Тема. Взаємні права та обов’язки батьків та дітей. Мета: ознайомити учнів з правами батьків та дітей;розвивати вміння розв’язувати правові ситуації за допомогою нормативних актів; виховувати повагу до старшого покоління, розуміння взаємності прав та обов’язків батьків та дітей. Обладнання: дидактичні матеріали, таблиці, схеми, Конституція України, Сімейний кодекс України. Опорні терміни та поняття: аліменти, майнові права, особисті немайнові права, орган опіки та піклування. Тип уроку: урок формування і вдосконалення вмінь та навичок. Форма уроку: круглий стіл Хід уроку І.Організаційний момент. ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів. Запитання до учнів 1. Дайте визначення поняттям «сім'я» та «шлюб». 2. Назвіть умови необхідні для укладання шлюбу. 3. Назвіть підстави недійсності шлюбу. 4. Який шлюбний вік встановлено на Україні? Чи однаковий він для чоловіка та жінки? 5. Чи можливе виключення в законодавстві для вступу в шлюб до того часу, якщо не досягнуто шлюбного віку? 6. Назвіть особливості укладення шлюбу неповнолітньою особою. 7. Які умови висуваються законодавством до часу реєстрації шлюбу 8. Де можна зареєструвати шлюб. 9. Хто не має права укладати шлюб? 10. За допомогою прийому «Порядок перед усім». Упорядкуйте таблицю: «сім'я » та «шлюб».
§ Шлюб потребує реєстрації в органах РАЦС.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Притча: «В одній сім'ї , жили мати, донька та онука, мати занедужала. Від тяжкої хвороби не могла старенька навіть підвестись з ліжка. Донька спочатку приділяла хворій багато уваги, а потім (хвороба тривала більше року) почала нарікати й відмовлялася від обов’язку наглядати за матір’ю. У кімнаті, де лежала немічна старенька, все покрилося пилом й стояв неприємний запах,що розповсюджувався на весь дім. Мати запропонувала своїй дочці принести із сараю стару драбину, щоб, поклавши на неї бабусю, віднести хвору до комори. Поклали вони стареньку на драбину й винесли з хати. Після цього онука взяла драбину й обережно поставила в сарай. Мати їй каже: «Навіщо, доню, ти поставила драбину на місце, вона дуже стара її потрібно викинути». А дочка їй відповідає: «Нехай, мамо, вона ще постоїть, а то коли ти зістаришся, не буде на чому тебе винести до комори…» Чи є взаємними права та обов’язки дітей ?! Приведіть приклади життєвих ситуацій, які можуть проілюструвати, як виявляються взаємні права та обов’язки батьків та дітей. ІV. Оголошення теми та очікуваних результатів. Після цього уроку учні зможуть: Пояснювати , чому права та обов’язки батьків та дітей є взаємними. Наводити приклади прав батьків та дітей; Описувати обов’язки батька й матері утримувати дитину та обов’язки повнолітніх дітей утримувати батьків. Моделювати і розв’язувати правові ситуації, пов’язані з правами та обов’язками батьків та дітей. Висловлювати власне ставлення до взаємних прав та обов’язків батьків і дітей. З повагою та розумінням ставитись до людей старшого покоління. V. Вивчення нового матеріалу. План
1. Права та обов’язки батьків та дітей. 2. Особисті немайнові права дітей 3. Права батьків і дітей на майно, право на утримання. 1. Розповідь вчителя Сім'я, родина –батько, мати, брати і сестри, бабуся і дідусь –це не просто найближчі і найдорожчі тобі люди. Це цілий світ, де панують свої звичаї і правила в ньому людина живе від перших днів і до останніх. В народі казали: «До свого роду хоч через воду». У більш давні часи українці жили великими сім’ями, які складалися з трьох чотирьох поколінь. Про таку сім’ю казали: «У нашого Омелька невелика сімейка: тільки він та вона, та старий та стара, тільки Сидір та Нестірко, та діток шестірко, та батько та мати,та їхні три брати» Починаючи з середини ХVІІІ століття, великі патріархальні сім'ї розпадаються на малі, тобто такі, що складаються з багатьох дітей. Главою сім'ї був чоловік, але становище жінки ніколи не було нижчим чи принижуючим. Коли помирала дружина, чоловік жив у меншого сина, а якщо синів не було то у дочки. Дід допомагав стерегти двір,баштан, город пасіку, доглядав за худобою, а взимку крутив коноплі на печі та тішився з онуками. В народі казали: «Годуй діда на печі, бо сам там будеш». Баба, залишившись вдовою, намагалась жити теж у сина. Весною баба полола город, обгортала картоплю, у жнива на ній діти, домашнє господарство, восени вона вибирала і сортувала картоплю, квасила буряки, сікла капусту. Взимку вона микала мичку, вишивала, вчила дітей, як на світі жити. Вона –джерело старих звичаїв, прикмет, замовлянь. Сучасні зумовлює зміни інші тенденції у відносинах між батьками та дітьми. Однак батьки та діти зобов’язані надавати взаємну моральні підтримку та матеріальну допомогу одне одному. Ця норма зафіксована не тільки у сімейному праві, але й в конституційному. Прийом «Допитливий Читайлик» Опрацювати статті із Конституції України, Сімейного кодексу, в яких йдеться про права та обов’язки дітей. Конституція України Стаття 51. Батьки зобов’язані утримувати дітей до їх повноліття. Повнолітні діти зобов’язані піклуватися про своїх непрацездатних батьків. Сімейний кодекс України Стаття 141 1. Мати, батько мають рівні права та обов’язки щодо дитини, незалежно від того, чи перебували вони у шлюбі між собою. 2. Розірвання шлюбу між батьками, проживання їх окремо від дитини не впливає на обсяг їхніх прав і не звільняє від обов’язків щодо дитини. Стаття 142. 1. Діти мають рівні права та обов’язки щодо батьків, незалежно від того, чи перебували їхні батьки у шлюбі між собою. Питання до учнів. Чи можете ви поділитись випадками із власного досвіду? Якщо дитина не народжена у шлюбі, то ці люди можуть звернутися із спільною заявою до органу реєстрації актів цивільного стану щодо визначення батьківства. Батьківство встановлюється і за рішенням суду –позов про визначення батьківства може бути пред’явлений тим, хто вважає себе батьком дитини. Отже, батьки і діти пов’язані взаємними правами та обов’язками, це означає, що батьки і діти мають здійснювати одне щодо одного визначену законом можливу та необхідну поведінку. 2. За допомогою ігрового прийому «Нишпорки» Розділити клас на дві групи і запропонувати за допомогою тесту підручника та Витягів із Сімейного кодексу знайти: І групі –Особисті немайнові права та обов’язки . До особистих немайнових прав та обов’язків належить: Обов’язок забрати дитину з пологового будинку і не пізніше одного місяця з дня народження зареєструвати її. Право та обов’язок батьків визначати прізвище, ім'я і по батькові дитини, що вписується у Свідоцтво про народження дитини. Право визначати місце проживання дітей. Діти, які досягли 10 років, визначають своє місце проживання спільно з батьками, з 14 років –у разі проживання їхніх батьків окремо можуть вирішувати це питання самостійно. Право батьків спільно вирішувати питання виховання дітей. Якщо дитина проживає з одним із батьків, вона має право вільно зустрічатись і спілкуватись з іншим. ІІ групі –Обов’язки батьків щодо виховання та розвитку дитини. Окремою статтею в Сімейному кодексі України окреслюються обов’язки батьків щодо виховання та розвитку дитини. Держава дбає про забезпечення права дитини на належне батьківське виховання через систему державного контролю (Див. схему в підручнику на с.137) Розв’яжіть задачу. 14-річний Сергій скоїв дрібне хуліганство. 29 вересня 2008р. щодо матері був укладений протокол пр. адміністративне правопорушення , відповідно до якого вона підлягала відповідальності за невиконання батьками обов’язків щодо виховання дитини. При розгляді справи в суді мати Сергія пояснила, що вона не позбавлена батьківських прав, про те її син самостійно вибрав після досягнення 14 років своє місце проживання й живе окремо від неї –у рідної тітки, тому вона не може відслідковувати кожен його крок і не відповідає за виховання сина. Дайте аналіз ситуації. Яке рішення прийме суд? Оксана і Олег розлучилися. Вони мають трирічного сина Андрія, якого виховують батьки Олега. Бабуся і дідусь відмовляються віддати Оксані дитину і не дозволяють їй відвідувати сина. Проаналізуйте ситуацію, як вона має бути розв’язана? Отже, шлюб є підставою для виникнення прав і обов’язків подружжя, як особисто немайнових –право на материнство (батьківство); на свободу та особисту недоторканість; на повагу своєї індивідуальності, на зміну прізвища; на розподіл обов’язків та спільне вирішення питань життя сім'ї; на особисту свободу тощо. 3. Розповідь вчителя Крім особистих немайнових відносин існують майнові . На уроках української літератури вивчаючи творчість І.Нечуя-Левицького опрацьовували твір «Кайдашева сім'я». Даний твір є веселою енциклопедією сімейних стосунків другої половини ХІХ століття. Стара Кайдашиха і Мотря змагаються за хатню першість, а Кайдаш зі своїм сином Карпом –за господарську. Кайдашиха з Мотрею у сварці б’ютьгоршки, ламають мотовила, тижнями сидять у неметеній хаті, а Карпо –навіть батька побив. Звичайно діти поважно ставились до батьків, слухали їх,але до того часу, одружувались. Після створення власної сім'ї бажали жити окремо. Батьки давали дітям частину майна, благословляли дітей, бажали достатку у власнім домі. Для вивчення цього питання окремі учні готували випереджаючі завдання: Повідомлення 1 учня: Сімейний кодекс України ,регулює і майнові відносини. Їх можна розділити за трьома критеріями: Роздільність майна батьків та дітей, яке при вирішенні між батьками та малолітніми та неповнолітніми дітьми визнається власністю батьків; Право власності дитини; Право спільної сумісної власності батьків і дітей. (Див. схему в підручнику на с. 138)
Повідомлення 2 учня: Батьки не мають права без дозволу органу опіки та піклування вчиняти такі правочини щодо майнових прав дитини: Укладати договори, які підлягають нотаріальному посвідченню та (або) державній реєстрації, у тому числі оговори щодо поділу або обміну житлового будинку, квартири; Видавати письмові зобов’язання від імені дитини; Відмовлятися від майнових прав дитини. Окремо сімейним правом вирішується питання щодо права власності на аліменти, одержані на дитину. Вони є власністю того, на кого виплачуються і мають використовуватися за цільовим призначенням. Розповідь вчителя Право на утримання мають як дитина так і батьки. Розглянемо його за допомогою схеми. (Див. схему в підручнику на с.139) VІ. Осмислення нових знань і умінь. Виконати завдання № 2 в робочому зошиті VІІ. Підведення підсумків уроку. Отже, батьки і діти пов’язані взаємними правами та обов’язками, це означає, що батьки і діти мають здійснювати одне щодо одного визначену законом можливу та необхідну поведінку. - шлюб є підставою для виникнення прав і обов’язків подружжя, як особисто немайнових –право на материнство (батьківство); на свободу та особисту недоторканість; на повагу своєї індивідуальності, на зміну прізвища; на розподіл обов’язків та спільне вирішення питань життя сім'ї; на особисту свободу тощо. -Право на утримання мають , як діти так і батьки. VІІІ. Домашнє завдання. 1. Опрацювати текст підручника 2. Скласти юридичну задачу, що буде ілюструвати питання «Права батьків та дітей на майно. Право на утримання». **Хто бажає ускладнити задачу питаннями, що не розглядались на уроці, розгляньте Розділ ІІІ Сімейного кодексу України (глави XIV-XVII). Найкращі із задач розв’яжемо на наступному уроці. |