10 березня о 18:00Вебінар: Шкільне діловодство. Документація заступника директора з навчальної роботи

Стем проект "Лялька - мотанка"

Про матеріал
Стем проект "Лялька - мотанка" За допомогою цього проекту я хотіла викликати у молодого покоління інтерес до історичного минулого народу, його звичаїв і традицій, наблизити їх до перлин народної творчості; Виховувати любов до Батьківщини, до мистецтва; Розвивати таланти і здібності дітей у різних сферах художньо-естетичного циклу.
Перегляд файлу

C:\Users\metodkabinet\Desktop\Portfolio_ukr_stil\Portfolio_ukr_stil\Портфоліо\укрфон1.jpgЕмблема2Комунальний  заклад

«Методичний центр Нікольської районної ради Донецької області»

ЛОКАЦІЯ №5

              STEAM-проект

Інтегровані предмети:

 -історія ; 

 -літературне читання;

  -математика;

 - інформатика;

  -мистецтво.

Тема «Лялька –мотанка як оберіг народу»

                   Учасники проекту учні  4-А та 4-Б класів

                                                                     

                                                                    

                   Керівники   проекту   Ярошевич Світлана Юріївна

                                                              Уварова Світлана Євгеніївна

 

 

КЗ «Нікольська ЗОШI-IIIступенів №1імені Якименка А.Д.Нікольської районної ради Донецької області»                    опорна школа

 

                   смт Нікольське 2019 р.

                  Учасники проекту

C:\Users\MisMis\Desktop\IMG-639c7c3c0d8836c9212874b56eed3f74-V.jpg  C:\Users\MisMis\Desktop\IMG-e0890216c2b4e4bd36f840726eaa2f9f-V.jpg

   Мазурик Людмила                 Марущак Євгенія

C:\Users\MisMis\Desktop\IMG-d0a90ba3009bd2eae52ff683b19b6011-V.jpg  C:\Users\MisMis\Desktop\IMG-16195ac4210316e816e69aec7a4d20d7-V.jpg

    Сидоренко Катерина            Ксеніта Софія

                     C:\Users\MisMis\Desktop\IMG-3068eefe8cd6553b54ec682332f832dd-V.jpg

                                Неустроєва Софія

                                

                            Керівники проекту

      F:\IMG_1679.JPG

Ярошевич Світлана Юріївна

КЗ «Нікольська ЗОШ I-III ступенів

 №1 імені Якименка А.Д.

 Нікольської районної ради

Донецької області» опорна школа

учитель початкових класів

19 років.

        F:\Уварова С.Є.-п.JPG

Уварова Світлана Євгеніївна

КЗ «Нікольська ЗОШ I-III ступенів

 №1 імені Якименка А.Д.

 Нікольської районної ради

Донецької області» опорна школа

учитель початкових класів

20  років

 

                                      Зміст

 

     І.Вступ. Паспорт   проекту._ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 2-3

 

II. Основна частина.  Робота  творчих  груп._  _ _ _ _4-7

 

II. Висновок. Рекомендації.-- -- -- -- --- -- -- -- --- -- -- -- 8

 

 III. Використана   література.-- -- -- --- -- -- -- -- -- -- -  -9

 

IV.  Додатки.-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --10-

 

 

 

 

 

 

   I.Вступ. Паспорт проекту

   Тип  проекту : 

інформаційний,науково-дослідницький,колективний, інтегрований,середньотривалий.

     Предмети:

 інформатика, літературне читання,  математика, мистецтво.

     Учасники  проекту:

 учні  4-А  та 4-Б класів,  класовод, працівник музею, майстрині, батьки.

      Актуальність

       У бурхливому плині часу нові події затіняють минуле, багато чого забувається, вивітрюється з пам'яті людей. Люди повинні пам'ятати ті речі, з яких почалося їхнє життя – маленьку іграшку-порадницю  дитячих років. Яскравим прикладом іграшки є лялька-мотанка з її сакральним значенням. Сучасні ляльки «Барбі» затінили українську народну іграшку. На нашу думку,  це дослідження є актуальним, тому що воно змушує замислитись над історією української культури, неперевершеною історією нашого народу, показати значення мистецтва як основної цінності української ментальності, донести духовно сильний образ українців у виготовленні своєрідних ляльок.

        Мета проекту

  • викликати у молодого покоління інтерес до історичного минулого народу, його звичаїв і традицій, наблизити їх до перлин народної творчості;
  • виховувати любов до Батьківщини, до мистецтва;
  • розвивати таланти і здібності дітей у різних сферах художньо-естетичного циклу.

    Завдання проекту

  • зібрати матеріал стосовно даної теми (включаючи пісні,вірші);
  • простежити історію ляльки-мотанки в культурі українського народу;
  • проаналізувати символіку ляльки-мотанки та її призначення;
  • визначити типи, роль, функції ляльок;
  • здійснити опис процесу виготовлення ляльки-мотанки;
  •  відвідати виставку ляльок-мотанок ;
  • відвідати  майстер- клас «Родинний оберіг-мотанка».

 

 

         Етапи  реалізації  проекту

 

1.Вибір  теми  проекту.

2.Формування  груп  з  урахуванням  інтересів  та  уподобань  дітей.

3.Визначення  завдань  у  групах.

4.Робота  з  різними  джерелами  інформації.

5.Індивідуальні  консультації  учням.                                                                   

6.Збір  віршів, пісень.

7.Відвідування  майстер-класу з виготовлення ляьки.

8. Відвідування виставки ляльок-мотанок.

9.Систематизація  та  оформлення  отриманого  матеріалу.

          10.Презентація  проекту.

 

 

 

 

 

 

II. Синхронізація програм.

 

Предмет

Тема

Завдання за предметами

Очікуваний результат з предмету

Історія

Історія виникнення ляльки-мотанки та її різновиди.

простежити історію ляльки-мотанки в культурі українського народу;

  • проаналізувати символіку ляльки-мотанки та її призначення;
  • визначити типи, роль, функції ляльок.

 

 

 

З’ясували історію ляльки,

 дізналися про її різновиди та

функції..

Математика

Обчислення площі та периметру одягу ляльки.

  • підрахувати розмір тканини для виготовлення ляльки-мотанки.

Розкроїли за обчисленнями

полотно тканини для роботи.

 

Літературне читання

Лялька-мотанка в українському фольклорі

  • підібрати вірші, пісні , прислів’я, та приказки для проекту.

Випустили збірку віршів і пісень.

 

 

 

 

Інформатика

Пошук інформації за допомогою інтернету.

  • вдосконалення  вмінь  орієнтуватися  в  інформаційному  просторі;
  •   вміння  використовувати  різні  джерела  інформації.

 

Підготували презентацію для

 захисту проекту.

 

Мистецтво

Створення ляльки-мотанки як оберіг.

  • познайомитися з видатними майстринями;
  • створити ляльку-мотанку.

Відвідали музей та майстер-клас з виготовлення ляльки; створили ляльку-мотанку як кінцевий результат проекту.

 

 

Історія «Виникнення ляльки-мотанки та її різновиди.»

      Про українські рушники та вишиванки знають повсюди і в Україні і далеко за її межами, а от про ляльку-мотанку інколи не знають нічого. Прекрасно, що традиції створення та використання таких ляльок збереглися та продовжують відроджуватися. Мотанки давні родинні обереги українців. Такі ляльки уособлюють собою єднання сімейних зв’язків.

   Перші вузликові ляльки, так інколи ще називають мотанки, зявилися приблизно 5 тисяч років тому. Мотанка – символ добра та благополуччя, символ надії на краще та сильний сакральний предмет.

   Сама назва ляльки - «мотанка» походить від поняття «мотати», а загальний вигляд такої ляльки представляє собою фігурку людини, як правило жіночу або дитячу, виготовлену зі шматків тканини. Частини тіла такої ляльки з’єднувалися вузликами.   З історичних джерел відомо що перші прототипи мотанок на території України з’явилися  в Чернігівській області.

100_5269     100_5270

В Україні вирізнялися різні типи ляльок-мотанок.

 При народженні дитини українці виготовляли ляльку-немовля. Перша лялька вважалась для дитини найважливішою. Ця лялька-оберіг має багато різних назв: немовля, пеленашка, дитинка, дитятко та ін. Для того щоб  "Пеленашка" стала оберегом для майбутньої дитини, вагітна жінка майструвала її при запаленій свічці, читаючи молитву.На першому році життя мотанки лежали в ліжечку, замотувалися в одяг або вкладалися в ручку дитині. Потім, коли вже дітки починали ходити й розмовляти, їм робили зайчиків-мотанок, які одягалися на пальчик. Такий зайчик був добрим товаришем і співрозмовником дитині.

 Баба-берегиня  допомагала оберігати достаток сім'ї. У середину ляльки вкладали монети, зерно, вовну для збереження домашнього тепла, отримання хорошої вовни овець та грошового достатку. Народні традиції української культури наділяють Берегиню великою силою: захищати людей від усякого зла, оберігати оселю, малих дітей, добробут і щастя сім’ї.

 Лялька-Наречена  - це оригінальний і вишуканий подарунок нареченій на весілля. Наші предки свято вірили, що Лялька-Наречена захищає дівчину, підтримує її, сприяє щасливій долі. Цю ляльку багато одягали і прикрашали, так як вона символізувала придане нареченої і привертала багатого нареченого .

 За способом виготовлення та за призначенням ляльок можна поділити на деякі види, наведені нижче.

 Меланія (іграшка-колиска) – знак божества заступниці дітей. Її прикріплюють до колиски дитини як оберіг. Дарують ляльку при народженні дітей.

 Христя (святкова ляля)– лялечка, весільна або наречена, призначена для прикрашання інтер'єру, є найкращим подарунком до різних свят: весілля та дня народження.

Одарка (лялька з діточками) нагадує іконописний образ Богородиці. ЇЇ дарують новоствореним сім’ям. Ганчіркову ляльку  Берегиню, вироблену власними руками, мати дарувала донечці перед весіллям, благословляючи її таким чином на щасливе заміжжя. Гості теж дарували ляльок з побажанням, щоб в них народилося багато діточок.

 Лялька На здоров'я - помічник людини у битві з хворобою. Це лікувальна лялька. Виготовляється цілком з лляних ниток. Стародавні слов’яни вважали, що льон за своїми природними властивостями здатний взяти на себе хворобу, і тим допомогти людині видужати.

 Лялька Доля–одна з  найулюбленіших ляльок майстринь. Її потрібно робити власноруч. Це так звана «ліктьова лялька». Цю ляльку ніколи не роблять з тканини, тільки з ниток, тому що це допомагає Макоші прясти нитку. Макош (Мокш) - Богиня Долі, старша з богинь, а також покровителька рукоділля, родючості та врожайності, хазяйновитості та достатку у сім'ї. Виготовляють її з вовняних ниток. Нитки для ляльки намотуються через лікоть і великий палець долоні.

  Ляльки-княгині- пишні красуні, вбрання яких вимагає особливо великої уваги, вони в яскравих кольорах, з намистом.

 Ляльки-зерновушки–  більш скромні, виконані в пастельних тонах. Їх, як правило, робили на Різдво, і вони символізували багатство й добробут, тому що в голову такої ляльки треба було покласти монету на гроші, зерно на добробут і пучок шерсті на тепло.

 Калитку-травницю, в яку згорнуті лікувальні трави, дарували з побажаннями здоров'я і тримали біля ліжка.

 Ляльку-берегиню (мама з немовлям) - дарували на поповнення сім'ї .

Помічницею у хатніх справах була Лялька-Багаторучиця. Свою назву лялька отримала за наявність великої кількості рук (п`ять пар рук). Таку ляльку полюбляли господині, її підвішували над прялкою чи піччю для того, щоб господиня встигала робити всю хатню роботу. А лялька допомагала їй у цій справі.

Існує безліч обрядових ляльок. Але для того щоб "магія" не закінчувалася, рекомендують раз нарік спалювати старі ляльки і робити нові, бажано, напередодні Великодня .

 

Оберіг здоров  Оберіг подружжя

Подорожниця    http://www.perunica.ru/uploads/posts/2010-03/1268434893_image13.jpg

  мотанка       Картинки по запросу мотанка коза

 

 

Картинки по запросу мотанка веснянка          http://img-fotki.yandex.ru/get/4403/crea87.a/0_178547_f5abb9b2_L.jpg       

        

  Картинки по запросу мотанка зерновушка   18

      

      

Літературне читання. «Лялька-мотанка в українському фольклорі»

Галина Верд :: Лялька-мотанка    Лялька – мотанка

З ниток, клаптиків тканини

Та майстерного шиття

Оберіг є для родини

Для щасливого життя.

В лялька-мотанку бабуся

Вкладала працю та любов,

Віддала її матусі,

Щастя щоб тривало знов.

                                            Галина Верд

                Ляльки

 

 

 

 

Є ляльок багато в мене: 

в Люди платтячко зелене, 

в Олі стрічки красивіші, 

в Юлі очі голубіші, 

в Галі кращі черевички, 

в Маші симпатичне личко, 

Катя вміє говорити, 

а Оленочка – ходити. 

Та з усіх ляльок гарненьких 

лиш одна для мене мила: 

її з клаптиків стареньких 

я із мамою пошила. 

                                     Наталя Лукан

 

                         ЛЯЛЬКА МОТАНКА

Серед літа для мене пожовкли гаї,

Тьмяним полум’ям Світ запалав, 

Ти моє життя

розтрощив ущент, 

Без жалю мою честь розтоптав!


 

Хоч для Неба навіки я втрачена, 

Вправні руки мої не тремтять, 

Бо майстриня-лялькарка

найкраща я, 

Лялька буде суворий твій кат!


 

Вже недовго тобі жити солодко, 

Помсту п’ю, як відвар блекоти, 

Без обличчя моя лялька-мотанка, 

Я одна знаю:

лялечка – Ти!


 

Ще з дитинства про Щастя

я мріяла, 

Нині мрії це – попіл, зола, 

Ти пробач, ти пробач мені, лялечко:

Я створила тебе задля зла.


 

Гострі голки в руках не утримати, 

Та останню я

не загублю, 

Я не хочу колоти всю лялечку, 

Тільки серце її простромлю!


 

І чому я тебе виправдовую?

Чорним Полум’ям, Доле, гори!

Поцілую лише там, де серденько, 

Я не здатна вбивати, 

Живи!

                                       Панін О.М.

100_5219           100_5225

 

Інформатика «Пошук інформації за допомогою інтернету».

Діти за допомогою знань набутих на уроках інформатики підібрали в інтернет –ресурсах інформацію до проекту.

Похожее изображение

Створили презентацію на захист.

 

 Мистецтво «  Створення ляльки-мотанки як оберіг»

Технологія виготовлення ляльки-мотанки має декілька умов. Найважливішою є позитивна думка під час виготовлення ляльки. Наступними умовами є такі: ляльку категорично не можна колоти голками і різати ножицями, як кажуть: «Не різана, не колота» та мотання її нитками виключно за годинковою стрілкою. Число намотувань нитки на «видних» місцях, а особливо на личку повинне мати сакральну кількість три, сім, дванадцять. Виготовляють таку ляльку тільки зі шматочків тканини та ниток, які  їх скріплюють, тому і «мотанка».  

 До речі, робити ляльку-мотанку як оберіг треба було тільки в "хороший" період (краще взимку). Невдалим часом були свята і вихідні дні, а також середа і п’ятниця (в ці дні займатися рукоділлям вважалося за гріх).Дуже строго дотримувалися ще одного правила: змайструвати ляльку-мотанку так, щоб вона стала оберегом, потрібно було за один раз, не відкладаючи роботу на потім.

F:\ман2018\мотанка\мастер клас мотанка\100_5926.JPG F:\ман2018\мотанка\мастер клас мотанка\100_5939.JPG

F:\ман2018\мотанка\мотанка май\IMG_20180319_120505.jpg   F:\ман2018\мотанка\мотанка май\IMG_20180322_075651.jpg

C:\Users\MisMis\Desktop\IMG_20180401_143326.jpg

III. Висновок. Рекомендації

 

Традиційна лялька - це пам`ять культури, яка втілена в ній набагато яскравіше, ніж у будь-якій іншій іграшці. У ній збережені традиціі в одязі, вишивці. А ще домашня лялька, зроблена власноруч мамою чи бабусею, несе у собі потужний заряд духовнoї енергії роду і її зовсім не порівняти із сучасною масовою іграшкою з пластику. Рукотворна клаптикова фігурка виконує тепер провідникову функцію між минулим і майбутнім. Ляльку-мотанку, яка є елементом народної культури, уже починають відроджувати в Україні. Виготовлені сучасними народними майстрами ляльки зі збереженими традиціями дають змогу не загубити прадавню лялькову культуру нашої землі та залишити її для майбутніх поколінь. В ляльках - мотанках –ціла вічність!

 Майстерно зроблена, пишно вдягнена лялька є цінним предметом домашнього майна, водночас виступаючи посередницею між старшим і молодшим поколіннями, запорукою добробуту, щасливого родинного життя та захисту від злих сил.

 Лялька-мотанка – це один із найдревніших архетипічних символів, який єднає культури і традиції. Українська народна лялька є втіленням добра і лагідності. Це оберіг людської душі й долі, символ предків. Це символ Великої Матері, яка сотворила все суще і береже дотепер народжені нею душі.

 Ця іграшка - не тільки майстерне творіння золотих рук народних умільців, а й скарбниця вірувань, звичаїв, обрядів, духовних устремлінь, інтелекту українського народу. Дуже влучно зараз згадати слова Василя Скуратівського: «Маючи такі обереги, народ зумів уберегти від забуття нашу пісню й думу, нашу історію й родовідну пам'ять...».

 Українська лялька  - це віддзеркалення культурної пам’яті народу, в якій збереглися прадавні магічні знаки-образи, символіки різних кольорів, що знайшли своє  осмислення  та оновлення в сучасності.

Сьогодні знову набула актуальності оберегова символічність ляльки-мотанки, адже не випадково в народі говорять: «Лялька-мотанка – щаслива доля намотана». Такі обереги українці відправляють безпосередньо воїнам, що беруть участь в проведенні АТО та солдатам, які знаходяться в госпіталях після поранення .Учні нашого класу також зробили ляльки-мотанки для солдатів у зоні АТО. Разом з акцією «Напиши листа в зону АТО» в 4 класах пройшов майстер-клас з виготовлення цих ляльок, в якому змогли взяти участь усі бажаючі допомогти нашим захисникам. Цими оберегами ми спробували передати свою надію, віру і вдячність тим, хто воює на боці українського народу і сподіваємось, що ця частинка нашої душі принесе благо солдатам .

Опис виготовлення ляльки-мотанки.

Технологія виготовлення ляльки-мотанки має декілька умов. Найважливішою є позитивна думка під час виготовлення ляльки. Наступними умовами є такі: ляльку категорично не можна колоти голками і різати ножицями. Дуже строго дотримувалися ще одного правила: змайструвати ляльку-мотанку так, щоб вона стала оберегом, потрібно було за один раз, не відкладаючи роботу на потім. Вважалося, що зроблене вдруге перекреслює те, що було створено вперше, і таким чином оберіг втрачає свою силу .

   Для виготовлення ляльки нам знадобляться :

  • клаптики білої або невибіленої вбязі для голівки;
  • тулуба і рук , кольоровий прямокутник ситцю для верхньої спідниці;
  • білий мереживний такої ж довжини, але ширший, -для нижньої спідниці, квадрат хусткової тканини;
  • довга до 80 см смужка будь-якої білої тканини шириною 6-7 см для формування голівки ляльки( від ширини залежить висота голівки);
  • нитки кольорові (можна «ірис», чи акрил для вишивання), намистини, мереживо;
  • тасьма, трави для наповнення.   

1.Спершу зробимо голівку. Для цього беремо довгу смужку тканини (та що до 80 см) і змотуємо дуже щільно у вигляді діжечки.

2. Тепер беремо квадрат білої тканини із стороною 20-21 см і обвиваємо голівку. Червоною ниткою замотуємо, формуючи таким чином штийку. Правильно і обережно намотуємо хрест, який у слов’ян мав надзвичайну обережну силу.  Хрест мотаєм у декілька рядів яскравих кольорів.

 

F:\ман2018\мотанка\мотанка май\IMG_20180319_114722.jpg

3. Далі скручуємо з тієїж білої тканини дві щільні трубочки. Одну перев’язуємо кольоровою ниткою з обох боків- вона імітуватиме руки ляльк, друга-тулуб.

 F:\ман2018\мотанка\мотанка май\IMG_20180319_115741.jpg 

4. Після цього примотуємо трубочку-тулуб до голівки.

F:\ман2018\мотанка\мотанка май\IMG_20180319_120040.jpg

5. Далі прикладаємо ручки і примотуємо на рівні грудей, утворюючи таким чином хрест. На грудях мотаємо кольоровою ниткою у вигляді хреста. Це особливість ляльки –мотанки. Хрест-це символ Сонця.

F:\ман2018\мотанка\мотанка май\IMG_20180319_120733.jpg

6. Спочатку зробимо їй сорочку з мереживного полотна. Для цього полотно розриваємо до серидини вздовж довшої сторони і вдягаємо на ляльку розрізом назад. Сорочку примотуємо на талії.

F:\ман2018\мотанка\мотанка май\IMG_20180320_124319.jpg

7. Тепер призбируємо на талії з того ж полотна нижню спідничку, примотуємо її.

F:\ман2018\мотанка\мотанка май\IMG_20180320_125424.jpg

А потім таким самим чином- верхню. Для завершення примотуємо вишиваний фартушок і підперізуємо лялю поясом. Лялечка вдягнена. 

F:\ман2018\мотанка\мотанка май\IMG_20180319_143503.jpg

8.Лишилось вдягнути хустку. Але під хустку вдягали очіпок. Його ми імітуватимемо двома стрічками – мереживною та тасьмою. Закріплюємо їх на потилиці шматочком двостороннього скотчу. Але це вже застосування винаходу сучасності. А наші пращури просто зав'язували хустину, яка і тримала очіпок.

      C:\Users\MisMis\Desktop\IMG_20180401_143326.jpg

IV.Використана література

 

1. Найден О.С. Українська народна лялька. – Київ, 2007. Видавничний Дім «Стилос»– 238с.

2.Берсенева Е.,Догаева Н. Ляльковий сундучок. -Москва,2010.Белій город-112с.

3. Шкода М.Н. Свята, традиції, звичаї українського народу. – Донецьк, 2008.

4. Лялька-мотанка від Трипільської цивілізації:[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://sites.google.com/site/lalkamotanka/.

5. Лялька-мотанка - просто лялька, чи оберіг? :[Електронний ресурс]. Режим доступу: http://garbuz.org.ua/Narodni-zvichai/2009-02-05-14-32-34.html.

6. Лялька-мотанка – берегиня роду:[Електронний ресурс].- Режим доступу:http://barvinok.ucoz.net/publ/z_babusinoji_skrini/ljalka_motanka_bereginja_rodu/11-1-0-13.

7.Електронний ресурс]. http://www.svit-rosy.net.ua/motanka/

8.[Електронний ресурс]. http://lelitka.te.ua/lyalka-motanka-majster-klas/

9.Лялькове диво: [Електронний ресурс]. – Режим доступ http://motanka. kiev.ua.

10.Лялька-мотанка – берегиня роду:[Електронний ресурс].- Режим доступу:http://barvinok.ucoz.net/publ/z_babusinoji_skrini/...

11. [Електронний ресурс] www.motanka.in.ua.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
2 січня
Переглядів
104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку