською мовою М. Терещенко. Перекладачеві вдалося зберегти весь зміст твору, його образну структуру й дуже точно відтворити стилістику Лєрмонтова.

Для чого автор активно використовує риторичні питання і оклики? Назвіть їх. (Риторичні питання та оклики передають схвильованість, набайдужість, щирість ліричного героя, який розмірковує про сенс життя. Йому боляче від того, що реальне життя таке далеке від його ідеальних уявлень). 

Завдання. Скласти інформаційне гроно до образу ліричного героя. Він який? (збентежений, депресія, розчарування, самотність, песимізм, конфлікт зі світом, розуміє фальшивість пристрастей і кохання)

  •                     У творчості якого поета є подібні мотиви? (Байрона. Конфлікт героя зі світом, мотиви суму і трагізму, розчарування.)
  •                     У чому полягає автобіографічність цього вірша? (Твір написано 1840 р. у період складних стосунків Лермонтова зі світським товариством.)
  •  

- Наступна сходинка - 4  пункт нашого плану- Кохання – це теж страждання. Рятівним для багатьох є кохання, що він говорить про це почуття?(Зачитуємо підкреслені у слайді рядочки)

Слайд 25  Жодна з жінок, у яких поет закохувався, не стала його другою половинкою

Слайд 26 . Він намагався любити як міг

Слайд 27   Він «цілий світ зненавидів»

Слайд 28. Якщо для Пушкіна любов – це натхнення,  «чудові миті», «божество»,   то у Лермонтова – це сумніви, біль втрат, розчарування, знову біль і самотність…

Нищий

У врат обители святой

Стоял просящий подаянья

Бедняк иссохший, чуть живой

От глада, жажды и страданья.

 

Куска лишь хлеба он просил,

И взор являл живую муку,

И кто-то камень положил

В его протянутую руку.

 

Так я молил твоей любви

С слезами горькими, с тоскою;

Так чувства лучшие мои

Обмануты навек тобою!

Лермонтов, як і жебрак,  намагався отримати милостиню (кохання), дарунок, але ..

Слайд 29, 30. . Я не унижусь пред тобою;

  • Ни твой привет, ни твой укор
  • Не властны над моей душою.
  • Знай: мы чужие с этих пор.
  • Ты позабыла: я свободы
  • Для заблужденья не отдам;
  • И так пожертвовал я годы
  • Твоей улыбке и глазам,
  • И так я слишком долго видел
  • В тебе надежду  юных дней
  • И целый мир возненавидел,
  • Чтобы тебя любить сильней.
  • …Отныне стану наслаждаться
  • И в страсти стану клясться всем;
  • Со всеми буду я смеяться,
  • А плакать не хочу ни с кем;
  • Начну обманывать безбожно,
  • Чтоб не любить, как я любил;
  • Иль женщин уважать возможно,
  • Когда мне ангел изменил?
  • Я был готов на смерть и муку
  • И целый мир на битву звать,
  • Чтобы твою младую руку –
  • Безумец! – лишний раз пожать!
  • Не знав коварную измену,
  • Тебе я душу отдавал;
  • Такой души ты знала ль цену?
  • Ты знала – я тебя не знал!

Слайд 31. Лермонтов – людина з бентежною душею,  яка шукала ласки і кохання, але  справжнього, взаємного, проте його почуття залишаються без відповіді. Поет  шукав ту єдину, яка  зможе зрозуміти і сприймати його таким, яким він є;  шукав рідну душу, ту єдину,  яка  буде йому  допомогати в тяжкі хвилини,  поважати його. Якщо в творчості  Пушкіна  тема  кохання  - самостійна тема, то в ліриці Лермонтова тема кохання тісно переплітається з темою  самотності поет самотній і в коханні, так як кохання – завжди  страждання, розчарування.

Слайд 32. «Я не хочу, чтоб свет узнал
Мою таинственную повесть;
Как я любил, за что страдал,
Тому судья лишь Бог да совесть!...»

Слайд 33. Учитель. Лермонтову лише 27 років, але ні  батьків, ні друга, ні коханої... лише творчість, лише зболені рядки «На дорогу йду я в самотині...» В яких така біль, що мимоволі мені пригадались слова геніальної української доньки Прометея Лесі Українки:

Слайд 34. Хотіла б я вийти у чистеє поле,

Припасти грудьми до сирої землі

І так заридати, щоб зорі почули,

щоб люди вжахнулись на сльози мої...  

    Слайд35.

Учитель. Останній твір, який вписав М.Лермонтов у записник Одоєвського, - це вірш «Выхожу один я на дорогу…» У вірші, який був написаний за декілька днів до дуелі і смерті, поет довірливо відкриває читачам свою незахищену душу, ділиться своїми думками вголос, висловлює найзаповітніші бажання та щиро радіє красі природи.

Прослухайте романс у виконанні Анни Герман (ехо кохання як ехо всесвіту, ехо душі)  «Выхожу один я на дорогу…» Аналіз цієї поезії ви виконаєте письмово дома.

 

Слайд 36. Поясніть значення образу-символу дуба. (Дуб - символ вічного життя і могутності)

 

Учитель. Саме образ могутнього дуба приваблює поета. Він дає надію на безсмерття. Такий живий памятник хотів би спорудити над своїм останнім притулком поет:

«Чтоб всю ночь, весь день мой слух лелея,

Про любовь мне сладкий голос пел,

Надо мной чтоб, вечно зеленея,

Темный дуб склонялся и шумел».

І росте такий великий дуб в Тарханах, на Батьківщині М.Лермонтова. Кожного року в день пам’яті приходять до нього тисячі людей для того, щоб поклонитися праху великого російського генія.

Если б знал он в миг смертельной раны,
Если б знал он, падая в крови,
Что родник судьбы его – Тарханы
Станут пульсом скорби и любви.
Местом, где, склонясь в молчанье строгом,
Будут люди из столиц и сел
Вслушиваться в звездную дорогу,
По которой Лермонтов прошел.

 

 

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

1. Інтерактивний прийом «Мікрофон»

-- Завершіть речення: «Поезія Лермонтова справляє на мене враження...».

Слайд 37.  Виступи учнів. 

  • ...сильної людини. Поет боляче сприймає байдужість, бездіяльність та бездуховність людей свого часу. Він прагнув, щоб люди жили так, щоб після них залишався слід добрих справ.
  • ...що він живе і зараз.  Читаючи поезію, думав, що це написано сьогодні, а не майже  200 років тому. На жаль, наше молоде покоління прагне жити сьогоднішнім днем і не завжди думає про майбутнє. Головне - комп’ютерні ігри, розваги в клубах, гроші, одяг. А духовність де? Де книги, театр, кіно, концерти? Де прагнення до самопізнання, де роздуми про головне в житті? Звичайно, не всі є міщанами, але всім треба вчитатися в ці рядки поета і замислитися: «У чому призначення людини на землі?».

Слайд 38. 2. ( Звучить романс «Вспомни обо мне…») «Если друг тебя обманет, если сердце жить устанет и душа твоя увянет в дальней стороне – вспомни обо мне» В романсі є слова, які  точно передають стан душі поета – це «Вопль муки»-  крик змученої душі. Почуйте його крик  і виконайте творче завдання

 Творча робота

1.  Складіть сенкан про свої враження від поезії М. Ю. Лермонтова.

Слайд 39. Складання «сенкану»

Зразок відповіді учня

Сенкан                                                                   

Лермонтов

Самотній, бентежний

Страждає, любить, бореться

Прагне волі і прекрасних ідеалів

Парус

 

Інтерактивна вправа «Сенкан»

Лермонтов.

Загадковий, романтичний.

Творив, кохав, страждав.

Щось постійно з тривогою шукав.

Поет.

  •                      

Лермонтов

Самотній, сумний.

Прагне забутись, заснути.

Жадає волі та спокою.

Мандрівник Всесвіту.

2. Запишіть на дошці слова-асоціації,  які виникають у вас, коли ви чуєте слово самотність.  Назвіть  твори,  в яких головним  є  мотив  самотності: «Выхожу один я на дорогу»,  «На севере диком стоит одиноко…»,  «Узник», «Парус»,  « И скучно и грустно..», «Тучи».

Прийом «Словниковий куб» презентує учень, який мав випереджальне завдання

  • Словниковий куб

Метод для проведення словникової роботи  як випереджуюче індивідуальне або групове завдання для кращого розуміння нових слів, понять у шести площинах:

1) значення слова;

2) походження; 

3) спільнокореневі слова;

4) сполучення зі словом;

5) синоніми, антоніми, омоніми;

6) афоризми або прислів’я зі словом.

Наприклад:

1) лексичне значення слова самотній – 1. Бути наодинці, без нікого (про людину); сам.  Людина, що не має родини або не живе в родині. 3. Який не має друзів, близьких, однодумців; чужий у певному середовищі.

2) Походження слова або речення зі словом  -- поглянув на безмежний простір моря й збагнув, який він тепер самотній

3) Спільнокореневі слова: самітний, самісінький, сам, самотина

4) Сполучення слів: трагічна  самотність, самотній страждалець, болюча самотність, блаженна самотність.

5) Синоніми:  одинокий, самітний, сиротливий, індивідуальний, окремий. Антоніми: компанійський,  товариський

6) Афоризми або  прислів’я  з даним словом.

  • Мені потрібна самотність для творчості. Сенека
  • Самотність — це стан, про який нікому розповісти. Фаїна Георгіївна Раневська
  • Коли я зрозумів, що не знайду людини, схожу на мене, я просто перестав заводити дружбу з людьми. Курт Кобейн
  • Є лише одне страждання - бути самотнім. Габріель Марсель
  • Я багато часу повинен бути один. Все, що я зробив, тільки плід самотності. Франц Кафка "Щоденники"
  • Дурний шукає, як подолати самотність, мудрий - знаходить, як насолодитися нею ... Михайло Мамчич

Прислів’я:

  • Без роду й племені.
  • Людина без братів і сестер – самотнє дерево
  • Людина без сім,ї, що дерево без плодів.

 

 

VІІ. Домашнє завдання. Вивчити вірш М.Лермонтова напам’ять (один на вибір); опрацювати тему «Лірика М.Ю.Лермонтова» та виконати письмово ідейно-художній  аналіз поезії (1 група - «На дорогу йду я в самотині...»;2 група «І нудно, і сумно». )    Творча група – творча історія роману. Виконати тестові завдання 

 

 

 

Додаток до уроку

Картки-опори.

 

Картка № 1  «Цифровий диктант»

  Завдання: До кожної дати допишіть важливу подію в житті Лермонтова.

1814р., 1828р., 1830р., 1832р., 1837р., 1838р., 1839р., 1841р.

Відповіді:

1814 – народився в Москві,

1828 – зараховано до Московського університетського благородного пансіону,

1830- зараховано до Московського університету,

1832 -  залишив через конфлікт університет і  вступив до Петербурзького  військового юнкерського училища,

1837 – вірш «Смерть поета»

1838 -  перше заслання на Кавказ

1839 -  вірш «Дума»

1840- роман «Герой нашого часу», дуель з де Барантом

1841 – дуель з Мартиновим, смерть поета.

Картка № 2  «Жанрове розмаїття творчості Лермонтова»

 Завдання: Опрацюй статтю підручника про творчість М.Ю.Лермонтова, продовж заповнення таблиці.

Жанрове розмаїття творчості М.Ю.Лермонтова

   

вірші

«Бородіно»

поеми

«Мцирі»

романи

«Вадим»

драми

«Маскарад»

 

 

 

 

             

 Відповідь : вірші «Смерть поета», «Ні, я не Байрон», «Парус», «Пророк», «Молитва»

 поеми  «Демон», «Боярин Орша»

романи  3 - «Герой нашого часу»,  «Княгиня Ліговська», «Вадим»

драми «Дивна людина»

елегії «Сосна», «І нудно, і сумно...», романс«На дорогу йду я в самотині...»,,

Картка № 3

   3авдання: заповнити таблицю «Теми, мотиви  лірики Лермонтова, яким є ліричний герой?» Перевіримо роботу учня на дошці             

Теми лірики

Ліричний герой

  1.                Тема самотності.

Самотній, але прагне діяти

  1.                Тема Батьківщини

Любити Батьківщину і свій народ

  1.                Тема природи

Єдність героя і природи

  1.            Тема кохання

Щиро кохає і страждає

  1.            Тема поета і поезії

Поет – проповідник високих ідей. Відчуває, що його не розуміють

  1.            Тема протесту проти влади,рабства, пасивності покоління

Бунтівна, смілива душа.

     

 Провідні мотиви лірики Лермонтова:

  • Мотиви протесту, заперечення лицемірних законів суспільства;
  •  гордої самотності, прагнення до боротьби, до пошуку незвіданого;
  •  свобода і воля, кохання, смерть;
  •  батьківщина, час і вічність

 Перевірка домашнього завдання  ( на наступний урок)

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1.  Oksana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Томищ Оксана Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Левицька Ірина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
14 грудня 2019
Переглядів
5755
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку