Тема уроку. Як з’явилися свійські тварини.
Мета:ознайомити учнів з істотними ознаками диких і свійських тварин; навчити визначати, яку користь приносять свійські тварини людині; формувати уміння їх розпізнавати за істотними зовнішніми ознаками, місцем мешкання, способом харчування; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати спостережливість, пізнавальний інтерес, дбайливе ставлення до тварин.
Обладнання: Гільберг Т., Тарнавська С. «Я досліджую світ» підручник для 3 класу, 1 частина., мультимедійна презентація, відеоролики, дидактичний роздатковий матеріал, куб.
Електронні посилання:
1. Мульфільм «Кот, который гулял сам по себе».
https://www.youtube.com/watch?v=qgzVRpAQDpM&t=20s
2. Фізкультхвилинка.
https://www.youtube.com/watch?v=LCFGKIuAyeo
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.Привітання.Слайд №1
Всміхаєтьсялагіднесонечко
І дивиться в наше віконечко,
Проміння своє посилає,
Нам гарно навчатись бажає.
2. Психологічний настрій на урок.
Вправа «Спіймай свій настрій».
Отже, якщо ви налаштувалися і готові, тоді ми разом створимо цікавий, творчий і продуктивний урок.
3. Вправа «Очікування».
- Діти, чого ви очікуєте від нашого уроку?
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Вправа «Синоптик».
- Діти, скажіть, яка зараз пора року?
- Який сьогодні день?
- Який зараз місяць?
- Яке сьогодні небо?
- Які зміни відбулися в неживій природі?
- Які зміни відбуваються в живій природі?
Літом наїдається,
Зимою висипляється.
(Ведмідь)
Має вуса, пишний хвіст
І негарну звичку:
Спершу добре він поїсть.
Після – миє личко.
(Кіт)
А що то за тварина?
Їйбагно, немов перина.
Ляже в нього і дріма,
Рохне, стогне... сил нема.
І ніде, ні в яку пору
Не подивиться угору..
(Свиня)
Влітку сіренький,
А взимку біленький,
Довгі вуха має,
Швидко в лісі стрибає.
(Заєць)
Повзунповзе,
На базар голкивезе.
(Їжак)
Маленьке, сіреньке,
а хвостик як шило.
(Миша)
Хто на собі ліс носить?
(Олень)
Лісом гасає,
Вівчарів лякає,
Овечок хапає,
У хащах зникає.
(Вовк)
Пасеться на лугу тварина:
Пухка і сіра, як хмарина.
Вона нам вовноюдає
Турботу і тепло своє.
(Вівця)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні ми розглянемо та дослідимо дуже цікаву тему «Як з’явилися свійські тварини ».
1 грань – «Опиши»- Хто такі свійські тварини ?
2 грань – «Порівняй» - Чим вони схожі, а чим відрізняються від диких тварин?
3 грань – «Асоціації» - Які думки у вас виникають про те, що дикі тварини приручилися людиною та стали свійськими?
4 грань –«Проаналізуй» - Які зміни відбулися у свійських тварин на відміну від диких? (людина допомагає тваринам у догляді за потомством, будує житло для тварин; гуси не літають у теплі краї; у собаки не такі гострі зуби, як у вовка; корови рухаються повільно, на відміну від диких предків; кролі не бігають швидко, як зайці, не змінюють колір хутра)
5грань – «Застосування» - Яка користь від свійських тварин для людини?
6 грань – «За» і «Проти»- Добре чи погано, що людина приручає тварин? Чому?
ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
Слайд №4
Відомо, що осла одомашнили близько 6 тисяч років тому в долині річки Ніл. Його дикий предок – нубійський осел – і досьогодні водиться в Африці. Де на шкалі часу потрібно розмістити осла?
А. Між конем і північним оленем.
Б. Між верблюдом і качкою.
В. Між козою та свинею.
2. Бесіда.
Ніхто з людства точно не знає, як саме дикі тварини потрапляли до людей і поступово становилися свійськими, про це можна тільки здогадуватися. В Англії в кінці ХІХ на початку ХХ століття жив письменник та мандрівник Редьярд Кіпплінг. Він написав не одну книгу, за мотивами яких створено мультфільм «Мауглі».
Зараз я хочу вас познайомити з уривками ще одного мультфільму, який також створено за оповіданнями Кіпплінга, і називається він «Кот, которыйгулял сам по себе».
Перегляд уривків мультфільму.
Фізкультхвилинка
А ще в історії розвитку людства, коли ще у світі не було засобів зв’язку, існувало таке явище, як «голубина пошта».
Слайд №5
Птахів зазвичай транспортували до місця призначення у клітках, а там — за потреби, прив'язували до лапок компактно складений папірець з написаним повідомленням, і відпускали на волю. Голуб, звичайно, летів назад додому, де його власник міг прочитати отриманого листа.
Голубів, як поштарів, почали використовувати у період античності, ще у 700 році до н.е. Греки помітили, що ці птахи запам’ятовують дорогу додому та витримують велику відстань, тому на той час голубів під час воєнних подій відправляли до союзників, аби надіслати повідомлення про перемогу.
Офіційно голубам зарахували посаду поштових у 1870 році під час облоги Парижа – вони передавали плівки з фотографіями, а розшифрувати їх могли тільки на спеціальному "голубиному поштамті". Голуби зі значним успіхом використовувалися під час проведення різних воєнних операцій, причому успіх був такий, що, наприклад, 32 британських птаха удостоїлись найвищої нагороди — медалі Марії Дікін.
У Лондоні стоїть пам’ятник однійголубці, яка єдина з усіх голубів змогла вчасно передати повідомлення про порятунок човна, котрий потрапив у шторм. Завдяки їй вдалося врятувати пасажирів, які опинилися у відкритому морі.
В Україні офіційно голубина пошта відкрилась у 1890 році.
V. Узагальнення та систематизація отриманих знань.
1. Робота в групах.
У кожній групі на партах лежить конверт із 2 завданнями. Завдання треба виконувати по порядку. Через 2 хвилини спікер з кожної групи познайомить нас зі своїми виконаними завданнями.
Завдання для груп.
Виступ спікерів команд.
Дякуємо за цікаву інформацію!
2.Гра «Відгадай професію».Слайд №6
Діти відгадують, вчитель пояснює значення невідомих слів. Учні коротко розповідають про те, що їм вже відомо зі свого власного досвіду.
VІ. Підсумок уроку.
- Чим вониплатять людям за їх любов, ласку, увагу?
(вчитель на дошці прикріплює основні слова)
Слайд №7
Отже, на уроці ми дослідили, що всі свійські тварини походять від диких, яких людина приручила. Свійською твариною вважається та, яка дає в неволі потомство й не може прожити без догляду людини. Свійських тварин людина розводить заради продуктів споживання, як тяглову силу, для власного задоволення.