Конспект уроку "Вживання великої букви у власних назвах. Правопис чоловічих та жіночих імен по батькові

Про матеріал
Даний матеріал має на меті поглибити і закріпити знання учнів про власні і загальні назви, про вживання великої букви у власних назвах, удосконалювати практичні навички їх правопису; з’ясувати особливості творення імен по батькові, сприяти зміцненню навичок правопису імен по батькові.
Перегляд файлу

 

Урок з української мови 6 клас 

 

Тема. Вживання великої букви у власних назвах. Правопис   

           чоловічих і жіночих імен по батькові

 

      Мета.

Навчальна      Поглибити і закріпити знання учнів про власні і загальні назви,                   про вживання великої букви у власних назвах, удосконалювати       практичні навички їх правопису; з’ясувати особливості творення імен по батькові, сприяти зміцненню навичок правопису імен по батькові.

Розвивальна   Розвивати кругозір, культуру усного і писемного мовлення,   вміння застосовувати вивчені правила; коригувати і розвивати зорову пам’ять, наочно-образне мислення, увагу.

Виховна          Виховувати любов до рідного краю, позитивну мотивацію до        навчання.

 

Тип уроку. Урок систематизації, узагальнення знань, умінь, навичок.

 

Міжпредметні зв’язки. Література, географія, історія.

 

Матеріали та обладнання. Картки з завданнями, таблиці, схеми, демонстративний матеріал, медіа-презентація.

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку.

 

І. Загальнокорекційний етап.

   Психологічний настрій.

     Добрий день починається з гарного настрою, веселої посмішки, корисних справ. Тож давай побажаємо всім доброго дня.

     До нашого класу завітали гості. В народі кажуть, що добрий гість дому радість. Сподіваюсь, що ти як і я радий нашим гостям. Привітайся до гостей. Сідай.

      Пролунав уже дзвінок                                                                                                             Розпочати час урок                                                                                                          Помандруємо ми разом                                                                                                               Мови рідної стежками.       

     ІІ. Основний етап.

  1. Ознайомлення учня з завданнями уроку.

 

Лейтмотив.

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитися , а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати.

Гарно, плідно працювати.  

  2.  Записування дати, класної роботи.

  3.  Каліграфічна хвилинка.    

   ВЕЛИКА БУКВА  Дмитро

   4. Слухання казки.

    - Послухайте казку і зробіть висновок, про що йтиметься сьогодні на уроці.

                                               Казка про велику букву

          Жила собі маленька буква. Її часто пропускали, інколи просто не помічали. Засмутилася маленька буква і вирішила все змінити.

          Перейшла з середини речення на початок. І сталося диво. Почали поважати малу букву, писали її вже великою. Але їй цього було замало. Захотілось дати ймення державам, містам, селам, річкам, горам. Ще більше почали шанувати букву. Але їй і цього було мало! Задумала вона приєднатись до імен, по батькові, прізвищ та кличок тварин. Від цього вона стала ще більшою, товстішою.

        З тих пір всі ті слова, в які потрапила вона, пишуться з великої букви.

5. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

            На сьогоднішньому уроці ми поглибимо і закріпимо знання про власні та загальні назви, вживання великої букви у власних назвах; з’ясуємо особливості творення чоловічих і жіночих імен по батькові, їх правопис.

      6. Актуалізація опорних знань.

          Записати відповіді на питання одним словом. Слова записуємо у називному відмінку.

      а)  Де ми живемо? (Україна)                                                                                                б) Яке місто є столицею України? (Київ)                                                                      в) Яка головна вулиця столиці? (Хрещатик)                                                                         г) Найвища вершина Карпат (Говерла)                                                             

      - Як ви написали ці слова? Чому?

      - Які ще є іменники? (Загальні)

      Загальні назви дають предметам певного ряду, наприклад, слово місто позначає будь-який великий населений пункт. Власні назви використовуються для того, щоб з ряду предметів певного роду виділити якийсь один предмет. Наприклад, власна назва Київ виділяє з усіх міст столицю України.

      7. Тренувальні завдання і вправи.

          1) Гра «Плутанка»

           Скласти за стрілками прислів’я і записати.

          Людина           Вітчизни

              

           без                    як                       пісні

 

          соловей                  без

 

 -Без чого не може жити соловей? Чому?

( Якщо соловей не буде співати. То буде звичайною сірою пташкою. Бо саме спів відрізняє його від інших птахів.)

-Без чого не може жити людина? ( Без Батьківщини).

 2)  Читання вірша учнем.

-Свою любов до Батьківщини поет, наприклад, виражає у вірші:

Сонце заходить, гори чорніють,                                                                                         Пташечка тихне, поле німіє.                                                                                                   А я дивлюсь і серцем лину                                                                                                       В темний садок на Україну.

-Хто автор цих рядків?

( Тарас Григорович Шевченко)

-Як ви напишете ці три слова? Чому?

-А зараз ми з вами запишемо ще імена відомих українців.

(Впізнавання осіб при перегляді на слайдах, записування імен і прізвищ у зошит).

http://pressclub.te.ua/wp-content/uploads/2015/03/f.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Леся Українка, Іван Франко, Богдан Хмельницький, Михайло Грушевський.

8. Фізкультхвилинка.

9. Дослідження карти України.

    Зараз ми здійснимо подорож по рідній землі. Для цього використаємо карту України. Дослідимо, які міста, річки, моря, гори знаходяться на території нашої держави.

  1.     Спробуйте відгадати (назви міст)

 

     Жито і мир                                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              Їв, Микола                                                      Іван Франко

 

Л миколаїв 

 

 

 

 

 

 

 

   

( Учні записують назви міст у зошит Житомир,  Миколаїв, Івано-Франківськ, дописують назви населених пунктів, в яких проживають)

  1.     Відшукати на карті і записати назви рік, морів, гір.

10. Гра «Ріпка».

- Пригадай казку «Ріпка». Можете назвати, які там були тварини і їх клички?

( Підкреслити у тексті слова – клички тварин)

     Жив собі дід Андрушка, та була в нього баба Марушка, і в них була дочка Мінка, а в Мінки собачка Фінка, а в Фінки кицька Варварка, а у Варварки вихованка - мишка Сіроманка. От взяв дід весною сапку та мотику, скопав у городі грядку велику, зробив дірочку дрібку - та й посадив туди ріпку.

11. Скласти речення про вашого домашнього улюбленця.

       Мій собака Дік приймає участь у бійцівських боях.

12. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи.

1) Завдання «Найуважніший»

Одного разу Мишко з мамою Оленою Сергіївною  та батьком Дмитром Івановичем поїхали на день  народження до дідуся Івана.

   - Чиїм батьком був дідусь Іван — тата чи мами? (Тата).

   - Як називатимуть Мишка, коли він стане дорослим? (Михайло Дмитрович)

2) Колективний аналіз таблиці про утворення чоловічих і жіночих імен по батькові.

 

3) Виконання вправи з підручника.

13. Закріплення правила, аналіз схеми.

 

 

 

 

      

 

 

 

 

12. Вправа на закріплення.

    Обвести «правильну» букву.

C:\Documents and Settings\ТОЛИК\Мои документы\Мои рисунки\1\1.jpg

ІІІ. Заключний етап.

  1. Підсумок уроку. Оцінювання.
  2. Домашнє завдання. Заповнити анкету, використовуючи власні назви.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 вересня 2023
Переглядів
942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку