Конспект уроку з математики для 6 класу "Узагальнення та систематизація знань з теми: «Відношення і пропорції»".

Про матеріал

Це урок узагальнення і систематизації зань з теми «Відношення і пропорції», проведений у формі "роботи в групах" із зазделегідь заданими задачами про глобальні екологічні проблеми та дослідженням цих проблем у мехах своєї домівки, свого класу, свого міста. Також учні повторюють усний рахунок, вчаться бачити помилки у деяких вивчених формулах та перевіряють один одного у "роботі в парах".

Перегляд файлу

Математика та екологія.

Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми: «Відношення і пропорції».

Мета:

навчальна: повторити основні поняття теми; удосконалити вміння та навички розв’язувати задачі на всі дії із звичайними дробами та відсотками;

розвивальна: розвивати інтерес учнів до задач практичного спрямування; розвивати уміння аналізувати отриману інформацію і робити висновки; показати зв’язок математики та екології;

виховна: розвивати пізнавальний інтерес; виховувати відповідальне ставлення до навколишнього середовища; виховувати об’єктивність під час оцінювання власних сил.

Ключові компетентності:

  • спілкування державною мовою – доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію, грамотно висловлюючись рідною мовою;
  • соціальна та громадянська компетентності – співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль у командній роботі;
  • основні компетентності у природничих науках і технологіях – розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі і які можна розв’язати засобами математики;
  • математична компетентність – досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ;
  • уміння вчитись впродовж життя – організовувати та планувати свою навчальну діяльність;
  • екологічна грамотність і здорове життя – усвідомлення взаємозв’язку математики та екології; ощадне та бережливе відношення до природних ресурсів, чистоти довкілля.

Форми організації діяльності учнів на уроці:

  • евристична бесіда;
  • розповідь;
  • робота в парах;
  • групова робота.

Міжпредметні зв’язки: математика, екологія.

Обладнання: картки для самоконтролю; проектор, ноутбук; презентація до уроку, підручник, зошит.

Епіграф: «Охорона природи – це стан гармонії між               людиною та землею»

Ольдо Леопольд

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчання

Постановка цілей уроку

Сьогодні на уроці ми дослідимо практичне значення математики. Дослідимо деякі екологічні проблеми за допомогою математичних знань. Для цього дізнаємось, що означає слово «екологія»  (oikos– житло, logos – вчення).

Сьогодні на уроці ми будемо працювати в групах, які створені ще на минулому уроці, а також оцінювати свої знання ви будете самостійно, використовуючи «Лист самооцінки».

Перевіримо ваші знання, повторимо основні поняття та правила з теми: «Відношення і пропорції».

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Усний рахунок
  1. Скоротити: ; ; ;
  2. Виділити цілу частину із дробу: ; ;
  3. Перетворити в неправильний дріб: ; ; ;
  4. Перетворити відсоток в дріб:

90%; 14%; 2%; 76%.

      5)Виразіть у відсотках:0,02; 0,08; 0,17; 0,56; 0,92.

      6)Скільки відсотків становить: 3м від 5м; 40см від 1м; 32г від 2 кг.

      7)Знайдіть: 20% від 40грн;  число, якщо 20% його становить 40 грн.

      8)Виразіть у відсотках зміну величини:від 2кг до 3кг; від 2кг до 4кг; від 2кг до 5кг.

  1. «Вірю не вірю»(сигналізуємо червоними і зеленими картками)

Чи вірно, що

  1. Число, 18% якого дорівнює 54, знаходимо так:54:18
  2. Взаємо обернені числа
  3.            

Відповіді: 1) так, 2) ні, 3) ні, 4) ні, 5) так, 6) так, 7) ні, 8) так, 9) так, 10) ні.

  1. Робота в парах «Перевір друга»

Перевірити правильність пропорцій:

1) 2:3=5:10
2) 2: 3 = 10: 15
3) 5: 10 = 8: 4
4)24:30=28:35
5) 2,1:0,7=1,5:0,5
6) 3:1,2=2,5:2
7) =
8)

Відповіді:01011011(так-1, ні-0)

 

IV.Розв’язування задач.

Вчитель. Чого тільки не вигадували люди, щоб полегшити  своє життя: і добрива, щоб збирати багаті врожаї, і смертоносні отрути, щоб вбивати комах-шкідників, і автомобілі, і багато-багато іншого. Люди так захопилися поліпшенням свого життя, що не помітили, як порідшали лісу, в них стало менше звірів і птахів, погіршилися повітря, вода. Поступово на Землі багато в чому стало не краще, як хотіли люди, а гірше.

Сьогодні ми проводимо урок для того, щоб підсилити розуміння вами проблем навколишнього середовища, а також залучити вас до захисту і турботи про довкілля. Урок розширить коло ваших знань і ви подивитеся на навчальні предмети з іншої точки зору, зробите певні обчислення, використовуючи знання з теми «Відношення і пропорції», та підведемо певні висновки.

Оскільки урок у нас незвичайний, то і домашні вправи у вас були творчі, задані заздалегідь.

Звіти груп, що працювали над розв’язанням проблем.

 

І група. Проблема «Чисте повітря».

Задача. В Україні, щорічно викидається в атмосферу близько 4 млн. тонн забруднюючих речовин. Із них близько 40% припадає на транспорт. Скільки тонн шкідливих речовин викидається в атмосферу транспортними засобами?

Дослідження. Гектар лісу поглинає і очищує за рік 18млн мповітря тобто стільки, скільки видихають 200 людей. Дізнайтесь кількість жителів вашого міста. Скільки гектарів зелених насаджень необхідно нашому місту? Проаналізуйте, чи є потрібна кількість насаджень у вашому місті.

Додаткова задача. На земній кулі близько 451 млн автомобілів, кожен із яких спалює приблизно 4 тонни кисню за рік. Визначте, яка площа зелених насаджень зможе відновити спалений ними кисень, якщо 1 га зелених насаджень виділяє за рік 2,2 т кисню.

 

ІІ група. Проблема «Збереження лісів»

        Задача. В Україні на кожного жителя виробляється в середньому 31 кг паперу на рік. У вигляді макулатури повертається приблизно 5 кг. Відомо, що 20 кг макулатури зберігає одне велике дерево, а тонна макулатури зберігає 0,5 га лісу. Розрахуйте кількість дерев і площу лісового масиву, що зберігаються за рахунок повернення макулатури жителями нашого міста.

Дослідження.

  1.    Кожен учень залишив 50 г паперу. Скільки в нашому класі залишається паперу на столах за день після уроків? Скільки за 210 навчальних днів?
  2.    Прикинути, скільки може бути залишено паперу за весь навчальний рік? За 11 років навчання у школі?
  3.    Виразити масу викинутого паперу в кілограмах, в тонах.
  4.    Знаючи, що 20 кг макулатури зберігають 1 велике дерево, 1т - 0,5 га лісу середнього віку, обчислимо скільки дерев може врятувати ваш клас.

Додаткова задача. З переробленої макулатури виходить папір, маса якого становить 0,6 маси макулатури. Маса одного зошита становить 130 г. Кожному учневі на рік у середньому потрібно 18 зошитів. Скільки макулатури повинен зібрати учень, щоб забезпечити себе зошитами на рік?

 

ІІІ група. Проблема «Вода – найцінніше багатство»

     Задача. Загальні запаси води на планеті 1800 млн На світовий океан припадає 98%. Прісна вода становить 2%. Які запаси прісної води на планеті? Приблизно 70% прісної води припадає на сільське господарство, 22% забирає промисловість, а домогосподарствам залишається лише 8%. Скільки води використовує сільське господарство, промисловість та домогосподарство.

     Дослідження. Чергові пішли і забули закрити кран. За 1 с витікає 10 г води. Порахуйте, скільки води витікає за 1 год, за 7 год, за 16 год? Порахуйте  втрати води, коли у вашій оселі бодай один кран недостатньо закритий чи протікає. Цівка води, товщиною з сірникову паличку, на кухні веде до втрати 480 л води за добу. Скільки літрів буде дарма використано, якщо у нашому  місті  близько 100 людей залишать свої крани незакритими? А скільком людям вистачило б цієї води, якщо рахувати, що в середньому людині на добу досить 3 – 4 л питної води?

       Додаткова задача. Кожна тонна розлитої у воді нафти вкриває тонкою плівкою приблизно 12км водної поверхні й  забруднює близько 1 млн. т води. Яку територію і яку масу води буде забруднено, якщо під час промивання танкера гарячою водою у море зіллють 1,5 т нафти; у разі аварії танкера тоннажністю 25000 т, у воду потрапить 0,01 т нафти.

 

ІVгрупа. Проблема « Токсичне сміття»

Задача. Частка батарейок у побутовому смітті становить 0,05% маси сміття, частка токсичних речовин від батарейок у побутовому смітті -50%. Дізнайтеся про те, з чого виготовляється батарейка. Яка частка її маси припадає на отруйні речовини: ртуть, кадмій, марганцеві сполуки, натрієві хлориди? Порахуйте, яка маса кожної з цих речовин потрапляє в навколишнє середовище з привезених за рік 300 млн штук батарейок в Україну?

Дослідження. Одна батарейка отруює 20 мземлі. В лісовій зоні – це місце проживання 1 їжака, 2 дерев, 2 кротів і 2000 дощових черв’яків. Яку площу лісу та скільки лісових мешканців врятує учень від забруднення, якщо використані 4 батарейки з ліхтарика не викине на сміття, а здасть на утилізацію до найближчого пункту? Дізнайтеся про найближчий до вас пункт утилізації. Частіше за все це заправки та великі мережі магазинів.

Додаткова задача. 95% енергії,яку споживає лампа розжарювання, йде на нагрівання навколишнього середовища. Люмінесцентні та світлодіодні лампи не виділяють такої кількості тепла. Люмінесцентні лампи у 5 разів менше нагрівають навколишнє середовище, а світлодіодні – у 10.Який відсоток енергії, що споживає кожна лампа іде на освітлення?

V. Підведення підсумків уроку

  1. Висновки і поради

Якщо внесок однієї людини або одного класу здається не таким видимим і значущим, пам'ятайте, з маленького починається велике.

Є речі, які може робити кожен:

По-перше, кожен може керувати своїм вибором у щоденному житті. Наприклад, використовувати багаторазові сумки у магазині замість поліетиленових пакетів. Використовувати керамічні чашки замість пластикових стаканчиків. Економити електроенергію. Або просто не друкувати документи, коли їх можна прочитати на екрані.

По-друге, можна впливати на своїх друзів і змушувати їх думати про їх вплив на навколишнє середовище, переконувати в тому, що кожен повинен дбати про навколишнє середовище.

По-третє, сміття повинне вивозитися туди, де воно менше заподіє зла людині та природі. Сміттєзвалища повинні бути санкціоновані. Будувати сміттєпереробні заводи. Сміття не можна палити – це небезпечно для здоров’я. Підвищувати рівень відповідальності громадян.

         У суспільства і природи спільна доля. Їх майбутнє залежить від кожного з нас. Захист природи – справа совісті кожного з нас!

2.    Виставлення оцінок в листи самооцінки.

Лист самооцінки

Прізвище, ім’я

Вид роботи

Бали

Усний рахунок (0-2бали)

 

 «Знайди помилку» (0-2бали)

 

«Перевір друга» (0-2бали)

 

Робота в групі: домашнє завдання(0-2бали)

 

                      додаткова задача(0-2бали)

 

Всього:

 

 

 

3. Дидактична гра «Піраміда знань»

Продовжте речення:

  • Було цікаво …
  • Було складно …
  • Тепер я знаю…
  • Я зрозумів, що …
  • Тепер я вмію …

VI. Домашнє завдання

Скласти задачу екологічного змісту

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Амінова Тетяна Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 листопада 2019
Переглядів
1118
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку