Мета уроку перебачає можливість актуалізувати знання про залежність водних ресурсів від кліматичних умов; формувати знання про різноманітність вод суходолу на материку; удосконалювати вміння пояснювати вплив повітряних мас на водність річок, озер материка; розвивати самостійність, наполегливість та уважність під час виконання практичних завдань, уміння організації власної діяльності та співпраці з однокласниками; виховувати відповідальне ставлення до навчання.
Конспект уроку «Води суходолу Південної Америки»
Мета: актуалізувати знання про залежність водних ресурсів від кліматичних умов; формувати знання про різноманітність вод суходолу на материку; удосконалювати вміння пояснювати вплив повітряних мас на водність річок, озер материка; розвивати самостійність, наполегливість та уважність під час виконання практичних завдань, уміння організації власної діяльності та співпраці з однолкласниками; виховувати відповідальне ставлення до навчання, здатність до саморозвитку.
Обладнання: фізична карта світу, атласи, підручники, фотографії річок, озер, відеозаписи водоспадів Ігуасу та Анхель, інтернет-ресурси.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: після вивчення теми учні зможуть називати річки та озера Південної Америки; давати їм характеристику за планом, а також показувати географічні назви теми, що вивчається на фізичній карті.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учні відповідають на запитання, які з’являються у їхніх смартфонах після зчитування QR-коду.
1. Які кліматотвірні чинники впливають на формування клімату Південної Америки?
2. Чому Південну Америку називають найвологішим материком?
3. Які причини утворення на узбережжі Тихого океану пустелі Атакама?
4. Яку роль відіграють гори Анди у розподілі опадів на материку?
5. Що вам відомо про вітер з пампи?
6. В яких кліматичних поясах розташований материк?
2. Прийом «Впізнай за описом» - визначити тип клімату.
1) цілий рік панують спекотні та вологі повітряні маси, річна амплітуда температур відсутня, середня t + 26 °C, опадів – 3000мм;
2) охоплює південний край материка, вологе повітря приходить із заходу, узимку сильні вітри спричиняють морози до 30 °C;
3) існує два сезони – суха зима та вологе літо, t + 28 °C, опадів – 2000мм;
4) сухе тепле літо та волога зима, сформувався на узбережжі Тихого океану.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Діти, чи відомо вам, що Південна Америка за запасами внутрішніх вод займає 1-ше місце в світі, а річка Амазонка є найповноводнішою річкою не тільки Південної Америки, а й всієї земної кулі? Крім цього тут є ще такі водні рекордсмени, як озеро Тітікака та водоспад Анхель. Саме тому сьогодні ми детальніше ознайомимось з водами суходолу Південної Америки.
ІV. Оголошення теми та мети уроку та очікуваних результатів.
V. Формування нових знань, вмінь і навичок.
Вчитель. Діти, назвіть що відноситься до вод, розташованих на суходолі? З теми «Клімат Південної Америки» ви знаєте, що це найвологіший материк і саме значна кількість опадів протягом року є головною причиною повноводності річок материка. Південна Америка - другий материк, який ми вивчаємо і ви вже знайомі з особливостями річкової системи Африки.
Пригадайте, що означає поняття «річковий басейн». В які океани несуть свої води річки Південної Америки? (учні показують на карті). Діти, в зошитах складаємо таблицю річкових басейнів.
Басейн Атлантичного океану |
90% |
Басейн Тихого океану |
5% |
Басейн внутрішнього стоку |
5% |
Прийом «Картографічний практикум»
Визначте за картою в атласі.
Прийом «Робота в групах»
Вчитель. Використовуючи текст підручника, карти атласу, план характеристики річки, інтернет-ресурс скласти опис найбільших річок Південної Америки.
І група – Амазонка
ІІ група – Парана
ІІІ група – Оріноко
План характеристики річки
1. Географічне положення, довжина.
2. Витік.
3. В якому напрямку тече.
4. Гирло.
5. Характер течії, тип живлення та режим.
6. Господарське використання.
Після опрацювання матеріалів, учні виступають зі своїми розповідями, а решта дітей заносять дані до таблиці.
Виступ учнів І групи. Амазонка - найдовша річка в серці Південної Америки. Прямує з заходу на схід. Відноситься до басейну Атлантичного океану, а довжина становить 6992 км. Збирає воду з 4/10 території Південної Америки та забезпечує прісною водою більшість країн континенту. До водозбірного басейну Амазонки відносяться: Бразилія, Болівія, Венесуела, Гайана, Перу, Еквадор, Колумбія. Ця річка вміщує найбільший об'єм води в світі. Беручи початок у високогір'ях перуанських Анд, водний потік досягає бразильської дельти і впадає в Атлантичний океан. Має дощове живлення, повноводна і судноплавна цілий рік.
Виступ учнів ІІ групи. Парана - бере початок в південній частині Бразильського плоскогір'я. Довжина 4400 км. Від витоку Парана протягом річки має переважно південно-західний напрямок. Водоспад Ігуасу, один з найкрасивіших водоспадів світу, розташований на однойменній лівій притоці Парани. Впадає в Ла-Платську затоку. Живлення річки переважно дощове. Режим змінюється впродовж року, судноплавна в нижній течії.
Виступ учнів ІІІ групи. Оріноко – третя за довжиною річка – 2730 км, бере початок на території Венесуели. Від витоку річка тече, огинаючи Гвіанське нагір'я. Ріка змінює напрям своєї течії з південно-західного на північний схід, впадаючи в Атлантичний океан. Оріноко живиться в основному за рахунок сезонних дощів, тому повноводна влітку. Судноплавна на 400 км від гирла .
Результати групової роботи учнів.
План опису |
Амазонка |
Парана |
Оріноко |
Довжина |
6992 км |
4400 км |
2730 км |
Витік |
гори Анди |
Бразильське плоскогір’я |
Гвіанське нагір’я |
Гирло |
Атлантичний океан |
Ла-Платська затока |
Атлантичний океан |
Напрям течії |
з заходу на схід |
південно-західний напрямок |
з південного заходу на північний схід |
Живлення, режим |
дощове, повноводна цілий рік |
дощове, режим змінюється впродовж року |
дощове, повноводна влітку |
Використання |
судноплавна впродовж року |
судноплавна в нижній течії |
судноплавна в нижній течії |
Розповідь вчителя з елементами бесіди. Переходимо до вивчення інших видів внутрішніх вод. Озер в Південній Америці небагато.
Дайте визначення поняття «озеро». Як поділяються озера за походженням? Розрізняють тектонічні, льодовикові, реліктові та загатні. Одним з найбільших за площею є – Маракайбо, тектонічного походження, з’єднується вузькою протокою з Карибським морем, за що його називають озеро-лагуна.
Прикрасою Анд є найвисокогірніше озеро Тітікака, розташоване на висоті 3812м глибина 304 м, вода прісна, ба в нього впадає багато річок.
Подорож у слово. Діти, знайдіть у підручнику, що означають в перекладі назви цих озер? Також в Андах знаходиться солоне озеро Поопо, в якому останніми роками рівень води падає.
Льодовиками вкриті вершини Анд та деякі високогірні долини. Болота на материку розміщуються здебільшого в долинах річок. Підземні води зосереджені в прогинах платформ.
Перегляд відеороликів про водоспади Анхель та Ігуасу. https://www.youtube.com/watch?v=xUOHhxZDjiw
https://www.youtube.com/watch?v=58J6J4jtbCU
Прийом «Мої враження» - скласти однохвилинне есе за результатами перегляду.
Ігуасу. Неймовірно могутній Ігуасу представлений групою водоспадів. Дуже широкий потік води падає донизу, створюючи великий шум та гуркіт. Води річки несуться в ущелину кількома потоками, створюючи каскад. Захоплює враження, як діставшись до краю плато, річка зривається у водоспад. Бризки води здіймаються над густими заростями навколо.
Анхель. Здалеку здається, що тонка біла смужка, що починається біля краю червогого обриву, поступово, у міру того як вода падає вниз, розростається в білий стовп бризок і губиться в зеленому морі рослинності. Гора з плоскою вершиною, з якої падає вода має назву Ауян-тепуй. Водоспад немає такої могутньої сили як Ігуасу, він тихий і спокійний, а краплі води, переливаючись на Сонці, утворюють веселку.
VІ. Узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок.
Прийом «Картографічний практикум»
Визначити кординати :
Прийом «Цифрова лабораторія»
Розшифруйте наступні числа та покажіть на карті відгадані об’єкти:
4400 км (довжина р. Парана)
3812 м (висота озера Тітікака)
90% (займають річки Атлантичного басейну)
1054 м (висота вдсп. Анхель)
304 м (глибина озера Тітікака)
2730 км (довжина р. Оріноко)
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія та оцінювання.
Вчитель. Діти, чи виправдались ваші сподівання, виконайте вправу - продовжіть речення.
VІ. Домашнє завдання.
1.Опрацювати 24, усно відповідати на запитання в кінці параграфа.
2.Вивчити географічну номенклатуру з теми «Води суходолу Південної Америки»
3.Підготувати повідомлення про природні зони Південної Америки.