Тема. Ознаки рівнобедреного трикутника
Мета: домогтися свідомого розуміння учнями змісту теореми 12, що виражає одну з ознак рівнобедреного трикутника і наслідок з неї, сформувати вміння відтворювати зміст названих тверджень, використовувати ці твердження при розв'язуванні задач на доведення.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Для перевірки якості засвоєних на попередніх двох уроках знань і вмінь можна на етапі перевірки домашнього завдання провести математичний диктант № 9.
Математичний диктант № 9
Варіант 1
Варіант 2
III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Для створення умов позитивної мотивації навчальної діяльності учнів учитель може звернутись до набутих учнями раніше знань про геометрію та про будову шкільного курсу геометрії — геометрична фігура вивчається з трьох точок зору: означення, властивості та ознаки (пригадаймо поняття паралельних прямих, рівність трикутників тощо). На цих засадах учитель будує бесіду з учнями; результатом цієї бесіди має бути розуміння учнями того факту, що набуті відомості про рівнобедрений трикутник не є повними, а з усвідомлення цього факту цілком логічно випливає необхідність заповнення прогалин у знаннях учнів, а саме необхідність вивчення ознак рівнобедреного трикутника. Це твердження і є основою цілевизначення.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
Рис. 94
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
Формулювання ознаки рівнобедреного трикутника, яке подається в новому підручнику, не відрізняється від традиційного, але доведення цієї ознаки, так само, як і властивості рівнобедреного трикутника, ґрунтується на доведенні рівності трикутників, що полегшує його сприйняття учнями. Наслідок з теореми 12, наведений у підручнику, досі в цій темі окремо не розглядався. Також учителеві слід звернути увагу на те, що ознака рівностороннього трикутника винесена в опорну задачу № 391.
Насамкінець, можна ще раз нагадати дітям про поняття прямої теореми і оберненої теореми і зв'язок цих понять з поняттями властивості і ознаки геометричної фігури або з відношеннями між фігурами.
VI. Первинне усвідомлення навчального матеріалу
Усні вправи
Рис. 95
Рис. 96
VII. Вироблення вмінь
Письмові вправи
Задачі, що мають бути розв'язані на уроці, можна умовно поділити на такі групи.
Методичний коментар
Основні вміння, що мають бути вироблені на цьому уроці — здійснювати обґрунтовані міркування, тобто вміти доводити певні геометричні твердження, а також уміти застосовувати доведені твердження при розв'язуванні нових задач.
VIII. Підсумки уроку
IX. Домашнє завдання