Конспект уроку з алгебри 9 клас.
Тема: "Числові послідовності."
Мета:
Узагальнення знань учнів з теми: ”Числові послідовності : арифметична
та геометрична прогресії”, застосування здобутих знань у різних умовах;
розвиток вмінь аналізувати, систематизувати та порівнювати, мислення,
навиків самостійної роботи на різних етапах уроку;
виховання охайності, уваги, вміння говорити і слухати інших,
критичність і самокритичність.
Обладнання:
Картки з індивідуальними завданнями, картки для самостійної роботи,
картки-інформатори з теми: “ Арифметична та геометрична прогресії”,
комп’ютер, мультимедійний центр, портрети Евкліда, Архімеда,
Л. Пізанського ( Фібоначчі ), В. Я. Буняковського.
Тип уроку:
урок повторення, узагальнення і систематизації знань.
Метод:
репродуктивний, частково-пошуковий, пояснювально–ілюстративний.
Прогресія ( лат.) – рух уперед …
План уроку.
Хід уроку
Мета: підготувати учнів до роботи на уроці.
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
На мультимедійному екрані Слайд 1. Вчитель вітає учнів та прохає впродовж 30 секунд перевірити їх підготовку до уроку: наявність зошитів, ручок, олівця, розданого матеріалу, щоденника. Слайд 2. Ще 2400 років тому китайський педагог Конфуцій сказав: “Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю. Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти. Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок.” То ж закликаю вас до співпраці! Перевірка домашнього завдання. Слайд 3. Додому було задано три задачі: №1, №2, №3. Біля відповідей зашифровані букви. Впродовж 1,5 минути перевірте домашнє завдання і назвіть букви, які ви отримали. Слайд 4. Сьогодні не звичайний урок. Ми з вами опинилися в НДУ – науковому дослідницькому університеті. Де ви не учні, а вчені мудреці. 1 група – теоретики, 2 група – дослідники, 3 група – практики. |
Учні вітаються з вчителем, перевіряють підготовку до уроку.
Учні уважно слухають.
Учні перевіряють домашнє завдання. 32767 – Д, - А, 511 – У, - Н, 512– Т. Отримані букви: НДУ – науковий дослідницький університет.
Діти з початку уроку сидять по групам. |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Вчитель: Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати тему: ”Числові послідовності : арифметична та геометрична прогресії”. Ви вже познайомилися з такими поняттями, як арифметична і геометрична прогресія, різниця арифметичної прогресії і знаменник геометричної прогресії, характерні властивості цих прогресій, з формулами n–го члена і суми n перших членів арифметичної і геометричної прогресій, з формулою суми нескінченної геометричної прогресії, у якої . Впродовж 1 хвилини повторіть вивчений матеріал. Тестування. Слайд 5. Учні на спеціальних аркушах виконують тестову самостійну роботу. Час: 7 хвилин. У роботі 7 завдань. 1-6 оцінюються 1 балом кожне, треба обвести правильну відповідь, 7 – задача, яку треба розв’язати на цьому аркуші, оцінюється 3 балами.
Індивідуальні завдання: Троє учнів отримують картки із завданнями. Картки вмістять завдання та зразок його розв'язку. Час для виконання – час тестування.
Індивідуальне завдання: Один учень під час тестування виписує на дошку всі відомі йому формули з теми: ”Числові послідовності : арифметична та геометрична прогресії”. ( На дошці є заготовка, зроблена вчителем) Слайд 6. Гра “Оціни себе сам.” Час: 1 хвилина. Вчитель питає учнів, оцінки якого рівня вони отримали. Наприкінці уроку діти здають аркуші з самостійною роботою та індивідуальними завданнями. Виступ групи теоретиків. Висновок підводе учень з групи теоретиків. Представляє презентацію на тему: ”Числові послідовності : арифметична та геометрична прогресії”. ( Теоретичні відомості). Слайд 7, 8, 9. Час: 3 хвилини. |
Учні уважно слухають вчителя, повторюють відомості з теми: ”Числові послідовності : арифметична та геометрична прогресії”.
Всі учні, які не отримали індивідуальні завдання викують самостійну роботу.
Учні з низьким та середнім рівнем досягнень виконують інд. завдання на самій карточці.
Учень виписує формули на дошку. Якщо він справиться швидше, ніж пройде тестування, він отримає картку з додатковим завданням.
Учні виконують самоперевірку, звіряючи відповіді на слайді. Виставляють собі оцінки.
Виступає один учень з групи теоретиків. Всі інші уважно слухають. |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Слайд 10. Вчитель повідомляє тему уроку. Вчитель: відкриваємо зошити, записуємо дату, тему уроку.
Закончился двадцатый век.
Куда стремится человек?
Известный лозунг:
А чого ви чекаєте від уроку? Які задачі ви ставите перед собою? Мету уроку учні пишуть на спеціально приготовлених аркушах ( листочки змочені спеціальним клеєм). Час: 1 хвилина. Слайд 11. Цілі і задачі уроку. Мотивація навчальної діяльності: Послідовність – явище без перебільшення, унікальне. Історія виникнення послідовностей сягає глибоких віків. Питання вивчення арифметичної та геометричної прогресій остається актуальним і в наш час, так як їхнє використання широке і багатогранне. Виступ групи дослідників. Учень з групи дослідників представляє презентацію на тему: “Використання арифметичної та геометричної прогресії.”. Слайд 12, 13, 14. Час: 3 хвилини.
|
Учні ставлять задачі, мету уроку та свої думки записують на спеціальних аркушах. Потім учні зачитують свої цілі і вчитель клеїть листочки, на яких писали діти на спеціально підготовлене місце на дошці.
Учні роблять доклади з історії математики. Клас слухає.
Учень робить доповідь про використання ступенів і коренів в різних галузях.
Виступає один учень з групи дослідників. Всі інші уважно слухають. … Математика безмежно різноманітна, як світ, і присутня, міститься в усьому. М. П. Яругін. Слайд 13.
Слайд 14. Задача №1. Задача з індійського фольклору. “Розв’язування простої, але не зовсім стандартної задачі може вимагати деякого напруження, зате натомість дає відчути тріумф відкриття.” Д. Пойа. Шахи – одна із самих давніх ігор. Вона існує вже багато віків і не дивно, що з нею пов’язані різні придання, правдивість яких, за давниною часу, неможливо перевірити. Шахова гра була придумана в Індії, і коли індуський цар Шерам познайомився з нею, він був вражений її дотепністю і різноманіттям можливих в ній положень. Виникає питання, як пов’язані між собою шахи і прогресії? |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Виступ групи практиків. Задача №1. Перший учень з групи практиків виступає з задачею №1. Учні з групи практиків отримали попереджувальні завдання. Слайд 15. Легенда про винахідника шахів.
Слайд 16.
Вчитель пояснює, що учні повинні записати у зошитах.
Фронтальна робота. Другий учень з групи практиків виступає з задачею №2. Слайд 17,18. Задача № 2.
Індивідуальні завдання: Троє учнів отримують картки із завданнями. Картки вмістять завдання та зразок його розв'язку. Час для виконання – час розв’язування задач №2, №3.
Третій учень з групи практиків виступає з задачею №3. Слайд 19,20. Задача № 3.
Робота у групах. Четвертий учень з групи практиків виступає з задачею №4. Слайд 21,22. Задача № 4.
Вчитель продивляється, як учні розв’язують задачу. |
Постановка задачі:
Цар Шарем викликав до себе винахідника шахів, щоб особисто нагородити за вдалу вигадку. Винахідник Сету з'явився до трону володаря. Це був скромно одягнений учений.
– Так, володар. За другу клітку видати 2 зерна, за третю – 4, за четверту – 8, за п'яту – 16, за шосту – 32… Учні намагаються дати відповідь на ці питання.
Розв’язок
Тоді ;
; n=64 .
Загальне число зерен склало... 18 446 744 073 709 551 615 . Це «дивовижне» число звучить так: 18 квінтильйонів 446 квадрильйонів 744 трильйона 73 мільярда 709 мільйонів 551 тисяча 615.Це приблизно становить 13,8 млрд. 40 - тонних вагонів. Якби паную вдалося засіяти пшеницею площа всієї поверхні Землі, уважаючи й моря, і океани, і гори, і пустелі, і Арктику з Антарктикою, і одержати гарний урожай, то років за вісім він зміг би розрахуватися.
Учні записують розв'язок у зошити, час – 2 хвилини.
Постановка задачі: Задача очень непроста: Как сделать, чтобы быстро От единицы и до сто Сложить в уме все числа? Учитель запропонував знайти суму всіх натуральних чисел від 1 до 100; думав, що школярі довго будуть складати сто чисел. А маленький Карл Гаус ( згодом великий німецький математик) будучи учнем початкової школи ( йому було 10 років) завдання виконав за хвилину. Як він це зробив? Спробуйте завдання вирішити усно. Учні обговорюють розв’язування задачі усно. Потім записують розв’язок у зошити, звіряючи з розв’язком , який підготував учень на слайді 18. Час: 1 хвилина.
Розв’язування 1, 2, 3, 4, …, 99, 100 – послідовність натуральних чисел від 1 до 100. Ця послідовність є арифметичною послідовністю з d=2-1=1,
Відповідь: 5050 Постановка задачі: Задача Феофана Прокоповича. Один мужик вивіз на базар коней, і в усіх них різна ціна. Самий кволий з них коштує 4 золотих, а найкращий 55 золотих, і ціна від гіршого до кращого коня увесь час підвищується на 3 золотих. Питання: скільки ж усього було коней? Один учень розв'язує задачу біля дошки. Всі інші розв'язують задачу самостійно та звіряють розв’язок з розв’язком на дошці. Розв’язування 4, 7, 10, 13, ..., 55 - арифметична прогресія
d=7-4=3;
55=4+(n-1)d; (n-1)3=51; n-1=17; n=18. Відповідь: 18 коней
Постановка задачі: Бактерія, потрапивши в організм людини, до кінця 20 - ї хвилини ділиться на дві, кожна з них до кінця 20 - ї хвилини знову ділиться на дві й т.д. Скільки бактерій стане в організмі за добу? Учні розв’язують задачу в своїх групах. Час: 3 хвилини. Учні, які розв’язали задачу, показують розв’язок вчителю. Перший учень, який розв’язав задачу , записує її розв’язок на дошку і звіряє з розв’язком на слайді 22, який підготував учень з групи практиків. Розв’язування. 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64,…- геометрична прогресія
, ,
, n=73
Відповідь: бактерій
|
Вчитель підводить підсумок уроку, за допомогою мети і задач які поставили перед собою діти на початку уроку. Вчитель об’являє оцінки за урок. Слайд 23. Домашнє завдання вчитель дає з поясненням. 1. гл.3, § 15 – 17 №256 а стр.66 (арифметична прогресія) №290 а стр.72 (геометрична прогресія) 2. №293 стр.72 (завдання високого рівня)
О мудрецы времен!
Чи сподобався вам урок? У кожного з вас на столі смайлики (жовтий, зелений, синій). Ідучи із класу, прикріпіть на дошку один з них. Смайлик жовтого кольору позначає: “Я вдоволений уроком, урок був корисний для мене, я багато, з користю й добре працював на уроці, і одержав заслужену оцінку, я розумів все, про що говорилося й що робилося на уроці”. Смайлик зеленого кольору позначає: “Урок був цікавий, я приймав у ньому активну участь, урок був деякою мірою корисний для мене, я відповідав з місця, я зумів виконати ряд завдань, мені було на уроці досить комфортно”. Смайлик синього кольору позначає: “Користі від уроку я одержав мало, я не дуже розумів, про що йде мова, мені це не дуже потрібно, домашнє завдання я не зрозумів, до відповіді на уроці я був не готовий”.
|
Учні розповідають, чи досягли вони поставлених задач і мети.
Учні записують домашнє завдання в щоденники.
Виходячи з кабінету, діти прикріплюють на дошку той смайлик, який вони обрали.
|