КЗО «Водянська СЗШ»
Урок зарубіжної літератури в 9 класі
« Відчуйте зоряність поета»
( Мотиви страждання і самотності в ліриці Лермонтова)
Підготувала
Руденко Валентина Іванівна,
вчитель-методист
Тема. «Відчуйте зоряність поета» ( Мотиви страждання і самотності в поезіях Лермонтова «Сосна», «І нудно, і сумно...», «На дорогу йду я в самотині...». ).
Мета: повторити основні віхи життя і творчості Лермонтова,
розкрити мотиви світової скорботи, страждання і самотності в ліриці
поета;
розвивати навички виразного читання та аналізу ліричних творів,
сприяти вихованню інтересу до пізнання особистості; виховувати в учнів
естетичні почуття
Компетентності, що формуються: предметні — уміння розповідати про основні віхи життя і творчості М.Ю. Лермонтова, зв'язок його творчості з традиціями романтизму, аналізувати втілення традиційних для творчості Лермонтова тем і мотивів у віршах «Сосна», «І нудно і сумно...», «На дорогу йду я в самотині...», порівнювати оригінал і переклад ліричного твору; ключові — інформаційно-цифрова компетентність (уміння використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань), уміння вчитися впродовж життя (уміння читати, використовуючи різні види читання (ознайомлювальне, навчальне), спілкування державною мовою (уміння тлумачити поняття, висловлювати думки, почуття, погляди), загальнокультурні: естетичний смак, читацькі інтереси, світогляд)..
Обладнання: портрет М.Лермонтова, презентація, тексти віршів, підручники, роздавальний матеріал за темою уроку: картки-опори; відеоозаписи (романси на слова М. Ю. Лермонтова («Выхожу один я на дорогу...»; «Парус», «Вспомни обо мне...», «И скучно, и грустно...»)
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь навичок.
.
«В моїй душі, як в океані, надій розбитих скарб лежить»
Михайло Лермонтов
Запис на дошці основних завдань уроку:
Опис матеріалів уроку
ПЛАН УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ НА РОБОТУ НАД ТЕМОЮ УРОКУ
(звучить мелодія і пісня «Парус»)
1.Прийом «Словниковий куб» - на слово самотність
2. Вчитель читає вірш «Душа поета»
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
IV.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
V. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ.
Сприйняття і засвоєння учнями навчального маиеріалу
Формування нових знань та умінь учнів. « Час поезії »
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ НА РОБОТУ НАД ТЕМОЮ УРОКУ
(звучить мелодія і пісня «Парус»)
Учитель . Діти, налаштуємося на урок. Прослухайте уважно текст пісні і знайдіть два ключові слова до творчості поета, біографію якого прочитали на сьогодні .
- (Після прослуховування) Так, це слова «одинокий и мятежный»
Слайд 2 («Белеет парус одинокий…»- мятежный парус поэзии) Вірш може бути епіграфом до всієї лірики Лермонтова
Слайд 3. З’ясуємо значення слова мятежный. Словникова робота. Мятежный - заколотний, бунтівний; бунтівливий; (мятущийся ) бентежний, неспокійний
мятежная душа — бентежна душа, бунтівлива душа, неспокійна душа
Слайд 4. Якою ж була душа Лермонтова? Вчитель читає вірш «Душа поета» Завдання. Прослухайту уважно вірш, знайдіть в рядках цього вірша завдання нашого уроку
А що нам воздасться? Ми зможемо збагатити свою душу
Слайд 5. А як же почути душу? «А душу можно ль рассказать?.-писав М.Лермонтов, -Ведь музыка моего сердца совсем расстроена...»
Слайд 6. Епіграф нашого уроку- «Музика мого серця « Звідки ці слова? “Музыка моего сердца была совсем расстроена нынче...” – записав 16-річний Лермонтов в один із своїх зошитів.
Сьогодні на уроці ми просто спробуємо почути цю музику, зрозуміти її, відчути біль його душі і з’ясувати, що спричинило цю біль? А зрозуміти може той, кому теж «боліло», як в пісні:
“Душа болит, а сердце плачет,
А путь земной еще пылит…
А тот, кто любит, слёз не прячет
Ведь не напрасно душа болит...”
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слайд 7. Хочу, щоб ви зрозуміли і відчули душу поета – сумного, самотнього, бентежно-ніжного і бунтівного, страждаючого і демонічного. Поета геніального, зірка якого так рано погасла…
Пушкін наповнює наші серця світлом, а він темрявою, бо Пушкін – сонце російської поезії, а Лермонтов –нічне світило, недарма Ф.Достоєвський називає його демоном російської поезії.
У Гумільова сади душі – це візерунки, а у Лермонтова - зоряні сади душі. А зорі видно вночі.
Слайд 8. Ми зможемо виростити свій зоряний сад ???
Так. Замість дерев в нашому саду будуть жити поети, які допомагають нам пізнати свою душу …
Слайд 9. Слово вчителя:
Слайд 10. У хвилини, коли життя залишало О. Пушкіна, народжувався інший, не менш великий поет, який так відгукнувся на смерть свого кумира: «Погиб поэт — невольник чести — пал, оклеветанный молвой». У цьому вірші перед нами постає у весь зріст Лермонтов-бунтар, спадкоємець традицій О.Пушкіна «Постріл, що вбив Пушкіна, пробудив душу Лермонтова …»
За вірш «Смерть поета», у якому автор таврував убивць Пушкіна, імператор заслав поета в діючу армію на Кавказ, де в той час тривала війна з горцями. На зміну одному великому талантові прийшов інший, не менший талант — Михайло Лермонтов.
Слайд 11. За короткий відрізок часу (Лермонтов прожив усього 27 років) він пройшов шлях від наслідувача Байрона та Пушкіна до видатного оригінального митця. Про це у XX ст. писала поетеса Анна Ахматова ( яку, до речі, називають білою ніччю : («Уж если Пушкин – солнце, то она а поэзии пребудет светлой ночью», а Лермонтов – « нічне світило російської поезії»): «Він наслідував у віршах Пушкіна і Байрона і раптом почав писати щось цілком самостійне, і всі вже ціле століття хочуть наслідувати його».
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.
Слайд 12. У кожної людини неповторний свій шлях. У М.Ю.Лермонтова він був тернистим і трагічним. Мало знайдеться у світовій літературі поетів з такою гіркою долею і неоднозначною індивідуальністю. Кажуть, що душа митця – в його творах. Саме у творах Лермонтова – історія його душі, вони допоможуть зрозуміти його як поета і людину. На зміну пушкінським сонячним рядкам приходить трагічна ліра Лермонтова. В.Бєлінський говорив, що поезія Лермонтова “вийшла із глибини ображеної душі, це крик, це стогін людини”
ІІ. Оголошення теми, мети
Слайд 13. - Сьогодні ми з вами повторимо життєвий і творчий шлях Лермонтова, з'ясуємо провідні мотиви його лірики, причини його самотності, аналізуватимемо поезії «І нудно, і сумно…», «На дорогу йду я в самотині», характеризуватимемо образ ліричного героя. Розгорнули зошити. Записуємо дату і тему уроку.
(Робота в зошитах.Учні списують з дошки тему уроку, епіграф) Кредо Лермонтова «Учись презирать неприятности, наслаждаться настоящим, не заботиться о будущем, и не жалеть о минувшем..»,
Слайд 14. Які питання ми розглянемо сьогодні на уроці. План
(Записаний і на дошці і на слайді. Учні записують у зощити)
1.Захоплення Михайла Лермонтова поезією Джорджа Байрона. Поєднання реального факту біографії з мотивами світової скорботи.
2. Горда самотність ( аналіз поезії «Сосна») Нове трактування Лермонтовим теми самотності.
3. Страждання, зневіра, розчарування ( аналіз поезії “І нудно, і сумно...”)– гірка сповідь.
4. Кохання – це теж страждання («Я не унижусь пред тобою...»)
5. Мандрівник у таїнах Всесвіту (аналіз поезії «На дорогу йду я в самотині…»- усвідомлення недосяжності щастя.)
6. Причини самотності і песимізму поэта.
IV.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Перевірка домашнього завдання
Переходимо до першого питання нашого плану: захоплення Михайла Лермонтова поезією Джорджа Байрона. Поєднання реального факту біографії з мотивами світової скорботи. Вам було завдання підготувати хронологію життєвого і творчого шляху Лермонтова. Переглядаючи відео, пригадайте основні відомості з життя поета, приготуйтесь до літературного диктанту і до відповіді на питання плану.
Перегляд відео «Лермонтов»
Диктант «ЛОВИ ПОМИЛКУ»
1.На заході Лермонтова називають «російським Байроном»
ВІДПОВІДІ. Михайло Юрійович Лєрмонтов. 1. Гейне. 2. Москві. 3. У бабусі. 4. Бабуся Єлизавета Олексіївна Арсеньєва. 5. При Московському університеті. 6. «Смерть Поета». 7. Призвів до першого кавказького заслання. 8. І.Франка. 9. на дуелі з Мартиновим. 10. У 27 років. 11. Із О. С. Пушкіним. 12. Ф. М. Достоєвський.
Взаємоперевірка.
V. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ,
СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Слайд 15
Учні відповідають і записують на дошці і в зошиті: поет, прозаїк, драматург, художник, поліглот, музикант, військовий, філософ, борець, кумир Байрона.
Завдання для учнів:
Короткі повідомлення- захист регалій (відзнак) митця.
Завдання: учитель поступається місцем педагога у класі на користь учня, який іде ознайомити учнів із цікавими фактами життя та творчості письменника чи поета. Учень, який готував індивідуальне домашнє завдання, презентує цікаві факти про М. Ю. Лермонтова.
(Два учні в цей час працюють за картками – опорами на місці, один учень біля дошки, завдання нижче у додатку, роздати картки. )
А вы, надменные потомки
Известной подлостью прославленных отцов,
Пятою рабскою поправшие обломки
Игрою счастия обиженных родов!
Вы, жадною толпой стоящие у трона,
Свободы, Гения и Славы палачи!
Таитесь вы под сению закона,
Пред вами суд и правда — всё молчи!..
Но есть и божий суд, наперсники разврата!
Есть грозный суд: он ждет;
Он не доступен звону злата,
И мысли и дела он знает наперед.
Тогда напрасно вы прибегнете к злословью:
Оно вам не поможет вновь,
И вы не смоете всей вашей черной кровью
Поэта праведную кровь!
Нет, я не Байрон, я другой,
Еще неведомый избранник,
Как он, гонимый миром странник,
Но только с русскою душой.
Я раньше начал, кончу ране,
Мой ум немного совершит;
В душе моей, как в океане,
Надежд разбитых груз лежит.
Кто может, океан угрюмый,
Твои изведать тайны? Кто
Толпе мои расскажет думы?
Я — или бог — или никто!
Висновок: «Яким був М. Лермонтов?» Копіював і наслідував Байрона, його теж хвилювало питання романтиків «Як бути справжнім?». Лермонтов – борець, людина, яка не може бути пасивною в житті. Його зброя – це поетичне слово.
Слайд 16. ( До учениці:)
- Зачитай останнє речення третього абзацу на стор. 127: «Пізньоромантичний мотив фатальної приреченості поета й поезії завжди залишався одним з основних у його творчості.» Ліричний герой Лермонтова, як і сам поет, страждає, бо зневірився у житті і тому притаманні йому настрої світової скорботи.
Слайд 17. Поет з гіркою печаллю згадує долю самотніх, розлучених життям батька й сина – це ще один момент, який об’єднує долі Лермонтова і Байрона. Реальний факт біографії збігся з романтичними лейтмотивами самотності та туги. «Ужасная судьба отца и сына Жить розно и в разлуке умереть, И жребий чуждого изгнанника иметь…» (М. Лермонтов «Батько поэта» )
Слайд 18.
Не могли души его любить,
Не могли понять его печали,
Не могли восторгов разделить.
(Демон, Благодарность).
Слайд 19.
Індивідуальні завдання: (Я думаю, що і учні, які працювали самостійно вже справились, здайте картки) або Виступи учнів.
1 учень - 1 Завдання: До кожної дати допишіть важливу подію в житті Лермонтова.
1814р., 1828р., 1830р., 1832р., 1837р., 1838р., 1839р., 1841р.
2 учень - 2 завдання: Опрацюй статтю підручника про творчість М.Ю.Лермонтова, продовж заповнення таблиці.
Жанрове розмаїття творчості М.Ю.Лермонтова
вірші |
«Бородіно» |
поеми |
«Мцирі» |
романи |
«Вадим» |
драми |
«Маскарад» |
|
|
Елегія, романс,
3 учень . Заповнити таблицю «Теми, мотиви лірики Лермонтова, яким є ліричний герой?» Перевіримо роботу учня на дошці
Теми лірики |
Ліричний герой |
|
Самотній, але прагне діяти |
|
Любить Батьківщину і свій народ |
|
Перебуває в єдності з природою |
|
Щиро кохає і страждає |
|
Поет – проповідник високих ідей. Відчуває, що його не розуміють |
|
Бунтівна, смілива душа.. (Зверніть увагу на виділені слова, ключові два слова з поезії «Парус» Отже, ліричний герой – це я Лермонтова) |
Слайд 20. Отже, ми вже з’ясували перші два завдання уроку, а саме: яким є Лермонтов і яким є ліричний герой?- Якими ж є провідні мотиви лірики Лермонтова?... (запис у зошити)
Формування нових знань та умінь учнів.
« Час поезії »
Слайд 21. Вчитель. А тепер час поезії. Переходимо до 2 питання плану : Горда самотність ( аналіз поезії «Сосна») Нове трактування Лермонтовим теми самотності. Ідейно-художній аналіз вірша ми виконали на минулому уроці, тому зараз лише пригадаємо і повторимо. Пропоную послухати поезію «Сосна» мовою оригіналу. (Учень декламує вірш М. Ю. Лермонтова «Сосна».)
Евристична бесіда
♦ Які думки й почуття викликає у вас ця поезія? (сум)
♦ Що спільного в долі двох дерев, що ростуть у різних кінцях світу? Що їх поєднує? (самотність)
Вчитель. Отже, який мотив втілено у поезії?
Мотиви свободи і трагічної самотності в поезії Лєрмонтова втілено так сильно і в такій загостреній формі, як ні в кого з інших російських поетів.
Слайд 22
Переходимо до третього питання. 3. Страждання, зневіра, розчарування ( аналіз поезії “І нудно, і сумно...”) – гірка сповідь.
Учитель. Наступна поезія Лермонтова, в якій передається його світова скорбота - це «І нудно, і сумно…». У його вірші така глибока гіркота і сум, що серце стискається від болю. Написаний він Лермонтовим за рік до смерті. У цьому вірші поет розмірковує про самотність і трагізм життя. Ви вже прослухали цей вірш у виконанні учениці ... , щоб краще зрозуміти зміст цього вірша, відчути його інтонацію, темп – пропоную прослухати його мовою оригіналу.
Слайд 23. (Відео «И скучно, и грустно...») Ваше завдання записати у зошит, які важливі речі втратили свою цінність для ліричного героя? (Учні слідкують за підручником – стор.126, слухають вірш і виконують завдання)
Бесіда за прочитаним.
- Які важливі речі втратили свою цінність для ліричного героя? Які філософські роздуми про сенс людського буття виникають у нього?
( Поет розуміє, що бажання, кохання, пристрасть і саме життя – це тільки мить, яка швидко минає).
Слайд 24
Цей лермонтовський вірш дуже вдало переклав українською мовою М. Терещенко. Перекладачеві вдалося зберегти весь зміст твору, його образну структуру й дуже точно відтворити стилістику Лєрмонтова.
Для чого автор активно використовує риторичні питання і оклики? Назвіть їх. (Риторичні питання та оклики передають схвильованість, набайдужість, щирість ліричного героя, який розмірковує про сенс життя. Йому боляче від того, що реальне життя таке далеке від його ідеальних уявлень).
Завдання. Скласти інформаційне гроно до образу ліричного героя. Він який? (збентежений, депресія, розчарування, самотність, песимізм, конфлікт зі світом, розуміє фальшивість пристрастей і кохання)
- Наступна сходинка - 4 пункт нашого плану- Кохання – це теж страждання. Рятівним для багатьох є кохання, що він говорить про це почуття?(Зачитуємо підкреслені у слайді рядочки)
Слайд 25 Жодна з жінок, у яких поет закохувався, не стала його другою половинкою
Слайд 26 . Він намагався любити як міг
Слайд 27 Він «цілий світ зненавидів»
Слайд 28. Якщо для Пушкіна любов – це натхнення, «чудові миті», «божество», то у Лермонтова – це сумніви, біль втрат, розчарування, знову біль і самотність…
Нищий
У врат обители святой
Стоял просящий подаянья
Бедняк иссохший, чуть живой
От глада, жажды и страданья.
Куска лишь хлеба он просил,
И взор являл живую муку,
И кто-то камень положил
В его протянутую руку.
Так я молил твоей любви
С слезами горькими, с тоскою;
Так чувства лучшие мои
Обмануты навек тобою!
Лермонтов, як і жебрак, намагався отримати милостиню (кохання), дарунок, але ..
Слайд 29, 30. . Я не унижусь пред тобою;
Слайд 31. Лермонтов – людина з бентежною душею, яка шукала ласки і кохання, але справжнього, взаємного, проте його почуття залишаються без відповіді. Поет шукав ту єдину, яка зможе зрозуміти і сприймати його таким, яким він є; шукав рідну душу, ту єдину, яка буде йому допомогати в тяжкі хвилини, поважати його. Якщо в творчості Пушкіна тема кохання - самостійна тема, то в ліриці Лермонтова тема кохання тісно переплітається з темою самотності поет самотній і в коханні, так як кохання – завжди страждання, розчарування.
Слайд 32. «Я не хочу, чтоб свет узнал
Мою таинственную повесть;
Как я любил, за что страдал,
Тому судья лишь Бог да совесть!...»
Слайд 33. Учитель. Лермонтову лише 27 років, але ні батьків, ні друга, ні коханої... лише творчість, лише зболені рядки «На дорогу йду я в самотині...» В яких така біль, що мимоволі мені пригадались слова геніальної української доньки Прометея Лесі Українки:
Слайд 34. Хотіла б я вийти у чистеє поле,
Припасти грудьми до сирої землі
І так заридати, щоб зорі почули,
щоб люди вжахнулись на сльози мої...
Слайд35.
Учитель. Останній твір, який вписав М.Лермонтов у записник Одоєвського, - це вірш «Выхожу один я на дорогу…» У вірші, який був написаний за декілька днів до дуелі і смерті, поет довірливо відкриває читачам свою незахищену душу, ділиться своїми думками вголос, висловлює найзаповітніші бажання та щиро радіє красі природи.
Прослухайте романс у виконанні Анни Герман (ехо кохання як ехо всесвіту, ехо душі) «Выхожу один я на дорогу…» Аналіз цієї поезії ви виконаєте письмово дома.
Слайд 36. Поясніть значення образу-символу дуба. (Дуб - символ вічного життя і могутності)
Учитель. Саме образ могутнього дуба приваблює поета. Він дає надію на безсмерття. Такий живий пам’ятник хотів би спорудити над своїм останнім притулком поет:
«Чтоб всю ночь, весь день мой слух лелея,
Про любовь мне сладкий голос пел,
Надо мной чтоб, вечно зеленея,
Темный дуб склонялся и шумел».
І росте такий великий дуб в Тарханах, на Батьківщині М.Лермонтова. Кожного року в день пам’яті приходять до нього тисячі людей для того, щоб поклонитися праху великого російського генія.
Если б знал он в миг смертельной раны,
Если б знал он, падая в крови,
Что родник судьбы его – Тарханы
Станут пульсом скорби и любви.
Местом, где, склонясь в молчанье строгом,
Будут люди из столиц и сел
Вслушиваться в звездную дорогу,
По которой Лермонтов прошел.
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Інтерактивний прийом «Мікрофон»
-- Завершіть речення: «Поезія Лермонтова справляє на мене враження...».
Слайд 37. Виступи учнів.
Слайд 38. 2. ( Звучить романс «Вспомни обо мне…») «Если друг тебя обманет, если сердце жить устанет и душа твоя увянет в дальней стороне – вспомни обо мне…» В романсі є слова, які точно передають стан душі поета – це «Вопль муки»- крик змученої душі. Почуйте його крик і виконайте творче завдання
Творча робота
1. Складіть сенкан про свої враження від поезії М. Ю. Лермонтова.
Слайд 39. Складання «сенкану»
Зразок відповіді учня
Сенкан
Лермонтов
Самотній, бентежний
Страждає, любить, бореться
Прагне волі і прекрасних ідеалів
Парус
Інтерактивна вправа «Сенкан»
Лермонтов.
Загадковий, романтичний.
Творив, кохав, страждав.
Щось постійно з тривогою шукав.
Поет.
Лермонтов
Самотній, сумний.
Прагне забутись, заснути.
Жадає волі та спокою.
Мандрівник Всесвіту.
2. Запишіть на дошці слова-асоціації, які виникають у вас, коли ви чуєте слово самотність. Назвіть твори, в яких головним є мотив самотності: «Выхожу один я на дорогу», «На севере диком стоит одиноко…», «Узник», «Парус», « И скучно и грустно..», «Тучи».
Прийом «Словниковий куб» презентує учень, який мав випереджальне завдання
Метод для проведення словникової роботи як випереджуюче індивідуальне або групове завдання для кращого розуміння нових слів, понять у шести площинах:
1) значення слова;
2) походження;
3) спільнокореневі слова;
4) сполучення зі словом;
5) синоніми, антоніми, омоніми;
6) афоризми або прислів’я зі словом.
Наприклад:
1) лексичне значення слова самотній – 1. Бути наодинці, без нікого (про людину); сам. Людина, що не має родини або не живе в родині. 3. Який не має друзів, близьких, однодумців; чужий у певному середовищі.
2) Походження слова або речення зі словом -- поглянув на безмежний простір моря й збагнув, який він тепер самотній
3) Спільнокореневі слова: самітний, самісінький, сам, самотина
4) Сполучення слів: трагічна самотність, самотній страждалець, болюча самотність, блаженна самотність.
5) Синоніми: одинокий, самітний, сиротливий, індивідуальний, окремий. Антоніми: компанійський, товариський
6) Афоризми або прислів’я з даним словом.
Прислів’я:
VІІ. Домашнє завдання. Вивчити вірш М.Лермонтова напам’ять (один на вибір); опрацювати тему «Лірика М.Ю.Лермонтова» та виконати письмово ідейно-художній аналіз поезії (1 група - «На дорогу йду я в самотині...»;2 група «І нудно, і сумно». ) Творча група – творча історія роману. Виконати тестові завдання
Додаток до уроку
Картки-опори.
Картка № 1 «Цифровий диктант»
Завдання: До кожної дати допишіть важливу подію в житті Лермонтова.
1814р., 1828р., 1830р., 1832р., 1837р., 1838р., 1839р., 1841р.
Відповіді:
1814 – народився в Москві,
1828 – зараховано до Московського університетського благородного пансіону,
1830- зараховано до Московського університету,
1832 - залишив через конфлікт університет і вступив до Петербурзького військового юнкерського училища,
1837 – вірш «Смерть поета»
1838 - перше заслання на Кавказ
1839 - вірш «Дума»
1840- роман «Герой нашого часу», дуель з де Барантом
1841 – дуель з Мартиновим, смерть поета.
Картка № 2 «Жанрове розмаїття творчості Лермонтова»
Завдання: Опрацюй статтю підручника про творчість М.Ю.Лермонтова, продовж заповнення таблиці.
Жанрове розмаїття творчості М.Ю.Лермонтова
вірші |
«Бородіно» |
поеми |
«Мцирі» |
романи |
«Вадим» |
драми |
«Маскарад» |
|
|
|
|
Відповідь : вірші «Смерть поета», «Ні, я не Байрон», «Парус», «Пророк», «Молитва»
поеми «Демон», «Боярин Орша»
романи 3 - «Герой нашого часу», «Княгиня Ліговська», «Вадим»
драми «Дивна людина»
елегії «Сосна», «І нудно, і сумно...», романс«На дорогу йду я в самотині...»,,
Картка № 3
3авдання: заповнити таблицю «Теми, мотиви лірики Лермонтова, яким є ліричний герой?» Перевіримо роботу учня на дошці
Теми лірики |
Ліричний герой |
|
Самотній, але прагне діяти |
|
Любити Батьківщину і свій народ |
|
Єдність героя і природи |
|
Щиро кохає і страждає |
|
Поет – проповідник високих ідей. Відчуває, що його не розуміють |
|
Бунтівна, смілива душа. |
Провідні мотиви лірики Лермонтова:
Перевірка домашнього завдання ( на наступний урок)
1