Тема: Арифметична прогресія, її властивості. Формула п-го члена арифметичної прогресії.
Мета: дати означення арифметичної прогресії, ознайомити учнів з формулою п-го члена арифметичної прогресії, навчити знаходити елементи прогресії за формулою n-го члена, визначати зростання і спадання прогресії залежно від d; розвивати обчислювані навички; виховувати любов до історичного минулого.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку.
Аркуші зібрати для перевірки, а учні беруть зошити.
Ш. Актуалізація опорках знань.
а) 1, 2, 3, 5, 8,….;
б) 1, 5, 9, 13,...;
в) 1, 4, 9, 16, 25, ...;
г) 5, 10, 20, 40, ...;
д) 17, 27,37,...;
е) 35, 40, 45, 50, ...;
є) 50, 40, ЗО, 20, ...;
а) аn = n / (n + 3);
б) аn= 2n + 3.
Написати сім перших членів арифметичної прогресії, у якої:
а) = 2. d= 5;
б) = 0, d = 1/2;
в) = -3, d = 4;
г) = 4, d = -1;
(Учні по черзі записують послідовні члени арифметичної прогресії за їх означенням, поки не побачать закономірність, за якою вони отримані).
Сума двох членів скінченної арифметичної прогресії, рівновіддалених від її кінців, дорівнює сумі крайніх членів.
(Кожний член арифметичної прогресії дорівнює, середньому арифметичному наступного і попереднього членів, тобто
У перекладі з латинської слово прогресія означає рух вперед. Прогресії відомі здавна, а тому не можна сказати хто їх відкрив. Адже натуральний ряд 1, 2, 3, 4,... - це арифметична прогресія, в якій = 1, d = 1.
Задачі на прогресії знайдені на папірусі, що датується 2000 р. до н.е., але і його було переписано з іншого (Єгипет), зустрічаються в одній з найдавніших пам'яток права - “Руській правді”, укладеній ще за Київського князя Ярослава Мудрого (XI ст.)
Значна кількість задач на прогресії є в “Арифметиці” Л. Магницького 1703), що була основним математичним підручником у Росії протягом майже півстоліття.
а) 2, 5, 8, …
б) 7, 6, 5, ...
в) 1/3, 2/3, 1, … .
г) 2, 1,5,1, ....
а) - 32, -30, -28, ;
б) - 8,5, - 8, - 7,5,
а) = 3 n + 1;
б) = 5-4 n;
в) +18.
а) = 128; d = 4:
б) = - 208; d = -7.
§18. № 549, № 551, №558.